Tammikuiset 2023
Hirveän alussa vielä ja kun eka lapsi kyseessä, niin kaikki on uutta ja jännää!
Meillä laskettu aika on netin laskureiden mukaan 31.1. Tai 1.2. 😅 Riippuu vähän millä menetelmällä laskee.
Tällä viikolla eka neuvola. Jännittää, jos siellä ei olekaan ketään, mutta toisaalta on niin paha olo jatkuvasti ja rinnat niin paljon kasvaneet ja kipeät että jostain tän täytyy johtua! 😂
Kommentit (161)
Siis mikä ihmeen PAPP, ei multa tommosia otettu? Ja miten oot Pitsikukka saanut ferritiinin? En ole ikinä sitä saanut vaikka pyytänyt, oishan se kiva jos kerran elämässä katottaisiin.
Multa otettiin vaan virtsanäyte, kilpparikokeet, pvk, veriryhmävasta-aineet ja äitiysseula eli taudit.
N 39, M 40, esikoinen 2/23 ja toinen haaveissa
Niin ja minä mietiskelin tota NIPTiä, mutta hinnat alkaen 600€ niin vähän on turhan suolaista. Elättelen toiveita että tällä iällä ja painolla pääsisi ihan neuvolan kautta.
S-PAPPA on osa sikiöseulontoja ja itseltä otettiin ainakin rv 10+1. Sikiöseulontoihin kuuluu paljon muitakin labroja ja ne yhdessä NT-ultrassa otetun niskaturvotus-mitan ja mm. äidin iän kanssa laskevat riskin todennäköisyydelle joka viittaisi kehitysvammaan/kehityshäiriöön. NIPT:iin täällä päin Suomea pääsee julkisen kautta vain jos riskiluvut ovat tarpeeksi korkeat eli todennäköisyys sikiön kehityshäiriölle on suuri sikiöseulonnan ja NT-ultran perusteella ja kaivataan jatkoselvittelyä.
Ferritiinin sain itse ihan neuvolan kautta myös pyytämällä, mutta en tiedä kuinka matala sen pitäisi olla jotta aloittavat rautalisän.
Mulla ei ollut lähetettä tohon S -Tr1Seul, johon se PAPP kuuluu, eikä tuloksia siitä. Joten epäilen että on otettu... Tossa jo kerroin mitä otettiin. Kävin siis rv 10+2 labroissa. Viikon päästä nt-ultra. Riskilukuun vaikuttaa myös odottajan ikä ja paino, joten epäilen että mulla riskit niin korkeat että saattaisivat ottaa NIPTin.
Hmm onpa jännä ettei ole otettu jos olet neuvolassa ilmoittanut haluavasi osallistua sikiöseulontaan 🤔 luulin viestistäsi että meinasit äitiysseula eli taudit HIViä ja hepatiittia. Tulokset tulivat ainakin mulla muistaakseni OmaKantaan vasta NT-ultran jälkeen, voisiko olla että eivät vaan vielä sinulla näy? Ja varmasti ottavat NIPT:n jos riskiluvut ovat tarpeeksi suuret.
Onpa vaihtelevaa! Etkö sä Pirtelö ollut myös HUS-alueella?
Mulla katsottiin tuo ferritiini kun olen aina ollut vähän aneeminen, nyt oli siis 15 kun alin arvo on nykyään 30. Söin jo yhden ihan lisäravinnerautakuurin, en tiedä paljonko matalampi olisi ollut ilman sitä vai oliko mitään vaikutusta. Pitää ehkä mennä ihan itse kyselemään apteekista että millaista rautalisää pitäisi ottaa.
Meillä on ens viikolla eka ultra, katsotaan sit mitä siellä selviää. Ens viikolla myös sokerirasitus, oon jo valmiiks ihan kuoleman kielissä! Vieläkin välillä vähän huono olo ja neulakammo, oon varma että pyörryn sinne :D
Toivottavasti on ettei vaan vielä näy. Jospa ensi viikon ultrassa selviää, tai sitten ei. Joo HUS-alueelta minäkin, vielä hetken.
Neuvolasta sanoivat että ferritiini otetaan vaan jos hb alle 110, ja mulla kun on reilusti yli.
Mulla onneks sokerirasitukseen vielä kolme viikkoa. Mutta neuvolasta käskivät ruveta syömään ASAa ensi viikolla kun alkaa rv 12.
No onpa tosi erikoista, multa katsottiin ferritiini suorilta! Samassa verikokeessa HB 143, kun ferritiini oli tosi matala. Tällä lailla mulla kyllä on ollut ennenkin, ettei HB anna viitteitä.
Mitä on ASA ja miksi sitä pitäisi syödä?
Asetyylisalisyylihappo, ehkäisee pre-eklampsiaa. Kuulun riskiryhmään niin siksi määräsi sen.
Mulla kanssa aina ollut hb tosi hyvä, niin ei ole ikinä suostuttu ferritiiniä katsomaan.
Mikä päivä teillä Pitsikukka on ultra? Meillä on tiistaina ja jännittää jo. Oon aatellut että jos siinä kaikki hyvin, voisin kertoa porukoille. Ollaan ensi viikonloppuna menossa heillä käymään niin olisi hyvä sauma siinä. Sekin vähän jännittää mitä sanovat, heillä ei ole aavistustakaan meidän vauvahaaveista.
Eikä, meillä on keskiviikkona!
Mua kanssa jännittää, oon jo tullut ihan varmaksi etten enää olekaan raskaana 😂
Mä olen kertonut kahdelle kaverille, mies aika monelle kaverille ja veljelleen.
Vanhemmille ajateltiin kertoa ultran jälkeen, mä ajattelin vaan tylysti laittaa perheryhmään kuvan ultrasta. Tiedän, että mun äiti sekoaa onnesta.
Miehen isälle kerrotaan yhdessä, mutta miehen äidille en edes haluaisi kertoa. Enkä halua olla todellakaan paikalla kun hän saa tietää.
Ihan kauheaa, mutta en aio ikinä antaa tuon toisen mummon esim yksin hoitaa lasta. Ei siis ole mikään alkoholisti tms, mutta meillä on vaan niin huonot välit ja pidän häntä vähän arviointikyvyttömänä. Jotenkin rqivostun kun edes ajattelen että hän on kuitenkin jotenkin mukana lapsen elämässä. Ja miehelle en tietysti voi sanoa kaikkea suoraan.
Miksi sellaista epäilet? Höps vaan, huoli pois.
Mä en ole kertonut vielä kenellekään, mies taas on lipsautellut jo melkein kaikille kavereilleen... Vanhemmilleen saa itse kerroa silloin kun haluaa. Meillä ei pelkoa että hänen vanhemmat koskaan lasta hoitaisi. Äitinsä kanssa ei ole juurikaan tekemisissä, joskus harvoin viestittelevät. Isänsä taas on niin huonossa kunnossa, ettei pysty, ja äitipuolta ei vauvat kiinnosta.
En tosin usko että munkaan vanhemmat lasta hoitoon ottaisi, eikä semmoisia kavereitakaan ole. Että olen ihan varautunut siihen että seuraavan kerran pääsen ilman lasta mihinkään kun laitetaan hänet päiväkotiin. Ja viihteelle on turha haaveilla enää ikinä 😂
En mä tiedä, jotenkin pelkään että mulle oltaisiin vihaisia jos olisin huijari 😂
Näkyykö sulla vielä raskaus?
Voi harmi, koita tutustua muihin perheisiin joihin tulee lapsia että saat ainakin vertaistukea ja ehkä joskus lastenhoitoapua!
Mun äiti sekoaa, onneksi ei asu samassa kaupungissa niin ei voi joka päivä tulla hoitamaan :D Isä varmasti myös ilahtuu mutta suomalaiseen tapaan on jäyhä. Miehen isä ilahtuu varmasti myös ja luulen että tästä lapsesta tulee aikamoinen lellikki :D tosin ihan heti en miehen isälle yksin anna hoitoon mutta vähän vanhempana kyllä.
Vielä kun jotenkin voisi välttää sen miehen äidin. Siitä tulee varmasti miehen kanssa iso riita, mutta en saamari soikoon anna hänelle. Tulkoon valvotusti meidän seurassamme tapaamaan lasta jos haluaa. Lisäksi teen todella selväksi ettei mummeli laita yhtäkään kuvaa someen.
Hankalaa kyllä tollanen tilanne... Itse kanssa tota somea miettinyt, että toisaalta en lasta sinne haluaisi laittaa, mutta taas toisaalta.
En itse ainakaan huomaa että näkyisi. Saa nähdä huomaako äiti mitään eroa ensi viikonloppuna. Näkyykö sulla?
Me taas parin viikon päästä muutetaan uuteen kaupunkiin, josta ei tunneta ketään. Eikä kyllä mitään hajua mistä sieltä löytyisi kohtalotovereita. Nykyisessä kaupungissa asuttu reilu kolme vuotta eikä yhtään kaveria tarttunut matkaan, eikä voi kyllä sanoa ettei olisi yrittänyt... Ei se vaan enää näin vanhemmiten ole niin helppoa.
Mä olen ajatellut, että jotkut vaunukuvat ym on ok someen, mutta ei mitään kasvokuvia tms. Tai ainakin se on meidän harkinnassa, ei tuon miehen äidin joka työntää kaiken someen. Ja niin oudot tekstit perään että huhhuh.
Ei mun mielestä näy, ei vaatteet kiristä tms mutta sen oon huomannut et ruuan jälkeen vatsaa kyllä turvottaa. Ja tuntuu että on nälkä, mutten jaksa syödä kuin pienen määrän kun tuntuu että on ihan täynnä ja sitten onkin taas hetken päästä nälkä 😅 Oman äitini kanssa oon käynyt saunassakin, enkä usko että on huomannut mitään. Olisi kyllä varmasti sanonut!
Toi kavereiden saaminen on kyllä vaikeaa. Mäkin muutin miehen perässä pk-seudulle enkä ole varsinaisesti omia kavereita täältä saanut. Nyt meillä on yksi miehen kaveripariskunta, jotka saa melkein samaan aikaan vauvan kuin me. Muuten omat kaverit on melkein jo saaneet lapsia tai eivät halua. Mutta ehkä jostain vauvajutuista voisi löytyä seuraa, vauvakahvilat, muskarit jne?
Mulla oli tota samaa jo aiemmin, että ei jaksanut kuin pieniä annoksia kerrallaan. Nyt palautunut jo normaaliksi.
Ensimmäinen ultra nyt käyty ja kaikki näytti olevan ok. Verikokeista ei puhunut mitään, sanoi vain että riskilaskennan tulos tulee sitten kahden viikon päästä postilla... Ärsyttävää, että toisille jo heti kerrotaan paikan päällä, mutta täällä puhuta mitään vaan pitää taas vaan odotella...
Saa nähdä onko tuolla uudessa kotikaupungissa mitään vauvajuttuja, aika pikkuinen paikka.
Mielenkiintoista, katsotaan paraneeko tilanne mulla tuon syömisen kanssa. Nyt lähtee järki kun vähän väliä huutava nälkä 😂
Onnea ja superihanaa että kaikki hyvin!
En ymmärrä miten kaikilla ei ole samat ohjeet ja miten voi olla noin erilaista. Saa nähdä mitä meille sanotaan huomenna.
Yritä ihmeessä hankkia tukiverkkoja ja kavereita! Vaikkei olekaan helppoa.
Meillä oli aivan ihana kätilö ultrassa. Vauva halusi kovasti nukkua ja jouduttiin aika paljon ravistelemaan että saatiin niska esiin. Oli kyllä tosi maaginen hetki nähdä hänet siellä!
Vauvalla oli hyvä vahva syke ja liikuskeli kuten kuuluikin. Niskaturvotus oli 1.1mm mutta lopullinen vastaus tulee sitten tietysti muutaman päivän kuluessa, kätilö kyllä sanoi että vaikuttaisi kaikki olevan tosi hyvin.
Laskettu aika piti omien laskelmieni mukaan täysin paikkansa, eli 31.1.
Mahtavaa että teilläkin kaikki hyvin!
Me ei kyllä vieläkään kovin tarkka laskettua aikaa saatu. Vauva mönki menemään ja joka kuvasta kätilö sai eri mitan. Papereihin nyt merkittiin 29.1.
Mulle tuli jo omapostiin kirje HUSilta, että seulontakoe downin syndrooman riskin toteamiseksi on valmistunut, tulos on normaali. Oispa ollut kiva tietää niitä arvoja mitä verikokeista tuli.
Onnea Ismokka! Onneksi kaikki oli hyvin, luota vain ammattilaisiin ja koita nauttia :)
Missä verikokeissa sulta on otettu tuo PAPP ja mikä se on? Mun verikokeista (viime viikolla otetut) on tullut vielä tänään tuloksia, eikä tuollaista ole ollenkaan.
Mulla oli tosi matala ferritiini, soittaakohan neuvola siitä/ottaa jotain kantaa vai mitäköhän sen kanssa tehdään?