Mihin kaikkiin ruokiin lisäät kasviksia ja miten? Esimerkiksi porkkanaraastetta makaronilaatikon sekaan yms
Vinkkejä miten lisätä ihan tavallisissa ruoissa terveellisten kasvisten osuutta?
Mitä ruokia jatkat tai maustat kasviksilla ja miten? Käytännön vinkkejä?
Kommentit (48)
Porkkanaa makaronilaatikkoon? Järkyttävää.
Miksi sä pilaat makaronilaatikon sotkemalla siihen porkkanaraastetta, kun sen raasteen voi syödä raikkaana lisukkeena?
No siis en jaksa yleensä erikseen tehdä salaattia, mutta lisään vaan lämpimän ruoan päälle kasviksia, tänään esim oli pastaruokaa niin "koristelin" sen rucolalla, tomaateilla ja punasipulilla.
Jauhelihaperunalaatikon sekaan olen laittanut lanttua,porkkanaa,palsternakkaa. Sopivat täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa oikein maistuvaa! Porkkana hienoksi raasteeksi jauhelihan sekaan. Nami nami!
Muhennokset, keitot ja kastikkeet. Ja uunilaatikot. Eli aika harvaan ei käy.
Vaihdan kaikki reseptin pastan, riisin ja perunan kasviksiin.
Ratatouilleen olen yleensä jotain kasviksia vähän laittanut.
Näin kesällä tietysti moussakaan laitan vähän extra munakoisoa.
Porkkanaraastetta ja kesäkurpitsaa hienona raasteena saa vaikka mihin mehevyyttä tuomaan, tomaattipohjaisiin kastikkeisiin kasviksia paloina,keittoihin ekstrakasviksia...
Lihasoppaan porkkanaa. Kiitos ei muuhun.
Jauhelihakastikkeeseen purkki valmiiksi kypsiä papuja sekaan
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan joskus parsakaalta pohjalle ja sitten makaronilaatikon ainekset ja uuniin.
Lasagnen lihakastikkeen teen pelkästään tuoreista pieniksi silputuista herkkusienistä, raastetusta porkkanasta ja kesäkurpitsasta. Toki se tomaattimurska. Maistuu lapsille todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ratatouilleen olen yleensä jotain kasviksia vähän laittanut.
Näin kesällä tietysti moussakaan laitan vähän extra munakoisoa.
Mitä ratatouille mielestäsi on, jos ei kasvisruoka?
Kastikkeisiin saa helposti esim. porkkanaa ja paprikaa. Lämppäreihin reilusti tomaattia. Salaatti ruuan kuin ruuan kylkeen. Tortilloihin. Nachopeltiin maissia, paprikaa ja tomaattia, päälle kurkkua ja avokadoa. Lasagnelevyinä kesäkurpitsaa. Kesäkurpitsaspagetti. Kasvissosekeitto, tomaattikeitto, nakkikeitto, lihakeitto, kalakeitto.. Uunijuureksia lihan kanssa. Joskus teen herneistä levitteitä. Risottoon sopii kivasti erilaiset sipulit, herneet, pavut, linssit, paprika, kesäkurpitsa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan joskus parsakaalta pohjalle ja sitten makaronilaatikon ainekset ja uuniin.
Juotko samalla viintä?
Lisään marja- ja juuresjauheita (kotimaisia) esim. raejuustoon, kaurapuuroon ja piimään.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan kaikki reseptin pastan, riisin ja perunan kasviksiin.
Samaa olin tulossa sanomaan. On tuhoon tuomittu idea saada riittävästi kasviksia niin, että jotenkin mystisesti lisää niitä kaiken päälle ja sekaan. Ei tule onnistumaan, vaan jotain on korvattava kasviksilla. Jos on pinttynyt käsitys, että aamulla puuroa ja välipalaksi leipää ja aterialla aina iso kasa pastaa, perunaa tai riisiä, niin eihän sinne sekaan mahdu kasvikset enää.
Teen ruokia, joihin ei erityisesti tarvitse lisätä kasviksia, vaan ne kuuluvat olennaisena osana ruokaan. Ja ei, en valmista makaronilaatikkoa.