Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnistuuko kotoa muutto?

Vierailija
25.06.2022 |

Yritän selittää lyhyesti. Olen 19-vuotias ja pitänyt välivuoden 2. asteen koulutuksen jälkeen. En saa tänä vuonna opiskelupaikkaa. Vanhemmat hoputtaa pois. Töitä ei ole, ei tarpeeksi koulutusta tai kokemusta minnekään eikä nyk. kaupungissa edes tavoiteltavaa siivoojan pestiä, koska vaaditaan omaa autoa. Pieni kaupunki, vähän töitä.

Onko tälläsessä tilanteessa mitenkään mahollista muuttaa pois? Tekee pahaa asua kotona. Ei mitään pahoinpitelyä tai väkivaltaa, meinaan päivittäistä ahdistusta.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu nuori tajusi häipyä ja tähän kyllä löytyy yksi syyllinen.

Vierailija
42/48 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitää kartoittaa tuo sinun tilanne. Onko sinulla läheisiä, ystäviä, joiden kanssa puisit tulevaisuuttasi? Miksi vanhempasi hoputtavat sinua pois?

Mitä toivot tulevaisuudelta? Minkä koulun olet saanut päätöksern? Mitä aiot opiskella? Missä aiot opiskella? Millaisia verkostoja sinulla on? Onko kotipaikkakunnalta mahdollista löytää työtä ja vuokra-asuntoa? Missä muualla voisit nyt asua? Tunnetko ihmisiä muilta paikkakunnilta/läheisistä kaupungeista tm.?

Kyllä mahdollisuuksia on. Nyt on monella alalla pula työntekijöistä, kuten ravintola-alalla.

Isoissa kaupungeissa on töitä, esim. pks:lla. Olisi kyllä hyvä, jos tuntisit ihmisiä siellä, minne muutat.

Mulla katkesi kaikki kaverisuhteet heti koulujen loputtua, oon siis käynyt vaan lukion. Haluan opiskella erään AMK-tutkinnon, joka tällä hetkellä oikeasti kiinnostaa ja koska tiedostan, että mulla ei taidot riitä yliopistoon. Mieluiten muuttaisin Ouluun, Oulun AMK on yksi kouluista, jotka tuota tutkintoa tarjoaa.

Mulla ei siis ole mitään verkostoja, sen takia tulin kysymään onko mahdollista. En oo varma miksi hoputetaan, ei varmaan haluta nolostella että lapsi asuu yhä kotona. Tai jotain. Mun veli kyllä asuu kotona, eikä häntä hoputeta, mutta hän onkin jo mua pitemmällä elämässä.

Kotipaikkakunnalta mahdoton löytää töitä ilman kokemusta tai autoa. Tai vuokra-asuntoa, joka ei maksaisi maltaita.

Kerroit asuvasi pienellä paikkakunnalla. Eli vuokra-asunnot eivät siellä maksa maltaita, vaan ovat puoli-ilmaisia esim. pk-seudun hintatasoon nähden. 

Ehkä pk-seudun hintatasoon nähden, mutta tänne rakennettiin pari vuotta sitten kaksi uutta kerrostaloa, enkä löydä muita vuokrattavia asuntoja. Pari omakotitaloa, mutta ei ne mitään halpoja oo ilman töitä.

Kerro vuokrasummat niin katsotaan ovatko halpoja vai eivät. 

Miksi puhut nuorelle noin tylysti? Tarpeetonta. Tarkastele vähän itseäsi.

En puhunut vaan kirjoitin. Ja ihan neutraalisti. Tarkastele ihan itse itseäsi ja sitä, mikä saa sinut tulkitsemaan neutraalin kommentin tylyydeksi. 

Voit yrittää puhua mustaa valkoiseksi mutta utelusi on ihan ilmeistä kiusantekoa nuorta ihmistä kohtaan. Mitä väliä minkä kokoinen asunto on jos siihen ei ole varaa?

Kaikenlaisia maa kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästä se pari tonnia tulevaan vuokratakuuseen.

Sossu antaa vuokratakauksen.

Hae jonnekin kouluun joissa on jatkuva haku, ja voi aloittaa milloin vain, saat opintotuen.

Vierailija
44/48 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästä se pari tonnia tulevaan vuokratakuuseen.

Sossu antaa vuokratakauksen.

Hae jonnekin kouluun joissa on jatkuva haku, ja voi aloittaa milloin vain, saat opintotuen.

Kunhan ei amkiin. Ei kannata tuhlata ensikertalaiskiintiötä.

Vierailija
45/48 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on parin tonnin säästöt ni helpostihan sulla löytyy rahaa esim. takuuvuokraan ja huonekaluihin. Saatko työttömyystukea? Asumistukea luultavasti saisit vuokranmaksuun :)

!! Pitää kattoa, kiitos näiden muistuttamisesta. Mulla on pää jotenkin ihan pyörällä, en osaa oikeen keskittyä mihinkään.

Ja pitää joo etsiä noita töitä, mutta ekana pitäisi muuttaa kys. paikkakunnalle, koska yleensä ne haastattelut halutaan ihan kasvotusten. Omasta kaupungista huonot yhteydet minnekään, bussit ei tahdo kulkea kuin yhteen suuntaan ja juna-asemalle mennäkseen tarvitsee auton jota ei ole.

Tarkistapa ne bussiaikataulut. Kyllä ne yleensä kulkevat molempiin suuntiin vähintään kerran päivässä. Jospa vaikka muuttaisit ensin sellaiseen paikkaan, jossa olisi hyvät kulkuyhteydet ja mahdollisesti saisit opiskelupaikankin. Voit aloittaa sillä, että etsit opiskelupaikan sellaisesta ammattikoulusta, jossa on maksuton asuntola. Kyllä niitä paikkoja aivan varmasti vielä löytyy, vaikka yhteishaku olisi jo mennyt ohi. Voi olla opettavainen kokemus muuttaa vuodeksi kouluun vaikka Kemijärvelle tai Kotkaan, vaikka olisit kotoisin jommalta kummalta noista.

Vierailija
46/48 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin/kunnan vuokra-asunto?

Vierailija
47/48 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitää kartoittaa tuo sinun tilanne. Onko sinulla läheisiä, ystäviä, joiden kanssa puisit tulevaisuuttasi? Miksi vanhempasi hoputtavat sinua pois?

Mitä toivot tulevaisuudelta? Minkä koulun olet saanut päätöksern? Mitä aiot opiskella? Missä aiot opiskella? Millaisia verkostoja sinulla on? Onko kotipaikkakunnalta mahdollista löytää työtä ja vuokra-asuntoa? Missä muualla voisit nyt asua? Tunnetko ihmisiä muilta paikkakunnilta/läheisistä kaupungeista tm.?

Kyllä mahdollisuuksia on. Nyt on monella alalla pula työntekijöistä, kuten ravintola-alalla.

Isoissa kaupungeissa on töitä, esim. pks:lla. Olisi kyllä hyvä, jos tuntisit ihmisiä siellä, minne muutat.

Mulla katkesi kaikki kaverisuhteet heti koulujen loputtua, oon siis käynyt vaan lukion. Haluan opiskella erään AMK-tutkinnon, joka tällä hetkellä oikeasti kiinnostaa ja koska tiedostan, että mulla ei taidot riitä yliopistoon. Mieluiten muuttaisin Ouluun, Oulun AMK on yksi kouluista, jotka tuota tutkintoa tarjoaa.

Mulla ei siis ole mitään verkostoja, sen takia tulin kysymään onko mahdollista. En oo varma miksi hoputetaan, ei varmaan haluta nolostella että lapsi asuu yhä kotona. Tai jotain. Mun veli kyllä asuu kotona, eikä häntä hoputeta, mutta hän onkin jo mua pitemmällä elämässä.

Kotipaikkakunnalta mahdoton löytää töitä ilman kokemusta tai autoa. Tai vuokra-asuntoa, joka ei maksaisi maltaita.

Kun sinun 2. asteen koulusi on lukio ja jo nyt on mennyt yksi välivuosi, hakeudu sen alan ammattikouluun, jonka amk-koulutukseen haluat päästä. Silloin voisit ymmärtää paremmin myös amk-kurssien sisältöä alusta asti. Sinänsä hassua, että pääsykoe on kaikille sama ja englantia ja matematiikkaa painotetaan. Voisit paneutua niiden opiskeluun vaikka jollakin iltalukion tai kansalaisopiston kurssilla, tai sitten avoimessa yliopistossa.

Vierailija
48/48 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu. Itse muutin vähän samasta tilanteesta pois kotoa. Tosin mulla oli säästössä vaan 500 (riitti onneksi takuuvuokraan, tämä oli vuosikausia sitten)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän