Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan järjetön hammaslääkäripelko, ensi viikolla hammaslääkäriin ekaa kertaa vuosikausiin. Vertaistukea? :(

Vierailija
26.06.2022 |

Olen parikymppinen nainen ja viimeksi olen käynyt hammaslääkärissä ala-asteella. Pelko on niin hirveä, etten vain ole pystynyt menemään sen jälkeen. Lapsena mulla oli todella pahat reiät kahdessa maitohampaassa, niitä kai yritettiin paikata mutta ei siitä mitään tullut joten lopulta ne poistettiin nukutuksessa. En muista noista ajoista mitään. Joskus myöhemmin jotain reikiä on paikattu jotenkin raaputtamalla ilman puudutusta ja muistan että sattui. Hammaslääkärit oli aina vihaisia ja itkin lapsena siellä joka kerta. Muistan myös kuinka jollain kerralla joku vesiletku(?) suihkutti koko ajan vettä suoraan kurkkuun eikä sen asentoa korjattu. Mulle myös tehtiin lapsena oikomishoitoa sellaisen muovisen yöllä pidettävän kojeen avulla, mutta jostain syystä lopetin sen kesken. Se kyllä kaduttaa ja aion vielä joskus käydä oikomishoidon uudestaan, jos vaan voitan tämän pelon. Muistan kun kerroin oikojalle lopettamisesta ja hän haukkui minut pystyyn ja sanoi että olet niin kaunis tyttö, mutta sulla tulee olemaan aikuisena ihan järkyttävän rumat hampaat. Sen jälkeen en enää ole mennyt hammaslääkäriin ollenkaan ja häpeän suuresti hampaitani, vaikka mielestäni ne näyttävät ihan tavallisilta.

Nyt vuosien jälkeen päätin lopulta rohkaistua ja varasin ajan yksityiselle hammaslääkärille, jossa kuulemma osataan ottaa pelkopotilaat hyvin huomioon. Heinäkuun alussa on aika tarkastukseen ja pelottaa ihan hirveästi. Ei ole oireita, mutta ainakin yhdessä hampaassa on selkeää kariesta. Olen lukenut että oireettomanakin tulehdukset voivat levitä leukaluuhun asti ja nuoriltakin voi joutua poistamaan kaikki hampaat. Olen ihan täysin varma, että ainakin kaikki poskihampaat pitää joko juurihoitaa tai poistaa. En varmaan kestä kuulla mitä kaikkea hampaissani on vialla. Hammaskiven määräkin on varmasti ultimaattinen, eikä senkään poistaminen mitään mukavaa ole. Olen aina pessyt hampaat 2-3 kertaa päivässä, mutta silti lapsena hammaslääkäri aina valitti kuinka hampaani olivat likaiset. Viime aikoina olen pessyt niin tarkasti kuin vain osaan.

Miten ikinä uskallan mennä mihinkään toimenpiteeseen? Esilääkkeen varmaan saa, mutta pelkään ettei sekään auta. Puudutuspiikki myös pelottaa aivan ylitsepääsemättömästi. Viisaudenhampaista ei ole vieläkään mitään merkkiä, mutta eiköhän nekin jossain vaiheessa ilmoittele itsestään.

Pitkä selitys, mutta oli pakko kertoa johonkin. Itken joka päivä tämän pelon takia ja toivon että hampaat saataisiin nopeasti kuntoon. Olisi ihanaa jos täältä löytyisi hammaslääkäripelon voittaneita, tai muuten vaan jotain mukavia kokemuksia hammaslääkärin toimenpiteistä.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä sillä tarkastuksella hammaslääkärillä ensin. Siitä saa peruskäsityksen lääkäristä.

Olen käynyt mm. yhden kerran eräällä Porvoolaisella sadistilla "hammaslääkärillä", joka huvikseen tökki ikeniäni sillä terävällä puikolla, millä hammaslääkäri niitä hampaita jotenkin kokeilee. Satutti ihan tahallaan koko tarkastuksen ajan. Hänelle ei jäänyt epäselväksi, että sattuu, mutta jatkoi vaan satuttamista. Olisi pitänyt lähteä kesken pois, mutta en sitä kehdannut silloin nuorempana tehdä, mutta en enää mennyt koskaan uudestaan.

Olen käynyt elämäni aikana monella hammaslääkärillä eri kaupungeissa, ja tuo oli ainoa joka satutti noin JO TARKASTUKSEN aikana. En voi edes kuvitella mitä hän olisi tehnyt, jos olisin mennyt sinne oikeasti korjauttamaan jotain.

Osa hammaslääkäreistä on sadisteja, jotka nauttii potilaiden tahallaan satuttamisesta. Onneksi aikuisena maksavana asiakkaana yksityisellä puolella voi valita oman hammaslääkärinsä.

Sen verran täytyy nyt selittää tähän väliin, että ikeniä ei turhaan tökitä terävällä instrumentilla vaan tutkitaan ientaskut eli kokeillaan onko hammaskiveä ikenen alla ja onko ien koko matkalta hampaan pinnassa kiinni.

Vierailija
42/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä sillä tarkastuksella hammaslääkärillä ensin. Siitä saa peruskäsityksen lääkäristä.

Olen käynyt mm. yhden kerran eräällä Porvoolaisella sadistilla "hammaslääkärillä", joka huvikseen tökki ikeniäni sillä terävällä puikolla, millä hammaslääkäri niitä hampaita jotenkin kokeilee. Satutti ihan tahallaan koko tarkastuksen ajan. Hänelle ei jäänyt epäselväksi, että sattuu, mutta jatkoi vaan satuttamista. Olisi pitänyt lähteä kesken pois, mutta en sitä kehdannut silloin nuorempana tehdä, mutta en enää mennyt koskaan uudestaan.

Olen käynyt elämäni aikana monella hammaslääkärillä eri kaupungeissa, ja tuo oli ainoa joka satutti noin JO TARKASTUKSEN aikana. En voi edes kuvitella mitä hän olisi tehnyt, jos olisin mennyt sinne oikeasti korjauttamaan jotain.

Osa hammaslääkäreistä on sadisteja, jotka nauttii potilaiden tahallaan satuttamisesta. Onneksi aikuisena maksavana asiakkaana yksityisellä puolella voi valita oman hammaslääkärinsä.

Sen verran täytyy nyt selittää tähän väliin, että ikeniä ei turhaan tökitä terävällä instrumentilla vaan tutkitaan ientaskut eli kokeillaan onko hammaskiveä ikenen alla ja onko ien koko matkalta hampaan pinnassa kiinni.

Tämä siis pitäisi tehdä nykyohjeen mukaan jokaisessa tarkastuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäripelosta ei kai pääse koskaan eroon lopullisesti, mutta pelkoa voi lievittää käymällä säännöllisesti vastaanotolla, vaikka sitten vain suuhygienistin vastaanotolla hammaskiven poistossa tai soodapuhdistuksessa. Aina se odotushuoneessa istuskelu on yhtä tuskallista,

Vierailija
44/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä siis pitäisi tehdä nykyohjeen mukaan jokaisessa tarkastuksessa.

Valitettavasti. Eräät hammashoitajat tekevät tuon erittäin kivuliaasti, mutta eivät onneksi kaikki.

Vierailija
45/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin yhden lihasrelaksantin (reseptilääke) ja olin ihan rentona.  Hammaslääkäri puudutti rauhallisesti ja odottelimme että puudutus vaikuttaa.  Meinasin nukahtaa hoitotuoliin.  Onhan hammaslääkäri suomalainen jos sinäkin olet.  Olin kerran jollain ulkomaalaisella-ei enää-kieltäydyin hoidosta.  

Vierailija
46/67 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaudenhampaat tulee yleensä 18-20-vuotiaana, joten jos sulla ei niistä ole mitään merkkiä (oletan että olet yli 20?), niin voi olla mahdollista ettei niitä ole sulla ollenkaan tai ne ei puhkea koskaan. Näin on parilla prosentilla ihmisistä. Hammaslääkäri sen näkee röntgenistä. Tsemppiä! Jos ei pahempia oireitakaan ole ollut niin en usko että sulla on aihetta huoleen.

Vierailija
47/67 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanista kommenteista! En olisi arvannut että tänne tulee näin paljon viestejä. Ehkä ei pelota ihan niin paljoa enää. Olen joka toinen päivä varma että pitää poistaa hampaita/vähintään juurihoitoa, ja joka toinen päivä uskon että tarvitsee vain paikata joitakin hampaita. Yritän ottaa kuviakin niistä ja vertailla netistä löytyviin kuviin joissa on reikiä hampaissa :D miten olen voinutkaan elää tässä epätietoisuudessa näin monta vuotta. Ensi maanantaina on se tarkastus, jännittää kyllä kauheasti että mitä sieltä selviää!

Ap

Vierailija
48/67 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole oireita ei ole mitään pelkoa hampaanpoistosta tai juurihoidosta. Voin laittaa tästä melkein pääni pantiksi. Reikiä voi olla koska eivät aina aiheuta oireita.

Vierailija
49/67 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna on hammaslääkäri, kyllä kuumottaa! Olen taivutellut päätäni ihan luonnottomiin asentoihin että saisin otettua kuvia hampaistani, ja ainakin salamalla otetussa kuvassa näkyy että ylhäällä takahampaassa on varmaan reikä. Kaikista inhottavin paikka No, huomenna totuus selviää. Ei varmaan tule uni silmään yöllä millään.

Vierailija
50/67 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärikäynnin jälkeen olo on mahtava.

Vierailija
51/67 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampilääkäri on koko suun terveyden asialla. Kurkku ja kieli ja limakalvot syynätään. Yleensä tutkitaan myös leukaluut auki kiinni systeemillä.

Vierailija
52/67 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli myös todella paha pelko hammaslekureita kohtaan, omalla kohdalla pelko syntyi yksityisellä käymisen jälkeen. Tämä yksityinen ei koskaan selostanut mitä työvaihetta tehdään, ei antanut puudutusta ja aiheutti myös mulla yhden hampaan lohkeamisen mihin en saanut senttiikään korvausta. Ei sanonut moita eikä näkemiin, siis täydellinen tuppisuu ja sosiopaatti. En pystynyt vuosiin menemään hammaslekuriin. Tämä sijaitsi Turussa julia talossa, muistaakseni 6 kerros.

Sitten sain 2017 aivan loistavan ihanan hammaslekurin julkiselta puolelta, tämä nainen oli erikoistunut pelko potilaisiin ja voin sanoa että oli nautinto käydä hänellä. Tämä nainen esitteli tarkasti mulle kaikki instrumentit ja näytti miten kaikki toimii, ja puudutti hienosti. Ja kokoajan selosti mitä nyt tehdään ja mikä on seuraava työvaihe. Ja jos alkoi pelottamaan liikaa niin pidettiin taukoa. Mutta kaikenkaikkiiaan tämä nainen oli erittäin hyvä, voin lämmöllä suositella Elina Kurkoa.

Nykyisin mulla ei enää ole pelkotiloja, tämä nainen onnistui saamaan mut kokonaan pois siitä. Tuohon pelon poistamiseen ei vaadita mitään muuta kuin se oikea ihminen kuka ymmärtää, ja kuuntelee, ja osaa käsitellä ihmistä ilman syyllistämistä ja halveksuntaa.

Vierailija
53/67 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole käynyt hammaslääkärissä 20 vuoteen, koska lapsuuden ja vielä teini-iänkin kokemukset olivat traumaattisen huonoja. Varsinkin viimeisellä käyntikerrallani teininä kohtelu oli niin huonoa, että päätin jatkossa vältellä hammaslääkäriä kun vihdoin voin itse näistä asioista päättää. Tuo hammaslääkäri mm. väitti, että en osaa pestä hampaita, ei kertonut tekemästään, huusi ja oli todella vihainen, syytti ja haukkui ja jatkoi, vaikka näki selvästi, että sattuu. Oli siis myös todella kovakourainen. Lamaantuneena en uskaltanut huutaa ja käskeä lopettamaan. Traumat siis jäi. Kaikenlaista hammasvaivaa toki on, mutta en uskalla mennä hammaslääkäriin, eikä työttömänä ole yksityiseen rahaakaan.

Vierailija
54/67 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap.

Hampaissasi ei välttämättä ole mitään vikaa.

Minä olin juuri (ainakin) 4 vuotta käymättä tarkastuksessa. Minulla on ihan _jokaisessa_ purupinnassa mustia pisteitä, yhdessä aika isokin. Luulin, että vähintään tämä yksi hammas poistetaan kokonaan, ja muut ovat kaikki paikkausta vailla.

Tarkastuksen lopputulos kuitenkin oli 0 paikattavaa reikää. Nämä mustat pisteet olivat kaikki pysähtyneitä reikiä, eikä niistä ole mitään haittaa. Hammaslääkärin mukaan tämä on hyvin yleistä.

Joskus tätä ennen minulla oli 7 vuoden tauko hammaslääkäristä, ja tuolloinkin oli vain pari pientä reikää. Eli ota rauhallisesti ja kuuntele ensin, mitä hammaslääkäri sanoo.

Vierailija
55/67 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pelkäsin hammaslääkäriä (lapsuuden traumojen takia) ja hampaani ehtivät todella huonoon kuntoon. Minulla oli 14 paikattavaa reikää (suurin osa juurihoitoon), useampi seurattavakin reikä löytyi, 5 hampaanpoistoa, järkyttävä määrä hammaskiveä. Tuomioni sain kun uskaltauduin viimein hammastarkastukseen ja meinasin pudota tuolilta kun kuulin tuon kaiken.

Etsin siltä seisomalta hammaslääkärin joka erikoistunut pelkopotilaisiin ja otin häneen yhteyttä. Kerroin tilanteeni ja yhdessä me kävimme toimeen. Noh, nyt noin puoli vuotta myöhemmin hampaani on hoidettu enkä pelkää enää! :) Ramppasin parhaimmillaan viikottain vastaanotolla.

Hampaiden poistot olivat helpoin osa koko hommaa! Ja niitä olin venyttänyt teini-iästä asti koska pelkäsin. Olisipa ollut kristallipallo ja olisin nähnyt tulevaan. Miten turhaan kärsin ja pelkäsinkään.

Omaisuus toki paloi tähän hommaan yksityisellä, mutta oli kyllä elämäni paras sijoitus. Hampaat vaikuttavat niin kokonaisvaltaisesti ihmisen terveyteen että kannattaa ehdottomasti hoitaa

Vierailija
56/67 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin pelkäsin hammaslääkäriä (lapsuuden traumojen takia) ja hampaani ehtivät todella huonoon kuntoon. Minulla oli 14 paikattavaa reikää (suurin osa juurihoitoon), useampi seurattavakin reikä löytyi, 5 hampaanpoistoa, järkyttävä määrä hammaskiveä. Tuomioni sain kun uskaltauduin viimein hammastarkastukseen ja meinasin pudota tuolilta kun kuulin tuon kaiken.

Etsin siltä seisomalta hammaslääkärin joka erikoistunut pelkopotilaisiin ja otin häneen yhteyttä. Kerroin tilanteeni ja yhdessä me kävimme toimeen. Noh, nyt noin puoli vuotta myöhemmin hampaani on hoidettu enkä pelkää enää! :) Ramppasin parhaimmillaan viikottain vastaanotolla.

Hampaiden poistot olivat helpoin osa koko hommaa! Ja niitä olin venyttänyt teini-iästä asti koska pelkäsin. Olisipa ollut kristallipallo ja olisin nähnyt tulevaan. Miten turhaan kärsin ja pelkäsinkään.

Omaisuus toki paloi tähän hommaan yksityisellä, mutta oli kyllä elämäni paras sijoitus. Hampaat vaikuttavat niin kokonaisvaltaisesti ihmisen terveyteen että kannattaa ehdottomasti hoitaa

Lisään tähän vielä että minulla ei kuitenkaan 25v ikävuoteen ollut ainuttakaan reikää. Reikiintyminen alkoi vasta tämän jälkeen ja nyt viimeiset pari vuotta se on ollut tosi aggressiivista. Että sekin vaikka ei olisi koskaan ollut reikiintyvää sorttia, voi vaikkapa syljen koostumuksen takia tilanne muuttua. Siksi säännölliset tarkastukset myös tärkeitä!

Vierailija
57/67 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna on hammaslääkäri, kyllä kuumottaa! Olen taivutellut päätäni ihan luonnottomiin asentoihin että saisin otettua kuvia hampaistani, ja ainakin salamalla otetussa kuvassa näkyy että ylhäällä takahampaassa on varmaan reikä. Kaikista inhottavin paikka No, huomenna totuus selviää. Ei varmaan tule uni silmään yöllä millään.

Hyvin se menee ja kohta se on jo ohi! :)

Vierailija
58/67 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hammaslääkärissä käyty. En ollut uskoa korviani kun kerrottiin että kaikki kunnossa! Olen pelännyt niin turhaan kaikki nämä vuodet. Melkein itkin kotimatkalla kun olin niin onnellinen :D Hammaskiveä poistettiin jollain ultraäänilaitteella, eipä ollut semmoisia laitteita varmaan olemassakaan silloin kun olen viimeksi käynyt hammaslääkärissä. Ei tuntunut missään ja oli oikeastaan mukavaa. Melkein nukahdin tuoliin.

Röntgenkuvat otettiin ja niistä näkyi että kaikki neljä viisaudenhammasta on olemassa, mutta ylhäällä ne on niin kaukana että luultavasti ei kuulemma puhkea edes koskaan. Alhaalle saattaa joskus puhjeta, mutta sitä stressaan sitten kun se tapahtuu. En IKINÄ olisi uskonut että tilanne on tämä! Olin varma että vähintään paikkausta vaativia reikiä olisi useampi. Aion ehdottomasti käydä tarkastuksessa säännöllisesti nykyään, minulle sanottiin että noin neljän vuoden päästä vasta tarvitsisi tulla jos ei tule mitään oireita, mutta voisin kyllä mennä aiemminkin. On kyllä niin upea fiilis enkä tiedä MIKSI ihmeessä olen pelännyt niin järjettömästi.

Ap

Vierailija
59/67 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa ap :)

Vierailija
60/67 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hieno juttu ap! :)