Ihan järjetön hammaslääkäripelko, ensi viikolla hammaslääkäriin ekaa kertaa vuosikausiin. Vertaistukea? :(
Olen parikymppinen nainen ja viimeksi olen käynyt hammaslääkärissä ala-asteella. Pelko on niin hirveä, etten vain ole pystynyt menemään sen jälkeen. Lapsena mulla oli todella pahat reiät kahdessa maitohampaassa, niitä kai yritettiin paikata mutta ei siitä mitään tullut joten lopulta ne poistettiin nukutuksessa. En muista noista ajoista mitään. Joskus myöhemmin jotain reikiä on paikattu jotenkin raaputtamalla ilman puudutusta ja muistan että sattui. Hammaslääkärit oli aina vihaisia ja itkin lapsena siellä joka kerta. Muistan myös kuinka jollain kerralla joku vesiletku(?) suihkutti koko ajan vettä suoraan kurkkuun eikä sen asentoa korjattu. Mulle myös tehtiin lapsena oikomishoitoa sellaisen muovisen yöllä pidettävän kojeen avulla, mutta jostain syystä lopetin sen kesken. Se kyllä kaduttaa ja aion vielä joskus käydä oikomishoidon uudestaan, jos vaan voitan tämän pelon. Muistan kun kerroin oikojalle lopettamisesta ja hän haukkui minut pystyyn ja sanoi että olet niin kaunis tyttö, mutta sulla tulee olemaan aikuisena ihan järkyttävän rumat hampaat. Sen jälkeen en enää ole mennyt hammaslääkäriin ollenkaan ja häpeän suuresti hampaitani, vaikka mielestäni ne näyttävät ihan tavallisilta.
Nyt vuosien jälkeen päätin lopulta rohkaistua ja varasin ajan yksityiselle hammaslääkärille, jossa kuulemma osataan ottaa pelkopotilaat hyvin huomioon. Heinäkuun alussa on aika tarkastukseen ja pelottaa ihan hirveästi. Ei ole oireita, mutta ainakin yhdessä hampaassa on selkeää kariesta. Olen lukenut että oireettomanakin tulehdukset voivat levitä leukaluuhun asti ja nuoriltakin voi joutua poistamaan kaikki hampaat. Olen ihan täysin varma, että ainakin kaikki poskihampaat pitää joko juurihoitaa tai poistaa. En varmaan kestä kuulla mitä kaikkea hampaissani on vialla. Hammaskiven määräkin on varmasti ultimaattinen, eikä senkään poistaminen mitään mukavaa ole. Olen aina pessyt hampaat 2-3 kertaa päivässä, mutta silti lapsena hammaslääkäri aina valitti kuinka hampaani olivat likaiset. Viime aikoina olen pessyt niin tarkasti kuin vain osaan.
Miten ikinä uskallan mennä mihinkään toimenpiteeseen? Esilääkkeen varmaan saa, mutta pelkään ettei sekään auta. Puudutuspiikki myös pelottaa aivan ylitsepääsemättömästi. Viisaudenhampaista ei ole vieläkään mitään merkkiä, mutta eiköhän nekin jossain vaiheessa ilmoittele itsestään.
Pitkä selitys, mutta oli pakko kertoa johonkin. Itken joka päivä tämän pelon takia ja toivon että hampaat saataisiin nopeasti kuntoon. Olisi ihanaa jos täältä löytyisi hammaslääkäripelon voittaneita, tai muuten vaan jotain mukavia kokemuksia hammaslääkärin toimenpiteistä.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin huhtikuussa ensimmäistä kertaa 5 vuoteen ja olin varma että useampia reikiä ja kiille pahasti kulunut koska limsat ovat heikkouteni. Ei kuitenkaan yhtään reikää ja satunnainen kipukin johtui vain lievästi ärsyyntyneestä ikenestä joka johtui hammaskivestä. Eikä muutakaan moitittavaa, hammaskiven poistossa vielä kävin.
Pelotti aika paljon mennä mutta oli oikein positiivinen yllätys että kaikki kunnossa paitsi että hammaskiveä oli turhan paljon ehtinyt kertyä.
Minulle ei kerrytä hammaskiveä, mutta auta armias, hampaat olisivat reikäiset varmaan kymmenestä kohtaa, jos joisin vapaasti limpparia hammashoidosta huolimatta.
Ap tässä päivittelee. Hammaslääkäri soitti tänään ja kertoi että röntgenkuvissa olikin löytynyt viisaudenhampaasta kysta. Kuulemma kaikki viisaudenhampaat pitää poistaa ihan varotoimenpiteenä tms. En ihan ymmärtänyt kun olin niin hirveässä paniikissa puhelun aikana. Kuulemma tämä hoituu nukutuksessa, mutta silti pelottaa aivan järjettömästi. Mikään viisaudenhammas ei siis ole puhjennut eikä niistä ole ollut mitään oireita, ylhäällä ne ovat ymmärtääkseni jossain luun sisällä eikä välttämättä puhkeaisi koskaan, mutta kun menen nukutukseen niin nekin pitäisi sitten siinä samalla poistaa.
Aivan järkyttävä paniikki vaikka tiedän että saattaa kuulostaa naurettavalta. Miten ihmeessä tuosta voi toipua ja miten ikinä uskallan mennä siihen operaatioon. Ja en edes osaa niellä pillereitä kokonaisena, niin miten ikinä voin edes syödä antibiootteja tai särkylääkkeitä tuon jälkeen? Pelottaa myös kaikki komplikaatiot joita tuosta voi seurata. Olin jo unohtanut kaikki hammaspelot ihan täysin kunnes tuli tuo puhelu.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä päivittelee. Hammaslääkäri soitti tänään ja kertoi että röntgenkuvissa olikin löytynyt viisaudenhampaasta kysta. Kuulemma kaikki viisaudenhampaat pitää poistaa ihan varotoimenpiteenä tms. En ihan ymmärtänyt kun olin niin hirveässä paniikissa puhelun aikana. Kuulemma tämä hoituu nukutuksessa, mutta silti pelottaa aivan järjettömästi. Mikään viisaudenhammas ei siis ole puhjennut eikä niistä ole ollut mitään oireita, ylhäällä ne ovat ymmärtääkseni jossain luun sisällä eikä välttämättä puhkeaisi koskaan, mutta kun menen nukutukseen niin nekin pitäisi sitten siinä samalla poistaa.
Aivan järkyttävä paniikki vaikka tiedän että saattaa kuulostaa naurettavalta. Miten ihmeessä tuosta voi toipua ja miten ikinä uskallan mennä siihen operaatioon. Ja en edes osaa niellä pillereitä kokonaisena, niin miten ikinä voin edes syödä antibiootteja tai särkylääkkeitä tuon jälkeen? Pelottaa myös kaikki komplikaatiot joita tuosta voi seurata. Olin jo unohtanut kaikki hammaspelot ihan täysin kunnes tuli tuo puhelu.
Osta apteekista sellaista liukastekalvoa ja ala harjoitella lääkkeiden nielemistä, kalvo maistuu hyvälle ja tekee tabletista tosi liukkaan. Noista poistohommista toipuu kyllä, Itselläni on otettu kaksi viisuria leikkaamalla. Kerrottakoon että kävin tänään itse hammaslääkärissä ja menin sinne itkukurkussa ja kauhuissani. Edessä oli toimenpide joka tehty ennenkin koululaisena noin 35v sitten eikä silloin ymmärretty psykologista puolta , hommat vaan tehtiin piste. Tää nykyinen lääkäri on aivan loistava ja hienosti osasi huomioida mun pelot ja kauhun. Ei pakottanut mihinkään ja saatiin kun saatiinkin homma tehtyä inhimillisesti. Kyllä ne hampaat ovat tärkeä hoitaa.
Pelkkä puudutus takaa, ettei mikään satu. Juttele pelostasi lääkärin kanssa. Kyllä se siitä, tsemppiä.
Mä toivoisin itelleni erittäin brutaalia kohtelua hammashoidossa.
Tosi ihanaa että uskalsit Ap! On melko harvinaista ettei ole mitään ongelmia jos on jättänyt hammaslääkärikäynnit väliin noin pitkältä ajalta. Olet onnekas. :)