Tammikuiset 2023
Hirveän alussa vielä ja kun eka lapsi kyseessä, niin kaikki on uutta ja jännää!
Meillä laskettu aika on netin laskureiden mukaan 31.1. Tai 1.2. 😅 Riippuu vähän millä menetelmällä laskee.
Tällä viikolla eka neuvola. Jännittää, jos siellä ei olekaan ketään, mutta toisaalta on niin paha olo jatkuvasti ja rinnat niin paljon kasvaneet ja kipeät että jostain tän täytyy johtua! 😂
Kommentit (161)
Äh, tää keskustelu toimii tosi huonosti puhelimella ja luulin ettei mun kommentti tullut, mutta tulihan se.
Mä en jotenkin vieläkään ole täysin sisäistänyt asiaa. Mies rupesi jo katselemaan vaunuja ja istuimia. Itse vaan ootan että pääsisipä jo kertomaan. Mitään en ole vielä ostanut, enkä edes suunnitellut. Kaikki energia ja ajattelu menee nyt vaan tuohon muuttoon...
Enkä malta odottaa, että saisi tietää sukupuolen :)
N 39, M 40, esikoinen 2/23 ja toinen haaveissa
Mua jotenkin ärsyttää kun tuntuu et kaupoissa on tosi huonosti mitään! Ja mihin sitä menisi ostamaan vaunuja ja turvakaukaloa
Olisi hyvä kun olisi sellainen opas että kiinnitä huomiota näihin asioihin ostaessasi..
Tuntuu myös tosi vaikealta pukea vauvaa talvelle. Mies tänään katseli lyhythihaisia vaatteita, sanoin heti että eipä taida vauva niitä käyttää kun tammikuussa syntyy :D
Sukupuoli olis kiva tietää! Mä oon ihan varma että meillä on poika, saa nähdä miten käy!
Aiotko Pirtelö ottaa äitiyspakkauksen? Mä toivon että saataisiin jo vuoden 23 pakkaus, kamala sanoa mutta aika ankeita vaatteita tän vuoden pakkauksessa.
Nojoo, ei näin ensikertalaisena tiedä että mitkä ominaisuudet on itselle tärkeitä, ja mitä pitäisi ottaa huomioon. Netistä mekin on vaan kateltu tähän mennessä.
Me toivotaan niin kovin poikaa, että mä jo pidän sitä poikana. Tosin nyt lueskelin Nub-teoriasta, ja se kyllä viittaisi tyttöön... Kamala sanoa, mutta meillä tulee kyllä pettymys jos se on tyttö...
Mun mielestä tän vuoden äitiyspakkaus on ihana, olin jo niin kade kun näin sen ekan kerran ja kuulin että sukulaisnainen sai tänä keväänä vauvan. Ja koska äitiyspakkaus tulee hakea viimeistään kahta kuukautta ennen laskettua aikaa, niin veikkaan että se saataisiin. Ellei ehdi loppua sitä ennen.
Sepä just, kun ei yhtään edes tiedä mitä kaikkia ominaisuuksia onkaan!
En mä usko et se lopulta on pettymys, tärkeintä varmaan on et saa terveen vauvan syliin :)
Täytyy tutkia tota Nub-teoriaa!
Mä en tykkää yhtään mm. siitä mustasta haalarista ja muutenkin tosi synkkiä vaatteita! Toivottavasti loppuu ja saisin ens vuoden pakkauksen :D
Mulla oli tänään se sokerirasitus, huh miten hirveetä! Sen sokerilitkun juotuani mulle tuli tosi huono olo, onneks joku hoitaja huomas mut siellä aulassa kun pidin päätä polvissa ja tuli järjestään mulle makuupaikan.
Oksensitko? Mä mietin että vaikuttaako se tuloksiin jos oksentaa. Kuinka kauan paastosit? Menikö sulla pidempään kuin se kaksi tuntia?
Mulla vielä puoltoista viikkoa aikaa sokerirasitukseen. Ja kivasti muutto edellisenä päivänä, joten ei todellakaan tule olemaan normaalit syömiset... Saa nähdä miten vaikuttaa tuloksiin.
Pitää yrittää myös samalla käynnillä kinuta että ottaisivat muutkin verikokeet mitä taas määrätty, kilpparikontrollit ja en tiedä miksi oli myös cerpi määrätty. Tyhmää kyllä jos ei ota ja pitää taas uusi aika varata...
En, se litku ei ollut ollenkaan pahaa mutta tosi paksua, vähän niinkuin olisi hirveästi mehutiivistettä ja liian vähän vettä. Ilmeisesti se keskeytyy jos oksentaa ja joutuu uudestaan.
Mä paastosin 12h ja paha olo tuli n puoli tuntia sen sokerijuomat jälkeen, pyörrytti ja kuvotti ja heikotti. Kesti aika lailla tasan 2h, hoitajalla aina herätyskello piipitti kun oli aika ottaa multa koe. Kolme näytettä siis otettiin ja tunnin välein, menin vähän ennen 8 ja aika lailla 10.05 olin ulkona, vaikka hetken vielä puhaltelin siinä ennen lähtöä.
Kannattaa ottaa eväitä mukaan niin saa heti syötyä kun saa luvan.
Voikohan ne ottaa samalla kertaa, sehän kai vaikuttaa niihin jos on paastonnut?
Mulle tuli tuloksetkin jo, ei onneksi ollut mitään.
Ei se niin päin vaikuta. Monesti otetaan läjä kokeita samalla kertaa, ja joku yksi vaatii paaston niin kaikki menee sitten paastolla.
En vaan tiedä suostuuko ottamaan kun ei ole aikaa niihin varattu, vain sokerirasitukseen, eikä siihen nyt enää saa samaan aikaan verinäytettäkin... Mutta kaiken järjen mukaan luulisi voivan samalla pistolla ottaa toisenkin putken.
Ei kuulosta kivalta... Mutta onneksi ei ollut mitään!
No toivottavasti voisivat ottaa! Saisitko siihen lähetteen vielä neuvolasta?
Mä oon nyt hullaantunut kyllä ihan täysin noihin vaateostoksiin 🤣
Lähetteet on jo. Eihän niitä ilman oteta.
Nyt on kerrottu porukoille, vähän ne taisi järkyttyä. Eivät paljon kyselleet eikä asiasta kauaa puhuttu. Mutsi vähän tirautti kun katteli kuvia.
Jokohan sitä sitten kavereillekin kertoisi. Ja koskahan kertoisi töissä, se mua vähän pelottaa...
Ite kovasti odotan, että kauppoihin tulis jo syksyn/talven mallistot. Nyt lähinnä kesävauvojen vaatteita, joilla ei tee mitään. Facessa liityin myös pariin muksukirppikseen, mutta hinnat on mielestäni järkyttäviä. Varsinkin suosituissa merkkivaate kuoseissa. Ennemmin ostan bodyn uutena 30-40€ kuin maksan pesuhaituvaisesta 20-30€ käytettynä. Ite tykkään Kaikosta ja Mini Rodinista.
Ite aion ottaa äitiyspakkauksen, tuo tän vuoden lootahan me saadaan. Sitä pitää hakea viimeistään 2kk ennen laskettua. Musta näyttää ihan ok, vaikka talvivauvan kanssa ei kyllä koot osu yhtään niiden talvikamppeiden kanssa.
Esikoinen 12/22
Sama juttu, haluisin ostaa vaan kaikki ihanan lämpimiä vaatteita. Jossain oli että talvilapselle mm lyhythihaiset bodyt on turhia, näin päättelin itsekin.
Mä oon ihan kamala ihminen mut en hitto pysty noihin kirppiksiin. Kävin tosi siistillä kirppiksellä mutta ne vaatteet vaan haisee! Siis osa tosi voimakkaalle pyykinpesuaineelle, ei siis sinällään pahalle mutta en halua meille sellaisia vaatteita.
Lisäksi musta joku Lindexin body, uutena 10-15€, kirppiksellä nuhjuisena 8€ on vähän liikaa.
Noita lastenvaatemerkkejä en ole edes katsellut, musta on ihan hullua maksaa bodysta useita kymppejä ja sit sitä käytetään se muutama hassu kerta. Miehen kanssa sovittiinkin, että koitetaan ostaa kaikki alesta.
Mä haluisin ton äitiyspakkauksen kun tavallaan se on myös se juttu, mutta noi kuosit ei kyllä sytytä :/
Livekirppiksillä oon kans käynyt ja siellä kyllä 95% on suoraan sanottuna paskaa... Loppuunpestyjä lumppuja. Muutaman löydön oon tehnyt, mutta ahkeraan sais hypätä, jos sieltä kaiken meinaa saada.
Oon kyl ite tavaratalossa töissä ja meillä myydään mm. Name it, Metsola, Muumi... Niin saa henksualella.
Esikoinen 12/22
Mua ei kyllä vauvan vaatteiden merkit kiinnosta pätkääkään. Mahdollisimman halvalla toivon pääseväni, niitä vaatteita ei kuitenkaan montaa kertaa ehdi käyttämään kun ne on jo pieniä. Perhepiiristä onneksi löytyy muutamia kädentaitoisia, kuulemma jo lankakaupat ostettu tyhjiksi.
Täällä taisi alkaa liitoskivut. Tai alkoi jo muutama viikko sitten, mutta nyt paheni ja tajusin että olisiko liitoskipuja. Ikävästi just tähän muuttopakkailuihin, tänäänkään en saanut mitään tehtyä kun niin kovat kivut iskee heti kun yrittää jotain tehdä. Ja viikonloppuna pitäisi muuttaa... Pelottaa mitä siitä muutosta tulee jos olen näin kipeä pienestäkin ponnistelusta, ja pitäisi koko päivä jaksaa ponnistella.
Kannattaa tarkasti kuunnella omaa kehoaan ettei tee liikaa hallaa. Vaikka tiedän, että se on vaikeaa. Ite painan töissä menemään pää viidentenä jalkana, kun helvetisti hommaa 😅 pitäs vaan jättää tekemättä, jos ei juoksematta ehdi. Eilen sain kipuja aikaiseksi eikä helpottanut edes yöllä.. no onneks enää kaks päivää, niin alkaa loma.
Ite tykkään neuloa ja ohjeita jo katsellut villasukkiin. Lisäksi haluaisin virkata ainakin vaunulelun.
Eilen olin äitipolilla kilppariasioista ja luulin jo, että voi unohtaa murehtimisen. Nyt sain kuitenkin kutsun sisätautipolille. Sinne oli myös laitettu konsultaatiopyyntö, ja ne halusikin mut heti sinne myös..
Esikoinen 12/22
Nyt on muutto suoritettu, mutta hommaa kyllä edelleen riittää vaikka muille jakaa. Oispa lomaa... Kipujahan se rehkiminen aiheuttaa joo, mutta pakko mikä pakko.
Mitä Xin sisätautipolilla sanottiin? Miksi sun sinne piti mennä kilppariasioissa?
Mulla oli eilen sokerirasitus. Se oli ihan helppo homma, jotenkin odotin pahempaa. Vähän kuin ois ällömakeeta vattumehua juonut ja sitten istuskeli pari tuntia tylsistyneenä. Ja onneksi ottivat ne muutkin labrat samalla joihin oli lähete. Muista jo tulikin heti eilen vastaus, noista sokereista ei vieläkään... Vähän jänskättää onko niissä sanomista.
Sain siis alkujaan tekstiviestin, että sisätaudeista on lähetetty kutsukirje (soita ajanvaraukseen, jos kirje ei tule lähiaikoina). Ja tuo kirje nyt tosiaan tuli, niin ei ollut kuin uusi labra-aika. Jokainen tutkiva lääkäri vissiin haluaa omat verikokeet. Ei muuta kuin viidettä kertaa mittaamaan arvot.
Esikoinen 12/22
Mitäs tänne odottajille kuuluu?
Itsellä vaan muuttotohinoita riittää, tuntuu ettei muuta ehdikään kuin purkaa, siivota ja laitella uutta kotia.
Tänään kävin uuden kotikaupungin neuvolassa ensi kertaa. Selvisi että missasin nyt ensimmäisen lääkärikäynnin, koska täällä se olisi jo ollut ihan alussa, ja Helsingissä vasta tulossa... Oletteko muut jo käyneet ekassa lääkärintarkastuksessa, mitä siellä tehtiin/tapahtui?
Tsup! Meikämutsi liittyy tänne myös. Laskettu aika 8.1.2023, eli viikkoja 19+3 nyt.. Esikoinen tulossa melko pitkän yrittämisen jälkeen (1,5v).
Luin koko ketjun ja hämmästelin miksen ole aiemmin tämmöstä etsinyt käsiini. Kiva saada vähän "kohtalotovereita" kun ystäväpiirissä ei ainuttakaan ole. Perheessä juu, mutta se on vähän erilaista kuitenkin. Etenkin, kun heillä on sitten lapsia jo useampia. Ensimmäistä odottaessa tuntuu kaikki niin jännältä ja uudelta ja he on vaan turtuneita :D Hankintoja ei olla itse tehty, mutta puhetta on ollut sisarusten kanssa että me otetaan kaikki mahdollinen käytettynä vastaan. Ei siis ole väliä merkeillä ja muilla, kunhan on hyvät ja päästään alkuun. Varmasti ite halutaan kyllä sitten ostaa ja tehdä jotain juttuja kun tarkemmin tietää tarpeet.
Meillä on rakenneultra ensi viikolla, odotan sitä niin kovasti jo että tekisi mieli tunteja laskea.. :D Muutenkin tähän sikiöseulonnan ja rakenneultran väliin tuli niin pitkä väli (neuvolan kesäloman vuoksi) että jotenkin tuntuu pöllöltä, siis liki 8 viikon väli! Ihan kamalaa odottaa se aika, mut onneksi kesä meni nopeesti ja oli omat lomatkin tuossa välissä.
Mekin ollaan HUS:n alueella eikä vielä ole mitään lääkärintarkastuksia tehty? Neuvola ollut kahdesti ja yksi kunnallinen ultra, sekä sitten varhaisultrassa käytiin kun kuumotus ja epäusko raskauden alkamisesta oli niin kova.. Mulle sanottiin että sokerirasitus pitäisi tehdä viikoilla 24-28, eli se on vasta syyskuun juttu minulle. Toistaiseksi kaikki kuitenkin hyvin - liikkeet alkoi tuntumaan viime viikolla ja se on tosi lohdullista. Poikaa kovasti toivotaan ja ajatellaan, mutta ei se tyttö tietenkään pettymys olisi. :)
Onpas kivaa nyt päästä seuraamaan tätäkin! Onnellista odotusta meille kaikille!
Onpa ihanaa ettei ainakaan mitään korostunutta riskiä ole! Mun täytyy myöntää että vähän hullaannuin nyt kun tää tuntuu ihan tosi todelliselta ja ostin jo pari vaatetta! :D
Mun äiti sekos kuten ajattelinkin, se on varmaan kans ostanut jo sata vaatetta tässä muutamassa tunnissa!