IS: Mies katkaisi törkeästi sähköt muuttaessaan pois vuokra-asunnosta
RIvitaloasunnon vesiputket jäätyivät ja asunto kärsi huomattavat kosteusvauriot.
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus tuoitsi miehen törkeästä vahingonteosta 10 kuukauden vankeusrangaistukseen.
Törkeää kuinka vuokralaiset turmelevat asunnon muuttaessaan. Luulisi, että vuokralainen voisi maksaa sähkön siihen asti kunnes uusi vuokralainen laatii asuntoonn uuden sopimuksen.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Jutussa ja keskustelussa on paljon outoa. Millainen lämmitys taloyhtiössä oli, jos sähkön katkaisu yhdestä asunnosta katkaisee siitä lämmityksenkin? Silloinhan vastaavaa voisi käydä myös maksamattomien sähkölaskujen vuoksi. Toinen asia sitten, jos sähkön katkaisu katkaisee lämmityksen, ei kai vuokralaisella pitäisikään olla velvollisuutta pitää sähköjä yllä vuokrasopimuksen ja ilmeisesti sähkösopimuksenkin päättyessä. Tietenkin typerää katkaista virta pääkytkimestä, mutta siitäkin huolimatta ja eihän sen pitäisi vaikuttaa edes lämmitykseen. Tähän tulokseensa hovioikeus tuli. Mietin myös vuokranantajan osuutta asiaan.
Sähkölämmitys, kuten uutisessa sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Linkki olisi kiva...
Minäkin olen aina katkaissut sähkösopimuksen siihen kun olen muuttanut pois. Jos poismuutto on vaikka 2.7. niin olen omaa tilannettani ajatellen jättänyt pelivaraa muutaman päivän varmuuden vuoksi ja katkaissut siis sähkösopimuksen tyyliin 5.7. Ei ole minun ongelmani jos uutta vuokralaista ei saada kuin vaikkapa elokuulle ja asunto on sillä välin sähkötön. Ei ole tullut edes mieleeni että se voisi olla minun vastuullani.
Koska ei se olekaan. Asunnon omistajan vastuulla hankkia sähköt asuntoon. Minullekin eka vuokranantaja ihmetteli, että kämpässä ei ole sähköä. No ei olekaan, kun olen oman sähkösopimukseni siitä siirtänyt? Kyllähän omistajalla tiedossa on, milloin asukas muuttaa, niin siitä eteenpäin sitten ottaa oman sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä? Kai nyt vuokralaisena katkaisen tekemäni sähkösopimuksen tasan siihen kun sopimuksenikin loppuu. Ei kai se nyt minun asiani ole maksaa sähköstä siitä eteenpäin.
Sen tehdäkseen ei nyvitä päävirtakytkimeen.
No kuule, jos sähkösopimus on katkaistu, on aivan yksi ja sama onko päävirtakytkin päällä vai ei. Edelleen, missä asunnon omistajan vastuu??
Asunnon pmistaja ei tiennyt ettei tämä ihminen enää asu asunnossa. Todella omituinen taloyhtiö kun peruslämmitys lähtee pois virtakytkimestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki olisi kiva...
Minäkin olen aina katkaissut sähkösopimuksen siihen kun olen muuttanut pois. Jos poismuutto on vaikka 2.7. niin olen omaa tilannettani ajatellen jättänyt pelivaraa muutaman päivän varmuuden vuoksi ja katkaissut siis sähkösopimuksen tyyliin 5.7. Ei ole minun ongelmani jos uutta vuokralaista ei saada kuin vaikkapa elokuulle ja asunto on sillä välin sähkötön. Ei ole tullut edes mieleeni että se voisi olla minun vastuullani.
Koska ei se olekaan. Asunnon omistajan vastuulla hankkia sähköt asuntoon. Minullekin eka vuokranantaja ihmetteli, että kämpässä ei ole sähköä. No ei olekaan, kun olen oman sähkösopimukseni siitä siirtänyt? Kyllähän omistajalla tiedossa on, milloin asukas muuttaa, niin siitä eteenpäin sitten ottaa oman sopimuksen.
Tässä tapauksessa vuokralainen ei kertonut muuttaneensa pois.
Vierailija kirjoitti:
Onpa omituinen. Ilmeisesti sähkö on kuulunut vuokraan? Miksi vuokranantaja ei ole käynyt tarkistamassa asuntoa vuokralaisen muuton jälkeen, jolloin olisi huomannut että sähköt on laitettu kiinni? Omituista että tuosta syytetään vuokralaista. Ihan yhtä iso vastuu on myös omistajalla.
No olisi varmasti käynyt tarkistamassa jos olisi tiennyt vuokralaisen muuttaneen pois. Nythän se vuokralainen oli muuttanut pois kertomatta vuokranantajalle. Joten tämä vesivahinko on vuokralaisen syy.
1. Jutussa sanottiin, että vuokralainen katkaisi sähköt pääkytkimestä.
2. Jutussa sanottiin, ettei vuokralainen ilmoittanut poismuutosta eli muutto on voinut tapahtua esim. 1-3 kk ennen vuokrasopimuksen päättymistä.
3. Jutussa ei sanottu mitään siitä, koska sähkösopimus tai vuokrasopimus irtisanottiin.
Tilanne vastaa siis sitä, että vuokralainen olisi kesken asumisensa poistunut asunnosta matkoille ja siksi aikaa katkaissut sähköt pääkytkimestä, mikä pysäyttää lämmityksen, ilmanvaihdon jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä? Kai nyt vuokralaisena katkaisen tekemäni sähkösopimuksen tasan siihen kun sopimuksenikin loppuu. Ei kai se nyt minun asiani ole maksaa sähköstä siitä eteenpäin.
No kuule, jos sähkösopimus on katkaistu, on aivan yksi ja sama onko päävirtakytkin päällä vai ei. Edelleen, missä asunnon omistajan vastuu??
Asunnon pmistaja ei tiennyt ettei tämä ihminen enää asu asunnossa. Todella omituinen taloyhtiö kun peruslämmitys lähtee pois virtakytkimestä.
Ihan jokaisessa sähkölämmitteisessä huoneistossa on näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut monissa rivitalo- ja kerrostaloasunnoissa. Jokaiseen tutustuessa isännöitsijä on laittanut asuntoon virran päälle päävirtakytkimestä. Niissä on kai sitten ollut kaikissa muu kuin sähkölämmitys. Toisin sanoen, minun siis pitäisi olla asuntojen lämmityssysteemien ammattilainen, että tulisi edes mieleen sähkölämmityksen menevän pois päältä päävirtakytkimestä. Jälleen asia, joka pitäisi mystisesti tietää, vaikka ikinä asiasta et ole edes kuullut, etkä ole edes tietoinen koko asian olemassaolosta.
Sitten ihmetellään nuorten uupumista, kun jo peruselämiseen pitäisi olla 50 eri erikoisalan tutkintoa. Oletko tehnyt aina kaurapuurosi väärin? Oletko aina muuttanut väärin? Oletko aina istunut p*skalla väärin? Oletko ylittänyt suojatien aina väärin? Kelan lomakkeet täytät aina väärin, vaikka täytät ne oikein ja toimittanut ne samat liitteet kymmenen kertaa.
Sivusta, joka lähtee varmasti väärin ostamaan maitoa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut monissa rivitalo- ja kerrostaloasunnoissa. Jokaiseen tutustuessa isännöitsijä on laittanut asuntoon virran päälle päävirtakytkimestä. Niissä on kai sitten ollut kaikissa muu kuin sähkölämmitys. Toisin sanoen, minun siis pitäisi olla asuntojen lämmityssysteemien ammattilainen, että tulisi edes mieleen sähkölämmityksen menevän pois päältä päävirtakytkimestä. Jälleen asia, joka pitäisi mystisesti tietää, vaikka ikinä asiasta et ole edes kuullut, etkä ole edes tietoinen koko asian olemassaolosta.
Sitten ihmetellään nuorten uupumista, kun jo peruselämiseen pitäisi olla 50 eri erikoisalan tutkintoa. Oletko tehnyt aina kaurapuurosi väärin? Oletko aina muuttanut väärin? Oletko aina istunut p*skalla väärin? Oletko ylittänyt suojatien aina väärin? Kelan lomakkeet täytät aina väärin, vaikka täytät ne oikein ja toimittanut ne samat liitteet kymmenen kertaa.
No kyllähän siinä väsyy,jos ei saa toisen omaisuutta tuhota. Kamala maailma.
Näin mekin teimme edellisen kerran muuttaessa.. Eli mies tuskin on edes miettinyt lämmityksen katkeavan myös katkaisimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa on realisoitunut vuokranantajan riskit. Parempi tehdä kunnollinen ohjeistus vuokralaiselle kaikesta asumiseen liittyvästä kylpyhuoneen lattian kuivauksesta lähtien, koska hän ei välttämättä tiedä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008905051.html
On kaksi TÄYSIN eri asiaa, että katkaisee tekemänsä sähkösopimuksen (joka on tietenkin ok) kuin että kyseinen mies oli siis kytkenyt lähtiessään päävirtakytkimen pois päältä (tämä nyt on todellakin lähtökohtaisesti täydellistä typeryyttä).
Kerro nyt mulle, että mistä sinne sitä sähköä tulee, jos voimassa olevaa sähkösopimusta ei ole? Luuletko tosissaan, että jostain kumman syystä sinne asuntoon tulee silti sähköä, kunhan vain päävirtakytkin on päällä, huolimatta siitä, että sähkösopimusta ei ole olemassakaan?
Muutaman kerran muuttaneena, kertaakaan ei ole sähköt olleet poikki, enkä itse ole kertaakaan sähköjä katkaissut. Yhden kerran oli sotkua sähköyhtiön kanssa, kun sovin sopimuksen muutosta, ja olin vuoden verran ilman uutta sitovaa sopimusta. Iso lasku tuli joo, mutta pakastin ei ehtinyt sulaa missään vaiheessa. Ei sähköjä katkaista kuin ihan poikkeus tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
amppeeria pukkaa kirjoitti:
Vuokralainen voi sanoa oman sähkösopimuksensa irti vuokrasuhteen päättyessä jolloin sähkön maksaa asunnon omistaja uuden vuokralaisen tuloon saakka
🤨Pitäsi ainakin informoida vuokraisäntää jos toimii noin vastuuttomasti
Täysin normaali käytäntö, että vuokralainen sopii ja irtisanoo oman sähkösopimuksen. Miksi siitä pitäisi ketään informoida?
Miten sähköt katkaistaan törkeästi? Oliko kiroillut ja huutanut vai näyttänyt keskisormea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
amppeeria pukkaa kirjoitti:
Vuokralainen voi sanoa oman sähkösopimuksensa irti vuokrasuhteen päättyessä jolloin sähkön maksaa asunnon omistaja uuden vuokralaisen tuloon saakka
🤨Pitäsi ainakin informoida vuokraisäntää jos toimii noin vastuuttomasti
Täysin normaali käytäntö, että vuokralainen sopii ja irtisanoo oman sähkösopimuksen. Miksi siitä pitäisi ketään informoida?
Sähkösopimuksen irtisanominen ei edellytä, eikä siitä seuraa sähköjen katkaisu. Poismuuttajan laskutus lakkaa ilmoitetusta päivästä.
Siis MIKSI ihmiset kokevat jotain tarvetta kommentoida, jos eivät kuitenkaan koe asiaa niin mielenkiintoiseksi, että jaksaisivat lukea, mitä on tapahtunut? Onko se oma ääni - tai tässä tapauksessa omien sormien naputtamat kirjaimet - niin ihana, että sitä on pakko päästä ihailemaan vaikka mitään järkevää sanottavaa ei ole?
[quote
Ja joku vielä puolustelee tuota aasia[/quote]
Maksaisitko itse jonkun asunnon sähköjä missä et asu ?? Jos vuokrasopimus loppuu esim 2.6. asunnossa ei ole sähköjä 3.6. jos kukaan ei ole tehnyt sähkösopimusta alkamaan 3.6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa on realisoitunut vuokranantajan riskit. Parempi tehdä kunnollinen ohjeistus vuokralaiselle kaikesta asumiseen liittyvästä kylpyhuoneen lattian kuivauksesta lähtien, koska hän ei välttämättä tiedä mistään mitään.
Tämä ei ollut älynnyt ottaa edes kotivakuutusta.
Pääkytkimeen ei saisi koskea kun silloin tosiaan katkeaa sähköt kaikissa tapauksissa. Sopimuksen irtisanominen katkaisee maksuvelvollisuuden ja sitä kai muuttaja vain halusi?