Aiotko myydä autosi nyt kun bensan hintanousulle
ei loppua näy ennenkuin sota on ohitse. Itse aattelin myödä pois, työttömän rahoilla yksin asuessa ei jaksas maksella auton seisottamisesta pihalla.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan osta enää polttomoottoriautoja.
No kyllä ostaa, kun sähköautot maksaa 10 kertaa enemmän.
Ei kannata ostaa vaan liisata ja sähköllä mennään.
En koska töihin on mentävä. Joskin jos bensan hinta nousee paljon, niin ei sinne kannata enää mennä. Sitten kannattaa myydä autokin.
Etsin myös koko ajan työpaikkaa lähempää kotia. Jos vaikka pääsisi töihin kävellen, pyörällä tai julkisilla.
Myin jo kaksi vuotta sitten. Ihan turhaan pidin koko autoa monta vuotta, kun ajoa tuli niin vähän. Harmittaa, kun en myynyt jo aiemmin.
Bensamaasturia voi tarvita kun talvi tulee ja sähköt on poikki. Ja sodassa rajoilla.
Auto vie paljon, mutta niin se tuokin. Eli pidän.
Vuoden aikana on mennyt sähköön 9000 euroa ja bensaan 1000 euroa.
Eli bensa on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan osta enää polttomoottoriautoja.
Ei kannata ostaa vaan liisata ja sähköllä mennään.
Sehän se vasta kannattavaa on? Maksaa vielä auton lisäksi liisarin bisneksestä...
Toki kukaan ei ole niin hullu, että ostaisi +50k€ sähköauton omaksi.
En, koska täällä landella on pakko omistaa auto, eikä minulla ole varaa sähköautoon. Laskin tuossa joku viikko sitten, että jos ostaisin nyt sähköauton, se alkaisi maksaa itseään takaisin vuonna 2031. Enhän minä tiedä olenko silloin enää hengissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin hybridiin ja nyt arkiajossa kulutus suunnilleen 1,5l/100km. Kakkosauto vaihtuu sähköautoon, kun sopiva vaihtoehto löytyy.
Varmasti hyvä auto, mutta kannattaa laskelmissaan huomioida myös ne mahdolliset rahoituskulut ja uuden/uudehkon auton vuotuinen arvonlasku, joka saattaa olla merkittävä (tosin nyt inflaation yhtäkkiä raketoidessa vuotuinen arvonlasku ei ole niin paha, ainakaan hetkellisesti).
Uuden auton arvo tippuu 15% ensimmäisenä vuonna ja sitä seuraavina viitenä vuotena 10%/vuosi.
Esimerkkinä siis 35 000 euron uuden auton arvo laskee ensimmäisen vuoden aikana 5250 euroa + maksamasi mahdolliset rahoituskulut.
Minä maksoin käytetystä hybridistä 6000 euroa. Kolmessa vuodessa on huoltoihin mennyt toinen mokoma. Auton arvo on tällä hetkellä arviolta 4000-5000 euroa. Kulutus keskimäärin 5 litraa satasella, käytännössä havaittu. Tasamaalla 70 km/h nopeudessa voisi päästä alle 3 litraankin satasella, jos lämpötila olisi sellainen, ettei tarvita lämmitystä eikä jäähdytystä. Mutta koska meillä ei ole tasamaata ja satasen tie, niin kulutus on vähän isompi.