Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotona asuvan ukiolaisen osallistuminen ruokakuluihin

Vierailija
22.06.2022 |

Mikä teidän mielestänne olisi kohtuullinen summa millä osallistua? Mieheni vaatii siis tätä.

19vuotias. Käy lukioo, neljäs vuosi alkaa syksyllä. Kilpaurheilee tavoitteellisesti eli koulun ohella aika vaikeaa käydä töissä. Asuu vko-vko mulla ja isällä. Haluaisi muuttaa pois kotoa jo, mutta taloudellisten seikkojen takia lykätty. Tarkoitus kuitenkin viimeistään ajoissa ennen armeijaa eli käytännössä keväällä.

Saa opintotukea noin 90€. Käy kesätöissä. Tosin nyt koko kesäksi luvattu kesätyö lyheni muutamalla viikolla johtuen ihan maailman tilanteesta.

Kustantaa itse omat menonsa, mutta ei siis maksa kotona ruuasta. Tosin mitä nyt jotain herkkuja tai juotavaa hakee niin sellaiset maksaa itse.

Eli mikä sitten olisi oikea summa ns. ruokatilille?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatus maskut ovat 18 vuotta sille vanhemalle jossa kersa asuu! Kun kersa täytä 18v. voi hän hakea elatusmaksua toiselta vanhemmalta itselleen jonka luona ei asu.Raha ei ole silloin sinulle!Kaiki selviää soitamalla sosiali virasto,laithan mutuu koko ajan.Mutta sinä et saa mitään sieltä,kun lapsi 18v.

En väittänytkään niin enkä ole mitään hakemassa. Se koski vain sitä, että ei todellakaan lopu elatusvelvollisuuskaan.

Vierailija
82/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kuulu maksaa yhtään mitään! Mikä ihmeen vanhempi edes ajattelee tälläistä?

Toivottavasti poika perii tulevaisuudessa omassa asuessaan teiltä rahaa pullasta ja kahvistakin ja vedestä, serveteistä, vessapapereista jne kun käytte kylässä.

Toisaalta kuka tuollaisia vanhempia haluaisi tavata?

Täällä ei kyllä saa asiallisia vastauksia. Puhuuko ihmiset livenäkin näin toisilleen?

Ja mitä minua haukut. Minähän olen lapsen puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kuulu maksaa yhtään mitään! Mikä ihmeen vanhempi edes ajattelee tälläistä?

Toivottavasti poika perii tulevaisuudessa omassa asuessaan teiltä rahaa pullasta ja kahvistakin ja vedestä, serveteistä, vessapapereista jne kun käytte kylässä.

Toisaalta kuka tuollaisia vanhempia haluaisi tavata?

Täällä ei kyllä saa asiallisia vastauksia. Puhuuko ihmiset livenäkin näin toisilleen?

Ja mitä minua haukut. Minähän olen lapsen puolella.

Millä lailla?

Vierailija
84/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahneuden huippu periä rahaa omalta opiskelevalta nuorelta RUUASTA.

Eräs tuttuni joutui maksamaan äidilleen vuokraa täytettyään 18.

Monikin, itse mukaanlukien. Ostin osakehuoneiston ja vuokrasin tytölleni, saa asumistuen yms.

Tämä on törkeintä mahdollista asumistukisysteemin hyväksikäyttöä. Maksatetaan sijoitusasunto veronmaksajalla.

Vierailija
85/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ei kuulu maksaa yhtään mitään. Ennen armeijaa ei kannata muuttaa, sillä siitä tulee kuitenkin kuluja. Muuttaa ehtii armeijan jälkeenkin.

Hän nyt kuitenkin tahtoo jo omilleen.

Enkä ihmettele yhtään. Minäkin tahtoisin mahdollisimman pian pois provoilevan äidin ja tämän kohtuuttomia vaativan miesystävän luota. 

Miksi haukut provoksi? Luuletko, että se jotenkin parantaa mun mieltä tässä asiassa?

Haluaa omilleen, koska moni kaveri asuu jo omillaan ja isän luona on pieniä lapsia niin tahtoisi enemmän omaa rauhaa.

No miten tämä omilleen muuttamisen halu ja se, että sä haluat tehdä tiliä vielä kotona asuvan opiskelijan ruokakustannukdisys, liittyy mitenkään toisiinsa?

Jos hän joutuu maksamaan äidilleen ruoasta, se hidastaa siihen oman kämpän vokravakuuksien säästämistä. Koska sitähän sä et todellakaan kustanna, vai mitä?

Vierailija
86/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ei kuulu maksaa yhtään mitään. Ennen armeijaa ei kannata muuttaa, sillä siitä tulee kuitenkin kuluja. Muuttaa ehtii armeijan jälkeenkin.

Hän nyt kuitenkin tahtoo jo omilleen.

Enkä ihmettele yhtään. Minäkin tahtoisin mahdollisimman pian pois provoilevan äidin ja tämän kohtuuttomia vaativan miesystävän luota. 

Miksi haukut provoksi? Luuletko, että se jotenkin parantaa mun mieltä tässä asiassa?

Koska olet idiootti, joka ei pysty puolustamaan lastaan toista idioottia vastaan. 

- Eri

Vierailija
87/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täytin 15, isä alkoi vaatimaan että pitäis maksaa kotiin vuokraa. Muistutin aina että on elatusvelvollisuus vielä, en suostunut maksamaan mitään. Haistatteli muutenkin mulle. Jouduin kyllä tekemään töitä perheen yrityksessä 2kk kesästä ja muutenkin usein. On kuollut jo, en erityisemmin kaipaa.

Vierailija
88/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas trolli, millä rahalla lukiolaisen maksaisi vielä ruokakulut? 😂

Eiköhän itsestäänselvää ole, että vanhempi elättää lukiolaisen, olipa hän 17 tai 19v. Jos käy töissä kannattaa rahaa säästää vaikka ASP-tilille omaan asuntoon ja puskuritilille, jotta kun joku päivä asuu omillaan, on turvaa yllättäviin menoihin. Moni vanhempi myös säästää lapsilleen puskuria, sijoittaa rahastoihin, ostaa ensiasunnon jne. Monet hyvin runsain mitoin, vaikkei se ole välttämätöntä.

Vierailija
89/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule nainen, sä asetat jonkun äijän oman lapsesi edelle, häpeä!! Vuoden äiti 😁

Vierailija
90/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja SINÄ tietysti (!) päätät lapsesi asioista, eikä isäpuoli. Toki hän voi ilmaista toiveena mitä vain, mutta kannattaa torpata tuollaiset hölmöydet heti lapsen edun nimissä. Monesta muusta asioista voi kysellä lisää perusteluja ja tehdä kaikenlaisia kompromisseja, mutta tämä on aika halki poikki pinoon: vanhempi elättää lapsen ainakin siihen asti, kun on käynyt lukion loppuun.

Vierailija
91/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori voi pyytää opiskellessaan ja asuessaan taloudellista tukea vanhemmilta. Kun opiskelee toista astetta. Jos vanhemmat vaativat rahaa asumisesta. Siitä laaditaan tarvittavat paperit ja nuori anoo toimeentulotukea. Helpoin siis muuttaa omaan kämppään. Ja saada sossun vaatimat paperit helpommin. Tuosta 90 edestä on tosi kohtuutonta vaatia mitään. Hommatkaa nuorelle oma kämppä tai laittakaa mäkkäriin töihin.

Vierailija
92/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin 16 vuotiaana osan vuokrasta äidille ja ostin omat ruuat. Luulin että tämä on normi homma perheissä? 17 vuotiaana oma kämppä ja duunissa isän firmassa.

Vierailija
93/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 euroa.

Vierailija
94/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Tulee oma lukioaika mieleen. Töissä opiskelun ohessa, maksoin kulut itse. Olin masentunut, ahdistunut. Eipä ollut tukea.

Vierailija
95/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisen ei tarvitse maksaa ruoastaan kotona. Oma lapseni, nyt vielä alaikäinen, saisi vielä alle 25-vuotiaanakin syödä ja asua ilmaiseksi, jos jatko-opiskelee tai käy töissä ja säästää rahaa omaa kämppää varten tai jos on työtön, mutta kova yritys saada duunia.

Jos taas ei kiinnosta opiskelut eikä töissä käyminen, niin on syytä miettiä asumisjärjestelyt uusiksi, kaikkien tulee aikuistua, kun ikää tulee. Kaikkein karmeimpia ovat nämä 5-kymppiset uuninpankopojat ja -tytöt, jotka loisivat lapsuudenkodissaan, komentelevat vanhoja vanhempiaan eivätkä osallistu kotitöihin eivätkä kustannuksiin.

Vierailija
96/100 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikein ukiolainen. Oppilaitoksesta nimeltä ukko en oo vielä kuullutkaan.

Vierailija
97/100 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä äitinä huollan lastani niin kauan kuin tarvitsee. Siihen ei ole yhdelläkään miehellä mitään sananvaltaa.

Vierailija
98/100 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaatti, säälin poikaa.

Vierailija
99/100 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sääli kyllä että tuollaisia hylkääviä vanhempia on edes. Voi miehenalun parka. Ja suorittaa vielä monella alueella eikä vanhemmat yhtään tajua.

Vierailija
100/100 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ruokin ja kustannan 18-vuotiaan lukiolaisen. Syötän, vaatetan, maksan lääkkeet, puhelimen, lomamatkat ja muut menot.

Samaten 20-vuotiaan opiskelijan menoista maksan kaikenmoista ja hommasin hänelle myös lomamatkamajoituksen jne.

Minut työnnettiin juurikin tuolla lailla ylimääräisenä suuna ulos lapsuudenkodista. Enkä ole perääni katsellut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi