Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia pankin sijoitusneuvojista?

Vierailija
23.06.2022 |

Haluaisin alkaa sijoittamaan. Enkä ymmärrä näistä asioista mitään.
Olisiko järkevintä aloittaa soittamalla pankin sijoitusneuvojalle?

Ja voiko sijoittamisessa menettää rahaa enemmän kuin siihen on laittanut.
Esim jos aloittaa sijoittamalla 1000e niin voinko menettää esim 2000e vai miten tämä toimii?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi menettää enemmän kuin on itse rahaa sijoittamiseen laittanut.

Pankin sijoitusneuvoja voi toki auttaa asioiden selittämisessä, mutta syvempään yhteistyöhön ei kannata ruveta. Ovat pankin asialla ja yrittävät hyötyä asiakkaasta mahdollisimman paljon.

Vierailija
2/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän se onkin vasta hyvä ajankohta alkaa sijoittamaan. :D

Osta vain kultaa tai hopeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pankissa tietävät ja osaavat auttaa.

Vierailija
4/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, mikä sijoitusneuvojan omaisuus on. Hänenhän pitäisi olla upporikas.

Vierailija
5/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi menettää enemmän kuin on itse rahaa sijoittamiseen laittanut.

Pankin sijoitusneuvoja voi toki auttaa asioiden selittämisessä, mutta syvempään yhteistyöhön ei kannata ruveta. Ovat pankin asialla ja yrittävät hyötyä asiakkaasta mahdollisimman paljon.

Juuri näin!

Vierailija
6/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla taitaa olla hyvät kokemukset sijoitusneuvojista. Ohita ne ja osta jotain indeksi etffää (esim maailma tai usan sp500 indeksiä). Jos haluat että automaattisesti sijoitetaan rahaa tililtäsi joka kuukausi niin joudut varmaan tyytymään pankin omiin rahastoihin.

Vierailija
7/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen on uusi muotiilmiö ja täysin turhaa.

Vierailija
8/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskevaan markkinaan on paras aika aloittaa, nyt on oikein hyvä hetki. Ja AP, sijoita indeksirahastoihin, niin et tarvitse asiantuntemusta ja säästä kuluista. Ole valmis ensin siihen että sijoituksesi arvo laskee ehkä parikin vuotta ja nousee sen jälkeen. 

Vierailija
9/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, huipulla sitä kannattaa ostaa. Ei nyt kun osakkeet ovat halpoja. Kaikki kiinni kalliiseen kultaan ja hopeaan.

Vierailija
10/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kannattaisi aloittaa lukemalla joku kirja sijoittamisen perusteista, jollei halua olla täysin muiden vietävissä.

Vierailija
11/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muka? Perustele

Vierailija
12/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten paljoa tunne asioita? Vai miksi noin typerä kommentti? Sijoittamista on tehty 300 vuotta ja se on välttämätön asia taloudessa. Ilman sijoittamista kenelläkään ei olisi töitä eikä kukaan voisi vaurastua. 

Vierailija
13/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vihdoin 7% infaaltion säikähtämänä päädyin ostamaan Nordnettiin (kannaattaa käyttää uuden asiakkaan tarjoukset, eli kun perustaa tilin, tietää mitä aikoo hankkia, eikä vasta puolen vuoden päästä) noin kymmentä osaketta ja kerkesin saada keväältä osinkojakin muutaman kympin. Ajallinen hajautus ei tapahdu kohdallani, mutten onneksi pahompaan piikkiin, jolloin oli kalliimpaa kuin ikinä, osanut osakkeita. Olen muinoin lukenkut pari sijoituksen helppoa perusteosta, ja 'Nainen ja rikastumisen taito' on jäänyt mieleen. Osatisin sen jopa lahjaksi jos tietäisin jonkun nuoren jolla synttärit. Sinun on vain luetava blogeja ja keskusteluja netistä tai muuten itse opiskeltava alaa. Ei se itseänikään sinänsä kiinostanut, mutta tiesin sen olevan välttämätöntä jos haluan mahdollisuuden vähän riippumattomampaan elämään. 

Vierailija
14/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyrkkä EI sijoitusneuvojille. Ne saalistavat vain asiakkaan rahoja, oikeasti. Tee tosiaan tuo, että osta alkuun etf:iä tai rahastoja esim. Nordnet tai SEligson ja lue ja kun olet saanut tietoa omasta mielestä riittävästi, osta osakkeita. Sijoitusneuvojat tarjoavat kalliilla kuluilla tuotteita, jotka tuovat rahaa etupäässä pankille eivät neuvojat ole aina saaneet sen kummempia ohjeistuksia myyntiin kuin että myy. Olet yksin väärien valintojesi kanssa ja kannat tappiot niskassasi silloinkin, kun pankki nyhtää edelleen sen kalliin palkkion sijoituksistasi, jotka noin muuten miinuksilla. Jätä tuo kaikki pois välistä, niin säästät rahaa jo sillä. Sinänsä jos olet esim. Nordean asiakas, tai minkä tahansa muun pankin, voit avata sinne ilmaiseksi sijoitustilin ja ostaa sitä kautta osakkeita ja etfiä itse. Itse sijoitan Nordean Investorin kautta ja pidän siitä tosi paljon. Kulut pienillä ostoille edullisemmat kuin Nordnetissa. Mutta Nordean sijoitusneuvojat, joita joskus kauan sitten käytin, tulivat tosi kalliiksi minulle. Olen vieläkin vihainen, miten asiakkaiden rahoja huijattiin olemattomalla neuvonnalla ja kalliilla palkkioilla.

15/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään löytyy netistä paljon ilmaista tietoa. Itse innostuin mimmit sijoittaa -podcastista ja heidän ekojen podien ohjeilla perustin arvo-osuustilin Nordnettiin. Sittemmin eräs pt-asiakkaani neuvoi minua luomaan sijoitussalkun sinne, joka perustuu matalakuluisiin indeksirahastoihin. Nykyään kuuntelen vain lähinnä Rahapodia spotifysta.

Vierailija
16/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että aloitat kuuntelemalla sijoituspodcasteja. Itse tykkään Mimmit sijoittaa-podcastista, siellä puhutaan tosi helppotajuisesti. Tai ehkä on vähän makuasia, kannattaa kokeilla erilaisia podcasteja. Sanoisin että on kuitenkin hyvä ymmärtää sijoittamisesta jotain itsekin.

Sijoitusneuvoja on hyvä vaihtoehto jos et jaksa itse opiskella sijoittamista. Hän ei opeta sinua sijoittamaan vaan kertoo mitä kannattaa tehdä. Hän luonnollisesti suosittelee pankin omia palveluita. Periaatteessa maksat siitä että et mieti itse sijoittamista vaan luotat asiantuntijaan. Ei huono ratkaisu tuokaan jos haluat päästä nopeasti alkuun.

Et voi menettää enemmän kuin sijoitit jos et lähde ottamaan sijoituslainoja ym. Aika harvinaista sekin on että menettää kaiken. Siihen päätyäkseen pitää ottaa paljon riskejä. Kun sijoittaa useisiin vakavaraisiin yrityksiin, isot tappiot ovat erittäin epätodennäköisiä. Sijoittamisesta puhutaan ylidramaattisesti, ei kannata kiinnittää liikaa huomiota siihen. Oikeasti se on aika arkista ja voitot ja tappiot ovat 10-20 prosentin luokkaa. Jos sijoitat tonnin ja saat tuottoa tai tappiota satasen verran vuodessa, se on aika perus. Juuri nyt tilanne on aivan poikkeuksellinen ja tulee isojakin heittoja mutta se tasaantuu kyllä.

Vierailija
17/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varokaa pankin sijoitusneuvojia!!!Heillä on(tunnen yhden)oma etu ensimmäisenä.Myy,myy,mitä enemmän myyt-palkassa provisioissa näkyy.Ilman näitä välikäsiä ja toimituspalkkioita pärjää paremmin.

Vierailija
18/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap että olet kiinnostunut sijoittamisesta. Kysy käytännön asioita sijoittamisesta sijoitusneuvojalta puhelimessa, mutta tee kuitenkin ITSE rahojasi koskevat päätökset.

Vierailija
19/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin sijoitusneuvojat ovat n 95 % henkilöitä joilla ei ole hajuakaan myymistään tuotteista. Heidän intressinsä on myydä tuotteitaan (ja saada provikat myynnistä), ei niinkään saada sinua vaurastumaan. En kuuntelisi kovinkaan paljon noiden "sijoitusneuvojien" ohjeita. En luottaisi sen enempää heidän osaamiseen kuin objektiivisuuteenkaan.

Vierailija
20/36 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin sijoitusneuvojat ovat n 95 % henkilöitä joilla ei ole hajuakaan myymistään tuotteista. Heidän intressinsä on myydä tuotteitaan (ja saada provikat myynnistä), ei niinkään saada sinua vaurastumaan. En kuuntelisi kovinkaan paljon noiden "sijoitusneuvojien" ohjeita. En luottaisi sen enempää heidän osaamiseen kuin objektiivisuuteenkaan.

Esimerkki pankin palveluista: pankin asiantuntijat perustavat rahaston ja asiantuntijat seuraavat miten se kehittyy ja tekevät päätökset sen sisällöstä. Pankin myyjät myyvät tätä rahastoa ja ottavat provikat. Rahastoon sijoittamani pari tonnia on lähes 10-kertaistunut 20 vuoden aikana.

Minusta tuo on ihan kelpo vaihtoehto sille että miettii 20 vuotta että pitäisi opiskella sijoittamista välttääkseen ne pankin provikat, eikä kuitenkaan saa lopulta aikaiseksi opetella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan