Mitä pitää huomioida kun lapsi 18 v?
Tajusin juuri, että minunhan pitää ottaa talteen kohta 18 v lapseni tilinumerot, jotta jatkossa pystyn siirtämään rahaa hänen tililleen verkkopankkssa. Nykyisinhän hänenkin tilinsä ovat näkyneet minulla ja siirto ollut todella helppoa.
Samalla säästötilien ja sijoitustilienntiedot pitää ottaa talteen netistä ja antaa lapselle, jolla ei ole verkkotunnuksia näihin. Miettiköön sitten itse, miten saa verkkotunnukset näihin (voi olla vaikea homma, kun verkossa asioita ei voi hoitaa ilman tunnuksia ja konttoria ei ole lähimaillakaan. (Käyttötiliin hänellä tietenkin on tunnukset, mutta tämä on eri pankissa.)
Kouluun on ilmoitettu, että Wilma-tunnuksia ei poisteta vanhemmilta.
Mitä muuta pitää hoitaa nyt ennen 18-v päivää? Onko jotain minkä hoitaminen on nyt helppoa ja synttäripäivän jälkeen vaikeaa?
"Kasvatus" ei ole päivämäärästä kiinni, joten siitä en ole huolissani.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassulta kuulostaa, että äiti häärää tuollaisten asioiden kassa. Kyllä se aikuinen (!) osaa nuo hoitaa ilman vauvapalstaa ja äitiä.
18-vuotias ei ole aikuinen, vaan laillisen täysi-ikäisyyden saavuttanut teini.
Hän vasta opettelee niitä asioita, koska hän vasta pääsee niitä opettelemaan. Ei kukaan niitä osaa heti kun täyttää 18.
Siksipä useimmat harjoittelevat asioidenhoitoa jo aiemmin. On sitten kyse kotitöistä, ruuanlaitosta, vakuutuksista, lampunvaihdosta, renkaanvaihdoista, pankkiasioista, veroista jne. niin fiksu vanhempi opettaa lasta jo ennen täysi-ikäisyyden saavuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin ehdottaa, että puhelinliittymä lapsen omiin nimiin ja laskut myös. Kun tulee täysi-ikäiseksi, niin oikeuksien lisäksi kun tuppaa tulla velvollisuuksia, MUTTA näyttää vahvasti siltä, että ap:n lapsi onkin vielä vanhempiensa talutusnuorassa ja vahvasti.. laita vielä sellainen paikannin lapsesi puseroon kiinni..ai niin, niitä onkin jo sellaisia sovelluksia, jolla seurata liikkeitä. Voi lapsi parkaa.
Luitkohan aloitusta ollenkaan? Eihän ap mitenkään lastaan vahdi.
Toisekseen miten joku lukiolainen yhtäkkiä elättää itsensä? Eihän nämä 2004 syntyneet saa edes kirjoja ja läppäreitä koulusta, itse pitää ostaa.Oletko koskaan kuullut kesätöistä? Ja tuo ap vaikuttaa kyllä sellaiselta curlingvanhemmalta, ettei ikinä aio napanuoraa katkaista.
Miten niin vaikuttaa? Mistä tuo vaikutelma tulee? Eikö lapselleen siis saa kertoa mistä pankista hänen tilinsä löytyy?
MInusta taasen on omituista, jos kohta täysi-ikäistyvä ei tiedä, missä pankeissa hänellä on tilejä ja missä ovat vakuutukset.
-saman ikäisen äiti
Sehän riippuu mitä vanhemmat ovat kertoneet. Itselläkin oli tili merita pankissa, josta en tiennyt mitään ennen kuin täytin 18v ja äiti antoi pankkikirjan käyttööni. Tili oli avattu, kun olin vauva. Minulla oli Itselläni käytössä Postipankin tili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin ehdottaa, että puhelinliittymä lapsen omiin nimiin ja laskut myös. Kun tulee täysi-ikäiseksi, niin oikeuksien lisäksi kun tuppaa tulla velvollisuuksia, MUTTA näyttää vahvasti siltä, että ap:n lapsi onkin vielä vanhempiensa talutusnuorassa ja vahvasti.. laita vielä sellainen paikannin lapsesi puseroon kiinni..ai niin, niitä onkin jo sellaisia sovelluksia, jolla seurata liikkeitä. Voi lapsi parkaa.
Toisekseen miten joku lukiolainen yhtäkkiä elättää itsensä? Eihän nämä 2004 syntyneet saa edes kirjoja ja läppäreitä koulusta, itse pitää ostaa.Oletko koskaan kuullut kesätöistä? Ja tuo ap vaikuttaa kyllä sellaiselta curlingvanhemmalta, ettei ikinä aio napanuoraa katkaista.
Miten niin vaikuttaa? Mistä tuo vaikutelma tulee? Eikö lapselleen siis saa kertoa mistä pankista hänen tilinsä löytyy?
MInusta taasen on omituista, jos kohta täysi-ikäistyvä ei tiedä, missä pankeissa hänellä on tilejä ja missä ovat vakuutukset.
-saman ikäisen äiti
Kyseessä on isovanhempien hänelle järkkäämät säästötili ja sijoitustili, jotka siis eri pankissa kuin lapsen käyttötili. On tuosta tilistä ollut puhetta, mutta eipä sitä tilitietoa ole aiemmin lapsi tarvinnut, kun sillä oleisiin rahoihin ei ole saanut koskea. Ei vieläkään ole niistä kauhean kiinnostunut, kun on sovittu että nuo säästetään myöhemmäksi, kun tarvitsee rahaa oikeasti esim. ensiasunnon ostoon.
Mä en itsekään muista missä vakuutusyhtiössä on mikäkin vakuutus. On niitä ainakin parilla firmalla (kilpailutuksen myötä on näitä aina välillä vaihdeltu).
Ap
Meillä 15 juuri täyttänyt on hankkinut keväällä passin ja henkkarin, nyt ajaa mopokorttia ja täytti itse ajokorttiluvat ja ajanvaraukset, menossa on pankin vaihto hänen omasta pyynnöstään ja mobilepayhinkin osasi tilinsä linkittää. Minä kerron miten ja missä, allekirjoittelen papereita tai sähköisiä lupia ja toimin kuskina. Yhdessä on nettisivustoilta katsottu ohjeita. Ja tietysti myös avasin ajatusmaailmaa mopon mallin valinnan taustalla ja keskusteltiin myös osakaskon ja kaskon eroista. Tammikuussa ihmeteltiin kesätöiden hakemisen käytäntöjä.
Olen kyllä kuullut ihmettelyä parilta kaverin vanhemmalta miten meidän likalla on käytännön asiat hanskassa... Mutta olen edellyttänyt jo muutaman vuoden että hän osallistuu itseään koskeviin asioihin ja päätöksiin. Lisäksi olen antanut lukea esim taloyhtiön kokouspspereita ja vastaillut jos jonkinlaisiin kysymyksiin niistäkin.
Tarkoitus on että hänellä omilleen muuttaessa on jonkinlainen käsitys aikuisen itsensä hoidettavista asioista, osaa etsiä tietoa ja osaa kysyä mitä ei ymmärrå.
Kuinka monen alaikäinen tietää mikä on kela, työttömyyskassa, maistraatti (mikä lie digidigi nykyisin) tai traficom.
Vierailija kirjoitti:
Hassulta kuulostaa, että äiti häärää tuollaisten asioiden kassa. Kyllä se aikuinen (!) osaa nuo hoitaa ilman vauvapalstaa ja äitiä.
18-vuotias on täysi-ikäinen, mutta aikuisuuteen on vielä matkaa. Tuossa riittää vielä monta opeteltavaa asiaa. Ei kenelläkään riitä mielenkiinto opetella sähköliittymän ja vakuutusten kilpailuttamista, kun aihe ei ole ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä rahansiirrossa vaikeutuu. Tallentaa maksupohjan ja ainakin jos tili on samassa pankissa niin siirrossa menee aikaa kaikkineen alle 2 minuuttia kun rahat käytettävissä. Toisekseen tilit ei häviä näkyvistä jos niitä ei poista itse.
Se maksupohja pitää tallentaa ja nyt siis tallensin lapsen tilinumeron itselleni. Nykyisin olen vain voinut siirtää rahaa tilien välillä ilman mitään tilinumeroita. Enkä siis enää kk päästä olisi voinut kysyä lapseltani sitä tilinumeroa, koska hän ei olisi sitä tiennyt. Nyt siis tietää, koska kopsasin tilinumeron myös hänelle.
Ap
Miten voi siirtää rahaa kenenkään tilille ilman tilinumeroa? :O
Mobilepay on erikseen, mutta pankin appissa yms. Mistä se raha sitten tietää kenen tilille se merkkaantuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen miten joku lukiolainen yhtäkkiä elättää itsensä? Eihän nämä 2004 syntyneet saa edes kirjoja ja läppäreitä koulusta, itse pitää ostaa.
Ohistelija kertoo, että lukiolaisetkin voivat käydä töissä.
Näin meillä ja lapsi muutti 18 vuotiaana omaan talouteensa. Tukia saa jonkin verran. Me autetaan juurikin puhelin ja urheilijanvakuutus maksuissa. Ja maksetaan kaikki kouluun liittyvät asiat. Kerran kuussa täytetään kaappeja ruualla.
Hän halusi näin ja näillä sitten mentiin. Ei aikuista voi väkisin silmän alla pitää. Itse hommas asunnon ja kaikesta otti selvää. Jopa kävi mittelöä kelankin kanssa.
Olemme kasvattaneet itsenäisen nuoren ja olemme olleet hänestä ylpeitä tämänkin vuoden ajan.
Hai, kun lapsilisät loppuvat niin täytyy hakea työkyvyttömyyseläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä rahansiirrossa vaikeutuu. Tallentaa maksupohjan ja ainakin jos tili on samassa pankissa niin siirrossa menee aikaa kaikkineen alle 2 minuuttia kun rahat käytettävissä. Toisekseen tilit ei häviä näkyvistä jos niitä ei poista itse.
Se maksupohja pitää tallentaa ja nyt siis tallensin lapsen tilinumeron itselleni. Nykyisin olen vain voinut siirtää rahaa tilien välillä ilman mitään tilinumeroita. Enkä siis enää kk päästä olisi voinut kysyä lapseltani sitä tilinumeroa, koska hän ei olisi sitä tiennyt. Nyt siis tietää, koska kopsasin tilinumeron myös hänelle.
Ap
Miten voi siirtää rahaa kenenkään tilille ilman tilinumeroa? :O
Mobilepay on erikseen, mutta pankin appissa yms. Mistä se raha sitten tietää kenen tilille se merkkaantuu?
Minulla ainakin ne eri tilit on nimetty. Matin tili, Maijan tili, Mervin säästötili. Ei siinä tarvitse TIETÄÄ sitä tilinumeroa. Eli jos Maijan tili häviää, ei enää tiedä mikä tilinumero hänellä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla itse niitä pissiksiä, jotka jakavat tilinumeroaan somessa tämän tuosta. Onko vanhemmat jo lypsetty kuiviin?
Lapsi pääsee vielä ilmaiseksi hammaslääkäriin ennen kuin täyttää 18 vuotta, kannataa hyödyntää!
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pääsee vielä ilmaiseksi hammaslääkäriin ennen kuin täyttää 18 vuotta, kannataa hyödyntää!
Tästä tuli onneksi kirje vuosi sitten. Olisi varmaan muuten vähän myöhäistä kun synttärit ensi viikolla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen miten joku lukiolainen yhtäkkiä elättää itsensä? Eihän nämä 2004 syntyneet saa edes kirjoja ja läppäreitä koulusta, itse pitää ostaa.
Tämä. Helpommallahan tietysti pääsee kun ottaa lapselta kodin avaimen ja heittää ulos kun täyttää 18 v, vai mitä liiasta huolehtimisesta viisastelevat? Pärjäätte varmaan itse omissa elämissänne ilman toisten tukea tai sitten ette. Meidän perheessä minä olen se huolehtija, puoliso taas huolehdittava. Aikuisten lasten kanssa on koko ajan helpompaa kun taas tämä vapaakasvattaja vinkuu milloin mitäkin "onks meillä ...?"
Jatka ap valitsemallasi tiellä. Lapsesi oppii huolehtimaan läheisistään ja omasta mahdollisesta jälkikasvustaan esimerkin kautta.
-saman ikäisen äiti