Kotirauhan rikkominen
Missä menee raja? Asumme ok talossa, jonka lähistöllä majailee ajoittain yksi perhe joka häiriköi meitä. Meidän lapset kaveeraavat keskenään ja se on kyllä välillä ihan ok. Mutta. Kyseinen porukka tulee meille kutsumatta. Siis ihan ovesta sisään kyttäämään mitä meillä tehdään. Kosketaan joka asiaan, luetaan ilmoitustaululla olevat paperit jne... Niin aikuiset kuin lapsetkin. Jatkuvasti Kytätään meidän menemisiä, pommitetaan ihan liian henkilökohtaisilla kysymyksillä, vaaditaan erilaisia palveluksia, ei uskota mitään kieltoja. Täysin rajatonta meininkiä. Olen alkanut pitämään ulko ovia lukossa heidän takiaan, en kestä että kotimme on jokin yleinen tila mihin voi vaan ryysiä milloin vaan, halusimme vieraita tai emme. Lasten takia olemme koittaneet sietää tätä, mutta nyt alkaa olla mitta täynnä... olenko jotenkin nipottaja vai onko tää oikeesti kotirauhan häirintää pahimmalla mahdollisella tavalla. Mitä mieltä olet ?
Kommentit (82)
Asutteko omakotitalossa? Miten nämä ihmiset majailevat? Parkkeeraavat asuntovaununsa parkkipaikalle vai asuvat jossain naapuritalossa?
Jatkossa jos kyselevät , minne te ootte menossa, niin hyvä vastaus on pelkkä; asioille. Tällä tavalla vastasin aina, kun naapurin perhe lapsineen uteli. Loppui se utelu, kun eivät saaneet tietoa.
Aikansa ne tungettelee, mutta kun et kerro asioistasi, loppuu se tenttaaminen.
No jos kyselevät henkilökohtaisia, niin et kerro. Älä kuitenkaan päästä häiriköitä enää kotiisi.
Itse tein selväksi tuppautujille, että minä kyllä itse kutsun vieraita sitten, kun se mulle sopii. Älkää kutsuko itse itseänne meille. Rajattomille pitää asettaa rajat, joista tulee pitää kiinni järjestelmällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta ne on ap sinulta ruinanneet? Olethan helppo tapaus, kun et kehtaa kieltäytyä.
Sen lisäksi, että muut ravaa sun kotona kuin omistaisi kotisi, pelkäänpä pahoin, että alkaa se loputon "lainaaminen"(lue kerjääminen). Mitään ei palauteta. Vai onko se jo alkanut?
Monenlaista tässä on kerinnyt olemaan ja tapahtumaan... Viimeisimpänä asiana, heidän kotonaan on vastikään mennyt rikki eräs asia ja läheiseni pitäisi heidän mielestään mennä se korjaamaan. Lupasin välittää viestin läheiselleni, mutta sanoin etten voi luvata puolestaan mitään. Seuraavaksi sanoivat, että läheiseni tarvisi tulla oikeestaan samantien korjaamaan asia eli koska hän pääsee tulemaan, onko töissä vai lomalla...
Ap
Mitä se muille kuuluu, missä läheisesi on. Ethän sinä mikään velvollinen ole toimimaan tietotoimistona. Tämmösiin kyselyihin ei tarvi vastata. Pitääkö ne teitä ihan palvelushenkilökuntanaan. Sun läheinen on niitten renki ja sinä piika. En alistuisi olemaan.
Jatkossa vastaat vaan, ettei käy. Eikä selityksiä. Hyväksikäyttäjillä on väsytystaktiikka, ja selvästi jo puolipakolla määrää työtehtäviä teille.
pthyi olkoon....
Kuvio kuulostaa niin tutulta. Tämän takia olen oman perheeni kanssa sopinut etukäteen, miten toimitaan, kun naapuri määrää työtehtäviä meille.
Eli kieltäydytään. Se päivä koitti, kun naapuri ilmoitti, että heille pitää rempata, ja antoi tehtävän mun puolisolle. Puolisoni kieltäytyi. Kieltävä vastaus ei tyydyttänyt rajatonta naapuria, vaan alkoi vänkäämään, että tee silti, vaikka et voi. Aivan käsittämättömiä on nuo ihmiset, jotka ei älyä sitä, että ei tarkoittaa ei käy.
Kyllä tämmösissä tapauksissa on silmät pyörähtäneet kerran jos toisenkin. Oikein alkoi ärsyttämään, kun naapuri luulee voivansa päättää meidän tekemiset ja ajankäytön. Varmaan mun puoliso olisi halunnut käyttää vapaa-aikansa toisen kotia rempaten, kun omassa kodissakin on aivan riittävästi tekemistä.
Tätä kaikki ei ymmärrä. Luullaan, että ihanaa ja ilomielin teen palveluksen. Naapuri ei edes esittänyt palkanmaksusta mitään, kuvitteli, että ihan ollaan hyväntekeväisyyden kannattajia.
Elä itseäsi ja omaa perhettäsi varten. Röyhkeää, että naapuri on tunkeutunut perheesi elämään noin täysivaltaisesti. He ovat päässeet vallankahvaan kodissanne, eivätkä kuuntele auktoriteetteja varmaan muutenkaan. Ovat omasta mielestään arvovaltaisia ihmisiä ja teidän yläpuolella. He käyttävät ylintä määräysvaltaa teidän perheessä.
Naura vaan tunkeutumisyrityksille jatkossa. Toteat vaan että ei käy, ja ovi kiinni.
Tämä perhe on hyvin varakas, me taas emme. Ja ovat kovasti korkeampaa asemaansa ja varallisuuttaan meille korostaneet joka käänteessä. Olemme usein miettineet, pitävätkö he meitä tosiaankin palvelusväkenään tai palkollisina ja lapsiamme heidän lastensa leluina. Kotiimme todellakin tuoppaudutaan väkisin, mm silloin kun lasten serkut ovat meillä muutaman päivän kylässä, vaikka sanon lapsille ettei niinä päivinä sovi meille tulla muita. Vanhemmat sitten kävivät minulle kertomassa, että heidän lapsille tulee siitä paha mieli, miten saatamme tehdä näin. Ja todellakin, nämä lapset sitten tunkeavat pihaamme serkkujen ollessa täällä. Sensijaan, meidän lapset eivät todellakaan saa tulla heillä käymään muutakuin erikseen kutsuttuina.
Ap
Suuri kiitos teille kaikille kommentoijille. Alan tulla lopputulokseen, että ei todellakaan ole ok muidenkaan mielestä tuo heidän käytöksensä eikä sitä tarvitse sietää. Jotenkin sitä on vaan koittanut sopeutua tilanteeseen joka on ollut kestämätön jo pitkään. Ehkei sitä siis tarvitse sittenkään sietää. Varmasti vikaa on myös meissä, että ollaan päädytty tähän pisteeseen, kun en ole älynnyt / osannut pistää rajoja aiemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä perhe on hyvin varakas, me taas emme. Ja ovat kovasti korkeampaa asemaansa ja varallisuuttaan meille korostaneet joka käänteessä. Olemme usein miettineet, pitävätkö he meitä tosiaankin palvelusväkenään tai palkollisina ja lapsiamme heidän lastensa leluina. Kotiimme todellakin tuoppaudutaan väkisin, mm silloin kun lasten serkut ovat meillä muutaman päivän kylässä, vaikka sanon lapsille ettei niinä päivinä sovi meille tulla muita. Vanhemmat sitten kävivät minulle kertomassa, että heidän lapsille tulee siitä paha mieli, miten saatamme tehdä näin. Ja todellakin, nämä lapset sitten tunkeavat pihaamme serkkujen ollessa täällä. Sensijaan, meidän lapset eivät todellakaan saa tulla heillä käymään muutakuin erikseen kutsuttuina.
Ap
Sinuna tekisin sen pesäeron noista ylivertaisina itseään pitävistä rajattomista teitä alentavista ihmisistä. Muutosta heidän käyttäytymiseen ei tule. Tunnen itse lähipiirissäni itseään ylivertaisena pitävän ihmisen. Jatkoi tollasta menoa vuosikymmeniä. Tunkeutui milloin sattuu kotiini ja työpaikallekin.
Totaalinen kieltäytyminen kanssakäymisestä on ainoa vaihtoehto parantumattomista itseään jalustalle nostajista eroon pääsemiseksi. Sellaisella ihmisellä joka itseään ylentää, on pahoja ongelmia pääkopassa.
On se härskiä toimintaa, että sua kävivät syyllistämässä siitä, kun sanoit ettei teille tulla, kun on serkut käymässä. Tämä jo osoittaa sen, että he luulevat voivansa määrätä teidän vieraslistasta, ja teidän pitää toimia, niin kuin HE haluavat. Oksenna niitten röyhkeiden takiaispallojen päälle.
Heistä on tullut maanvaiva teille ja alistajia näköjään ovat. En sietäisi päivääkään tuollaista ylikävelemistä.
He ovat omasta mielestään päätäntävallassa.
Manipuloijat yrittivät vedota tunteisiisi, sanomalla, että lapsille tuli paha mieli.
Ei kai teillä vieraat lapset päätä marssijärjestystä kotonanne. Tällaselle kun antaa pikkusormen, se vie koko käden.
Nuo lapset joutuu vielä kärsimään siitä, että ovat saaneet täysin vapaan kasvatuksen. Niistä tulee k-päisiä aikuisia.
Tunkeutujaparat kuvittelee, että heitä oikein odotetaan teille oleskelemaan. Sinä tietysti riemurinnoin otat heidät vastaan, vaikka olisi sunnuntaiaamu kello 7. Suorastaan pakahdut onnesta kun he suvaitsevat tulla. Levitäthän punaisen maton seuraavalla kerralla. Kutsu torvisoittokunta ja ratsuväki paikalle.
Järkytys tulee olemaan suuri, kun asian oikea laita selviää heille. Heitä ei odotetakaan kieli pitkällä tupsahtamaan tupaan tuon tuostakin. Sinä et olekaan heidän palvelija ja ilmainen lastenkaitsija/ viihdyttäjä. Sokkina voi tulla myös se, että et halua viihdyttää heitä aina silloin, kun se heille sopii.
Se, että et halua sietää heitä aikavarkaina, voi suistaa nuo ylivertaiset alas pilvilinnoistaan ja harhaisesta kuvitelmastaan hienompina ihmisinä kuin muut. Se on ihan oikein. On niillä otsaa.
Ovat päässeet niskan päälle ihan kunnolla.
Teistä on tullut viihdyttäjiä. Tutkiiko ne kaapitkin käydessään?
Vaativatko tarjoiluja?
He ovat kyllä täysin rajattomia ja katselevat meitä alaspäin kaikin puolin. Kerran toinen aikuisista naureskeli minulle kun vastasin kysymykseensä etten käy salilla, sensijaan HÄN käy ja huolehtii hyvin itsestään. Kerroin tekeväni hyvinkin raskasta fyysistä työtä ja olen sen vuoksi välillä väsynyt enkä jaksa eikä minun kyllä varmaan tarvitsekaan käydä salilla työstäni johtuen. Minulle irvailtiin ja naureskeltiin, että muka raskasta työtä. Itse hän ei tee fyysistä työtä. Menin aika hämilleni tästäkin kohtaamisesta. Ei tulisi mieleenkään käyttäytyä itse noin ketään kohtaan.
Ehkä yksi vika on tosiaan siinä että olen liian kiltti ja koitan sietää huonoa käytöstä. Yritän olla kohtelias ja mukava myös ihmisille joita en voi sietää. Siksi tämä tilanne varmaan on tällaiseksi on mennyt heidän kanssaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaativatko tarjoiluja?
En tiedä mitä kaikkea ovat tutkineet meillä ollessaan, ilmoitustaululla ja pöydillä olevat paperit kyllä luetaan. Ja ovat suoraan kysyneet, mikä tämä tarkoittaa, jos eivät ole heti ymmärtäneet jotain muistilappuani... Kyllä kotonamme varmaan on kaikki paikat läpi käyty, niin arvelen. Voi että, nyt kun näitä ylös kirjoitan, alan ymmärtämään kuinka sairas tämä tilanne oikein onkaan.
Ap
Meillä kävi pikkuveljeni kavereita aikoinaan, jotka olivat rajattomia. Eivät uskoneet ystävällistä käskyä poistua, kun heidän oli aika lähteä. Jouduin korottamaan ääntäni, jota eivät uskoneet myöskään. Laitoin sitten heidän vaatteensa terassille ja yksitellen nostelin heidät oven ulkopuolelle, sanoin heippa ja laitoin oven lukkoon :D En tiedä millaisia tapoja heille on kotona opetettu, mutta luulisi olevan ihan sisään rakennettu ominaisuus uskoa puhetta. En päästänyt heitä enää sisälle, jos minä olin vastuussa pikkuveljestä.
Ap, kukaan ei sinun puolestasi sinun rajojasi vedä. Sinä itse sen joudut tekemään. Onko sinua kenties syyllistetty omista tarpeistasi joskus vai mistä moinen kumpuaa? Rohkeutta peliin ja lakkaa olemasta kynnysmatto.
Ap kunnioita itseäsi sen verran, että et anna enää itseäsi pompottaa vieraan perheen toimesta.
Nyt ole antanut muitten päättää omasta vapaa-ajastasi, ja kotisi käytöstä yleisenä olohuoneena.
Ei tulisi kuuloonkaan mun kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativatko tarjoiluja?
En tiedä mitä kaikkea ovat tutkineet meillä ollessaan, ilmoitustaululla ja pöydillä olevat paperit kyllä luetaan. Ja ovat suoraan kysyneet, mikä tämä tarkoittaa, jos eivät ole heti ymmärtäneet jotain muistilappuani... Kyllä kotonamme varmaan on kaikki paikat läpi käyty, niin arvelen. Voi että, nyt kun näitä ylös kirjoitan, alan ymmärtämään kuinka sairas tämä tilanne oikein onkaan.
Ap
Tilanne on todella sairas. Vieraat ovat menneet törkeästi liian pitkälle. Sun on tehtävä siihen loppu NYT.
On kyllä yliuteliaita toisen elämään sekaantujia tää tunkeilijaperhe. Tiedäthän, että kenenkään ei tarvitse sietää kotonaan tahtomattaan ihmisiä, joita ei sinne halua. Ne rikkoo sun kotirauhaa. Laki löytyy tuohon.
Provo?
Menkää koko perhe vuorostanne heille majailemaan. Potut pottuina.
Vierailija kirjoitti:
He ovat kyllä täysin rajattomia ja katselevat meitä alaspäin kaikin puolin. Kerran toinen aikuisista naureskeli minulle kun vastasin kysymykseensä etten käy salilla, sensijaan HÄN käy ja huolehtii hyvin itsestään. Kerroin tekeväni hyvinkin raskasta fyysistä työtä ja olen sen vuoksi välillä väsynyt enkä jaksa eikä minun kyllä varmaan tarvitsekaan käydä salilla työstäni johtuen. Minulle irvailtiin ja naureskeltiin, että muka raskasta työtä. Itse hän ei tee fyysistä työtä. Menin aika hämilleni tästäkin kohtaamisesta. Ei tulisi mieleenkään käyttäytyä itse noin ketään kohtaan.
Ehkä yksi vika on tosiaan siinä että olen liian kiltti ja koitan sietää huonoa käytöstä. Yritän olla kohtelias ja mukava myös ihmisille joita en voi sietää. Siksi tämä tilanne varmaan on tällaiseksi on mennyt heidän kanssaan.
Ap
Olet päästänyt tilanteen riistäytymään käsistäsi. Nyt on korjausliikkeen aika. Minäkään en siedä alentamistani. Ne jotka toista alentaa, ne itseään ylentää. Heillä on ongelmia korvien välissä.
Eikö teidän lapsilla ole muita kavereita, jotka osaisi hyvin käyttäytyä? Mä kutsuisin mielummin sellaisia leikkimään. Ja tuon perheen lasten kanssa antaisin leikkiä ulkona, tai sitten lapseni voisivat vierailla heidän luonaan.
Selittäisin sille tungettelevalle perheelle, että meille ei voi nyt tulla, kun on niin usein oltu leikkimässä. Ja jos ne vieraat alkaisi käyttäytymään paremmin, niin voisi jatkossa tulla Max. 1 krt viikossa leikkimään.
Meillä on tyttäreni kaverit enimmäkseen kilttejä. Joskus ovat olleet riehakkaita, mutta ovat uskoneet kun olen puhunut meidän talon säännöistä. Esim. joskus leikkivät liikaa puhelimillaan, niin sanoin että meillä kotona puhelimet on yhteydenpitoa varten, ja kannustin leikkimään oikeita leikkejä. Sen jälkeen ovat leikkineet ihan normaaleja leikkejä leluilla sisällä, tai pihalla.