Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus ja lapsihaaveet

Vierailija
26.06.2022 |

Toivon asiallista keskustelua ja vertaistukea!

Olen kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta 13-vuotiaasta alkaen. Joudun mitä todennäköisemmin syömään lääkkeitä lopun ikääni, terapiassa olen käynyt vuosia. Voin saavuttaa hoitotasapainon, jolloin sairauteni vaikeuttaa elämääni melko vähän, mutta uusiutuminen on aina mahdollista. Minulla on myös ADHD, johon syön lääkitystä.

Olen nyt 27-vuotias ja biologinen kello tikittää. Haluan tulla äidiksi.
Minua kuitenkin pelottaa, että jään vasten tahtoani lapsettomaksi mielenterveysongelmien takia.
Pahimpina hetkinä lapsen näkeminen leikkipuistossa pistää rinnasta.

Pelkään, että jos saisin lapsen, antaisin hänelle vialliset geenini ja hän kärsisi samoista ongelmista kuin minä. Olisiko se epäreilua?
Toisaalta, pystyn antamaan lapselle myös paljon. Kyllähän kaiken maailman narkkaritkin tekevät lapsia, onko lapsen saaminen sallittua vain täysin terveille ja onnellisille ihmisille?

Haluaisin kuulla teidän ajatuksia, jos painitte samojen kysymysten kanssa

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei elämänongelmat eivätkä geenit ole syy jättää lasta tekemättä. Sen sijaan tuo on huolestuttavaa, että joudut käyttämään lopun elämääsi lääkitystä omien sanojesi mukaan. Nimittäin en itse söisi missään tapauksessa raskausaikana masennuslääkkeitä. Niillähän on pysyviäkin haittavaikutuksia, mm. seksuaalihaitat voivat jäädä pysyviksi, joten en ottaisi riskiä, että sikiön kehitys häiriintyisi lääkkeiden vuoksi.

Valitettavasti masennuslääkkeiden (seronil 60mg) lopettaminen ei ole vaihtoehto. Olen syönyt tätä 14-vuotiaasta, yrittänyt lopettaa kerran kun olin hyvässä elämäntilanteessa. Tuolloin masennus uusiutuisi. Olen tullut tulokseen että minulle masennus on ennen kaikkea biologista, eli välittäjäaineet ei vaan toimi niin kuin pitäisi. Seronilin haittavaikutukset ovat hyvin vähäisiä itselläni verrattuna hyötyyn.

Onneksi masennuslääkkeiden vaikutuksesta raskauteen tiedetään varmasti paremmin, sitten kun ~5 vuoden päästä raskaus on mahdollisesti ajankohtainen.

Puolisoa ei ole. Näin sinkkuna lapsihaaveet vaikuttavat deittailuun, koska täytyy miettiä sopiiko ihminen kumppaniksi jonka kanssa perustaa perhe.

Tukiverkot ovat hyvät. Minulla on hyvät välit vanhempiini, ystäviä, vakituiset osaavat hoitokontaktit ja ikäisekseni kohtuulliset säästöt.

Vierailija
42/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämänongelmat eivätkä geenit ole syy jättää lasta tekemättä. Sen sijaan tuo on huolestuttavaa, että joudut käyttämään lopun elämääsi lääkitystä omien sanojesi mukaan. Nimittäin en itse söisi missään tapauksessa raskausaikana masennuslääkkeitä. Niillähän on pysyviäkin haittavaikutuksia, mm. seksuaalihaitat voivat jäädä pysyviksi, joten en ottaisi riskiä, että sikiön kehitys häiriintyisi lääkkeiden vuoksi.

Valitettavasti masennuslääkkeiden (seronil 60mg) lopettaminen ei ole vaihtoehto. Olen syönyt tätä 14-vuotiaasta, yrittänyt lopettaa kerran kun olin hyvässä elämäntilanteessa. Tuolloin masennus uusiutuisi. Olen tullut tulokseen että minulle masennus on ennen kaikkea biologista, eli välittäjäaineet ei vaan toimi niin kuin pitäisi. Seronilin haittavaikutukset ovat hyvin vähäisiä itselläni verrattuna hyötyyn.

Onneksi masennuslääkkeiden vaikutuksesta raskauteen tiedetään varmasti paremmin, sitten kun ~5 vuoden päästä raskaus on mahdollisesti ajankohtainen.

Puolisoa ei ole. Näin sinkkuna lapsihaaveet vaikuttavat deittailuun, koska täytyy miettiä sopiiko ihminen kumppaniksi jonka kanssa perustaa perhe.

Tukiverkot ovat hyvät. Minulla on hyvät välit vanhempiini, ystäviä, vakituiset osaavat hoitokontaktit ja ikäisekseni kohtuulliset säästöt.

En kyllä missään nimessä söisi masennuslääkkeitä raskausaikana. Vaikka et ole itse kokenut haittoja, niin vauvan kehityksestä ei voi kukaan sanoa. Kuitenkin aikuisillekin niistä jää pysyviä haittoja.

En usko biologiseen masennukseen. Masennuksesi palaa, koska olet totuttanut aivosi tuohon lääkkeeseen. Lue esim Aku Kopakkalan Serotoniinihuijaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi