Nyyttäriperiaatteella illanvietto, kenelle "jämät"
Juhannuspäivänä kaveriporukalla istuttiin meillä iltaa saunoen ja paljukin lämmitettiin. Sovittiin syömiset nyyttäriperiaatteella. Itse vastaaviin osallistuessani olen aina pitänyt itsestään selvyytenä, että jos tuomisistani jotain jää, saa se jäädä isäntäväelle.
Huomasin lähtönsä jälkeen että suht uusi tuttavapariskunta olikin pakannut mukaansa ylijääneen karkki- ja sipsipussin (olivat heidän tuomiaan). Leipomuksia jaettiin ja tyrkytettiin kaikille mukaan, ne kun eivät kuitenkaan päivätolkulla hyvinä säily ja myös tämä pari sai mukavasti niitä kotiin vietäväksi. Eikä ole kyse siitä, ettenkö voisi itse hakea karkkia kaupasta jos mieli tekee, ihmettelin ihan vaan periaatteesta kun ei tosiaan itselle tulisi mieleenkään.
Miten teillä?
Kommentit (105)
Ehkä he huomaavat tämän aloituksen ja korvaavat lähettämällä karkkia.
Harvoin olen nyyttärikesteissä ollut, mutta itse saattaisin toimia juuri niin, että vien ne avatut sipsipussit roskiin, kun itselle ei tulis mieleenkään syödä sipsejä eilen avatusta pussista, varsinkaan näillä helteillä. Nehän alkaa härskiintyä heti kun pussi avataan, sen verran rautapitoista tavaraa ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kohdallani on ollut aina tapana, että isäntäperhe saa ylijääneet. Voivat tietysti halutessaan jakaa syömisiä muillekin. Mutta kukaan ei ole mennyt itse ottamaan niitä.
Sama kokemus ja periaate! Jämät isäntäväelle, ellei he itse jaa niitä muille.
Isäntäperheelle jätetään jämät. Mutta mitäs kun viet itse hirvittävän määrän kaikkea tullessasi ja niistä ei laitetakaan tarjolle kaikkea. Jäävät siis isäntäperheelle kokonaan. Näitäkin on nähty. Tai ruokakaupassa lasku puoliksi kun isäntäperheellä 4 suuta ruokittavana ja itsellä vain yksi ja pieni lapsi.
Ja niistäkään ei tarjolle kaikkea laiteta.
Ja lisään vielä, että on minunkin kaverit ottaneet ja minäkin olen ottanut, kun siitä on erikseen sanottu!