Millaiseen asuntoon pitää muuttaa, jotta se ei olisi kesällä kuuma?
Olen 40 ja tullut asuttua monessa eri kodissa elämän varrella, sekä rivaria, omakotitaloa ja kerrostaloa asumismuotoina. Ja kaikissa on ollut kesällä ihan törkeän kuuma, hiostava ja mahdoton nukkua.
Mitkään siirtettävät ilmastointilaitteet tai ilmalömpöpumput eivät ole tehonneet kunnolla, kesät on minulle yhtä painajaista.
Nyt vuoden sisällä olisi tarkoitus taas muuttaa. Haluan asunnon jossa on hyvä nukkua viileässä kesällä. Millainen siis?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Asun puutalorivarissa, jossa rossipohja. Aurinko paistaa kyllä melkein koko päivän, mutta jäädään varjoon n. klo 19.00 eteenpäin.
En tiedä miksi, mutta ihan normi läpiveto ja perustuulettimet makkarissa ja olkkarissa pitää lämpötilan ihan siedettävänä ja nukun ihan hyvin. Ja varmaan ne illan varjotunnit auttaa viilentämisessä.
Ilmalämpöpumppu olisi varmaan kiva, mutta en ole viitsinyt kesän muutaman viikon takia investoida, kun muuten on taloyhtiön lämpö. Lisäksi ahdistaa vähän kaverien ilmalämpöpumppukodit, jossa kaikki ikkunat ja ovet koko ajan kiinni. Itse rakastan nukkua ikkunat auki ja tykkään kesäisestä ilmavirrasta asunnossa.
Tajusin just että meillä on myös tuulettuva välikatto, mikä myös auttaa.
Mulla on ikkunat itä-länsisuunnassa ja ihan hyvin on pärjätty tähän asti.
Asun itse viime vuonna valmistuneessa uudiskohteessa. Kyseessä on eka kerros, 30 neliön yksiö, ei maan tasalla ja parveke on pohjoiseen. Kuumimmillaan helteillä on ollut noin 25 astetta sisälämpötila. Mitään ilmalämpöpumppua ei ole enkä ole pitänyt verhoja tai sälekaihtimia kiinni päivisin. Paljon parempi kuin edellinen 80-luvun rakennuksessa ollut asunto, jossa sisälämpötila kipusi 30 asteeseen helteillä...
Mä olen muuttanut tosi usein ja oppinut katsomaan mitenpäin aurinko on ikkunoihin nähden. Ja onko puita edessä varjostamassa.. Nyt on mh auringon nousun puolella, oloh edessä puita&parveke ja keittiö ilta aurinko, keittiö ainoa jossa ois kuuma ilman foliollista rullapimennysverhoa, semmoset on joka ikkunassa ja olleet vuosia. Edellinen asunto oli viileä, mh nousi aurinko, aikainen aurinko kiersi oloh ja keittiöön vähän aikaa paistoi. Vuokraisäntä kyllä kertoo ilmansuunnat ja hakemukseenkin kannattaa laittaa että ei kuumaa asuntoa halua.
Itse olen työtön ja koditon, ja majailen yhdessä kellarissa. Todella viileää, hämärää ja miellyttävää nukkua kun tuolla ulkona on tappohelteet. En vaihtais mihinkään.
Nautin Kelan tarjoamista viileistä olusista ja nauran partaani rikkaille keikareille jotka kärvistelee kuumuuttaan ilmalämpöpumpuilla yms laitteilla koristelluissa tukalissa ja ylihintaisissa lukaaleissaan. :DDD
Meillä 2 kerrosta, alakerta paksua kiviseinää (ns rinnetalo, sellainen 80 luvun perus) ja yläkerta tiilivuoraus. Yläkerta nyt pätsi, alakerta mukava. Sopivasti näin helteillä hajosi vielä yläkerran ilmalämpöpumppu. Alakerran ikkunoiden edessä on vielä valtavat kuuset varjostamassa.
Sellaiseen taloon, missä on oikea ilmastointi, missä voi säätää lämpötilan, ihan huonekohtaisestikin. On kerrostaloja, missä on kaukolämmön lisäksi myös kaukokylmä.
Meillä okt yhdessä kerroksessa 180 neliötä ja kaksi ilpiä, ihanan vilpoista.
Yksikerroksinen asunto, makkarin ikkunat muualle kuin etelänsuuntaan. Ilmalämpöpumppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laihduttaa. Läski alkaa hikoilemaan jo liikahduksesta.
Olen erittäin todennäköisesti hoikempi ja vähärasvaisempi kuin sinä ja silti hikoilen hirveästi. Hikoilen myös talvella ulkona ja en tarvitse talvitakkia ja toppahousuja, vaikka täällä on ihan oikea talvi. Teen tosin ruumiillista työtä ulkona ympäri vuoden, joten olen tottunut muuhunkin kuin lämpimiin sisätiloihin. Kesä on vuoden inhottavinta aikaa.
Jotkut tosiaan aina leuhkivat sillä, että ovat niin karaistuneita, että tekevät työtä säässä kuin säässä.
Sitten kuitenkin parin päivän helle saa heidät kitisemään ja valittamaan.
Kun noita lämpöpumppuja alkaa olemaan paljon niin miten nopeasti saa korjauksen jos menee rikki?
Tuntuu että vain tällä palstalla ihmiset valittaa kuumuudesta, mutta kovin moni ei näytä öitä valvoneelta tai tuskaiselta kun menee vaikka junaan. Siellä ei hiki valu vaikka ollaan aurinkoisella puolella.
Taitaa olla vaan urbaanilegendaa että ihmisiä tuskastuttaa kuumuus ja ei saa nukuttua jne.
Itse kyllä herään aamuisin täysin hiestä märkänä ja saan nukuttua joskus klo 2-3 pintaan näillä keleillä.
Nykyinen asunto on 50-luvun kerrostalossa, jossa ei ole koneellista ilmanvaihtoa tai ilmalämpöpumppua. Kulmahuoneistokolmio, jossa makuuhuoneiden ikkunat itään ja olohuoneen/keittiön etelään. Etelän puolella on kuitenkin runsaasti varjostavia puita, jotka estävät auringon paahtamiseen suoraan ikkunoihin.
Kolme kesää ollaan nyt pärjätty ilman minkäänlaisia ilmastointilaitteita, tuulettimia tai muita härpäkkeitä, ja teemme kuitenkin pääasiassa etätöitä kotona. Koirankin takia asunto on pidettävä siedettävän viileänä. Toki tässä pitää vähän säätää. Aamulla lämpötilan ollessa vielä siedettävä avaamme kaikki ikkunat läpivedon saamiseksi, ja pian sen jälkeen menee kiinni kaikki ikkunat ja sälekaihtimet. Makuuhuoneissa, joiden ikkunoihin aurinko paistaa suoraan, pidämme lisäksi pimennysverhoja, kunnes aurinko on siirtynyt etelään. Illemmalla avaamme sälekaihtimet, ja ennen nukkumaanmenoa tehdään taas läpiveto.
Toki hämärässä on vähän tylsää elellä, mutta ainakaan ei tule hiki pelkästä kotona olemisesta. Tässäkin on kyse valinnoista. Asuntomme ei koskaan "kylve valossa", toisin kuin aiempi kotimme (ylimmän kerroksen kaksio, jossa kaikki ikkunat etelään), joka oli kesäisin kuuma kuin sauna.
Siis täh? Asutteko tosiaan Suomessa? Ja kärsitte kuumuudesta? Nyt en ymmärrä. Minä asun eteläisessä Suomessa ja täällä on 9 kuukautta vuodesta kylmää. Kesällä saattaa olla viikon kuumempaa, mutta kyllä sen ajan nyt selviää.
Meillä on okt, jossa ei porota sisään aurinko kauheasti. Kivitalo ja ilmalämpöpumppu. Makkarissa on öisin kuuma, jos pitää ovea kiinni. Mutta makkarissa pidän myös sähköllä toimivaa tuuletinta, se tekee nukkumisesta mukavan viileää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ilmalämpöpumppu viilentää juuri sellaiseksi kuin on tarpeen. Siis jos on oikea ammattilaisen asettama ja tilaan mitoittama pumppu.
Kyllä oli ammattilaisten asentama eikä edes mikään halvin malli. Mutta ei viientänyt makkareita vaan vain olohuoneen vaikka makkareiden ovet oli aina auki. Ap
Ilppi kannattaa asentaa siihen huoneeseen, joka halutaan viilentää. Itse nukun kesällä olkkarissa, koska ilmalämpöpumppu viilentää juuri sen.
Talo, joka sijaitsee sisäpihalla, suurempien rakennusten varjossa, lienee viileä.
Siinähän se ongelma on. Ensin on 9 kk liian kylmä ja sitten aivan liian kuuma. Olisi se mahtavaa, kun ympäri vuoden olisi 20 astetta ulkona eikä tätä soutamista.
Viileä asunto lienee paras vaihtoehto.