Missä tapauksissa omistusasunnon ostaminen ei olisi mielestäsi kannattavaa?
Kommentit (15)
Vuokralla on vapaa.. ei tarvi stressata vastikkeesta ja koroista eikä taloyhtiön ongelmista
Jos muuttaa paljon. En ole tässä aikuisiälläni (25 vuotta) asunut missään yli 4:ää vuotta.
Sitä ei tietysti kukaan etukäteen varmaksi tiedä, mutta jos ostaa väärään aikaan, ja lähtee korot laukalle ja samalla asuntojen arvo tippumaan.
Lisäksi jos kerrostaloon muuttaa niin on "naimisssa" muiden osakkaiden kanssa ja vastaa viime kädessä niiden ongelmista rahallisesti, joita saattaa tulla usealle samaan aikaan taantumien ja inflaatioiden ym. seurauksena.
Omakotitaloissa ehkä sitten voi menettää helpommin kaiken ja enemmän, oman ja perheenjäsenten terveyden, jos sattuu hometalo kohdalle tms.
Taantuvilla paikkakunnilla asunto voi olla taakka, jos haluaa muuttaa muualle. Sitä ei voi myydä jos kukaan ei halua ostaa.
Kiinalaiset asuntospekulaattorit ovat nostaneet omistusasuntojen hinnat aivan taivaisiin, jos rahat riittää niin siitä vaan
Jos jostain syystä pystyy asumaan halvemmalla kuin olisi itselle sopivan omistusasunnon yhtiövastike tms. juoksevat kulut jotka eivät ole velan maksua, ja jos laittaa säästöön/sijoitukseen ne rahat, jotka muuten menisivät asuntovelan maksuun. Ennen olin sitä mieltä, että Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa asuminen on siinä rajoilla, täyttääkö se tuon ehdon, mutta nythän heka korottaakin vuokria. Lisäksi vuokra-asuntoon ei saa valita millaiset pinnat haluaa ja lemmikeistä pitää neuvotella, joten riippuu ihmisestä miten tämän arvottaa.
Jos on tiedossa, ettei tule asumaan kuin max 10v jollain paikkakunnalla. Toinen on kuinka hyvin alueen asunnot käy kaupaksi. Miksi ostaa kämppää, jos sen myynti kestää 3-5v?
Tulevat rempat vaikuttaa. Olen huomannut, että kun joku on ostoaikeissa niin ei ole putkirempasta ( lvis) rempasta tietoakaan myyjällä... joskus sitten tulee( eli alle 10v sisään, vaikkei sitä kerrota ostajalle) julkisivuremppa, kattoremppa, hissit taloon, parkkipaikan asfaltointi, lämmönjakoremppa, maalaus-ja huoltotöitä yms.
Kyllä siitä pitkä velka syntyy uudelle omistajalle.. paras vuokralla. samoihin menee kulut.
Jos ei ole minkään suuremman kaupungin lähettyvillä niin sitä ei saa millään myytyä jos ja kun tarve tulee.
Eiköhän se ole rahallisesti aina kannattavaa olla oman itsensä vuokraisäntä? Kun asuu omistusasunnossa niin ei tule tyhjiä kuukausia vuokranmaksuun ja asukas tuskin laittaa kämppää huumepäissään päreiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla on vapaa.. ei tarvi stressata vastikkeesta ja koroista eikä taloyhtiön ongelmista
Ei niin, riittää kun maksaa vastikkeen, korot ja päälle vielä mukavasti voittoa omistajalle. Vuokratalojen naapuritkin on poikkeuksetta kultaa.
Itse en ainakaan haluasi asua samassa asunnossa 5 vuotta pidempään ja vielä stressata kaikki huoltoja ja remontteja jotka joutuu itse maksamaan.
Kai sinä osaat laskea paljonko kerrytät palkastasi omaisuutta(-korot, ja vastikkeet) verrattuna vuokraamiseen.
Jos on ihanVitun köyhä niin ei kannata.