Kun on nyt tämä "hae 4 työpaikkaa kuukaudessa" niin kirjoitatteko te jokaiseen aina erilaisen hakemustekstin vai kopioitteko saman?
Itse olen aika p*ska kirjoittamaan hakemuksia suoraan sanottuna. Mutta olen yrittänyt tehdä siitä parhaan mahdollisen ja sitten muutan joitan kohtia hakemuksesta mutta en kokonaan.
Kommentit (62)
KYSYMYS, jo kauemmin työttömänä olleille: kun eka jakso tätä uutta mallia päättyy, SOITTAAKO virkailija teille? Siis soittiko? Haluan vaan olla varautunut jo ennakkoon jos puhelu tulee lähiaikoina....se on niin tressaavaa aina kun ei tiedä mitä on keksiny taas pääni menoksi...
Onhan se aika kauheeta kun työttömän pitää hakea töitä. Ihan järkyttävää.
Haen osaamisalueeni ulkopuoleltakin töitä.
Tuon laitan hakemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteeni ei ole työllistyä, joten hakemuspohja kaikkialle sama. Muutama sanamuoto muokataan, jotta edes vähän näyttäisi siltä, että olen juuri sitä paikkaa hakemassa. Hakemus luonnollisesti tarkoituksella niin paska, ettei kukaan tule koskaan soittelemaan haastattelukutsua.
Mitä tällaiseen hakemukseen sitten kirjoitat? Olen introvertti, enkä tule toimeen muiden kanssa...? Vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhakemuksiin on tulossa plagioinninestojärjestelmä kuten korkeakouluissa. Jokaisen hakemuksen yksilöllisyys tullaan tarkistamaan. Plagioingi, oli se sitten omista tai muiden hakemuksista, johtaa helposti karenssiin.
Plagionninestojärjestelmä? No ei ole. Nuo on luottamuksellisia tietoja, ei TE- toimisto voi päästä kaikkien työnantajien järjestelmiin " lakaisemaan" kaikkien tietoja. Nou nou.
Työnhakua seurataan te-palveluissa ja sinne hakemukset pitää toimittaa jos haluaa säilyttää oikeuden työttömyystukiin.
Ei tarvitse. Sivuille merkitään työtehtävä ja työpaikka mitä on hakenut. Kysyin tarvitseeko laittaa liitteitä, ei kuulemma, ei ainakaan minun tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Hakemusteksti koostuu vain neljästä-viidestä kappaleesta ja jos oikeasti hakee töitä, niin väistämättä niiden keskeisen sisällön joutuu muokkaamaan haettavaan tehtävään sopivaksi, vaikka pohja olisi aina sama.
Ensimmäinen kappale ilmaisee kiinnostuksen haettavaa tehtävää kohtaan; mikä siinä herätti kiinnostuksen, voi mainita myös missä näki ilmoituksen.
Toinen kappale kertoo, mikä tekee hakijasta pätevän ja hyvän työntekijän juuri tähän tehtävään. Siihen nostetaan CV:stä se työkokemus, mikä kertoo juuri nuo asiat. Siis tutkinnot, kokemus, erityisosaaminen/erityiset taidot.
Kolmas kappale kertoo, mikä tekee hakijasta hyvän ja soveltuvan työntekijän kyseiseen organisaation. Siinä vastataan niihin ominaisuuksiin, mitä työpaikkailmoituksessa haetaan. Onko hakija erityisen järjestelmällinen, tarkka ja huolellinen vai esimerkiksi rento, asiakaspalveluhenkinen ja joustava.
Neljäs kappale kertoo kysyttäessä palkkatoiveen.
Viides kappale (tai neljäs, jos palkkatoivetta ei ole pyydetty) ilmaisee, että hakija on aidosti kiinnostunut tehtävästä ja toivoo pääsevänsä kertomaan lisää itsestään. Tässä voi mainita myös suosittelijan, mutta suosittelija voi yhtä hyvin olla myös CV:ssä.
Itse työnantajapuolta edustavana toivoisin, että jos hakee paikkaa vain koska on pakko, niin se näkyisi siitä heti. Ei meillä ole pienintäkään intressiä lähteä ilmoittelemaan TE-toimistolle niistä hakijoista. Harmittaa vain käydä läpi hakemuksia, joiden ei ole tarkoituskaan johtaa sen pitemmälle.
Osaatko näppituntumalta sanoa missä suhteessa avoimet paikat täytetään vain kylmiltään ns. virallisen hakemusprosessin kautta hakeneilla versus suhteilla palkatut?
Veikkaan että painotus on vahvasti jälkimmäisen ryhmän eduksi, eikä CV:n viilauksella tilanne muuksi muutu.
Haen tätä työpaikkaa koska minun on pakko hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa ja valitettavasti te jouduitte tämän systeemin uhriksi, joten pahoitteluni tästä hakemuksesta.
Noin minä kirjoitan.
Sama teksti kopioituna ja lähetys. Aivan sama mitä kirjoittaa, ei toiveita päästä mihinkään. Eläke riittävän lähellä.
Mitä suotta satuilemaan. Sama hakemus kelpaa. Et kuitenkaan pääse töihin.
Vierailija kirjoitti:
En kirjoita hakemuksia lainkaan. Laitan vain työkkärin suunnitelmaan tiedon, että "joo, joo hain töitä firmoista X, Y, Z ja W". Taatusti eivät tarkista asiaa :D
Sama.
Omaehtoisena opiskelijana minun ei tarvitse hakea kuin yhtä työpaikkaa kuukaudessa, mutta miksi hakisin sitäkään, kun aikomus ei ole työllistyä? Toisaalta ei siinä kauaa menisi aikaa, jos lähettäisi saman hakemuksen ja cv:n kaikkiin paikkoihin. Panostaminen asioihin, joissa onnistumisen mahdollisuus on lähellä nollaa on täydellinen esimerkkitapaus hukkaan heitetystä ajasta. Siksi käytän aikani oikeastaan mihin tahansa muuhun.
Eikä uudet työpaikat synny hakemalla. Kannabis lailliseksi, niin se synnyttäisi oikeasti uusia työpaikkoja ja moni eri alan osaaja voisi työllistyä kannabis teollisuudella, se kun ei ole ole vain kasvattamista ja myyntiä. Muita hyviä puolia olisi myös se, että kuluttajat saisivat puhdasta ja tarkoin valvottua tuotetta. Tuotteen paketeissa myös lukisi prosentit ja mitä lajiketta etc. Myös pahoinpitelyt ja ryöstöt saattaisivat vähentyä, koska kuluttajien ei tarvitsisi ostaa "random" myyjiltä. Hinnat ei takuulla tulisi olemaan nykyistä kalliimmat, koska laillisena kannabista kasvatettaisiin suurissa määrin ja nämä kasvihuoneet samalla myös työllistäisi. Oheistuotteiden valmistus myös työllistäisi ja moni "kokki" esim. voisi valmistaa syötäviä tuotteita, tämä vain yksi esimerkki, kuin myös kaikki muu "krääsä" mitä kannabis teollisuus sisältää työllistäisi ja loisi uusia innovaatioita ja tuotteita. Ihmisten pitää vain avata silmänsä ja korvansa ja ottaa selvää miten muualla maailmalla asian suhteen toimitaan ja millaiset lait muilla mailla on. Esim. Italiassa ja Kreikassa saa yksityishenkilö kasvattaa muutaman kasvin omaan käyttöön jne.
En nyt hae työtä mutta usein käy suht sama tekstikin jos samantyylisiä hommiakin hakee. Olen kiinnostunut paikasta, miksi olen. Kokemukseni ja vahvuuteni. Siinähän se.
Sama kuin treffipalveluissa. Eli jokaiselle vastaanottajalle pitää kirjoittaa yksilöity persoonallinen yhteydenotto. Miten ne tietää ettei se ole copypaste muille lähetetyistä viesteistä. Ei ne naisetkaan tiedä mutta tuollaista vaativat.
Tein mahdollisimman hyviä hakemuksia jossa vältin turhia korulauseita ja pyrin tuomaan esiin kaikki relevantit osaamiseni. Ei hätää, ei silläkään pääse töihin jos on viiiskymppinen työtön.
Moni työtön tekee ihan päivässäkin 4 hyvää ja realistista hakemusta ilman erillistä kehotusta - ei välttämättä joka päivä. On se herrantertuilla vaikeaa.
Ja entä sitten kun kaikki firmat siedettävän kulkumatkan alueella on käyty läpi, alkaako sitten vain alusta käymään samat firmat läpi?
Esimerkkityöhakemus oikeasta elämästä (puhelinnumero muutettu)
työhakemus
jos kiinnostaa soita 040-123456.
Olen täyttänyt huolella kuntarekryyn ja valtion juttuun tietoni. Pari kertaa kuukaudessa katson noista tarjonnan ja haen vähiten pahoja paikkoja. Kopioin vaan edellisen hakemuksen pohjaksi ja kirjoitan muutaman rivin kyseiseen paikkaan sopivaa tekstiä.
- ennen aktiivimallia hain oikeasti töitä, tuo 4 paikkaa kuukaudessa pakkohaku on vienyt motivaation normaaliin työnhakuun
- koska yhteiskunta on tehnyt tämän pakkohaku mallin haen lähinnä kunnan ja valtion paikkoja koska en halua kiusata yksityisiä yrittäjiä turhilla hakemuksilla.
- jos törmään vaikka kaupassa naapuriin jolla yritys niin kysyn olisiko töitä ja kuittaan hakeneeni kyseiseen paikkaan. Myös esim sähköliikkeessä ostoksilla käydessäni kysyin olisiko töitä ja taas sain ruksia hakeneeni töitä. Kysyn siis lähinnä toimistotöitä ja niitähän voi olla melkein missä vaan. Aina kannattaa ainakin kysyä 😊
Varmaan näin, mutta sen verran paranoidinen olen, että en uskaltaisi luottaa tuohon.
-eri