Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan järjetön hammaslääkäripelko, ensi viikolla hammaslääkäriin ekaa kertaa vuosikausiin. Vertaistukea? :(

Vierailija
26.06.2022 |

Olen parikymppinen nainen ja viimeksi olen käynyt hammaslääkärissä ala-asteella. Pelko on niin hirveä, etten vain ole pystynyt menemään sen jälkeen. Lapsena mulla oli todella pahat reiät kahdessa maitohampaassa, niitä kai yritettiin paikata mutta ei siitä mitään tullut joten lopulta ne poistettiin nukutuksessa. En muista noista ajoista mitään. Joskus myöhemmin jotain reikiä on paikattu jotenkin raaputtamalla ilman puudutusta ja muistan että sattui. Hammaslääkärit oli aina vihaisia ja itkin lapsena siellä joka kerta. Muistan myös kuinka jollain kerralla joku vesiletku(?) suihkutti koko ajan vettä suoraan kurkkuun eikä sen asentoa korjattu. Mulle myös tehtiin lapsena oikomishoitoa sellaisen muovisen yöllä pidettävän kojeen avulla, mutta jostain syystä lopetin sen kesken. Se kyllä kaduttaa ja aion vielä joskus käydä oikomishoidon uudestaan, jos vaan voitan tämän pelon. Muistan kun kerroin oikojalle lopettamisesta ja hän haukkui minut pystyyn ja sanoi että olet niin kaunis tyttö, mutta sulla tulee olemaan aikuisena ihan järkyttävän rumat hampaat. Sen jälkeen en enää ole mennyt hammaslääkäriin ollenkaan ja häpeän suuresti hampaitani, vaikka mielestäni ne näyttävät ihan tavallisilta.

Nyt vuosien jälkeen päätin lopulta rohkaistua ja varasin ajan yksityiselle hammaslääkärille, jossa kuulemma osataan ottaa pelkopotilaat hyvin huomioon. Heinäkuun alussa on aika tarkastukseen ja pelottaa ihan hirveästi. Ei ole oireita, mutta ainakin yhdessä hampaassa on selkeää kariesta. Olen lukenut että oireettomanakin tulehdukset voivat levitä leukaluuhun asti ja nuoriltakin voi joutua poistamaan kaikki hampaat. Olen ihan täysin varma, että ainakin kaikki poskihampaat pitää joko juurihoitaa tai poistaa. En varmaan kestä kuulla mitä kaikkea hampaissani on vialla. Hammaskiven määräkin on varmasti ultimaattinen, eikä senkään poistaminen mitään mukavaa ole. Olen aina pessyt hampaat 2-3 kertaa päivässä, mutta silti lapsena hammaslääkäri aina valitti kuinka hampaani olivat likaiset. Viime aikoina olen pessyt niin tarkasti kuin vain osaan.

Miten ikinä uskallan mennä mihinkään toimenpiteeseen? Esilääkkeen varmaan saa, mutta pelkään ettei sekään auta. Puudutuspiikki myös pelottaa aivan ylitsepääsemättömästi. Viisaudenhampaista ei ole vieläkään mitään merkkiä, mutta eiköhän nekin jossain vaiheessa ilmoittele itsestään.

Pitkä selitys, mutta oli pakko kertoa johonkin. Itken joka päivä tämän pelon takia ja toivon että hampaat saataisiin nopeasti kuntoon. Olisi ihanaa jos täältä löytyisi hammaslääkäripelon voittaneita, tai muuten vaan jotain mukavia kokemuksia hammaslääkärin toimenpiteistä.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vinkki! Ahtaisiin hammasväleihin kannattaa käyttää Oral-B satin floss hammaslankaa. Mulla myös todella ahtaat hammasvälit ja tuota lankaa suositteli hammaslääkäri.

Vierailija
22/67 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroitko aikaa varatessa, että olet viimeksi käynyt hammaslääkärissä pienenä lapsena pelon takia?

Suosittelen pelkääjälle unihammasta,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Pian se on jo ohi ja tuut olemaan tosi ylpee itestäs että uskalsit.

Vierailija
24/67 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama juttu. Kun koulun hammashoito loppui, en enää uskaltanut mennä itse hammashoitoon. Ainoa kerta, kun olen pyörtynyt kivusta, oli Tesoman hammashoitolassa kouluaikana.

Olin kymmenisin vuotta ilman hammashoitoa aikuisena. Muutaman hammas oli vaan tynkä ikenen tasalla. Syöminen sattui. Lopulta uskalsin mennä yksityiselle, ja vaikeana tapauksena pääsin sen hammaslääkäriaseman johtavan lääkärin potilaaksi.

Sen hammaslääkärin vastaanotolla opin luottamaan häneen. Hän ei satuttanut. Osasi puuduttaa, ei tarvinnut pelätä toimiiko puudute vai ei. Hän osasi korjata hampaat. Teki niistä tyngistäkin hampaat juurihoitamalla ja laittamalla semmosen hiilikuitunastan siihen keskelle kiinni ja muovista siihen hampaan ympärille.

Neuvo: etsi lääkäri, joka osaa hommansa, ja käy hänen vastaanotollaan. Jos lääkäri satuttaa sinua, voit käskeä lopettamaan, lähteä pois ja maksavana asiakkaana vaihtaa hammaslääkäriä HETI.

Vierailija
25/67 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin syksyllä poistattamassa viisauden hampaan ja itkien sinne menin. Sanoin heti että pelkään ihan kuollakseni, kyyneleet valui silmistä. Lääkäri oli vanhempi mies, rauhallinen ja lohdutteli että nätit juuret supussa, lähtee helposti pois. Sanoi että hän puuduttaa niin että ei satu poisto. Näin teki, eikä sattunut yhtään, vaikka poistaminen kestikin kauan. Kysyi usein että sattuuko. Ja siis olen yli 50-vuotias mamma. Harmi että hän jäi eläkkeelle. Olin ottanut kotona kipulääkettä maksimiannoksen alle. Minua kipulääkkeet nukuttaa ja olin vähän "pilvessä". Kyllä sinä selviät siitä, kerrot vain heti pelosta. Tsemppiä! Voittajafiilis on mahtava kun pääset sieltä pois.

Vierailija
26/67 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diapam auttaa, lääkäri kyllä sen määrää  jos pyydät.

Vierailija
27/67 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole ollut mitään oireita, niin on todella epätodennäköistä että olisi tarvetta hampaanpoistolle tai edes juurihoidolle. Hampaat kyllä oireilee sen verran kovaa ennen kuin ollaan tuossa pisteessä, että olisit kyllä sen huomannut. Mulla myös paha hammaslääkäripelko vaikkei ole mitään inhottavia kokemuksia taustalla. Kävin vähän aikaa sitten ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen hammastarkistuksessa ja olin kanssa ihan varma, että pitää tyyliin poistaa tai juurihoitaa joku hammas, sillä yhdessä hampaassa on ollut kipua silloin tällöin jo vuoden-pari. No tulos oli, ettei ollut yhtään reikää vaan vain tosi paljon hammaskiveä ja sen aiheuttamaa tulehdusta.

Yleensä ne pelot on paljon pahempia kuin se mitä siellä hammaslääkärin tuolissa oikeasti tapahtuu. Juurihoitokaan ei tosiaan ole enää niin paha toimenpide, puuduts ja esilääke kyllä hoitaa homman.

Vierailija
28/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet jo aikaa varatessa kertonut pelkääväsi. Meitä on paljon! Mutta nykyiset hammaslääkärit eivät ole niin kovakätisiä kuin entiset ja osaavat hoitaa pelkääviä. Kannattaa aluksi varata vain tarkastus ja ehdottaa, että tekee sen niin että ei satu.

Omatoiminen kipulääkitys ei ole aina hyvä, sillä pahimmassa tapauksessa se voi pahentaa verenvuotoa pienissäkin toimenpiteissä.

Vierailija
29/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia ennen hammaslääkäriä voi ottaa särkylääkkeen. (Samoin gynekologille mennessä tarvittaessa.)

Vierailija
30/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet omalle lääkärille,tai terveyskeskukseen ja kerro asia ,saat ihan varmasti propralia,tai ehkä jopa tuota diapamia pienen reseptin.  Pelko on sen verran yleistä ja asiasta puhuttu paljon .

Tai ehkä sun hammaslääkäri voi määrätä ,jos otat siihen yhteyttä ennen käyntiä, en tosin oo varma saako ne määrätä nuita?

Vierailija
31/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Haluaisin rohkaista sua omalla kokemuksellani. Mulle tehtiin aikoinaan vaativa, laaja oikomishoito jonka seurauksena mulle jäi paha hammaslääkäripelko. Pelkäsin kipua, neuloja (puudutukset) ja nuivaa, epäammatillista suhtautumista. Tämän takia mulla olikin jo niin vahva pelko, että tarkastuksiin tuli miltei 10 vuoden tauko ja välttelin takastuksia, jotta ei joutuisi menemään mihinkään pelottaviin toimenpiteisiin. Lopulta pelko juurihoidon tarpeesta sai menemään hammaslääkäriin.

Mulle pelon kanssa eläminen on vaatinut yksityisellä käyntiä. Siellä olen kokenut olevani asiakas joka tulee kuulluksi, enkä vaan kiireellä hoidettava potilas. Olen saanut lisämaksusta esilääkkeen jos olen tarvinnut sen, olen vaan mennyt noin tuntia ennen vastaanottotiloihin ja pyytänyt esilääkkeen pelkooni vedoten. Suhtautuminen on ollut empaattista ja hoito on toteutettu tahtiini: hoitotoimenpiteet on perusteltu ja jännitystäni on pyritty loiventamaan juttelemalla niitä näitä: ihmisläheinen hoitaja ja toimiva hammaslääkäri-hoitajapari on auttanut.

Nykyään käyn suunnitelmani mukaisesti 1,5-2 vuoden välein tarkastuksessa. Saan kutsun tarkastukseen ja hoitava hammaslääkäri on sama. Rauhoittaa, että tässä aikavälissä tilanteeni ei voi mennä niin pahaksi että kivuliaita toimenpiteitä jouduttaisiin tekemään kunhan omahoito pysyy samalla tasolla kuin tarkastusten välissä. 

Onpa hyvä, että olet uskaltanut mennä vihdoin tarkastukseen. Ole rohkea ja soita asiakaspalveluun ja varmista, että saat tarkastusta varten esilääkkeen mikäli tuntuu että tarvitset sen. Hammaslääkäripelosta voi päästä tilanteeseen jossa pelko on lievempää, se vaan vaatii hyvin menneitä, kivuttomia kokemuksia jossa tunnet olosi turvalliseksi ja kuulluksi. Voit myös pyrkiä positiiviseen vahvistukseen: hammaslääkärissä käynnin jälkeen listaa kolme asiaa jotka menivät hyvin ja kirjoita ne ylös. Voit palata näihin kun seuraava tarkastus tai toimenpide on edessä. 

Vierailija
32/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Minullakin on hammaslääkäriahdistusta. Olin koulun jälkeen 15 vuotta! käymättä, kunnes viimein päätin että nyt riittää ja varasin ajan. Kunnallisella aikaani siirrettiin ja peruttiin, mikä aiheutti lisästressiä, joten menin lopulta yksityiselle mille sain nopeasti ajan. Hammaslääkärissä kävi ilmi että kariesta tietysti oli ja pari reiänalkua, mutta pelkäsin pahempaa. Hammaslääkäri oli ihan ystävällinen ja ymmärtäväinen, kun kerroin tuoliin istuessani että pelkään vähän ja että viime kerrasta on todella kauan. En saanut edes saarnaa, mitä olin pelännyt.

Vierailija
33/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut aikaa varatessa lisätietoihin, että olen käynyt pelon takia hammaslääkärissä viimeksi 10-15 vuotta sitten. En tosin tiedä lukeeko niitä lisätietoja edes kukaan, mutta aion vielä sanoa asiasta heti kun pääsen vastaanotolle. Ap

Kyllä ne lukee, varsinkin uuden potilaan esitiedot, jotta näkevät myös jos joku on vaikka allerginen puudutusaineelle tms.

Itselläni oli myös pitkään aivan järjetön hammaslääkäripelko lapsuuden ja nuoruuden erittäin huonoista kokemuksista julkisella puolella. Olin noin 15 vuotta käymättä kokonaan ja kyllähän siellä suussa valitettavasti jonkin verran ongelmia sitten oli. Oma ongelmani ei ole reikiintyminen vaan öisin tapahtuva hampaiden narsukuttelu, joka on niin voimallista, että hampaita on murtunut sen takia.

Pääsin pelosta melko lailla hyvin yli, kun oli sellainen lääkäri, joka osasi hoitaa pelkopotilaita. Hän oli hyvin rauhallinen, selitti koko ajan mitä teki, tarkkaili hengitystäni ja heti jos huomasi sen kiihtyvän kysyi, että sattuuko, oonko ok jne. 

Puudutusta saa niin paljon kuin haluaa ja sen pistäminen on niin nopea tuikkaus, ettei sitä kannata pelätä. Itselläni puudutusaineet vaikuttaa hitaasti, joten kannattaa rauhassa odotella, jos tuntuu, ettei puudutus vaikuta. Kerran pyysin myös rauhoittavan, kun oli hampaan poisto edessä. Se oli vähän turhaa, koska ei itselläni vaikuttanut juuri lainkaan ja sitten piti olla hakija vastaanotolta eli en päässyt itsekseni lähtemään kotiin.

Hienoa, että olet varannut ajan ja menet vaikka pelottaa! Uskon, että selviät ihan yhtä hyvin kuin itse aikoinani. Nykyisellään olen kerran meinannut jopa nukahtaa tuoliin :)

Vierailija
34/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit pyytää sellaista geelipuudutusta ennen puudutuspiikkiä! Itsekkin teen näin. Sitten ei tunne enää mitään. Alue mihin piikki tulee siis esipuudutetaan geelillä.

Vierailija
35/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä sillä tarkastuksella hammaslääkärillä ensin. Siitä saa peruskäsityksen lääkäristä.

Olen käynyt mm. yhden kerran eräällä Porvoolaisella sadistilla "hammaslääkärillä", joka huvikseen tökki ikeniäni sillä terävällä puikolla, millä hammaslääkäri niitä hampaita jotenkin kokeilee. Satutti ihan tahallaan koko tarkastuksen ajan. Hänelle ei jäänyt epäselväksi, että sattuu, mutta jatkoi vaan satuttamista. Olisi pitänyt lähteä kesken pois, mutta en sitä kehdannut silloin nuorempana tehdä, mutta en enää mennyt koskaan uudestaan.

Olen käynyt elämäni aikana monella hammaslääkärillä eri kaupungeissa, ja tuo oli ainoa joka satutti noin JO TARKASTUKSEN aikana. En voi edes kuvitella mitä hän olisi tehnyt, jos olisin mennyt sinne oikeasti korjauttamaan jotain.

Osa hammaslääkäreistä on sadisteja, jotka nauttii potilaiden tahallaan satuttamisesta. Onneksi aikuisena maksavana asiakkaana yksityisellä puolella voi valita oman hammaslääkärinsä.

Vierailija
36/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät lääkäriltä pikku pillerin niin hommaa hoituu helposti. Tarttet mukaan saattajan.

Vierailija
37/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakon edessä menini sama hamsläkäri pelko yksityinen hamaslääkäri ja samalla käynyt jo 22 vuotta. Myös minä menen hammastarkistus ja putsaus hänelle viikolla 27. Heinäkuu 2022. Käyn 6 kk.välin aikaa säästä 6kk rahaa siihen. Joten on omat valintani mihin rahani pistän! Ostopalveluna saman saa minua rikkaampi kun on aviomieskin Lohja nuoruus tystäväni. Toisin kuin minä asun kalissa Helsinki. Jossa maksan kaikesta yksin ja itse.Mutta en kapakoi,en tupakoi,en risteile,en kampaajat käy,en lomailekkaan. Tämä nuoruus ystävä tekee ne. Ja viltää haluan näyttää miehelle hyvältä käydessä kampaajat,värjäytää hiukseni ymm. tahditomasti kyselee miksi et tee sitä tätä? Niinpä,mutta ei ole miestä ei apuna miehen kukkaro!Jätin hänet taakseni ja voin todella paremmin.

Vierailija
38/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ylempänä todettiin, ennen varsinaista puudutusta saa geelipuudutuksen halutessaan. Itsekin käytän sitä, vaikkei puudutuspiikki ilman pintapuudutustakaan tunnu miltään, mutta se ajatus vain jotenkin häiritsee. :D Hammaskiven poistokin sujuu kivuttomasti geelipuudutuksen avulla.

Vierailija
39/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kauhea hammaslääkäripelko, mutta olen ylittänyt sen ja kerron aina hammaslääkärissä ensimmäisenä, että pelkään. Silloin he selittävät tarkemmin mitä tekevät. Osaavat kyllä rauhoitella näin aikuista. 

Nykyään puudutetaan todella herkästi ja porat ovat niin nopeita, että isonkin reiän poraaminen käy sekunneissa, eikä tarvitse kärsiä kuten ennen.

Vierailija
40/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyseessä on vasta tarkastus, eikä niillä yleensä tehdä mitään operaatioita.

Luin ap:n hammaslääkärikokemuksista ja taitaa olla kyllä melko paha fobia kyseessä.