Millaiseen asuntoon pitää muuttaa, jotta se ei olisi kesällä kuuma?
Olen 40 ja tullut asuttua monessa eri kodissa elämän varrella, sekä rivaria, omakotitaloa ja kerrostaloa asumismuotoina. Ja kaikissa on ollut kesällä ihan törkeän kuuma, hiostava ja mahdoton nukkua.
Mitkään siirtettävät ilmastointilaitteet tai ilmalömpöpumput eivät ole tehonneet kunnolla, kesät on minulle yhtä painajaista.
Nyt vuoden sisällä olisi tarkoitus taas muuttaa. Haluan asunnon jossa on hyvä nukkua viileässä kesällä. Millainen siis?
Kommentit (109)
Siis miten niin ilmalämpöpumppu ei toimi?
Kyllä ilmalämpöpumppu viilentää juuri sellaiseksi kuin on tarpeen. Siis jos on oikea ammattilaisen asettama ja tilaan mitoittama pumppu.
Vierailija kirjoitti:
Muuta maan alle. Siellä on suht viileää nytkin. Napa-alueet on toinen.
Hobitin kolo!
Onhan noita taloyhtiöitä missä jäähdytys, itse tiedän useita.
Ehkä joku vanha talo, jossa oikein oikein paksut kiviseinät ja mielellään pienet ikkunat, jolloin rakenteet toimivat eristeinä ja pienistä ikkunoista ei tule liikaa valoa sisään.
Sellaiseen missä on ilmalämpöpumppu. Se viilentää juuri niin kylmäksi kuin haluat. Tänään kaivoin ihan villatakin kun alkoi olla jo liian kylmä.
Kyllähän nyt ilmalämpöpumppu toimii, jos se ei ole rikki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ilmalämpöpumppu viilentää juuri sellaiseksi kuin on tarpeen. Siis jos on oikea ammattilaisen asettama ja tilaan mitoittama pumppu.
Kyllä oli ammattilaisten asentama eikä edes mikään halvin malli. Mutta ei viientänyt makkareita vaan vain olohuoneen vaikka makkareiden ovet oli aina auki. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sellaiseen missä on ilmalämpöpumppu. Se viilentää juuri niin kylmäksi kuin haluat. Tänään kaivoin ihan villatakin kun alkoi olla jo liian kylmä.
Lopeta kehuminen. Tuollainen on todella ärsyttävää!
Minäkin ihmettelen, miten niin ei ilmalämpöpumppu viilennä. Onko se rikki, likainen tai mitoitettu väärin?
Pohjoisen suuntaan oleva asunto vanhasta kivisestä kerrostalosta. Siis sellaisesta, jossa seinät 40cm umpikiveä. Sinne kun laitat vielä ilmalämpöpumpun viilentämään niin johan kelpaa.
Kannattaa laihduttaa. Läski alkaa hikoilemaan jo liikahduksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli ammattilaisten asentama eikä edes mikään halvin malli. Mutta ei viientänyt makkareita vaan vain olohuoneen vaikka makkareiden ovet oli aina auki. Ap
Mun kaverilla just sama ongelma että makkari on kaukana ilpistä. Ratkoi sen niin että iso lattiatuuletin ilmalämpöpumpun lähelle makkaria päin. Testasin tänään samaa kun teinin huone on kauempana pumpusta ja toimi, viileni nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut jatkuvasti päällä useamman vuorokauden? Ja jos on oikeasti kuuma, laite ei ole riittävän tehokas.
Itse olen asunut kuumassa maassa useamman sadan neliön omakotitalossa, ja kyllä 40 asteen helteessäkin saa kodin ihan kylmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisen suuntaan oleva asunto vanhasta kivisestä kerrostalosta. Siis sellaisesta, jossa seinät 40cm umpikiveä. Sinne kun laitat vielä ilmalämpöpumpun viilentämään niin johan kelpaa.
Nuo talot on kuumia kuin pätsi kun kiviseinä vähän lämpenee. Se varaa koko yöksi lämmön sisäänsä eli tuuletuskaan ei auta. Ja julkisivusyistä ei saa asentaa ilppiä.
Äitini asuu 70-luvun kerrostalon alimmassa kerroksessa. Seinät betonia ja ikkunat vain yhteen suuntaan niin, että aurinko paistaa sisälle vain jonkin aikaa myöhään illalla. Hänellä on 21-23 astetta nyt sisällä.
Meillä on okt jossa etupiha länteen päin. Edessä on iso katettu terassi. Makkari on pohjoispäädyssä. Ei lämpene ikinä niin että joutuisi ilpin laittaa jäähdytykselle.
Asuntoon, joka sijaitsee mahdollisimman matalalla, ympärillä on paljon varjostavia puita, parveke pohjoiseen. Meren rannalle, tai ison järven äärelle. Mitä pohjoisemmassa, sen parempi. Ehkäpä käsivarren Lappi?
Muuta maan alle. Siellä on suht viileää nytkin. Napa-alueet on toinen.