Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia pankin sijoitusneuvojista?

Vierailija
23.06.2022 |

Haluaisin alkaa sijoittamaan. Enkä ymmärrä näistä asioista mitään.
Olisiko järkevintä aloittaa soittamalla pankin sijoitusneuvojalle?

Ja voiko sijoittamisessa menettää rahaa enemmän kuin siihen on laittanut.
Esim jos aloittaa sijoittamalla 1000e niin voinko menettää esim 2000e vai miten tämä toimii?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin sijoitusneuvojien työ on tehdä pankille rahaa ei sinulle. Tutustu inderes.fi, sieltä saa tietoa suomalaisista osakkeista ja pääsee hyvin kärryille. Nordnetiin voi tehdä ilmaisen osakesalkun ja aloittaa vaikka kuukausisäästämällä kuluttomaan indeksirahastoon 👍

Vierailija
22/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamisessa maltti on valttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin sijoitusneuvoja on kuin kodinkoneliikkeen myyjä. Kun menet kodinkoneliikkeeseen ostamaan pyykkikonetta, niin hyvä myyjä pyrkii kyllä aidosti selvittämään, millainen pyykkikone vastaa tarpeitasi ja suosittelee sinulle kaupan valikoimasta sellaista. Hän myös kertoo eri vaihtoehtojen ominaisuuksista. Mutta myyjä suosittelee aina jotain konetta oman kauppansa valikoimasta. Ei hän koskaan kerro, että oikeastaan naapurikaupasta löytyisi tarpeisiisi paremmin sopiva kone vieläpä edullisemmin.

Vähän vastaava juttu on pankin sijoitusneuvojien kanssa. Kyllä he aidosti pyrkivät löytämään asiakkaalle parhaiten sopivat sijoitustuotteet, mutta aina pankin omasta valikoimasta. Kyllä heiltä voi saada hyviäkin vinkkejä, mutta usein on edullisempaa sijoittaa esim. Seligsonin tai Nordnetin indeksirahastoihin kuin pankin omiin rahastoihin.

En nyt kuitenkaan sanoisi, että pankki pyrkii vain tekemään voittoa asiakkaiden edusta välittämättä. Kyllä pankkikin pyrkii kaikin voimin saamaan rahastoilleen hyvän tuoton, koska silloin se saa asiakkaitaankin ostamaan enemmän rahastoja.

Ap:tä suosittelen aloittamaan lukemalla jonkin sijoittamisesta kertovan aloittelijalle tarkoitetun kirjan.

Vierailija
24/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin sijoitusneuvojan kuvaavampi nimike on sijoitusmyyjä. He yrittävät myydä sinulle jotain, josta pankki tienaa mahdollisimman hyvin.

Välttele kuin ruttoa.

Pankeissa on oikeita sijoitusneuvojiakin, mutta heidän puheilleen pääsee kun sijoitettavaa on noin 200 000 euroa.

Vierailija
25/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta katsot inderesin sijoituskoulua niin pääset alkuun 👍

Vierailija
26/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijoittaminen ja talousasiat kiinnostaa niin spotifystä rahapodi. Löytyy myös youtubesta 👍

Vierailija
27/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin olisi kiinnostusta sijoittamiseen.

Olen lukenut netistä paljon näitä sijoitusjuttuja, mutta kyllä ainakin mulle jonkun muun täytyy opettaa tai neuvoa mulle ne asiat.

Ei se ole niin helppoa, mutta ehdottomasti suurin virhe olisi että ei edes yritä sijoittaa.

Vierailija
28/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut netistä paljon näitä sijoitusjuttuja, mutta kyllä ainakin mulle jonkun muun täytyy opettaa tai neuvoa mulle ne asiat.

Ei se ole niin helppoa, mutta ehdottomasti suurin virhe olisi että ei edes yritä sijoittaa.

Avaat nordnettiin osakesäästötilin ja sinne säästä 100-200e/kk jolla ostat säännöllisesti osakkeita. Siinä oppii samalla ja kiinnostus kasvaa kun on niitä osakkeita omassa salkussa 👍 Tärkeintä on avata se osakesalkku ja Nordnet on ilmainen, aikaa menee 5-10min.

Vierailija
29/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin sijoittamisen 5 vuotta sitten ja kaduttaa etten aikaisemmin aloittanut. Oli väärää tietoa, että sijoittaminen jotenkin riskaapelia missä voisi menettää kaikken. Aloitin pienillä ostoilla ja pikkuhiljaa kun rahaa jäi säästöön niin ostin enemmän. 5 vuodessa tuplasin rahani ja maksoin asuntolainan pois 👍

M35

Vierailija
30/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaat nordnettiin osakesäästötilin ja sinne säästä 100-200e/kk jolla ostat säännöllisesti osakkeita. Siinä oppii samalla ja kiinnostus kasvaa kun on niitä osakkeita omassa salkussa 👍 Tärkeintä on avata se osakesalkku ja Nordnet on ilmainen, aikaa menee 5-10min.

Nordnetissä ei kannata ostaa noin pienillä summilla suoraan osakkeita, vaan laittaa vastaava summa siellä edullisiin osakeindeksirahastoihin.

Jos haluaa ostaa osakkeita pienillä summilla, on esim. Nordea paljon edullisempi kuin Nordnet. Kulut 100 euron suomalaisen pörssiyhtiön osakeostosta ovat Nordeassa euron, Nordnetissä lähes kympin.

Vierailija
31/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordnetissä ei kannata ostaa noin pienillä summilla suoraan osakkeita, vaan laittaa vastaava summa siellä edullisiin osakeindeksirahastoihin.

Jos haluaa ostaa osakkeita pienillä summilla, on esim. Nordea paljon edullisempi kuin Nordnet. Kulut 100 euron suomalaisen pörssiyhtiön osakeostosta ovat Nordeassa euron, Nordnetissä lähes kympin.

Onko Nordealla osakesäästötili? Siellä saa tehdä kauppaa vaikka päivittäin ja verot maksetaan vasta kun osakesäästötililtä nostaa rahaa pois 👍 Itse treidaan ja myyn aina kun 100e plussalla ja ostan takaisin kun laskee. Välityspalkkio laskee kun tekee paljon kauppaa 😎

Vierailija
32/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Nordealla osakesäästötili? Siellä saa tehdä kauppaa vaikka päivittäin ja verot maksetaan vasta kun osakesäästötililtä nostaa rahaa pois 👍 Itse treidaan ja myyn aina kun 100e plussalla ja ostan takaisin kun laskee. Välityspalkkio laskee kun tekee paljon kauppaa 😎

Tietenkin Nordeassa on mahdollisuus osakesäästötiliin, mutta minä puhuin nyt kaupankäyntikuluista, jotka pienillä määrillä osakkeita ostaessa ovat piensijoittajalle Nordnetissä moninkertaiset Nordeaan verrattuna. Kymmeniä kauppoja kuukaudessa tekevälle aktiivitreidaajalle tilanne voi olla toinen, mutta ap ei ollut ryhtymässä sellaiseksi.

Ostin juuri eilen Nordeassa osakesäästötilille osakkeita tilille tulleille 150 euron osingoilla. Kulut olivat 1,5 euroa.

Vierailija
33/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli sijoitusneuvojana juuri silloin 80-luvun lopulla, kun sijoitukset meni pieleen.

Myös mieheni sijoitukset meni pieleen ja hän joutui myymään sukutilansa. Samoin kävi hänen luotetuille toisille sijoitusneuvojille toisissa pankeissa. Ei nekään osanneet tietää, mitä tulee tapahtumaan.

Vierailija
34/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sioitus ei ole vaikeaa.

Ostaa halvalla myy kalliilla.

Sioitus neuvoja yrittää myydä sitä,mitä pankin johto käskee myydä

Vierailija
35/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni oli sijoitusneuvojana juuri silloin 80-luvun lopulla, kun sijoitukset meni pieleen.

Myös mieheni sijoitukset meni pieleen ja hän joutui myymään sukutilansa. Samoin kävi hänen luotetuille toisille sijoitusneuvojille toisissa pankeissa. Ei nekään osanneet tietää, mitä tulee tapahtumaan.

Oliko miehesi sijoittanut velkarahalla vai miksi hän joutui myymään sukutilansa sijoitusten epäonnistumisen vuoksi? Normaalistihan siinä tilanteessa vain menettää sijoittamansa rahat, mutta ei joudu maksamaan mitään ylimääräistä.

Vierailija
36/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin sijoitusneuvojat ovat n 95 % henkilöitä joilla ei ole hajuakaan myymistään tuotteista. Heidän intressinsä on myydä tuotteitaan (ja saada provikat myynnistä), ei niinkään saada sinua vaurastumaan. En kuuntelisi kovinkaan paljon noiden "sijoitusneuvojien" ohjeita. En luottaisi sen enempää heidän osaamiseen kuin objektiivisuuteenkaan.

Pankin sijoitusneuvojat ainoastaan kartoittavat sen, minkälainen sijoittaja olet. Esim. Nordeassa on asteikko 1 - 7 jossa 1 on erittäin varovainen ja 7 on riskisijoittaja joka haluaa isoja voittoja ja on valmis häviämään kaiken. Se keskustelu itse neuvojan kanssa vie liki tunnin jossa katsotte kaikki mitä voi tapahtua, keskustelette, menette kaikki mahdolliset pankin sopimuskohdan lävitse ja hän vielä varmistaa joka kohdan että olet ymmärtänyt sen. Samalla sijoitusneuvoja tekee sitä arviota sinun riskinsietokyvystäsi kaikenlaisilla kysymyksillä jotka eivät tunnu kuuluvan aiheeseen mitenkään. Sinun tilejäsi ja sen rahaliikennettä seuraamalla (ja tietenkin vastaustesi perusteella) hän kertoo mihin luokkaan tuolla 1 - 7 hän sinut laittaisi. Voit tietenkin valita minkä sijoitus luokan tahansa. Tämän jälkeen joko sijoitat tai olet sijoittamatta. Sitten voit valita että hoidatko sijoitukset itse vai hoitaako pankki ne puolestasi (pikkuisen kalliimpaa ja voit aina käydä vaihtamassa osakkeita ja rahastoja itse jos haluat). Mikäli sijoitat niin kerrot kuinka paljon haluat sijoittaa ja kuka hoitaa sijoituksia, sinä vai pankki. Mikäli valitset pankin, niin vasta sitten tiedoksianto menee "oikeille" pankin sijoittajille ja esim. osakesäästötilisi avataan n. kahden vuorokauden kuluttua. Kuulun ryhmään numero 5 ja sijoitin pankin kautta 20000 € (eli pankki valitsee osakkeet ja rahastot puolestani). Koko ajan näyttää siltä että plussalla ollaan vaikka viime ja tämä kuukausi on ollut markkinoilla todellakin heittelevää. Tämmöistä tiliä ei kannata avata jos ei sitoudu pitkäaikaisesti (vähintään 10 vuotta) pitämään rahojaan sijoituksessa kiinni. Maksan myös joka kuukausi tilille pienen summan lisää sijoituksiin, eli pankki automaattisesti ottaa sen käyttötililtäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi