Miksei uutisissa kerrota, että USA kieltänyt abortit ja raskauden keskeytykset?
Olen todella hämmentynyt siitä miksei suomalainen media kertoa aiheesta, kaikki iltapulut sun muut täysin hiljaa asiasta. Kyseessä kuitenkin aika valtavan suuri uutinen ja paluu keskiajalle.
Kommentit (2259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka pidätte tätä vaan vastuun pakoiluna, tiedoksi, että tämä pelottaa myös naisia, jotka yrittävät tällä hetkellä raskautua. Kohdun ulkopuolinen raskaus ei ole myöskään näille hyvä syy tehdä aborttia, joten käytännössä kyse on kuolemantuomiosta sekä äidille että lapselle. Vain koska tulit raskaaksi ja jokin meni pieleen. Mutta katsos kun se oli jumalan tahto ja näin sen kuuluu mennä. Vaikka lakien ei pitäisi liittyä uskontoihin millään tavalla.
Miksiköhän mun tuntemat abortinvastustaja jenkkiäidit, joilla myös on ollut keskenmenoja, ei ole ole huomannut näitä sinun ja muiden mammapalstailijoiden huomaamia kammottavia epäkohtia?
Ai tämä lakimuutos on jäänyt kokonaan huomaamatta. Et ole ilmeisesti nähnyt myöskään sitä keskustelupätkää, jossa miespoliitikko ihan tosissaan ihmettelee, miksi kohdunulkopuolisille raskauksille ei todellakaan tarvitsisi antaa mitään erityisvapauksia. Etkä ole ilmeisesti nähnyt sitä pätkää, jossa joku naispoliitikko Trumpin vierellä julistaa suureen ääneen, miten tämä on nyt voitto valkoiselle rodulle. etkä ole ilmeisesti nähnyt yhtäkään pro life -kommentoijaa, jotka ihan tosissaan väittävät, että lapsia ihan huvikseen abortoidaan päivää ennen laskettua aikaa .
Ja siis jos et tiennyt, tämä laki kumottiin vasta perjantaina, joten eihän tämä aiemmin tapahtuneisiin raskauksiin ja keskenmenoihin olekaan voinut vaikuttaa. Aikamoinen sattuma, jos tunnet jenkkiäitejä, jotka ovat parin päivän sisällä saaneet useita keskenmenoja.
Minä olen keskustellut ihan oikeiden ihmisten kanssa, sinä katsellut jotain medioiden propagandavideoita ja artikkeleita. En tiedä mistään yhdestä miespoliitikosta tai yhdestä naispoliitikosta.
Kukaan tuntemistani naisista ja heitä kaikkia asia koskettaa henkkoht tai perhepiirissä ei ole huolissaan näistä teidän spekulaatioista. Miksi olisivat, he itse kannattavat abortin kieltämistä, vaatien sikiösurmien lopettamista ja elämän kunnioittamista. Miksi heidän omat miehensäkään/isät/veljet/ystävät hyväksyisivät keskenmenon kohdanneelle mitään ikävyyksiä tai kaltoinkohtelua? Täysin järjetön ajatus.No eihän pro life -sakki tietenkään ole mistään huolissaan, kun ovat muutenkin sekaisin kuin seinäkellot. Eivät edes tiedä mikä on kohdun ulkopuolinen raskaus ja moni heistä on itse tehnyt abortin salaa. Heidän ainoa tarkoituksensa on häpäistä muut naiset.
Tuossa joku toinen kommentoija kirjoittikin lainauksen tämän naispoliitikon puheesta. Valkoista rotua ollaan pelastamassa nyt.
Usko mitä haluat.
Yli etkä ympäri et pääse siitä, mikä se abortti on. Ihan sama mitä ajattelet jonkun ajattelevan tai tavoittelevan. Itsehän sun täytyy kuitenkin tehdä oikein. Ja niin. Varmaan täytyy sulle tää mystiikka avata, koska yrität kuitenkin olla ymmärtämättä:
lapsen tappaminen kohtuun ei ole oikein!
Juu, en pääse yli enkä ympäri siitä, että siinä kuolee alkio. Mutta siitä voidaan olla montaa eri mieltä, onko se väärin. Katsos kun kenelläkään ei ole velvollisuutta pitää toista ihmistä elossa oman kehonsa kustannuksella. Edes kuolleella ei ole velvollisuutta elintenluovutukseen, vaikka joku voi kuolla ilman luovutettua elintä. Mitäs olet tämän lain eteen tehnyt? Tai sinun pro life -ystäväsi ?
Sinulla muuten on velvollisuus pitää toinen ihminen hengissä, jos pystyt siihen, ihan oman kehosi kustannuksella, hikipisaroita säästelemättä. Elimiä ei tarvitse luovuttaa, kuten ei vauvallekaan tarvitse.
Ja moraalinen velvollisuus ennenkaikkea, niin kuin ymmärrämme.
Ai ei vai. No eihän abortissa sitten ole mitään ongelmaa, jos se vauva ei tarvitse minun kohtua, istukkaa, napanuoraa, verenkiertoa jne. Raskaana ollessa voi vetää kännejä ja mitä mömmöjä vain sattuu huvittamaan, koska minun elimistöni ei ole millään tavalla sen vauvan käytössä.
Minå minä minä minä minä minä minä minä
Kyllä. Ihmisoikeuksissa on aika usein lähtökohtana "minä minä minä minä minä". Niin sen kuuluu mennäkin, että jokainen pitää lähtökohtaisesti huolen omasta itsestään eikä sörki toisten elämään syyttäen ja vinkuen "sinä sinä sinä sinä sinä".
Kuitenkin sikiö on toinen ihminen ei osa sinun minuuttasi. Jokainen päättäköön siis vain omasta kehostaan. Raskaana olevalle tämä tarkoittaa biologian prosessien mukaan vaivaa ja kipuja, se on realismia, johon on tyydyttävä. Sellaista on ihmisen elämä.
Voi tietysti päättää olla olematta ihminen..Kyllä. Minä päätän omasta kehostani ihan itse. Minä päätän kasvaako kehossani jonkun toisen ihmisen keho. Minä päätän otanko ne raskausvaivat ja synnytyksen riski keholleni. Ei kukaan päiviräsänen.
Et päätä kohta yhteiskunnan tehtävä on suojella jäseniään myös sisälläsi olevaa sikiötä. Olet moraaliton ja turmeltunut koska vain mukavuuden kaipuusi vuoksi olisit valmis tappamaan lapsen kohtuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitens tuulimunat? Saako ne poistaa? Entäs jos sikiö kuolee kohtuun?
Ei kenestäkään ole kivaa syödä katumuspillereitä tai tehdä lääkkeellinen raskaudenkeskeytys. Kokemusta on kummastakin.
Voisi melkein kuvitella, että niistä on naisille todella suurta iloa, kun porukka kuvittelee, että abortteja tehdään ihan vain huvikseen. Vaakakupissa ei paina lainkaan huoli terveydesta, taloudesta, tulevaisuudesta, parisuhteen ja tukiverkon riittävyydestä jne. Ehei, ei kai kukaan tällaisia asioita punnitse, kun vain ajatus abortista kuulostaa niin ihkulta.
Kenenkään ei pitäisi edes harkita aborttia taloudellisiin syihin vedoten.
Abortista ei ole kokemusta. Ei se varmaan kivaa olisi, mutta tekisin hätätilanteessa.
Hätätilanteessa eli sellaisessa tilanteessa jossa äidin henki on vaarassa on erittäin ymmärrettävää että raskaus voidaan joutua uhraamaan, samoin raskauden keskeytys on ymmärrettävää jos se on alkanut rikoksesta. Mutta jos kyseessä onkin sellainen tilanne että äiti ei vaan huvita ryhtyä äidiksi tai Hän on jostain syystä sitä mieltä että ei halua lisää lapsia niin silloin aborttia ei pitäisi missään tapauksessa suostua tekemään.
Eikö siellä kaikissa kouluissa valisteta mitä seuraa kun yhdytään you know sillai....
Tutustutaan ehkäisyyn mutta tietenkin ensiksi moralisoidaan että ei liian aikaisin nk aikuisten leikkejä.
[/quote]Abortin vastustajia ei kiinnosta lapsen hyvinvointi pätkääkään enää syntymän jälkeen.[/quote]
Jep! Sikiö tuntee enemmän kipua siitä että äiti polttaa, juo alkoholia tai käyttää huumeita raskauden aikana. Tämä on vieläpä kaikenlisäksi täysin laillista "pahoinpitelyä". Siksi kannatan tällaisissa tapauksissa pakkoaborttia ja sitä että naisilla ei todellakaan pidä olla kaikkea oikeutta omaan kehoonsa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin on uutisoitu aborttiklinikoihin kohdistuneita iskuja, jossa on kuollut ihmisiä, myös raskaana olevia naisia. Tämäkö on sitä elämän suojelemista?
Oikeistokonservatiivit ovat USAn vaarallisin ryhmä jokaisen turvallisuus selvityksen mukaan. Johtavat kaikkia terrorismi yms listoja USAssa. Ja ovat muka huolissaan elämästä vaikka irse tappavat tai yrittävät tappaa muuta ihan vaan siksi että ovat eri mieltä jostain.
Esimerkkinä se Republikaani ehdokas jonka TV mainoksessa uhoaa toisten konservatiivien ampumisella. Konservatiivien väkivallan kohteeksi joutuu myös toiset konservatiivit jos ovat liian maltillisia.
On niissä abortin vastustajissa paljon vasemmistolaisia, samoin kuin Suomessakin. Esim. käytännössä kaikki vegaanit tmv. Nämä hörhelöt järjestävät iskuja tutkimuslaitoksiin joissa tehdään eläinkokeita ja tottakai myös aborttiklinikoille.
Republikaaneissakin on paljon niitä jotka sallisivat abortin, puolueiden kannat eri asioissa vaihtelevat ja menevät ristiin osavaltiottain ja ennen kaikkea äänestäjien mukaan, äänestäjät valitsevat sen puolueen, joka ajaa eniten heidän tärkeäksi kokemiaan asioita.
Oliko sinulla tästä ihan jotain faktaa vai veditkö itse tuon johtopäätöksen? Jotenkin vaikuttaa siltä, että keksit tuon omasta päästäsi kun noin aloit ihan perustell, että tekevät iskuja myös tutkimuslaitoksiin.
Käytännössä kaikki noita iskuja tekevät ovat vegaaneja, googlaa militant vegan tai level 5 vegan. Eivät eroa mitenkään muista terroristeista...
Moni vihreä on niin tyhmä, ettei oikeasti tiedä, mitä kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on vihervasemmistolainen maa, niin täällä mennään toiseen suuntaan.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008909746.html?share=fbd05607a99bc…
Abortin saamista todennäköisesti helpotetaan Suomessa: eduskunta tekee päätöksiä syksyllä
Naiset, tiedätte ketä äänestää jotta suunta ei käänny toiseen. Itse olen kyllä tyytyväinen nykyiseenkin lainsäädäntöön.
Miksi naiset äänestäisivät vihervasemmistoa, joka ei edes tunnista biologista sukupuolta ja sen vaikutusta naisen elämään. Miksi äänestää vihervasemmistoa, joka haluaa unisex-maailman, eli penikselliset naisten intiimitiloihin, naiskiintiöihin ja naisurheiluun. Jopa lesboja painostetaan harrastamaan seksiä peniksellisten kanssa. Miksi äänestää vihervasemmistoa, joka ajaa kemiallista kastraatiota autismikirjon tytöille ja väärillä leluilla leikkiville lapsille. Vihreät ja Vasemmisto ovat laittaneet blokkerikäsittelyt oikein puolueohjelmaansa. Abortti on yksi kullinluikaus vihervasemmiston naisten ja homoseksuaalien häivytysprojektissa.
Hehän ovat kuin kaksi marjaa:
Oikeisto: nainen on kävelevä kohtu ja vagina
Vasemmisto: nainen on kävelevä kohtu ja vagina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenestäkään ole kivaa syödä katumuspillereitä tai tehdä lääkkeellinen raskaudenkeskeytys. Kokemusta on kummastakin.
Voisi melkein kuvitella, että niistä on naisille todella suurta iloa, kun porukka kuvittelee, että abortteja tehdään ihan vain huvikseen. Vaakakupissa ei paina lainkaan huoli terveydesta, taloudesta, tulevaisuudesta, parisuhteen ja tukiverkon riittävyydestä jne. Ehei, ei kai kukaan tällaisia asioita punnitse, kun vain ajatus abortista kuulostaa niin ihkulta.
Jep. Pro-liferit kuvittelee, että abortin teettäminen on suurtakin hupia niille naisille. Itse en ole ikinä ollut raskaana eli en ole koskaan joutunut harkitsemaan aborttia, mutta sen verran järkeä on kuitenkin päässä, että tajuan, ettei kukaan tee aborttia, koska se kivaa tai hauskaa. Kivaa ja hauskaa varten mennään elokuviin, huvipuistoon, kylpylään tai lomamatkalle, ei tekemään abortti.
Tiedän Suomessakin kevytkenkäisiä naisia jotka ovat teettäneet monia abortteja. Se että lapsi tapetaan kohtuun lääkkeillä on tietysti abortin kannattajien mielestä eri asia kuin sen pää murskataan kohdussa ja lapsi leikellään palasiksi jotta se saadaan ulos. Ylivoimaisesti suurin osa murhatuista lapsista on täysin terveitä eikä murhalle ole muuta syytä kuin naisen mukavuuden halu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortista ei ole kokemusta. Ei se varmaan kivaa olisi, mutta tekisin hätätilanteessa.
Hätätilanteessa eli sellaisessa tilanteessa jossa äidin henki on vaarassa on erittäin ymmärrettävää että raskaus voidaan joutua uhraamaan, samoin raskauden keskeytys on ymmärrettävää jos se on alkanut rikoksesta. Mutta jos kyseessä onkin sellainen tilanne että äiti ei vaan huvita ryhtyä äidiksi tai Hän on jostain syystä sitä mieltä että ei halua lisää lapsia niin silloin aborttia ei pitäisi missään tapauksessa suostua tekemään.
Haluat siis maailmaan lapsia, joita niiden oma äiti ei halua. Hyljeksittyjä lapsia elämään köyhyyteen, kun vanhemmilla ei ole varaa ruokkia taas uutta suuta. Lapsia, jotka traumatisoituvat kurjasta lapsuudesta ja kasvavat mielenterveydeltään järkkyneiksi aikuisiksi. Ok.
Onneksi olen niin vanha, ettei mua saa raskaaksi yrittämälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaisitko vielä siihen kysymykseeni, jossa kysyin, pelastaisitko palavasta talosta mieluummin 100 pakastettua alkiota vai vastasyntyneen vauvan.
Minä ainakin vastasin jo aiemmin, että moraalille alistettu järki on loistava työkalu varsinkin tosielämän ongelmien ratkomiselle.
Alkioiden pakastaminen on väärin ja keinohedelmöitys kokonaisuudessaan erittäin huono keksintö.
Onhan raiskaaminenkin väärin, mutta silti uhrin pitäisi synnyttää siinä alkunsa saanut lapsi. Eikös se mennyt niin, ettei se ole sen alkion syy, jos sai alkunsa vääränlaisissa olosuhteissa?
Mä alan oikeasti miettiä, että te olette vaan ihan uskomattoman tyhmiä.
Mitä sä ihan oikeasti sössötät?Mä en ole missään sanonut, että pakastetuilla alkioilla ei ole merkitystä ja niitä voisi vessanpöntöstä alas vedellä, päinvastoin sellaisen pitäisi olla rikos. Tosin siinä ei ole mitään järkeä, koska koko homma pitäis lopettaa eikö edes tehdä mitään keinohedelmöitystä, ainakaan säilöä mitään alkioita missään.
Niin mitä sä nyt vielä haluat?
Minä sössötän tässä sitä tasan samaa mitä te pro life -aktivistit. Elämä elämä elämä elämä. Alkio on ihminen. Alkiossa on ihmiselämä. Alkion tuhoaminen on väärin.
Sano nyt vain, miksi pelastat mieluummin vastasyntyneen vauvan kuin ne 100 arvokasta alkiota, jos nämä oikeasti ovat muka samalla viivalla.
(Hassua, että sanot, ettei alkioita pitäisi säilöä missään, mutta silti pakotat naisia säilyttämään alkioita kohdussaan.)
Yrität samaistaa pakastetun alkion jo kohdussa kasvavaan sikiöön. Olet itse äärimmäisen kaksinaismoralistinen. Tärkeintä on naisen mukavuus ei mikään muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis maailmaan lapsia, joita niiden oma äiti ei halua. Hyljeksittyjä lapsia elämään köyhyyteen, kun vanhemmilla ei ole varaa ruokkia taas uutta suuta. Lapsia, jotka traumatisoituvat kurjasta lapsuudesta ja kasvavat mielenterveydeltään järkkyneiksi aikuisiksi. Ok.
Ei kyse ole siitä mitä turmeltunut moniongelmainen äiti haluaa.
Naisena en kannata enää aborttia, koska te akat abortoitte tytöt pois! Mihin te edes tarvitsette mitään vapaata valintaa? Te valitsette aina sen mitä mies käskee. Aina miehen sukunimi, aina poikien suosiminen. Miksi siis abortti pitäisi saada valita? Ei se nytkään ole vapaa. Tyttöjä abortoidaan enemmän, ohoh miksiköhän?
Miksi muuten vaihdatte nimeä kun sen takia tytöt ovat vähemmän toivottuja?
Vierailija kirjoitti:
Abortin vastustajia ei kiinnosta lapsen hyvinvointi pätkääkään enää syntymän jälkeen.
Jep! Sikiö tuntee enemmän kipua siitä että äiti polttaa, juo alkoholia tai käyttää huumeita raskauden aikana. Tämä on vieläpä kaikenlisäksi täysin laillista "pahoinpitelyä". Siksi kannatan tällaisissa tapauksissa pakkoaborttia ja sitä että naisilla ei todellakaan pidä olla kaikkea oikeutta omaan kehoonsa!
Jos se on laillista asia pitää korjata määrittämällä se rikokseksi jonka perusteella äiti voidaan määrärä raskauden ajaksi laitokseen pakkohoitoon. Lapsi annetaan tämän synnyttyä todennäköisesti adoptioon.
Akateeminen feminismi ei näe biologian ja naiseuden yhteyttä:
"Juvonen selventää vielä Suomen ja Ison-Britannian eroa. Ison-Britannian ongelma on sen historia, siellä on myös feministejä, jotka haluavat puolustaa naisten olemassaoloa hyvin biologisilla perusteilla. Suomalaisessa kriittisessä sukupuolentutkimuksessa sen sijaan tällaiselle keskustelulle tai lähestymistavalle ei ole tilaa. Meillä sukupuoli nähdään avoimena kysymyksenä, eikä täällä pidetä mielekkäänä kytkeä sukupuolta lähtökohtaisesti biologisiin ominaisuuksiin silloin, kun aidosti kysytään, mitä sukupuoli on."
https://www.qx.fi/yhteiskunta/250828/sukupuolentutkija-transihmiset-on-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole siitä mitä turmeltunut moniongelmainen äiti haluaa.
Ei tietenkään vaan siitä, mitä sinä haluat. Kurjuutta ja hylättyjä rakkaudettomia lapsia.
Jos joskus Suomessakin pääsee valtaan tuollaiset hihhulikonservatiivit, niin muistakaa naiset: sekä pujoa että pietaryrttiä voi käyttää raskauden keskeyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaisitko vielä siihen kysymykseeni, jossa kysyin, pelastaisitko palavasta talosta mieluummin 100 pakastettua alkiota vai vastasyntyneen vauvan.
Minä ainakin vastasin jo aiemmin, että moraalille alistettu järki on loistava työkalu varsinkin tosielämän ongelmien ratkomiselle.
Alkioiden pakastaminen on väärin ja keinohedelmöitys kokonaisuudessaan erittäin huono keksintö.
Onhan raiskaaminenkin väärin, mutta silti uhrin pitäisi synnyttää siinä alkunsa saanut lapsi. Eikös se mennyt niin, ettei se ole sen alkion syy, jos sai alkunsa vääränlaisissa olosuhteissa?
Mä alan oikeasti miettiä, että te olette vaan ihan uskomattoman tyhmiä.
Mitä sä ihan oikeasti sössötät?Mä en ole missään sanonut, että pakastetuilla alkioilla ei ole merkitystä ja niitä voisi vessanpöntöstä alas vedellä, päinvastoin sellaisen pitäisi olla rikos. Tosin siinä ei ole mitään järkeä, koska koko homma pitäis lopettaa eikö edes tehdä mitään keinohedelmöitystä, ainakaan säilöä mitään alkioita missään.
Niin mitä sä nyt vielä haluat?
Minä sössötän tässä sitä tasan samaa mitä te pro life -aktivistit. Elämä elämä elämä elämä. Alkio on ihminen. Alkiossa on ihmiselämä. Alkion tuhoaminen on väärin.
Sano nyt vain, miksi pelastat mieluummin vastasyntyneen vauvan kuin ne 100 arvokasta alkiota, jos nämä oikeasti ovat muka samalla viivalla.
(Hassua, että sanot, ettei alkioita pitäisi säilöä missään, mutta silti pakotat naisia säilyttämään alkioita kohdussaan.)
Yrität samaistaa pakastetun alkion jo kohdussa kasvavaan sikiöön. Olet itse äärimmäisen kaksinaismoralistinen. Tärkeintä on naisen mukavuus ei mikään muu.
Eikö se elämä alakaan munasolun hedelmöittymisestä?
Vierailija kirjoitti:
Naisena en kannata enää aborttia, koska te akat abortoitte tytöt pois! Mihin te edes tarvitsette mitään vapaata valintaa? Te valitsette aina sen mitä mies käskee. Aina miehen sukunimi, aina poikien suosiminen. Miksi siis abortti pitäisi saada valita? Ei se nytkään ole vapaa. Tyttöjä abortoidaan enemmän, ohoh miksiköhän?
Miksi muuten vaihdatte nimeä kun sen takia tytöt ovat vähemmän toivottuja?
Oletko Kiinasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortin vastustajia ei kiinnosta lapsen hyvinvointi pätkääkään enää syntymän jälkeen.
Jos se on laillista asia pitää korjata määrittämällä se rikokseksi jonka perusteella äiti voidaan määrärä raskauden ajaksi laitokseen pakkohoitoon. Lapsi annetaan tämän synnyttyä todennäköisesti adoptioon.
Ei se adoptointi lapsen terveyttä enää pelasta. Parempi on pakkoabortti jossa tuleva lapsenalku ei enää kärsi äidin typeristä tempauksista..
Minäkään en enää tiedä, mitä Kokoomus tai muut puolueet ajavat. Järkeä en löydä niiden toiminnasta.