Kotona asuvan ukiolaisen osallistuminen ruokakuluihin
Mikä teidän mielestänne olisi kohtuullinen summa millä osallistua? Mieheni vaatii siis tätä.
19vuotias. Käy lukioo, neljäs vuosi alkaa syksyllä. Kilpaurheilee tavoitteellisesti eli koulun ohella aika vaikeaa käydä töissä. Asuu vko-vko mulla ja isällä. Haluaisi muuttaa pois kotoa jo, mutta taloudellisten seikkojen takia lykätty. Tarkoitus kuitenkin viimeistään ajoissa ennen armeijaa eli käytännössä keväällä.
Saa opintotukea noin 90€. Käy kesätöissä. Tosin nyt koko kesäksi luvattu kesätyö lyheni muutamalla viikolla johtuen ihan maailman tilanteesta.
Kustantaa itse omat menonsa, mutta ei siis maksa kotona ruuasta. Tosin mitä nyt jotain herkkuja tai juotavaa hakee niin sellaiset maksaa itse.
Eli mikä sitten olisi oikea summa ns. ruokatilille?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Olettaen nyt että tämä ei ole provo, haluaisin kysyä että miksi ylipäänsä teitte lapsen, jos kohtelette häntä tällä tavalla?
Miksi kommentoit, jos et viitsi edes lukea koko asiaa.
Miksi olet miehen kanssa, joka ajattelee lapsestasi näin ja kohtelee teitä loisina? Ehdottomasti äijä vaihtoon ja heti ja keskityt tukemaan lastasi. Järkyttävää että edes mietit tällaista, että omalle lapsellesi et ostaisi ruokaa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ihmiset jotka omalta lapseltaan vaativat rahaa ruuasta ovat selkeästi henkisesti sairaita. Jos lastaan rakastaa niin kai sille haluaa vaan parasta, ja ruoka on ihan perusedellytys? Mitä hittoa oikeesti. Niin kauan kuin nuori kotona asuu niin hänen ei pitäisi joutua ruokakuluja maksamaan.
Enhän MINÄ mitään ole vaatimassa. Vaan mies, joka ei ole lapsen isä.
No sano sille miehelle, että lopettaa tuollaiset typeryydet.
Vierailija kirjoitti:
Ap tekee näitä aloituksia vähän väliä, vihaa omaa lastaan. Välillä pohtii, voiko lapsen huoneen antaa uudelle miehelle työhuoneeksi ja majoittaa lapsen patjalle olohuoneeseen.
En ole tehnyt ainoatakaan ennen tätä. Meillä on kaikilla omat huoneet ja vielä se työhuonekin erikseen.
Molemmilla vanhemmilla on velvollisuus kustantaa yli 18v lukiolainen. Jos olisin hän, hakisin oikeuden kautta elatustukea vanhemmilta. Se kyllä kannattaisi laittaa alulle lastenvalvojan kanssa jo alle 18v.
Silloin, kun vanhempi lapseni piti välivuotta lukion jälkeen ja kävi kokopäivätöissä, annoin hänen osallistua nimellisellä summalla kuluihin, kun itse halusi, mutta opiskelevalta en suostuisi ottamaan penniäkään.
Toinen lapseni on lukiossa ja nyt kesätöissä, eikä mistään maksamisesta ole puhettakaan, ihan hullua!
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun vanhempi lapseni piti välivuotta lukion jälkeen ja kävi kokopäivätöissä, annoin hänen osallistua nimellisellä summalla kuluihin, kun itse halusi, mutta opiskelevalta en suostuisi ottamaan penniäkään.
Toinen lapseni on lukiossa ja nyt kesätöissä, eikä mistään maksamisesta ole puhettakaan, ihan hullua!
Minä olisin ottanut rahat vastaan ja antanut takaisin kun muuttaa omilleen. Ei omilta lapsilta oteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ihmiset jotka omalta lapseltaan vaativat rahaa ruuasta ovat selkeästi henkisesti sairaita. Jos lastaan rakastaa niin kai sille haluaa vaan parasta, ja ruoka on ihan perusedellytys? Mitä hittoa oikeesti. Niin kauan kuin nuori kotona asuu niin hänen ei pitäisi joutua ruokakuluja maksamaan.
Miehellä ei ole mitään asiaa vaatia tuommoisia. Meillä lentäisi ukko pihalle jos alkaisi puuttua minun lapseni asioihin tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin ottanut rahat vastaan ja antanut takaisin kun muuttaa omilleen. Ei omilta lapsilta oteta.
Kutakuinkin näin teinkin, ja lapsi lähti omilleen täyden muuttokuorman kanssa.
Sata euroa kuussa niiltä kuukausilta kun käy töissä, jonka laitat sivuun. Ja annat sen rahan takaisin hänelle, vuokran takuurahaksi, kätevästi nuoren itsensä säästämät rahat, kun nuori muuttaa pois kotoa. Hyvä opetus tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ei kuulu maksaa yhtään mitään. Ennen armeijaa ei kannata muuttaa, sillä siitä tulee kuitenkin kuluja. Muuttaa ehtii armeijan jälkeenkin.
Hän nyt kuitenkin tahtoo jo omilleen.
Valtio maksaa varusmiehen vuokran ja muut asumiskulut jos on muuttanut omilleen vähintään 4kk ennen armeijan alkamista.
Elatus maskut ovat 18 vuotta sille vanhemalle jossa kersa asuu! Kun kersa täytä 18v. voi hän hakea elatusmaksua toiselta vanhemmalta itselleen jonka luona ei asu.Raha ei ole silloin sinulle!Kaiki selviää soitamalla sosiali virasto,laithan mutuu koko ajan.Mutta sinä et saa mitään sieltä,kun lapsi 18v.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pidä maksaa. Lapsi huolletaan kunnes toinen aste käyty ja senkin jälkeen opiskelijaa avustetaan.
Kuule, se riippuu ihan perheen taloudellisesta asemasta. Toisen asteen jälkeen ei todellakaan tarvitse edes avustaa. Ja ennen kuin alatte huutaa pää punaisena, miten vähävaraisemmat eivät saa tehdä lapsia, niin muistutan siitäkin tosiasiasta, että ihmisten taloudelliset tilanteet voivat muuttua rajustikin elämän aikana eri syistä. (Ja kyllä, mielestäni jokaisella normaalilla ihmisellä pitää olla oikeus lapseen tuloista huolimatta ja yhteiskunnan tehtävä on sitten topata perheen taloutta, jos lapsen jälkeen talous muuttuu liian tiukaksi.)
Aloittajaa onnittelen. Poika vaikuttaa olevan fiksu ja hyvin kasvatettu.
Määrä riippuu vähän siitäkin, mitä poika ansaitsee, ja mikä on isän pyynnön takana (todellinen tarve, kasvatusperiaate,...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä ei ole mitään asiaa vaatia tuommoisia. Meillä lentäisi ukko pihalle jos alkaisi puuttua minun lapseni asioihin tuolla tavalla.
Tämä kuulostaa järkyttävältä! Miehellä eli lapsen isällä ei ole mitään sanottavaa lapsen asioihin, vaan sinä olet ominut lapsen eli varastanut häneltä isyyden.
Häpeä! Olet varastanut toisen ihmisen lapsen.
Toivottavasti miehesi löytää jonkun johon rakastuu, ja saa vielä kokea oikean avioliiton ja onnellisen elämän.
Mikä ihmeen kuningas se mies muka on? Hänkö teillä päättää kaikesta?
Vierailija kirjoitti:
Eikös ihan Suomen lakikin velvoita huoltajan maksamaan elatuksen siihen saakka, että toinen aste on käyty. Muistaakseni ikä raja tässä on 21 eikä täysi-ikäisyyden raja 18, mikä ei-opiskelijoilla on raja.
voi olisinpa tiennyt tuota laista aikoinaan, toisaalta enpä silti olisi mitään saanut.. Kustansin itseni heti siitä lähtien, kun aloin saamaan asumis- ja opintotuen.
Lukekaa nyt kunnolla! Mies ei ole pojan ISÄ!
No ei kuulu maksaa yhtään mitään! Mikä ihmeen vanhempi edes ajattelee tälläistä?
Toivottavasti poika perii tulevaisuudessa omassa asuessaan teiltä rahaa pullasta ja kahvistakin ja vedestä, serveteistä, vessapapereista jne kun käytte kylässä.
Toisaalta kuka tuollaisia vanhempia haluaisi tavata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ei kuulu maksaa yhtään mitään. Ennen armeijaa ei kannata muuttaa, sillä siitä tulee kuitenkin kuluja. Muuttaa ehtii armeijan jälkeenkin.
Hän nyt kuitenkin tahtoo jo omilleen.
Valtio maksaa varusmiehen vuokran ja muut asumiskulut jos on muuttanut omilleen vähintään 4kk ennen armeijan alkamista.
Ja siitä asunto airbnb:hen niin tulee munkkirahaakin. Nimittäin se intin päiväraha on surkea, ovat kuitenkin ympärivuorokautisessa työssä siellä.