IS: Mies katkaisi törkeästi sähköt muuttaessaan pois vuokra-asunnosta
RIvitaloasunnon vesiputket jäätyivät ja asunto kärsi huomattavat kosteusvauriot.
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus tuoitsi miehen törkeästä vahingonteosta 10 kuukauden vankeusrangaistukseen.
Törkeää kuinka vuokralaiset turmelevat asunnon muuttaessaan. Luulisi, että vuokralainen voisi maksaa sähkön siihen asti kunnes uusi vuokralainen laatii asuntoonn uuden sopimuksen.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Siis MIKSI ihmiset kokevat jotain tarvetta kommentoida, jos eivät kuitenkaan koe asiaa niin mielenkiintoiseksi, että jaksaisivat lukea, mitä on tapahtunut? Onko se oma ääni - tai tässä tapauksessa omien sormien naputtamat kirjaimet - niin ihana, että sitä on pakko päästä ihailemaan vaikka mitään järkevää sanottavaa ei ole?
Jos aloittaja haluaa keskustella jonkin tietyn uutisen sisällöstä, hän laittaa tietysti linkin. Jos linkkiä ei ole, en minä ainakaan lähde juttua erikseen etsimään, vaan keskustelen sen pohjalta, mitä aloituksessa on kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Pääkytkimeen ei saisi koskea kun silloin tosiaan katkeaa sähköt kaikissa tapauksissa. Sopimuksen irtisanominen katkaisee maksuvelvollisuuden ja sitä kai muuttaja vain halusi?
Vanhoissa asunnoissa sähköturvallisuutta ei ole otettu läheskään samalla tavalla huomioon kuin uudemmissa, joten pääkytkimestä voi olla ihan fiksu ratkaisu. Esim. valaisimille saattaa törröttää täysin avoimet johtimet katosta. Tässä tapauksessa katkaisu on toki ollut tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä? Kai nyt vuokralaisena katkaisen tekemäni sähkösopimuksen tasan siihen kun sopimuksenikin loppuu. Ei kai se nyt minun asiani ole maksaa sähköstä siitä eteenpäin.
Sen tehdäkseen ei nyvitä päävirtakytkimeen.
No kuule, jos sähkösopimus on katkaistu, on aivan yksi ja sama onko päävirtakytkin päällä vai ei. Edelleen, missä asunnon omistajan vastuu??
Asunnon pmistaja ei tiennyt ettei tämä ihminen enää asu asunnossa. Todella omituinen taloyhtiö kun peruslämmitys lähtee pois virtakytkimestä.
Ihan jokaisessa sähkölämmitteisessä huoneistossa on näin.
Olen asunut monissa rivitalo- ja kerrostaloasunnoissa. Jokaiseen tutustuessa isännöitsijä on laittanut asuntoon virran päälle päävirtakytkimestä. Niissä on kai sitten ollut kaikissa muu kuin sähkölämmitys. Toisin sanoen, minun siis pitäisi olla asuntojen lämmityssysteemien ammattilainen, että tulisi edes mieleen sähkölämmityksen menevän pois päältä päävirtakytkimestä. Jälleen asia, joka pitäisi mystisesti tietää, vaikka ikinä asiasta et ole edes kuullut, etkä ole edes tietoinen koko asian olemassaolosta.
Sitten ihmetellään nuorten uupumista, kun jo peruselämiseen pitäisi olla 50 eri erikoisalan tutkintoa. Oletko tehnyt aina kaurapuurosi väärin? Oletko aina muuttanut väärin? Oletko aina istunut p*skalla väärin? Oletko ylittänyt suojatien aina väärin? Kelan lomakkeet täytät aina väärin, vaikka täytät ne oikein ja toimittanut ne samat liitteet kymmenen kertaa.
Sivusta, joka lähtee varmasti väärin ostamaan maitoa kaupasta.
Olin 30 v, kun ekakerran muutin sähkölämmitteiseen asuntoon. Sen verran oli maalaisjärkeä, että tajusin sähköjen katkeavan, kun pääkytkimestä katkaistaan. Mitä muuta varten se pääkytkin olisi kukn sähkövirran katkaisua!?
Vierailija kirjoitti:
Pääkytkimeen ei saisi koskea kun silloin tosiaan katkeaa sähköt kaikissa tapauksissa. Sopimuksen irtisanominen katkaisee maksuvelvollisuuden ja sitä kai muuttaja vain halusi?
Jos haluaa muuttaa, muttei irtisanoa vuokranmaksua, pitää pitää sähkösopimus voimassa. Minullakin on asunto tyhjillään, mutta sähköt voimassa, koska asunto menisi pilalle jo siitä, että ilmanvaihto ei toimisi lainkaan.
Siis en ymmärrä että eikö vuokralainen tosiaan joutunut tässä korvaamaan vahinkoja? Lähtee kävelemään kämpästä kertomatta VA:lle ja vetää vielä sähköt pois päältä lähtiessään. Tuohan on ihan tahallista ilkivaltaa.
Minulle kävi vähän samalla tavalla, kun vuokralainen oli lähtenyt, tosin sovitusti ja irtisanonut sähkösopimuksensa. En ottanut uusia sähköjä heti, koska kesä ja kaukolämpö. Menin asunnolle seuraavana päivänä ja pakastin oli sulanut ja valuttanut vedet lattialle.
Tässä oli siis omaa vikaa se sähköttömyys, mutta toisaalta itse olen oppinut tyhjentämään ja sulattamaan pakastimen aina muuttaessa. En ollut tajunnut että muut eivät tee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
amppeeria pukkaa kirjoitti:
Vuokralainen voi sanoa oman sähkösopimuksensa irti vuokrasuhteen päättyessä jolloin sähkön maksaa asunnon omistaja uuden vuokralaisen tuloon saakka
🤨Pitäsi ainakin informoida vuokraisäntää jos toimii noin vastuuttomasti
Täysin normaali käytäntö, että vuokralainen sopii ja irtisanoo oman sähkösopimuksen. Miksi siitä pitäisi ketään informoida?
.. jotta välttyisi vältettävissä olevilta vahingoilta? Aika moni on ensimmäistä kertaa asialla, tai edellisestä kerrasta on niin kauan ettei muista. Olen päälle viidenkymmenen ja asunut vuokrallakin, mutta tein ensimmäisen tavallisen vuokrasopimuksen tänä vuonna. En tiennyt yhtään, miten nämä asiat menevät ja hämmästyin kovasti, kun asunnossa toimi sähkö ennen kuin sopimukseni tuli voimaan. Aiemmin olin asunut toisten kanssa heidän valmiiksi vuokraamassaan asunnossa tai sitten opiskelija-asunnossa, jossa sähkö kuului hintaan. Enkä ole edes tyhmä ihminen.
Sekin olisi hyvä tiedostaa, että usein muuttoihin sisältyy jonkinlaista dramatiikkaa, eikä silloin olla skarpeimmillaan. Tulee ajatusvirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Siis en ymmärrä että eikö vuokralainen tosiaan joutunut tässä korvaamaan vahinkoja? Lähtee kävelemään kämpästä kertomatta VA:lle ja vetää vielä sähköt pois päältä lähtiessään. Tuohan on ihan tahallista ilkivaltaa.
Minulle kävi vähän samalla tavalla, kun vuokralainen oli lähtenyt, tosin sovitusti ja irtisanonut sähkösopimuksensa. En ottanut uusia sähköjä heti, koska kesä ja kaukolämpö. Menin asunnolle seuraavana päivänä ja pakastin oli sulanut ja valuttanut vedet lattialle.
Tässä oli siis omaa vikaa se sähköttömyys, mutta toisaalta itse olen oppinut tyhjentämään ja sulattamaan pakastimen aina muuttaessa. En ollut tajunnut että muut eivät tee niin.
Kyllä tuo on vuokralaisen syy. Ei hän voi olettaa, että sähköt pidetään voimassa ja tosiaan, jos itse katkaisee sähköt, pitää itse siivota oma pakastin tai varmistaa vuokranantajalta, että voi lähteä sulattamatta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis MIKSI ihmiset kokevat jotain tarvetta kommentoida, jos eivät kuitenkaan koe asiaa niin mielenkiintoiseksi, että jaksaisivat lukea, mitä on tapahtunut? Onko se oma ääni - tai tässä tapauksessa omien sormien naputtamat kirjaimet - niin ihana, että sitä on pakko päästä ihailemaan vaikka mitään järkevää sanottavaa ei ole?
Jos aloittaja haluaa keskustella jonkin tietyn uutisen sisällöstä, hän laittaa tietysti linkin. Jos linkkiä ei ole, en minä ainakaan lähde juttua erikseen etsimään, vaan keskustelen sen pohjalta, mitä aloituksessa on kerrottu.
Eli keskustelet oman mielikuvituksesi tuottamasta tapahtumasta, jota ei ole tapahtunut, ja sitten pöyristyt kuinka tuomioistuin antaa järjettömiä tuomioita. Kai se sitten tuollainenkin on hupia jollekin.
Tapahtuipa elävässä elämässä 1980- luvun puolivälissä.
Muutin töiden takia pääkaupunkiseudulle vuokralle Laru nimiseen saareen.
Kämpille tullessa se oli vailla sähköä, onneksi patterit lämpiminä ja hanastakin tuli kuumaa vettä.
Käytiin talonmiehen kanssa talon sähkökaapilla toteamassa, että sähköt on katkaistu sähköyhtiön toimesta.
Mittarissa taisi olla jokin sinetti, jota talkkari ei tietenkään saanut murtaa.
Siitä sitten eväitä ja kynttilöitä hankkimaan.
Iltapala suoraan wc:n käsialtaassa lämmitetyssä maksalaatikosta ja kuumasta vesijohtovedestä tehdystä murukahvista.
Seuraavana päivänä yhteydenotto Helsingin Sähkölaitokseen, tai mkä se silloin olikaan nimeltään.
Sitten töiden jälkeen oikeaan kotiin saunomaan.
Ja taas seuraavana päivänä vuokrakämpälle palattua ihme oli tapahtunut: Sähköt olivat palanneet. Kiitin mielessäni sähköyhtiön nopeaa toimintaa.
Mitä opimme tästä?
Sen, että edellinen vuokralainen oli tietysti sanonut sähkkösopimuksensa irti eikä omistaja ollut tehnyt minkäänlaista sopimusta.
Eikä minkäänlaista siirtymäaikaa ollut.
Tuskin nykyaikaan sovellettuna yhtään mitään.
Menee osastolle "Mielenkiintoisia kokemuksia".
Hyvää Juhannuksen jatkoa!
Maksaisitko itse jonkun asunnon sähköjä missä et asu ?? Jos vuokrasopimus loppuu esim 2.6. asunnossa ei ole sähköjä 3.6. jos kukaan ei ole tehnyt sähkösopimusta alkamaan 3.6.
Moneenko kertaan tämä pitää sanoa: Tyyppi oli muuttanut pois ENNEN kuin vuokrasopimus oli päättynyt eikä hän ollut ilmoittanut vuokraisännälle asiasta.