Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä aloittaa lisäaineiden karsinta?

17.10.2006 |

Ruokien lisäaineet ovat alkaneet mietityttää, mutta mistä saisin " selkokielistä" tietoa niistä?

Mitkä ovat " pahimmat" lisäaineet ja mistä niitä löytyy? Limuja meillä ei ole ikinä juotukaan kuin äärimmäisen harvoin (limut herättävät ainakin minussa " lisäainevaroituksen" , vaikken edes loppujen lopuksi tiedä, kuinka aiheellisen..." ), marinoidut broilerit yms. jätän kaupan hyllylle jne. Välipalaksi tulee usein annettua lapsille jogurttia, olisiko niissä enemmän " lapsiystävällisiä" vaihtoehtoja. Joku lapsille tarkoitettu välipalajogurtti, johon ei oltu lisätty sokeria tai säilöntäaineita, näytti minusta sisältävän puolestaan kaiken maailman happoja...vai nolaanko itseni vaahtoamalla vaikka askorbiinihaposta, joka onkin C-vitamiinia, niinkuin joku kertoi käyneen...

Mistä sinä alottaisit ensimmäisenä lisäaineiden karsinnan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin itselleni joskus E-koodiavain-nimisen oppaan, jossa on ainakin " suomennettu" kaikki lisäaineiden koodit. Sen taitaa saada edelleen täältä ilmaiseksi tai ladattua pdf-muodossa.

http://www.palvelu.fi/evi/evi_material.php

Vierailija
2/12 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin ihan yksinkertaisesti vaihtamalla

-cremet takaisin kermaan

-margariinin Oivariiniin (mies ei vielä suostunut voihin)

- Kaikki leivät poikkeuksestta E-koodittomiin.

Perhe lopetti välittömästi piereskelyn (älä naura siellä)

Ja 10 viikkoinen kuopuksemme (täysimetyksellä kuten esikoinenkin oli) ei kärsi minkään sortin ilmavaivoista.... oisko vauva kerran pierassu?!

ja sekin varmaan senjälkeen kun oltiin oltu anopilla syömässä HAHHAH

Sitten aloin pikkuhiljaa ostaa marinoimatonta lihaa (nykyään marinoitu maistuu jo aika pahalle....)

Kaikki keksit ja sen tyyppiset on jääny kokonaan pois, ei siis löydy meidän kaapista edes vierasvaraksi

Ihan tällähetkellä on projektina leikkeleet joita mies syö valitettavan paljon eikä oikein juustoa osaa syödä... Mutta koska niitä ei ole E-koodittomana niin valitsen ne missä niitä on vähiten, esim. Atrialle ruusuja tässä asiassa.

AROMIVAHVENNE E-621 on nyt niin parjattu ja paljon puhuttu, että koitan välttää sitä tosissaan....

Lapsi syö Luomujugurttia sokerittoman purkkisoseen kanssa tai luomupiimää talkkunajauhojen ja oman hillon kanssa. Mies lupasi edes yrittää vähentää makujogurttien syöntiä ja lupasin tehtailla vispipuuroja yms. hänelle sen sijaan.

Koitan siis pitää jokapäiväisen ruuan mahdollisimman E-koodittomana, kuten leipä, voi, maitotuotteet, lihat......

Mutta ehdoton en ole varsinkaan aikuisten suhteen, lasten ruokavaliossa olen tarkempi. Melkein täysin E-kooditon ruokavalio olisi aika mahdottomuus, varsinkin tällaisessa pikkupaikassa jossa ei ole valinnanavaraa kuten PK-seudulla

Kaupassa menee kauan aikaa kun lueskelee tuoteselosteita (ainakin näin aluksi kun ei muista ulkoa mitkä tuotteet hyviä)

Suosin myös kotimaista ruokaa ja mahdollisuuksien mukaan myös jonkin verran luomua... Olen ajatellut, että se on aina kotiin päin ja siirtää seuraavaa lääkärireissua taas jonkin verran kun laittaa kauppaan enemmän rahaa niin pääsee lääkärissä halvemmalla.

Ole tarkkana nimittän tälläkin hetkellä markkinoilla on leipä jossa on jo jonkin aikaa ollut paketin päällä iso teksti: SÄILÖNTÄAINEETON! Just joo, sen vastapainoksi leivän pienellä präntätty tuoteseloste sisältää 7 eri E-koodia!!!!!

Hei haloo, tosi terveellistä jokapäiväistä leipää lapsille.......

Onnea ja kärsivällisyyttä tuoteselosteiden kanssa=))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisäiti, viitsitkö heittää esimerkkejä leivistä, jotka ovat noita E-koodittomia - osaanhan minä itsekin lukea, mutta tietäisi edes, mistä aloittaa:) Ja tosiaan, olen huomannut, että mitä enemmän lisäaineita, sen enemmän ilmavaivoja!

Ja muutkin: ovatko siis kaikki E-koodilliset ainekset " huonoja" tai vältettäviä, mitä teillä on tuon E-621:en lisäksi sellaisia, joita ensisijaisesti vältätte?

Itse olen ajatellut kiinnittää tosiaan ainakin aluksi huomiota niihin elintarvikkeisiin, jotka ovat jokapäiväisessä käytössä, kuten juuri nuo jogurtit, leivät, leivänpäälliset jne.

Voi voi, pitäisi alkaa väsäämään noita kiisseleitä, vispipuuroja jne. Meillä ei omia marjoja ole pakkasessa, joten marjat niihin pitäisi kyllä ostaa kaupan pakastealtaasta.

Ja vielä, mistähän löytyisi tältä palstalta joskus muistaakseni lukemani ohje voileivänpäälliseen, johon laitettiin ainakin voita ja vettä?

Vierailija
4/12 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siirrytty maustamattomaan jogurttiin, tyttö syö sitä hunajan kanssa(marjoja ei syö, pitää olla sileetä jogurttia), ite pyrin leipomaan sämpylöitä ja makeita herkkuja, mutta kyllä meillä joskus ostetaan valmistakin kun en jaksa. Oivariiniin siirryttiin ja rupesin käyttämään kermaa(niissä kevyt ruoka" kermoissa" on ties mitä). Marinoidut kanat ovat myös pannassa. Meillä iskä syö ainoana leikkelettä, mutta epäilen että sitä saisi jostain lihakaupasta/kauppahallista ihan lisäaineettomana. Meilläkään ei sellaista ole ihan naapurissa...

Kaikki " kevyt" -argumentilla mainostetut ruuat tuntuvat olevan täynnänsä lisäaineita. Sen sijaan oikein rasvaiset jätskit yms. ovat aidompaa kamaa...

Vierailija
5/12 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut ruokaa " lisaainetietoisesti" nyt pari vuotta. Aluksi menin usein E-koodiavaimen kanssa ruokakauppaan. Nyt muistan tietenkin jo aika hyvin ulkoa mita kannattaa valttaa. Mulla oli sellainen E-koodiavain, jossa oli selostettu aika tarkkaan mita haittoja ko. lisaaine voi aiheuttaa terveydelle. Ja jos jonkun aineen kohdalla lukee esim " saattaa aiheuttaa ummetusta vilja-allergikoille" tai muuta vastaavaa, niin ei haittaa vaikka sita ruuassa olisikin. Kuten joku jo nimittain sanoi, on lahes mahdotonta ostaa aivan kokonaan lisaaineetonta ruokaa. Oma linjani on siis, etta valitsen aina lisaaineettoman jos se on mahdollista, mutta vaarattomista lisaaineista en ota stressia ollenkaan. Maidon, mahdollisimman monet hedelmat ja vihannekset seka leivan ostan yleensa luomuna.

Vierailija
6/12 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo E-koodiavain on tosiaan hyvä erotellessa " hyviä" ja " pahoja" , sillä kaikki E-koodilla nimetyt aineet ovat kaikkea muuta kuin hirveitä mörköjä: otetaan vaikka säilöntäaineiden puolelta E210 (bentsoehappo) ja E260 (etikkahappo). Ensin mainittua on esim. puolukassa niin rutkasti, ettei sokeritonta survosta tahdo millään saada homehtumaan ja etikkaa varmaan käyttävät kaikki jossain muodossa. Väreissä taasen on lääkehiiltä E153 ja sokerikulööriä E150 (tietänette, että sokeri antaa ruskistuessaan herkullisen värin). Värisävystä en tiedä, mutta riboflaviini on myös väreissä mainittu, ja sehän on B2-sarjan vitamiini. Entäpä maitohappo, ksylitoli, hiilidioksidi... esimerkkejä riittää joten opas käteen ja jäitä hattuun.

Vierailija
7/12 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyrin tekemään ruuat itse, ei puolivalmisteita tms. Ei tosiaan marinaadeja kaupan hyllyltä. Makeisiakin teen itse.

Luomutuotteet on varma valinta; ei saa olla keinotekoisia lisäaineita.

Maustamattomaan jugurttiin marjoja tai hunajaa.

Tämmöisistä pienistä valinnoista on hyvä alkaa, eikä tarvi edes koodiavaimia. siis valmisruuathan ne on pahimpia EEE-juttuja..

Vierailija
8/12 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se voin ohje:

1 pkt voita (huoneenlämpöistä)

2 dl oliiviöljyä (kylmäpuristettua)

2 dl vettä

mausteita, yrttejä, valkosipulia tms

Tai puoli annosta ekaksi, niin tottuu makuun. Valkosipuli on mun suosikki : )

Vierailija
9/12 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

valion ruokakerma 17 %. siinä on kahta lisäainetta ja tapioka väriainetta.

Onko se kovin paha? Käytän nimittäin tätä.

En tykkää juurikaan floran tuotteista niiden e-koodien määrän vuoksi ja samoin ylipäänsäkään juustoista yms. missä rasvaprosentti on alle 17% koska se maku on jotain aivan kamalaa.

Kermaa en osaa oikein ostaa kun säilyvyyss on lyhyt. Minulla on noita ruokakermoja aina varalla jääkaapissa koska sopivat moneen tarkoitukseen ja säilyvät kauan.

entäpä itse tehty leipä? Kuinka tarkka tulisi olla jauhojen, leseiden kanssa ellei osta luomua. teen leivät pääsääntöisesti aina itse.

Vierailija
10/12 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olikin 15 % se ruokakerma. (tuli mentyä noille valion sivuille).

Entäpä tuo kevytkerma? se ei kestä tosin pitkää kuumennusta. Onko se hyvä?

Vierailija
11/12 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun laitoit voin ohjeen, mutta kuinka kauan se säilyy? Missä purkissa se kannattaa säilyttää?

Mitenkäs muuten mikrolla lämmitetty ruoka?

Vierailija
12/12 |
29.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapiokaa en pitäisi kovin pahana. Se ei ole väriaine vaan tärkkelystä tapiokakasvista. Sitä on kermassa varmaankin sen takia, että ilman sitä kerma olisi luirumpaa vähäisen rasvapitoisuuden vuoksi. Ja miksi se on tapiokaa eikä esim. vehnätärkkelystä, varmaankin siksi että näin se sopii myös vehnäallergikoille.