Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tammikuiset 2023

20.06.2022 |

Hirveän alussa vielä ja kun eka lapsi kyseessä, niin kaikki on uutta ja jännää!

Meillä laskettu aika on netin laskureiden mukaan 31.1. Tai 1.2. 😅 Riippuu vähän millä menetelmällä laskee.

Tällä viikolla eka neuvola. Jännittää, jos siellä ei olekaan ketään, mutta toisaalta on niin paha olo jatkuvasti ja rinnat niin paljon kasvaneet ja kipeät että jostain tän täytyy johtua! 😂

Kommentit (161)

61/161 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lääkäri oli aika "turha", kyseli asioita, joita olis nähnyt ihan jo tiedoistakin. Sitten toki kevyt sisätutkimus, että kohdunkaula ym näytti ok. Kestikään koko homma hädintuskin 10 minuuttia.

Ite kävin tänään kilpparilabroissa, vasta-aineet vielä tulematta, mutta muuten arvot parantuneet. Taitaa tosiaan olla vain raskausaikaista, mutta saa nähdä kuinka usein noita tsekataan. Ihanaa, jos lääkkeettä selviää.

Itellä nyt 18+5 ja rakenneultra 21 viikolla. Toki käytiin viime viikolla yksityisellä ja vauva on tyttö

22 viikolla sitten seuraava neuvola, jossa aiheena kelan jutut. Lisäksi saa lähetteet sokerirasitukseen viikolla 25 ja viikolla 24 pitäs taas verikokeisiin kattomaan vasta-aineet, kun oma veriryhmä B-, jos vauva onkin plussa-ryhmää.

Esikoinen 12/22

62/161 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottii neuvolassa ettei se haittaa vaikka jäi nyt se eka lääkäri väliin, niin vähän aattelinkin että ehkä se sitten on vähän "turha".

Mun tarvii 4-6 viikon välein hypätä kilpparilabroissa, turhauttavaa... Mutta nousuun oli jo taas lähtenyt TSH, joten ei mitenkään turhaa kontrolloida.

Täällä vasta rv 16+5, ja kamalasti jo odotan että tuntisi jotain liikkeitä. Ja tietysti sitä että sukupuoli selviäisi, rakenneultra vasta 3,5 viikon päästä... Suvun noidat jo povaili meille tyttöä, toivottavasti ovat väärässä.

N 39, M 40, esikoinen 2/23 ja toinen haaveissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/161 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon tuntenut varmoja liikkeitä ekan kerran just tollon 18+5, nyt on joka aamu ja ilta tuntunut. Aiemminkin on jotain ehkä ollut, mutten oo ollut varma onko vauva vai suolisto.

Ite olin jo varma, että vauva on poika, kun ollut niin vähäoireinen raskaus. Äitini on aina tytöistä oksentanut, pojista ei. Niin luulin, että mulla sama. Vähän toki jännittää, että pysyykö rakenneultrassa tyttönä. Toki sanoi olevansa yllättynyt, jos se muuttuisi. Kai niin hyvin näkyi.

Esikoinen 12/22

64/161 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, ehkä ei sitten tarvitse munkaan huolestua vaikka lääkäri ei vielä olekaan kuvioissa ollut. Luin myös, että se on täällä HUS:n alueella ollut joku säästötoimenpidekin tässä korona-aikana, että se ensimmäinen lääkärintarkastus on jätetty pois, tai jotain vastaavaa..

Silloin kun uskalsin liikkeet tunnustaa varmoiksi liikkeiksi, niin menin sängylle selälleni makaamaan ja tunnustelin rauhassa varmaan tunnin verran, että tuntuuko mitään. Kyllä ne liikkeet sitten selkeästi oli erotettavissa, kun ne tuntuivat enemmän mahan pinnassa, kuin suolistossa, vähän kuin sormella tökkäisi (hyvin) hellästi sisältä päin, tai sitten kevyt muljahdus. Yksi konsti on myös juoda kylmää vettä tai syödä vähän suklaata ja sitten kuulostella selällään/kyljellään niitä liikkeitä.

Toisaalta liikkeiden tuntumattomuus aiheuttaa nyt sitten taas stressiä jos niitä joku ilta tai aamu ei tunnekaan.. :D

Oletteko te havainneet muita kehon/ihon/hiusten muutoksia vielä? Minulla ei oikeastaan ole mitään erityistä suuntaan tai toiseen. Vatsa alkaa hieman ehkä jo kasvaa, eikä farkut mene kiinni, mutta mulla on hieman ylipainoakin joten toistaiseksi näytän vaan vähän lihavammalta. 

Oireiden/oireettomuuden perusteella en siis osaa yhtään päätellä kumpi olisi tulossa, mutta intuitio sanoo että poika.

Ja se vielä pitää sanoa, että vitsi miten energinen olo on ollut nyt muutaman viikon! Alkukesä ja alkuraskaus meni sohvalla oksentaessa, niin nyt on ollut kyllä tosi kiva ottaa kiinni sitä "menetettyä" aikaa, kun saa asioita taas aikaiseksi.

65/161 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tukka tosi vahva ja superpitkä! Normaalisti hento ohut liru... Muuten ei muutoksia, olen lihava niin hankala tosta mahasta sanoa mitään. Tuntuu että olisi jo ihan reilu raskausvatsa, mutta taitaa olla läskiä vaan.

Mulla taas alkaa jo kaikki loppuraskauden vaivat vaivata. On liitoskipuja, tai oikeastaan ne oli jo pahempia ja nyt taas parempana. Jalat turpoaa ja särkee hulluna, hommasin jo tukisukat niin vähän auttaa. Mutta pahimpana rannekanavaoireyhtymä! Kädet on ihan käyttökelvottomat, särkee, pakottaa, polttaa ja puutuu vaan koko ajan... Ja hirveästi ollut tän muuton takia hommia, niin pahentaa vaan. Öisin ei saa nukuttua kuin lyhyitä pätkiä kun pitää heilutella käsiä ja vaihtaa asentoa. Kiva jos tästä pitää kärsiä vielä +20 viikkoa...

66/161 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla iho ihmeen hyvässä kuosissa ja tuntuu, että tukka rasvoittuu hitaammin kuin ennen.

Oli eilen pakko soittaa neuvolaan, kun jatkuva paineentunne alapäässä ja tuntuu koko ajan, että pissaa tyyliin housuun. Kävin antaa varuiksi pissanäytteen, mutta nega oli vti. Eli voisko toi kohtu tai mukula siirtyä painamasta mun rakkoa. Kiva mennä huomenna lomilta takas töihin, kun vessas pitää käydä kaks kertaa tunnissa. Vaikka on täs muutenkin vessas ravattu läpi raskauden, mutta tää on taas potenssiin kaksi.

Esikoinen 12/22

67/161 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa pitkästä aikaa!

Meillä alkoi vko 18, ens viikolla on lääkärikäynti ja siellä kuulemma ultrataan, sitten syyskuun puolivälissä on rakenneultra.

Mulla on paha anemia, tai ferritiiniarvot oikeastaan vaan alhaalla, ihan tajuton väsymys pahoinvointi alkaa (ehkä) helpottaa mutta tää väsymys on kyllä vielä pahempi.

Pieniä liitoskipuja on jo tuntunut ja aina välillä pikkuisen tuntuu liikkeitä. Maha on vielä tosi pieni, helposti saa vaatteilla peitettyä.

Mulla tuli alkuraskaudessa tosi paljon finnejä, nyt ei oo oikeastaan ollut mitään. Aivoissa on sellanen muutos etten kestä katsoa mitään väkivaltaa tms telkkarissa enkä oikein mitään surullisia juttuja.

Mä oon melko varma että meille tulisi poika, mutta saa nähdä näkyykö ens viikolla kumpi tulee!

68/161 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua toi että toisissa kaupungeissa saa ns. ylimääräsiä ultria. Ja toisissa voidaan jopa neuvolakäynnillä ultrata. Melko eriarvoisessa asemassa ollaan eri puolilla Suomea. Tuntuu hullulta että tuossa puolen välin tienoilla kurkataan vauvaa vikan kerran, sitten pitää vaan odotella ja toivoa parasta. Tai mennä yksityiselle ja maksaa.

Voi ei Xin, toivottavasti helpottaisi! Mä en ole juurikaan huomannut vielä eroa vessassa ravaamisessa, koska ravasin siellä jo ennen raskautta lähes kerran tunnissa. Nyt vaan monesti tuntuu ettei rakko tyhjene kunnolla, pissalla voi istua vaikka kuinka pitkään ja aina saa vielä vähän tiristettyä.

69/161 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi, toivottavasti teillä helpottaa ikävät vaivat pian.. Kurja kuulla, että pahoinvointi joillain jatkuu vielä tässä puolenvälin kieppeilläkin. :/

Nyt kun sanoit Xin tuon hiusten rasvoittumisen, niin musta tuntuu myös että rasvoittuu hitaammin. Ei tarvitse niin usein pestä. Jännä juttu sekin.

Täällä puoliväli ylitetty ja tänään rakenneultrassa todettu että kaikki on hyvin. Tyttöhän se siellä köllötteli, ainakin todennäköisesti. Sellainen asento oli, ettei täyttä varmuutta saatu mutta todnäk tyttö. Meni kaikki visiot uusiksi, kun oli niin vahva intuitio että poika sieltä tulee. No, ei tämä tosiaan pettymys ole, vaan nyt oon haaveillut kaikesta kivasta mitä tytön kanssa on ehkäpä luvassa.. Tuntuu vaan hurjalta tavallaan "suunnitella" kaikki nyt uusiksi - tai sitten tämä oli opetus että liikaa ei nimenomaan kannata suunnitella. :D

70/161 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon teillä on ollut ultrissa ja neuvolassa vauvan pulssi? Kun puhutaan tyttö ja poika pulssista, olis kiva tietää onko pitänyt paikkaansa. Onko teillä muuten ollut selvästi tyttöön tai poikaan viittaavia oireita?

71/161 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut perinteisiä tytön oireita, kuten huonoa ihoa tms. Vatsan muodosta ei oikein voi mitään vielä päätellä.. Pahoinvointia ja oksentelua oli rv 15 asti, en tiedä kumpaan sellainen viittaisi vai onko väliä. Normaalista poikkeavia ruokahimoja ei ole ollut. Alkuraskaudessa väsytti jonkin verran.

Sikiön syke oli heinäkuussa neuvolassa 150, rakenneultrassa en tajunnut edes kysyä. 

Mites muilla?

72/161 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syke oli muistaakseni 135 ja vähän yli, liikkui kovasti. 

Näkyykö teillä jo mahaa? Mulla ei näy oikeastaan ollenkaan, peittyy vielä täysin vaatteiden alle. Ylihuomenna ehkä selviää, kumpi sieltä on tulossa. Mun on tehnyt enemmän mieli suolaista ruokaa, eli viittaisi poikaan. Finnejä kyllä tuli varsinkin alkuraskaudessa. 

Väsymys on ihan kamalaa, nyt onneksi (kopkop) pahoinvointi on pysynyt kurissa lääkkeillä ja osa päivistä ilmankin. 

73/161 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vanhan kansan viisaus sano, että tytär vie äidin kauneuden ja poikaraskauksissa hehkutaan.

Mutta tyttöä tässä povattiin yksityisellä, vaikka 0 kertaa oon oksentanut eikä naamakaan kuki. Tasan viikko rakenneultraan, saa nähdä onko siellä vielä tyttö. Sykkeistä en muista yhtään, liekkö kerrottukaan. Neuvolakortissa on vaan ++ merkintöjä vauvan sykkeen kohdalla.

Mieskin on nyt tuntenut vatsan päältä liikkeet. Iltaisin hyvin aktiivinen vauveli.

Esikoinen 12/22

74/161 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä päivä sulla Xin on laskettu aika? 

Mulla 31.1. eikä kyllä vielä tunnu kuin satunnaisesti pientä liikettä, mahan päältä ei todellakaan mitään. Toki siihen voi vaikuttaa sekin, ettei sitä mahaa varsinaisesti edes ole :D 

75/161 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mies ollaan kyllä huomattu pieni vatsan pyöristyminen, mutta kyllä tämän vielä peittää helposti. Farkut tai joustovyötäröiset housut ei enää mene kiinni, eikä tunnu mukavalta päällä. Treenipöksyt on hyvät vielä toistaiseksi.

Mulla liikkeet on myös jo aika vahvat oikeastaan, välillä iltaisin nukkumaan mennesä tuntuu ihan häiritsevältä jopa kun joku alien siellä pyörii niin vimmatusti etten osaa nukahtaa. Ja tämä on vasta alkua! Viime viikolla mies tunsi ekaa kertaa vatsan päältä potkut myös, mutta se oli vaan yhtenä iltana..

76/161 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laskettu aika 13.1 eli tänään 20+4 eli puoliväli ylitetty. Maha alkanut kunnolla pyöristymään ja joudun jo mammahousuja käyttämään. Hirvittää ajatus pakkasista, kun en tosiaan oo ostamas mitään äitiystoppatakkia. Pitää varmaan miehen toppatakki pölliä sitten.

Esikoinen 12/22

77/161 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sanoo että musta on tullut plussapallo, eli kai se jo näkyy vaikka mun mielestä vaan läskiä. Ei kyllä minkäänlaisia tuntemuksia vielä liikkeistä, tuntuispa jo jotain niin ei tarvisi koko ajan jännätä että onkohan se vielä elossa...

Mulla "tyttö vie kauneuden, poika terveyden" viittaisi kyllä poikaan. Pahoinvointia ei ole ollut missään vaiheessa. Mutta mielitekoja kyllä, suolaisesta makeaan. Tosin yleensä ei koskaan tee mieli makeaa, niin se on vähän poikkeavaa. Ja tyttöpulssi kun koko ajan huitelee yli 150. Tosin aina kauhea meno päällä, joten ihmekään jos pulssi nousee. Ja hassua jos ei teille ole kerrottu, meille kyllä joka kerralla kerrottu ja merkattu myös molemmissa neuvoloissa neuvolakorttiin. Meillä myös tuo nub-teoria viittaisi tyttöön. Pari viikkoa vielä jännäilyä rakenneultraan. Saisi kyllä liikkeet ruveta tuntumaan ennen sitä ettei tässä tarvi ruveta kotidoppleria hommaamaan...

78/161 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, onnea puolivälistä Xin!

Kyllä mä uskon, Pirtelö, että hyvin siellä on asiat. Jos sulla vaikka on istukka edessä, niin ei liikkeet silloin ilmeisesti tunnu. Joo, mä en kyllä edes muistanut neuvolakorttia tarkistaa, että oisko siellä sykemerkinnät. Omakannasta katsoin tuon viime neuvolakäynnin ja siellä oli vauvan syke merkattu, ultrakäynneillä ei kummallakaan ole..

Oletteko tehneet paljon hankintoja? Mä olen niin varovainen etten vielä uskalla mitään vauvajuttuja hommata, ehkä loka-marraskuussa sitten alkaa olla ajankohtaista. Jotenkin kun tämä raskautuminen oli ylipäätään meille haastavaa, niin en oikein ehkä malta vielä antaa itseni "hullaantua".

79/161 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon muutenkin shopaholic, niin vähän on lähtenyt melkein lapasesta. Vaatteita on varmaan jo riittävästi. Pinnasänky saadaan, mutta lisäksi ostin semmosen mooseskehdon ensisängyksi. Sitteri, leikkimatto, kaukalolämpöpussi, pussilakanasetti, leluja muutama... Aika paljon oon ostanut käytettynä, mutta myös jonkin verran uutta.

Rakenneultran jälkeen tilataan vaunut ja kaukalo. Päädyttiin Britaxin Smile3. Ne nyt ostetaan uusina, kun käytetyissä hinta kuitenkin aika korkea ottaen huomioon että turvakaukaloa en käytettynä osta, niin pitäs se kuitenkin ostaa erikseen.

Hoitopöytä on kysymysmerkki. Kärkyn kyllä toria, jos tulis passeli vastaan edullisesti, niin ostan. Haluaisin, että siinä tasolla on tilaa muullekin kuin pelkälle hoitoalustalle, niin rajaa vähän tarjontaa.

Keinutuolinkin tahdon, niin sekin vielä metsästyksen alla. Ja monenmoista muuta juttua, mutta onhan täs aikaa.

Esikoinen 12/22

80/161 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla hankittu vielä yhtikäs mitään, ei edes vaatteen vaatetta. Jotenkin kun ei oikein tiedä mitä tarvisi niin ei osaa aloittaa mistään. Joo vaunut ja turvaistuin varmasti pakolliset, mutta kun niistäkään mitään ymmärrä. Ja vähän tota varovaisuutta myös täällä, ei ole vieläkään täysin konkretisoitunut koko asia.