Kotirauhan rikkominen
Missä menee raja? Asumme ok talossa, jonka lähistöllä majailee ajoittain yksi perhe joka häiriköi meitä. Meidän lapset kaveeraavat keskenään ja se on kyllä välillä ihan ok. Mutta. Kyseinen porukka tulee meille kutsumatta. Siis ihan ovesta sisään kyttäämään mitä meillä tehdään. Kosketaan joka asiaan, luetaan ilmoitustaululla olevat paperit jne... Niin aikuiset kuin lapsetkin. Jatkuvasti Kytätään meidän menemisiä, pommitetaan ihan liian henkilökohtaisilla kysymyksillä, vaaditaan erilaisia palveluksia, ei uskota mitään kieltoja. Täysin rajatonta meininkiä. Olen alkanut pitämään ulko ovia lukossa heidän takiaan, en kestä että kotimme on jokin yleinen tila mihin voi vaan ryysiä milloin vaan, halusimme vieraita tai emme. Lasten takia olemme koittaneet sietää tätä, mutta nyt alkaa olla mitta täynnä... olenko jotenkin nipottaja vai onko tää oikeesti kotirauhan häirintää pahimmalla mahdollisella tavalla. Mitä mieltä olet ?
Kommentit (82)
Olet siis mahdollistanut heille röyhkeän vähättelyn, kun siedät , ja olet kohtelias, vaikka sinua vähätellään.
Älä hyväksy enää mollaamista.
Ottakaa joku pit bull tai joku muu kammotus ja isot ilmoituskyltit siitä koirasta.
Olisi kiva kuulla sitten, kun olet tehnyt häiriköille selväksi sen, ettet halua kuluttaa vapaa-aikaasi heidän seurassa, että minkä näköiset naamailmeet heidän kasvoilleen tuli.
Mua naurattaa jo etukäteen, kun herra ja rouva Erinomaisuus pudotetaan maan pinnalle.
Tuuthan kertomaan ap miten kävi.
Johan tämän ketjunkin aikana meille kerkisi kyseiset lapset kahdesti ilmaantumaan. Itse en ollut oven lähettyvillä, oma lapsi päästi sisälle. Nyt ylimääräisey ovat poissa, ovi lukossa ja alan imuroimaan kovaäänisesti musiikkia kuunnellen etten kuule että ovea taas kohta hakataan. On tämä uskonatonta että kotonaan tarvitsee tällätavalla häiriköitä pakoilla. Mutta oppia ikä kaikki, ehkä opin tästä vielä.
Ap
Kyllä sun pitää valikoida paremmin lastesi seura, ja ohjata lapsiasi parempaan seuraan.
Tosiasia on, että kavereita matkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Johan tämän ketjunkin aikana meille kerkisi kyseiset lapset kahdesti ilmaantumaan. Itse en ollut oven lähettyvillä, oma lapsi päästi sisälle. Nyt ylimääräisey ovat poissa, ovi lukossa ja alan imuroimaan kovaäänisesti musiikkia kuunnellen etten kuule että ovea taas kohta hakataan. On tämä uskonatonta että kotonaan tarvitsee tällätavalla häiriköitä pakoilla. Mutta oppia ikä kaikki, ehkä opin tästä vielä.
Ap
Eli kaikki jatkuu kuin ennenkin. Voi vain todeta, että ihan itse olet soppasi keittänyt. Miten vaikeaa on sanoa ei?
Jos varas koputtaa oveen ja käy hakemassa arvoesineet mukaansa, varmaan vain voivottelet että eivät ymmärtäneet kun sanoit ettei nyt oikein sovi.
Jos tämä on totta niin itse olisin vastaavassa tilanteessa jo muuttanut muualle. Kaikki naapurit vain eivät ole siedettäviä. Hyvä jos saat muutoksen aikaan, mutta kaikki eivät myöskään muutu ainakaan hyvään suuntaan.
Olen todella varovainen kun tutustun uusiin ihmisiin ja jossain määrin pidemmälläkin aikavälillä. Osa ihmisistä käsittää jokaisen myönnytyksen ennakkotapauksena enkä halua ryhtyä mihinkään mihin en halua, en varsinkaan säännöllisesti.
Hommatkaa esimerkiksi saksanpaimenkoira. Kun se on noin vuoden ikäinen, voin taata, että kutsumattomia vieraita ei enää tule.
Muistan, kun minun lapset oli alakouluikäisiä. Silloin saattoi olla yllättäen joku naapurin lapsi tullut kotiini sillä aikaa kun olin suihkussa. Kävelin suihkusta pukeutumaan huolettomasti ilman kylpytakkia.
Silloin sanoin lapsille, että tästä eteenpäin teidän pitää kysyä ensin minulta lupa, saako meille tulla.
Toinen tapaus:lasten kaveri tuli joka päivä meille koulun jälkeen soittamaan meidän puhelimella omille vanhemmilleen niiden työpaikalle.
Sanoin aikasi suvaittuani tätä sille kaverille, että sun pitää mennä omaan kotiisi koulun jälkeen soittelemaan teidän puhelimella. Sen jälkeen saat tulla käymään kylässä. Kaveri lakkas käymästä.
Puhelimenhan voi laittaa äänettömälle. Löytyykö ovikelloon sellaista viritystä, jolla saisi toimimaan vain esim. klo 9 - 21? Ja vaikka sunnuntaisin tai maanantaisin pois päältä.
Tai alkakaa syödä aamiaista tai muuta takapihalla, ja pihan ympärille korkeat aidat?
Ottaisin ovikellon toistaiseksi pois käytöstä.
Ulko-oveen lappu: älä koputa joksikin ajaksi.
Kutsutut vieraat osaa kyllä sopia milloin ovat tulossa. Puhelimet on keksitty.
Kun liikenne laantuu, voi taas kytkeä ovikellon toimimaan.
Minä tekisin niin, että hankkisin valvontakameran. Kun tulisivat taas käymään (vaan lasten ollessa paikalla) he takuulla tekisivät jotain laitonta, eli ylipäätään toisen asuntoon meno+ ja muu tavaroiden tonkiminen. Sitten rikosilmoitus, ja olisi videota/kuvia todisteena. Kyllä loppuis ystävyys, ja syytä olisikin. Oletko muuten ajatellut, mitä ne saavat teistä? Esim.paljonko ne on tonkineet teidän tietoja? Jos käyttävät esim. Kiristykseen joskus teidän kuvia, tai ovat vaikka myyneet kriminaaleille teidän henkilötunnukset, tms? Ja huom. Soita tästä hätänumeroon, siis poliisille, että miten toimitaan. Oma koti on kotirauhan piiriin kuuluvaa aluetta, ja sillä loppuisi sunnuntai-aamuna klo 7. Ovikellon pimputtelu. Myös sinulla on oikeus olla rauhassa kotonasi.
Lapset oppii siihen, että teille saa tulla kuka vaan. Tuota on käytetty groomauksessa. Vanhemmilla ei ole asiaa mennä kenenkään kotiin omin päin.
Tiedätkö mitä on groomaus eli grooming? Groomingissa aikuinen lähestyy lasta seksuaalisessa tarkoituksessa ja houkuttelee lasta lähettämään eritoten sosiaalisen median palveluissa kuvia ja seksuaalista materiaalia itsestään. Usein nuoren antamia henkilökohtaisia intiimejä kuvia käytetään kiristämistarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on totta niin itse olisin vastaavassa tilanteessa jo muuttanut muualle. Kaikki naapurit vain eivät ole siedettäviä. Hyvä jos saat muutoksen aikaan, mutta kaikki eivät myöskään muutu ainakaan hyvään suuntaan.
Olen todella varovainen kun tutustun uusiin ihmisiin ja jossain määrin pidemmälläkin aikavälillä. Osa ihmisistä käsittää jokaisen myönnytyksen ennakkotapauksena enkä halua ryhtyä mihinkään mihin en halua, en varsinkaan säännöllisesti.
Jos itse ei halua laittaa rajoja, saa lopulta muuttaa loppuikänsä paikasta toiseen. Ap voi vaikka pelin edessä harjoitella kieltäytymistä ja jämäkkyyttä.
Varoittava esimerkki tässä:
Tulin töistä, niin ovellamme oli ovikelloa soittamassa aikuinen mies 100 euron seteli kädessään.
Kysyin, millä asialla sinä olet ovellamme. Hän sopersi, että haluaa vaihtaa setelin pienemmäksi meillä.
Sanoin, ettei meillä ole rahaa eikä rahanvaihtopistettä. Äijä lähti laputtamaan.
Alakouluikäiset lapseni olivat kotona, mutta onneksi eivät avanneet ovea, koska olin kieltänyt niin tekemästä poissa ollessani. Kiittelin lapsia oikein toimimisesta.
Olin tähdentänyt lapsille, että jos ei olla kutsuttu ketään, ovea ei avata. Tämä olisi syytä opettaa kaikille lapsille jo pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse ei halua laittaa rajoja, saa lopulta muuttaa loppuikänsä paikasta toiseen. Ap voi vaikka pelin edessä harjoitella kieltäytymistä ja jämäkkyyttä.
Tämä on totta. Ratkaisu ei ole pois muuttaminen. Ratkaisu on ottaa määräysvalta omassa kodissa itselleen niiltä tunkeilijoilta.
Minä olen tehnyt rikosilmoituksen, joka on mennyt syyttäjälle jo. Kyseessä on häirikkö-terroristi parin ravaaminen kotirauhan piirissämme. He eivät uskoneet poistumiskäskyjä. Kotirauhan piiriin kuuluu myös oma tontti piharakennuksineen.
Vaihtoehtona ei ole poismuuttaminen. Vaihtoehtona on kameravalvonta ja päätöksessä pysyminen. Kotirauhan rikkominen on rikos.
Voi kun olisikin provo. Ikävä kyllä täyttä totta.
Ap