Miksi hellettä hypetetään mediassa jatkuvasti?
"Vihdoinkin hellettä", "Odotetut helteet saapuvat", "Helle hemmottelee suomalaisia", "Päästään nauttimaan jälleen helteistä"...
Kaikki eivät helteistä pidä. Pikemminkin yhtä tuskaa kun hikoilee jatkuvasti, nestetasapainosta joutuu huolehtimaan entistä enemmän ja työnteko ei onnistu samalla tavalla kuin +20 asteen lämmöissä.
Kommentit (72)
Ai että! Ihana helle ja minä tyttö lähden juhannussaunaan! Sen jälkeen nautiskelen terassin lämmössä ja juon kylmän juoman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomessa on 10kk/vuodessa alle 20 asteen lämpötiloja, niin eikö sitä saa nyt edes vähän hehkuttaa, että on helle. Ihanaa! Nyt nautitaan!
Ja kaikille ulisijoille vinkiksi, että hankkikaa ilmalämpöpumppu tai hoitakaa tilanteenne niin, että ei tarvitse valittaa. Niin mekin teemme, jotka emme pidä kylmistä säistä.
Lämmittäminen vain on erittäin paljon helpompaa kuin viilentäminen. Varsin iso osa suomalaisista on tilanteessa, jossa tehokasta viilennystä ei syystä tai toisesta voi saada.
Jep...ootankin niin innolla tulevaa työviikkoa helteessä. Pihassa ei mitään varjoa eikä talon ilmanvaihto estä sitä muuttumasta pätsiksi. Sisällä ihan tuskaa ja ulkona. Onneksi sentään kotona on viilennyslaite . Ja ei, ei ole rahaa ilmalämpöpumppuun eikä sitä kerrostaloon niin vain laiteta. Ihme käsitys joillain että sellainen vain ostetaan, tai satasien vehje lattialle.
Olen samaa mieltä että meteorologien ja uutisankkureiden ei pitäisi tuoda omia mieltymyksiään esille.
Ok- joku pitää 30 asteen helteestä, mut eteenkin kun maapallo kuumenee kuumenemistaan niin en hirveesti suitsuttas enää miten ihanaa on 30 asteen viikkoja kestävä helle.
Mä tykkään niin kuumasta. Muutin tämän takia saunaan asumaan. Jatkuva 80 asteen lämpö on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Helteeseen tottu muutamassa päivässä. Jos ei totu menkää lääkäriin.
Juuei totu, eikä se lääkärikään mitään voi huonolle lämmönsiedolle esim migreenikoilla. Ei tuo terve teinikään tykkää helteestä, se vain on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Eikö tädeillä ole varaa 299 euron ilmanviilentimeen? Meneekö kaikki rahat sukkavilloihin?
Ei kaikilla tosiaan oo rahaa mihinkään muuhun kun ihan pakolliseen ja hädin tuskin siihenkään. Mikä sulla on ongelma ymmärtää että Suomessakin kaikki eivät pysty kuten sä.
Vierailija kirjoitti:
Helle on mukavaa silloin, kun pääsee halutessaan ilmastoituihin sisätiloihin.
En ole koskaan nähnyt ihmistä, joka tykkää kovasta helteestä muutamaa minuuttia kauempaa ilman varjoa tai ilmastointia. Sen takia tämä hypetys onkin vähän outoa. Etelän maissa pidetään siestaa varjossa, kun on liian kuuma.
Nythän ei kova helle edes ole mutta oon ollu koko päivän ulkona naattimassa lopultakin. Pyöräillyt ja kävellyt ja kastellu kukkasia. Ei Suomessa koskaan niin kuuma ole että ilmastoinnin ääreen heti tekus mieli. Täällä lämpö on niin harvinaista notta nyt naatitaan. Vuodesta vähintään 9 kk on kylmää tai tanan kylmää ja lämpöä vain muutama hassu viikko jos hyvin käy.
Sanos muuta. Tosi harvassa ne jotka eivät jollain lailla kärsi kovista helteistä.. Nykypäivänä auringonotto ei ole enää terveellistä ja vanhukset ym kärsivät, pari vuotta sitten kun omi pitempi hellejakso, menehtyi 800 ihmistä. Helteillä on nihkeä olla, pää on ihan pöpperössä eikä ajatus luista kun ei saa nukuttua eikä mitään jaksa tehdä, me sydänsairaat olemme sisällä ja postit haetaan yöllä, kaupassa käydään jos voidaan, nytkin olen ostanut jääkaappiin ja pakasteeseen ruokaa ja vissyä kun en ulos voi mennä.
Määrätyn porukan asenne on tullut selväksi ja sen vuoksi nautin heidän kärsimyksestään ihan huolella!
Nauttikoot sitten syksystä, pimeydestä, vesisateista, kylmyydestä, peräpukamista, ankeudesta, veroista jne ihan rauhassa kun sen aika on. Me kunnon ihmiset nautimme nyt kesästä: lämmöstä, valosta, lintujen laulusta, jäätelöstä, yhdessäolosta sun muusta.
Siksi koska helle on ihanaa. Voit olla ulkona t-paidassa ja shortseissa, grillailla, veneillä, olla piknikillä ja lekotella aurinkotuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse pysyn aina sisällä kun on hellettä. En halua koskaan mennä ulos.En halua katsoa rumia paidattomia kaljamahaisia junttimiehiä jossain terassilla. Ihmisten käytös on muutenkin hirveätä kesällä.
Itse menen helteellä täällä Helsingissäkin metsään kävelemään. Sieltä sitä ihanaa varjoakin löytyy.
Olen muuten oikeasti huomannut, että hellefriikit ovat vähän tyhmänpuoleista sakkia.