Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Mies katkaisi törkeästi sähköt muuttaessaan pois vuokra-asunnosta

Vierailija
24.06.2022 |

RIvitaloasunnon vesiputket jäätyivät ja asunto kärsi huomattavat kosteusvauriot.
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus tuoitsi miehen törkeästä vahingonteosta 10 kuukauden vankeusrangaistukseen.
Törkeää kuinka vuokralaiset turmelevat asunnon muuttaessaan. Luulisi, että vuokralainen voisi maksaa sähkön siihen asti kunnes uusi vuokralainen laatii asuntoonn uuden sopimuksen.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräjäoikeuden mukaan vuokralaisen on täytynyt käsittää, että sähkön katkaisu päävirtakytkimestä katkaisee asunnosta myös lämmityksen.

Vierailija
2/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa omituinen. Ilmeisesti sähkö on kuulunut vuokraan? Miksi vuokranantaja ei ole käynyt tarkistamassa asuntoa vuokralaisen muuton jälkeen, jolloin olisi huomannut että sähköt on laitettu kiinni? Omituista että tuosta syytetään vuokralaista. Ihan yhtä iso vastuu on myös omistajalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen voi sanoa oman sähkösopimuksensa irti vuokrasuhteen päättyessä jolloin sähkön maksaa asunnon omistaja uuden vuokralaisen tuloon saakka

🤨

Vierailija
4/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

amppeeria pukkaa kirjoitti:

Vuokralainen voi sanoa oman sähkösopimuksensa irti vuokrasuhteen päättyessä jolloin sähkön maksaa asunnon omistaja uuden vuokralaisen tuloon saakka

🤨

Pitäsi ainakin informoida vuokraisäntää jos toimii noin vastuuttomasti

Vierailija
5/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

amppeeria pukkaa kirjoitti:

🤨

Pitäsi ainakin informoida vuokraisäntää jos toimii noin vastuuttomasti

MIKSI vuokraisäntä ei käy tarkistamassa asuntoa vuokralaisen poismuuton jälkeen??????? Siellähän saattaa olla vaikka minkälaiset tuhot vastassa, jää hyvät takuuvuokrarahat saamatta!

Vierailija
6/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmettiä? Kai nyt vuokralaisena katkaisen tekemäni sähkösopimuksen tasan siihen kun sopimuksenikin loppuu. Ei kai se nyt minun asiani ole maksaa sähköstä siitä eteenpäin. 

Vierailija
7/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hemmettiä? Kai nyt vuokralaisena katkaisen tekemäni sähkösopimuksen tasan siihen kun sopimuksenikin loppuu. Ei kai se nyt minun asiani ole maksaa sähköstä siitä eteenpäin. 

Ja joku vielä puolustelee tuota aasia

Vierailija
8/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki olisi kiva...

Minäkin olen aina katkaissut sähkösopimuksen siihen kun olen muuttanut pois. Jos poismuutto on vaikka 2.7. niin olen omaa tilannettani ajatellen jättänyt pelivaraa muutaman päivän varmuuden vuoksi ja katkaissut siis sähkösopimuksen tyyliin 5.7. Ei ole minun ongelmani jos uutta vuokralaista ei saada kuin vaikkapa elokuulle ja asunto on sillä välin sähkötön. Ei ole tullut edes mieleeni että se voisi olla minun vastuullani.

Vierailija
9/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

WTF????

Vierailija
10/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tehdäkseen ei nyvitä päävirtakytkimeen.

Vierailija
11/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäsuomen hovioikeus sen sijaan vapautti vuokralaisen kaikesta vastuusta, ihan oikein!

https://www.karjalainen.fi/maakunta/vuokralaiselle-tuomio-pohjois-karja…

Vierailija
12/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule, jos sähkösopimus on katkaistu, on aivan yksi ja sama onko päävirtakytkin päällä vai ei. Edelleen, missä asunnon omistajan vastuu??

Vierailija
13/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkki olisi kiva...

Minäkin olen aina katkaissut sähkösopimuksen siihen kun olen muuttanut pois. Jos poismuutto on vaikka 2.7. niin olen omaa tilannettani ajatellen jättänyt pelivaraa muutaman päivän varmuuden vuoksi ja katkaissut siis sähkösopimuksen tyyliin 5.7. Ei ole minun ongelmani jos uutta vuokralaista ei saada kuin vaikkapa elokuulle ja asunto on sillä välin sähkötön. Ei ole tullut edes mieleeni että se voisi olla minun vastuullani.

Millä ihmeen perusteella se voisi olla sinun vastuullasi?

Vierailija
14/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varminta on kytkeä sähköt kokonaan pois jottei tule yllätyslaskua

Vierailija
15/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008905051.html

On kaksi TÄYSIN eri asiaa, että katkaisee tekemänsä sähkösopimuksen (joka on tietenkin ok) kuin että kyseinen mies oli siis kytkenyt lähtiessään päävirtakytkimen pois päältä (tämä nyt on todellakin lähtökohtaisesti täydellistä typeryyttä). 

Vierailija
16/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukupäivä on muuttopäivän jälkeinen päivä.

Vuokralainen ei maksa ylimääräistä

Vierailija
17/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos vuoteen ei saa vuokralaista, entisen vuokralaisen pitää maksaa sähköt aina vaan? Ei se niin mene. Vuokranantajan pitää tehdä sopimus jos ei heti ole uutta vuokralaista tiedossa. Ei kukaan halua maksaa toisen puolesta sähköä kun pitää siitä seuraavastakin asunnosta maksaa.

Vierailija
18/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kaksi TÄYSIN eri asiaa, että katkaisee tekemänsä sähkösopimuksen (joka on tietenkin ok) kuin että kyseinen mies oli siis kytkenyt lähtiessään päävirtakytkimen pois päältä (tämä nyt on todellakin lähtökohtaisesti täydellistä typeryyttä). 

Kerro nyt mulle, että mistä sinne sitä sähköä tulee, jos voimassa olevaa sähkösopimusta ei ole? Luuletko tosissaan, että jostain kumman syystä sinne asuntoon tulee silti sähköä, kunhan vain päävirtakytkin on päällä, huolimatta siitä, että sähkösopimusta ei ole olemassakaan? 

Vierailija
19/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, tässä on nyt eräät sekoittaneet kaksi eri asiaa. ELI:

Lähtökohtaisesti (kerrostalo/rivitalo) asunnon lämmitys kuuluu vuokraan, siitä ei useimmiten nykyaikana makseta erikseen. Siksi päävirtakytkimen pitää olla aina päällä, että asunnossa on peruslämmöt kesät talvet, oli asukasta/vuokralaista tai ei. 

Sähkösopimus taasen kattaa sen asujan/vuokralaisen oman sähkön käytön, eli sen miten paljon käytät liettä, hiustenkuivaajaa, uunia, valaisimia jne... Se on se oma sopimus mikä tehdään kun muutetaan sisään ja katkaistaan tottakai kun muutetaan pois. 

Aloituksen mies oli siis typerehtinyt ja katkaissut virrat pääkytkimestä lähtiessään. Luultavasti ihan vaan ymmärtämättömyyttään. Karmein seurauksin. Mutta toki vuokraisännän olisi kannattanut käydä asunnolla vuokralaisen poismuuton jälkeen tsekkaamassa kaikki tuollaiset jutut. 

Vierailija
20/71 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt mulle, että mistä sinne sitä sähköä tulee, jos voimassa olevaa sähkösopimusta ei ole? Luuletko tosissaan, että jostain kumman syystä sinne asuntoon tulee silti sähköä, kunhan vain päävirtakytkin on päällä, huolimatta siitä, että sähkösopimusta ei ole olemassakaan? 

LOL mitä uusavuttomuutta. Se on se asunnon perussähkö, lämmityskulut sisältyvät vuokraan. Eri juttu on sitten sähkösopimus jonka asukas tekee sähköyhtiön kanssa, se kattaa sen asukkaan muun sähkön käytön.