Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Porukka valokuvaa pihaani ja postaa niitä someen

Vierailija
22.06.2022 |

Minulla on vapaa-ajan asunto maaseudulla. Vanha talo veden rannalla. Maisema on kaunis ja hoidan pihapiiriä vanhaa vaalien ja isot puut säilyttäen. Lähistöllä on kaksi kylää, mutta ei muita asuttuja rakennuksia näköetäisyydellä. Teitä ja polkuja kulkee lähellä.

Tässä viimeisten parin vuoden aikana on alkanut käydä tällaista, että somea selatessani näen yhtäkkiä oman pihani feedissä. #juhannusruusu #kesäidylli #tervetuloapaikkakunnallex #syksynsatoa #vanhatalo #mitäikinä

Jotkut kuvat ovat sellaisia että voisivat periaatteessa olla mistä vain, mutta joissakin näkyy enemmänkin pihapiiri tai itse talo/sauna/vene. Nyt on tullut vastaan jo sellaisiakin kuvia, että niitä ei ole otettu mistään tieltä eikä poluilta, vaan on pitänyt mennä pihaan asti.

Kuvat on siis jaettu paikallisryhmiin (täysin julkisina) ja kuvaajina on eri henkilöitä, pääosin eläkeikäisiä paikallisia.

Tuntuu kummallisen epämiellyttävältä, että pihassani hiippaillaan kun olen poissa. Toisaalta tätä on varmaankin tapahtunut aina, en vain ole tiennyt siitä ennen somea. Voisin kai yrittää olla vain iloinen siltä osin kun pihapiiri tieltä katsottuna miellyttää muidenkin silmää. Tuskin siellä pahat mielessä kuljetaan, muuten noita kuvia ei koskaan tulisi minun silmiini. Pitäväthän paikalliset myös paikkoja silmällä, jos jotain sattuisi poissa ollessani.

Tulee muisteltua kaikkia niitä kertoja kun itse olen ottanut kuvia hienoista taloista ja kartanoista omilla reissuilla ja postannut niitä näkyviin. Ei käy kateeksi niitä joiden koti on oikein näkyvällä paikalla.

Onko tällainen ilmiö muille tuttu? Miten olette suhtautuneet? Ei tekisi mieli tehdä kärpäsestä härkästä, ja itse inhoan sitä kun tonttien laidoilla on näitä "yksityisalue"-kylttejä. Tulee niin tyly vaikutelma jokaiselle ohikulkijalle, vaikka valtaosa varmasti ymmärtää sanomattakin.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää että nämä kuvaajat rohkaistuvat tykkäyksistä ja kehuista. Aina kun kuva saa huomiota, seuraava tulee nopeammin...

Vierailija
42/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen asuntoni parkkipaikka oli monen keskustashoppailijan mieleen. Aina kun siinä oli kutsumaton auto niin soitin hinauksen. Muutaman kerran pääsin todistamaan ruudun lainaajan raivoa, totesin aina niille "mun ruutu, mun säännöt." Tein myös naapurin mummon kanssa sopimuksen, että soittaa aina minulle kun siinä on auto. Mummua aina huvitti katsella ikkunasta autonsa hukanneiden ihmisten reaktioita.

En edes omistanut autoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta en ymmärrä miten kuvittelet asian ratkeavan täällä vauvapalstalla? minkä ihmeen takia et laita niihin eri ryhmien postauksiin kommenttia asiasta? Tai miksi et ole poliisiin yhteydessä jos kerta ihan pihaan tunkevat kasveja kuvaamaan? Itse ilmoittaisin jokaiseen postaukseen jotain, sekä poliisista myös mainintaa.

Tiettyjä taloja kuvataan (Helsingissä salkkarikatu, Tampereen Pispalan puiston alapuolen mansardikattotalo), mutta ei niihinkään pihoille tungeta. Lisäksi jos tiedät nuo kuvaajat, niin voisino vaikka ihan suoraan sanoa?

Vierailija
44/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut pihan aitaamista kunnolla ja valvontakamerat? Oletko laittanut kyltit. Onko paikkakunnalle tehty selfiepaikkoja ja maisemapaikkoja erikseen, kenties ruusutarhaakin. Onko hiekkarantaa tai kastautumispaikkoja.

Vierailija
45/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on röyhkeää! Tieltä saa kuvata yleistä maisemaa ja jos sattuu piha tai talo siinä olemaan, se on ihan ok mun mielestä, mutta pihalle ei ole mitään asiaa. Valvontakamerakyltit voisi tosiaan toimia ja laittaisin somessa aina kommentin, että pyydäthän kuvaamiselle ensikerralla luvan. Julkinen nolaaminen toimii usein ;)

Noin minäkin tekisin, kommentoisin kuvaan juuri noin että "pyydäthän ensi kerralla luvan". Itse en kyllä laittaisi kenenkään muun yksityisestä pihasta, aidasta, aidanpylväästä, kasvista, puusta tai mistään muustakaan kuvaa, olisi se sitten miten kuvauksellinen tahansa. Jos oikein hyvä tuttu niin sitten voisin kysyä luvan, mutta muuten en kuvaisi. Ja varsinaisia röyhkimyksiä nuo, jotka käyvät poimimassa kukat toisten pihoilta 😲

Vierailija
46/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta en ymmärrä miten kuvittelet asian ratkeavan täällä vauvapalstalla? minkä ihmeen takia et laita niihin eri ryhmien postauksiin kommenttia asiasta? Tai miksi et ole poliisiin yhteydessä jos kerta ihan pihaan tunkevat kasveja kuvaamaan? Itse ilmoittaisin jokaiseen postaukseen jotain, sekä poliisista myös mainintaa.

Tiettyjä taloja kuvataan (Helsingissä salkkarikatu, Tampereen Pispalan puiston alapuolen mansardikattotalo), mutta ei niihinkään pihoille tungeta. Lisäksi jos tiedät nuo kuvaajat, niin voisino vaikka ihan suoraan sanoa?

Juuri niin, faceryhmään maininta ja niin, ettei sen ole vastaus kuvan postaajalle vaan ihan erillinen viesti, sellaisen voi poista vain ryhmän yp.

Maininta siitä, että kuva on luvattomasti otettu yksityisalueelle tunkeutuneet.

Mutta provohan tämä on, ap haluaa vain jaamailla asiaa.

Vierailija
47/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vapaa-ajan asuntona vanha kansakoulu. Ollut kouluna viimeksi joskus 50-luvulla. Vähintään pari kertaa kesässä pihaan kurvaa autolastillinen kesämatkalaisia jotka lapsineen/lapsenlapsineen lampsivat pitkin pihaa ja puutarhaa, koska vanhemmat, isovanhemmat, isoisovanhemmat, kummitädit ja kukalie on ollut kansakoulussa siellä. Mietitään, että missähän se opettajan perunamaa oikein oli, vanhoissa kuvissa ei kyllä näy näin isoja puita (ylläri pylläri, tammet ja koivut kasvavat 70 vuodessa...), miltäköhän sisällä näyttää jne.

Yksikin pesue on käynyt jo kahdesti sen 25 vuoden aikana kun olemme talon omistaneet, tokalla kerralla mainostivat kuinka paikalla oli äkäinen nainen kahden vauvan kanssa. Siis minä, kuukauden vanhojen kaksosten kanssa, talon remppa kesken, mies töissä.

Jämäkästi ilmoitamme, että talo ja piha ovat yksityisaluetta, ja auton voi kääntää ja ajaa pois. "Mutta kun oltiin ohikulkumatkalla...". Eivät olleet, sinne takakylille ei eksytä, tie vie vain syvemmälle korpeen.

Meillä sama ongelma vanhan kartanon kanssa. Täällä kävi ennen koronaa toiviomatkalaisia muistelemassa evakkoaikoja, miten asuivat (tai oikeastaan isoäiti asui, mutta on kertonut) tietyissä huoneissa, joita nyt olisi pitänyt päästä katsomaan. Ja jos ei huoneita, niin ainakin ikkunasta ulos, että onko siinä vielä se omenapuu tms. Ja muutenkin oltiin jo tultu pitkä matka, vessaan pitäisi ainakin vanhusten päästä ja joku viileä paikka pihassa jos olisi, syötäisiin eväät "kun ollaan vähän niin kuin talonväkeä". Tässä ajassa joku vikkeläkinttuinen mummo oli jo kipittänyt takapihalle tai omenapuutarhaan ja huuteli sieltä, että "vielä täällä on suihkukaivo/vanha tammi/kasvihuoneenpaikka tms." ja osa porukkaa ryntäsi peräänsä ihmettelemään kuin kauan sitten menetettyä Karjalaa.

Näille ei kannattanut olla yhtään ystävällinen, koska se koettiin heti samaksi asiaksi kuin kahvillekutsu. Tylysti siis selitin, että jos ei ole vierailusta sovittu etukäteen, niin valitettavasti ei voida ottaa ryhmää vastaan lainkaan, koska tämä kesä on loppuunmyyty. Olkaa hyvät, menkää bussiin ja jatkakaa matkaa,

Onneksi kukaan ei kysynyt, että onko ensi kesälle vapaata, koska ei meillä ole mitään matkailua, tavallinen maalaistalo ollaan.

Ja aina löytyi joku, joka otti kassistaan pienen kuokan ja kaiveli maasta itselleen muistoksi tammen tai kuuliljan ihan kuin meidän piha olisi joku taimipankki!

Siis apua 😳

Me asumme myös vanhassa pihapiirissä, en nyt tarkemmin viitsi kertoa, mutta tässäkin käy kesäisin paljon katselijoita ja muistelijoita. Onneksi kukaan ei toistaiseksi ole käynyt istutusten kimppuun. Onhan se hieman häiritsevää, mutta kun meillä on kyse taloyhtiöstä, niin se yksityisyyden raja on ehkä hieman matalammalla kuin jos olisi täysin oma pihapiiri. Mutta siihen vedän rajan kun keväällä oli paikkakunnan kotiseutupäivät, niin olisi pitänyt päästää ihmisiä kotiin sisälle pällistelemään. Korona-aika ja meilläkin riskiryhmään kuuluvia perheessä. Lisäksi ei näissä asunnoissa ole sisällä mitään vanhaa jäljellä, kaikki on uusittu silloin kun nämä on asunnoiksi tehty.

Vierailija
48/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pihan laidalla käy toistuvasti talvisin (välillä muulloinkin) eräs paikallinen lintubongariharrastelijatätönen. Kiikarit ja kamera kaulassa. Kävelee vähän talon ohi ja alkaa kiikaroida lintujen ruokintapaikkaa ja pihapuita. Kuviakin ottaa välillä. Mielestäni todella härskiä toimintaa, mutta toistaiseksi en ole puuttunut, koska en ole tunnistanut hänen sometilillään meidän pihasta otettuja kuvia.

Vierailija
49/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että kamerapuhelimien myötä ihmiset ovat menneet ihan hulluiksi kuvaamisen suhteen.

Varmasti ennenkin on ollut röyhkeitä kuvaajia, mutta nyt se on niin paljon helpompaa. Jonkinlainen kamerakasvatus olisi paikallaan, tai lehtijuttu, että kaikkea ei sovi kuvata. Esim. onnettomuustilanteessa uhria.

Meillä nämä kuvaajat ovat ikäluokkaa 60+. Tämä tuntuu olevan merkittävä tekijä tässä. Nuoremmat ovat eläneet somessa jo kauan ja etiketti on hallussa, mutta tämä porukka on sitä ikäpolvea joka ei ole varsinaisesti viettänyt aikaa netissä, korkeintaan sukulaisten kanssa yhteydenpitoon. Oma vanha tätini lähettelee minulle sähköpostilla juuri tällaisia kukkakuvia "mukavaa helluntaita kauniin kukkasen kera terveisin täti". Eikä välttämättä ole mikään oma kukka kyseessä, mutta tämähän on ihan ok.

Tässä nyt sitten yhdistyy kaksi tietämättömyyden/piittaamattomuuden aluetta, toisen pihassa liikkumisen ja kuvaamisen/julkaisun suhteen. Ap

Meidän kylälläkin yksi eläkepapparainen kiersi kuvaamassa ihmisten pihoja ja taloja ja julkaisi ne kylän fb-sivuilla. Välillä oli asukkaatkin osuneet kuvaan tietämättään.

Kun siitä joku sitten älähti ja sanoi tekevänsä ilmoituksen salakatselusta sekä kotirauhan häirinnästä, pappa väitti kulkevansa jokamiehenoikeudella En tiedä lopettiko harrastustaan, mutta ei ainakaan enää julkaissut kuviaan samassa ryhmässä.

Vierailija
50/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen tonttia ei saa kuvata ilman lupaa. Tästähän lukee joka vuosi iltalehdessä, että jopa riistakameran asentaminen omalle pihalle siten että naapurin piha näkyy kuvassa on kiellettyä.

Ei muuta kun lakimieheen yhteyttä.

Vierailija
51/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kinattu mikä kuvaaminen on sallittua ja mikä ei

Mutta. Miksi kenenkään tulee edes mieleen kuvata toisten asuttuja taloja ja pihoja tai tavaroita.

Niinkuin se yksikin mainittu miniä. Melko reppana tapaus jos anopin tavaroita esitellään omina.

Kyllä minulla ainakin lukot vaihtuisi ja jos kyläilemään tuommoinen tulisi, niin kahvit tarjoaisin keittiöasä ja muiden huoneiden ovet lukossa. Myös vessan.

Vierailija
52/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan röyhkeää. Ja jotenkin epätoivoista ja noloa. Miten epätoivoinen täytyy olla, että esittää somessa jonkun toisen pihapiirin omanaan?

Vierailija
53/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita että kuistin alla asuu 8 metriä pitkä käärme...joka voi liikkua hiljaa missä vain shhhss

Vierailija
54/54 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se näillä on ainoa asia, mikä on jäänyt taaperotason oppimiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä