Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien saamiseksi pitäisi edellyttää päihteettömyyttä ja elämän hallintaa säännöllisen päivärytmin muodossa. Tällaisella ihmisellä on paljon suuremmat edellytykset työllistyä, joten työttömyysjaksot jäisivät lyhyiksi.
Miten ajattelit, että tätä kontrolloidaan? Toimeentulotukihakemukseen kirjoitetaan aina heräämis- ja nukkumaanmenoajat, vai? Ja merkataan mihin kellonaikaan on syöty aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala? Tukea leikataan jos jollain on jäänyt aterioita välistä, vai pitääkö silloin perustella, että "oli vatstaauti niin en pystynyt syömään aikataulun mukaisesti"?
Meinaatko, että yhteiskunnan varoja aletaan käyttää ihmisten päivittäisiin puhalluttamisiin ja huumetesteihin? Mistä kohteesta ajattelit, että leikattaisiin, jotta tämä saataisiin järjestettyä - vai riittääkö, että ihmiset kirjoittavat olevansa päihteettömiä kristittyjä, jotka heräävät aina klo 7 aamuhartauteen ja menevät nukkumaan klo 21 heti iltarukouksen jälkeen?
Melkein toivoisin, että joku tekisi tästä kansalaisaloitteen. Olisi viihdyttävää seurata sitä keskustelua :D
Minusta olisi hyvä, että tuet maksettaisiin päivittäin käteisellä Kelan konttorista klo 08:00-08:30 välisenä aikana. Jos ei silloin olisi paikalla, jäisi rahat saamatta.
Et näköjään tiedä, miten kelassa pääsee asioimaan nykyään.
En tiedäkään, koska elätän itseni palkallani. Tämä on edellyttänyt sen että olen kouluttautunut työllistävälle alalle, ja muuttanut työpaikan perässä paikkakunnalle, josta en tuntenut entuudestaan ketään.
Tämä olikin vain ehdotus, miten Kelan toimintaa voisi kehittää.
Ja lapsesi muuttivat myös?
Kyllä.
Saitte talon myytyä ja puolisosi sanoi itsensä irti ja muutti myös?
Ei ollut enää puolisoa. Asuimme vuokralla.
No siinä se tulikin.
Aika monella on se puoliso ja talo joten ei niin vaan muuteta.Myönnän, että tämä voi olla ongelma. Meillä oli ehkä harvinaisempi suunta, kun muutimme Espoosta pikkukaupunkiin Länsi-Suomeen. Vaikka talon olisi saanut ostettua täältä pilkkahinnalla, en kuitenkaan tehnyt sitä ennen kuin pari vuotta myöhemmin kun olin päättänyt jäädä pysyvästi paikkakunnalle. Ja tiedostan sen etten ikinä tule saamaan edes omiani pois, jos tämän joskus myyn.
Sähkölämmitteistä taloa ei saa myytyä välttämättä enää ollenkaan.
Naapuritalomme (5v vanha) myytiin 1. näytöllä. Sähkölämmitteinen ja vielä vuokratontilla:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, mitä uhriutumista näiltä tuella eläjiltä taas. Mitään ei tehdä oman itsen hyväksi. Ei kouluttauduta, ei muuteta työpaikan viereen, ei muuteta työn tai halvemman asunnon perässä muualle. Kunhan ruikutetaan ja vaaditaan lisää liksaa veronmaksajilta.
Mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön. Muuttamista en edes harkitse koska mulla on perhe ja oma talo.
Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.No ala vaikka perhepäivähoitajaksi. Kokemusta lastenhoidosta ja siihen sopivat tilat nähtävästi on. Ja päivähoitopaikoista on pula. Ei tarvi edes lähteä aamulla minnekään kun lapset tuodaan siihen kotiovelle.
Mä voin ruveta perhepäivähoitaksi tai lastenhoitajaksi, mutta niiden lasten kannattaa olla sitten hiljaa ja piileskellä jossain, koska en todellakaan tykkää lapsista. Tuotko lapsesi mulle hoitoon?
T. Eri
Voin tuoda alakerran norsut sinulle hoitoon.
Vaikutat heille sopivalta Super Nannyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
510 euroa on iso raha pelkkään ruokaan ja kaikkeen ylimääräiseen yksinasuvalle ihmiselle...
Vaatteet, hygieniatarvikkeet ja esim. puhelin ja netti ylimääräisiä? Mistä näistä luopuisit itse?
Aikuinen ei tarvitse joka kuukausi uusia vaatteita. Ellei sitten syö itseään entisistä ulos. Eikä tarvi lapsikaan. Jos on useampi lapsi, vaatteita voi kierrättää nuoremmalle. Hygieniaankin riittää hammastahna, hammasharja, saippua, shampoo, dödö. Lidlistä löytää kaikkea edullisesti. Noihin ei mene kuukaudessa kymppiäkään.
Ja sit jouluavusta kuitenkin toivotaan vielä lisää hygieniaa, lakanoita, vaatteita ja kenkiä, itselle ja lapsille??sivusta: ei todellakaan saa kympillä noita hygieniatuotteita
Kyllä voi saada - ainakin jos keskiarvona laskee. Riippuu tietysti itse kunkin henkilökohtaisista tarpeista.
Omaa käyttöä kun ajattelen, niin noista ainoastaan hammastahnaa pitää ostaa varmasti joka kuukausi. Sellainen pieni tuubi ei kestä edes kuukautta, mutta isompi taitaa kestää. Hammasharjan vaihdan n. 3 kk välein. Saippuat ostan yleensä Tokmannilta, sieltä saa aika isojakin puteleita eurolla tai vähän yli. Kestää yli kuukauden mulla, vaikka käytän useimmiten sekä käsisaippuana että suihkugeelinä. Yleensä mulla on myös käytössä joku palasaippua. Ne on aika halpoja.
Shampoot ja hoitoaineet maksaa noista eniten (joku 6-7 €), mutta ei niitä tarvitse ostaa joka kuukausi. Ns. tavallista dödöä ostan muutaman kerran vuodessa, koska käytän sitä vain silloin, kun tarvitsen paremman suojan. Useimmiten käytän vanhoja kividödöjä (kristallideodorantti), joita mulla on kaksi (toinen ostettu, toinen saatu) ja jotka kestävät tosi, tosi kauan. Kotona ollessa en aina käytä dödöä ollenkaan.
Minä taas ostan hammastahnaa ehkä kerran vuodessa. Näiltä "tararahapäiviltä" tms jolloin hammastahnaa saa yleensä halvalla. Ostan sitten pidemmäksi tarpeeksi. Hammastahna on juuri sellainen hyödyke joka kannattaa ostaa varastoon jos halvalla saa. Pieni, eli ei vie tilaa, eikä pilaannu. ei mitään syytä olla tankkaamatta aina kun halvalla saa
Kyllä se pilaantuu. Toin mökiltä ehkä 5 vuotta sitten käyttöönotetun ja sittemmin unohtuneen hammastahnan kotiin. Maku oli mennyt niin kuvottavaksi että meinasin oksentaa kun ensimmäisen kerran kokeilin.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ihme harhakäsitys täällä on, että kaikki siivoamaan kykenemättömät/haluttomat olisivat automaattisesti oikeutettuja ilmaiseen siivousapuun? Voi tätä uusavuttomuudeen määrää!
Ei täällä ole sellaista käsitystä. Tradenomi trollaa kun ei muuta osaa. Suosikkiaiheensa: työttömät, hoitajat, mökki, eläkeläiset, mökki..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitokoteja maksetaan 5 miljardia verorahoista. Eläkeläiset voisivat myydä omaisuuttaan ja rahoittaa hoitomaksujaan itse.
Eläkeläiset ovat rahoittaneet omat eläkkeensä itse maksamalla koko ikänsä palkastaan veroja. Eikö se riitä?
Ei tradenomille, koska hän ei ole vielä eläkeikäinen. Sitten kun on, vaatii lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ihme harhakäsitys täällä on, että kaikki siivoamaan kykenemättömät/haluttomat olisivat automaattisesti oikeutettuja ilmaiseen siivousapuun? Voi tätä uusavuttomuudeen määrää!
Ei täällä ole sellaista käsitystä. Tradenomi trollaa kun ei muuta osaa. Suosikkiaiheensa: työttömät, hoitajat, mökki, eläkeläiset, mökki..
ja se Palkkatukityö, mitä työttömät tekee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien saamiseksi pitäisi edellyttää päihteettömyyttä ja elämän hallintaa säännöllisen päivärytmin muodossa. Tällaisella ihmisellä on paljon suuremmat edellytykset työllistyä, joten työttömyysjaksot jäisivät lyhyiksi.
Miten ajattelit, että tätä kontrolloidaan? Toimeentulotukihakemukseen kirjoitetaan aina heräämis- ja nukkumaanmenoajat, vai? Ja merkataan mihin kellonaikaan on syöty aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala? Tukea leikataan jos jollain on jäänyt aterioita välistä, vai pitääkö silloin perustella, että "oli vatstaauti niin en pystynyt syömään aikataulun mukaisesti"?
Meinaatko, että yhteiskunnan varoja aletaan käyttää ihmisten päivittäisiin puhalluttamisiin ja huumetesteihin? Mistä kohteesta ajattelit, että leikattaisiin, jotta tämä saataisiin järjestettyä - vai riittääkö, että ihmiset kirjoittavat olevansa päihteettömiä kristittyjä, jotka heräävät aina klo 7 aamuhartauteen ja menevät nukkumaan klo 21 heti iltarukouksen jälkeen?
Melkein toivoisin, että joku tekisi tästä kansalaisaloitteen. Olisi viihdyttävää seurata sitä keskustelua :D
Minusta olisi hyvä, että tuet maksettaisiin päivittäin käteisellä Kelan konttorista klo 08:00-08:30 välisenä aikana. Jos ei silloin olisi paikalla, jäisi rahat saamatta.
Et näköjään tiedä, miten kelassa pääsee asioimaan nykyään.
En tiedäkään, koska elätän itseni palkallani. Tämä on edellyttänyt sen että olen kouluttautunut työllistävälle alalle, ja muuttanut työpaikan perässä paikkakunnalle, josta en tuntenut entuudestaan ketään.
Tämä olikin vain ehdotus, miten Kelan toimintaa voisi kehittää.
Ja lapsesi muuttivat myös?
Kyllä.
Saitte talon myytyä ja puolisosi sanoi itsensä irti ja muutti myös?
Ei ollut enää puolisoa. Asuimme vuokralla.
No siinä se tulikin.
Aika monella on se puoliso ja talo joten ei niin vaan muuteta.Myönnän, että tämä voi olla ongelma. Meillä oli ehkä harvinaisempi suunta, kun muutimme Espoosta pikkukaupunkiin Länsi-Suomeen. Vaikka talon olisi saanut ostettua täältä pilkkahinnalla, en kuitenkaan tehnyt sitä ennen kuin pari vuotta myöhemmin kun olin päättänyt jäädä pysyvästi paikkakunnalle. Ja tiedostan sen etten ikinä tule saamaan edes omiani pois, jos tämän joskus myyn.
Sähkölämmitteistä taloa ei saa myytyä välttämättä enää ollenkaan.
Naapuritalomme (5v vanha) myytiin 1. näytöllä. Sähkölämmitteinen ja vielä vuokratontilla:)
Hyvä provo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole trolleja. Valtion ja kaupungin yksiköt on täynnä palkkatuella töissä olevia ja työkokeilijoita. Missä olet itse töissä, jos olet noin pihalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, mitä uhriutumista näiltä tuella eläjiltä taas. Mitään ei tehdä oman itsen hyväksi. Ei kouluttauduta, ei muuteta työpaikan viereen, ei muuteta työn tai halvemman asunnon perässä muualle. Kunhan ruikutetaan ja vaaditaan lisää liksaa veronmaksajilta.
Mulla on 3 koulutusta ja silti olen työtön. Muuttamista en edes harkitse koska mulla on perhe ja oma talo.
Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista.No ala vaikka perhepäivähoitajaksi. Kokemusta lastenhoidosta ja siihen sopivat tilat nähtävästi on. Ja päivähoitopaikoista on pula. Ei tarvi edes lähteä aamulla minnekään kun lapset tuodaan siihen kotiovelle.
No en. Meillä on eläimiä, traktorit ajaa pihalla ja asutaan vesistön varrella joten ei todellakaan ole sopivat tilat.
Mutta lapsia olette tehneet tuollaiseen paikkaan?
Nää on taas näitä, rahaa löytyy (traktorit eivät ole halpoja edes vanhoina ja käytettyinä), on peltoa ja metsää ja talo järven/joen/meren rannassa. Elukoitakin riittää, ei siis olla köyhiä eikä kipeitä. Jos olisivat, eläimet olisi ensimmäiseksi laitettu pataan. Silti vaan pitäisi muiden maksaa eläminen.
Pistä vaikka sinne pellonreunaan maissia kasvamaan ja myy torilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole trolleja. Valtion ja kaupungin yksiköt on täynnä palkkatuella töissä olevia ja työkokeilijoita. Missä olet itse töissä, jos olet noin pihalla?
Nyt ollaan tekemässä palkkatuki uudistusta jossa palkkatuella työskenteleviä sjoitetaan enemmän yrityksiin yhdistysten sijaan. Mutta valtiolla ja kaupungilla tehdään toki yhtä paljon palkkatuella töitä kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
510 euroa on iso raha pelkkään ruokaan ja kaikkeen ylimääräiseen yksinasuvalle ihmiselle...
Vaatteet, hygieniatarvikkeet ja esim. puhelin ja netti ylimääräisiä? Mistä näistä luopuisit itse?
Aikuinen ei tarvitse joka kuukausi uusia vaatteita. Ellei sitten syö itseään entisistä ulos. Eikä tarvi lapsikaan. Jos on useampi lapsi, vaatteita voi kierrättää nuoremmalle. Hygieniaankin riittää hammastahna, hammasharja, saippua, shampoo, dödö. Lidlistä löytää kaikkea edullisesti. Noihin ei mene kuukaudessa kymppiäkään.
Ja sit jouluavusta kuitenkin toivotaan vielä lisää hygieniaa, lakanoita, vaatteita ja kenkiä, itselle ja lapsille??sivusta: ei todellakaan saa kympillä noita hygieniatuotteita
Kyllä voi saada - ainakin jos keskiarvona laskee. Riippuu tietysti itse kunkin henkilökohtaisista tarpeista.
Omaa käyttöä kun ajattelen, niin noista ainoastaan hammastahnaa pitää ostaa varmasti joka kuukausi. Sellainen pieni tuubi ei kestä edes kuukautta, mutta isompi taitaa kestää. Hammasharjan vaihdan n. 3 kk välein. Saippuat ostan yleensä Tokmannilta, sieltä saa aika isojakin puteleita eurolla tai vähän yli. Kestää yli kuukauden mulla, vaikka käytän useimmiten sekä käsisaippuana että suihkugeelinä. Yleensä mulla on myös käytössä joku palasaippua. Ne on aika halpoja.
Shampoot ja hoitoaineet maksaa noista eniten (joku 6-7 €), mutta ei niitä tarvitse ostaa joka kuukausi. Ns. tavallista dödöä ostan muutaman kerran vuodessa, koska käytän sitä vain silloin, kun tarvitsen paremman suojan. Useimmiten käytän vanhoja kividödöjä (kristallideodorantti), joita mulla on kaksi (toinen ostettu, toinen saatu) ja jotka kestävät tosi, tosi kauan. Kotona ollessa en aina käytä dödöä ollenkaan.
Minä taas ostan hammastahnaa ehkä kerran vuodessa. Näiltä "tararahapäiviltä" tms jolloin hammastahnaa saa yleensä halvalla. Ostan sitten pidemmäksi tarpeeksi. Hammastahna on juuri sellainen hyödyke joka kannattaa ostaa varastoon jos halvalla saa. Pieni, eli ei vie tilaa, eikä pilaannu. ei mitään syytä olla tankkaamatta aina kun halvalla saa
Kyllä se pilaantuu. Toin mökiltä ehkä 5 vuotta sitten käyttöönotetun ja sittemmin unohtuneen hammastahnan kotiin. Maku oli mennyt niin kuvottavaksi että meinasin oksentaa kun ensimmäisen kerran kokeilin.
No kai avattuna...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan tekemässä palkkatuki uudistusta jossa palkkatuella työskenteleviä sjoitetaan enemmän yrityksiin yhdistysten sijaan. Mutta valtiolla ja kaupungilla tehdään toki yhtä paljon palkkatuella töitä kuin ennen.
Kätevää, nyt kun kaupoista irtisanotaan väkeä niin voidaan ottaa palkkatuella työttömiä ja jokainen tekee töitä vuorollaan 6 kuukautta kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätevää, nyt kun kaupoista irtisanotaan väkeä niin voidaan ottaa palkkatuella työttömiä ja jokainen tekee töitä vuorollaan 6 kuukautta kaupoissa.
Valtio maksaa palkkaa verorahoista ja yrityksille enemmän voittorahoja tuloksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalta ja palvelualalta tullaan irtisanomaan paljon porukkaa.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja, puolison tulot vaikuttavat eikä saa omistaa kesämökkiä.
Siksi en voisikaan muutttaa yhteen virallisesti kenenkään kanssa.
Systeemin takia joudun asumaan yksin, ainakin paperilla.
En koskaan haluaisi että puolisoni joutuisi elättämään minua...ellei hän sitten olisi tyyliin miljonääriMulla on tää ihan sama. Olen työkyvytön ja kuntoutustuella ja pystyn vielä korteni kekoon kantamaan kun saan kuitenkin 1000€ käteen. Jos tipun työttömäksi niin silloin harkitsen vakavasti eroa. En nimittäin nimenomaan halua että puoliso joutuisi minua elättämään lasten lisäksi. Joutuisin pyytämään häneltä rahaa lääkkeisiin ja hammaslääkäriin ja kulkisin risoissa vaatteissa. Tilanne olisi täysin eri jos olisin terve.
Se on puolison hommaa. Jos roolit olisivat toisinpäin, potkaisisitko ukkosi pellolle, ettei tarvitsisi elättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verot nousevat, halvempaa olisi maksaa työttömälle soffalle 500 euroa.
Suomessa liian hyvä kela turva.
Palkkatuki uudistus on hyvä, tulee enemmän toimistotöitä, kun valtion ja kaupungin yksiköiden lisäksi lisääntyy palkkatukityö yksityisiin yrityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa liian hyvä kela turva.
Jos sinut irtisanotaan ja on asuntovelkaa niin saat 540 netto kuukaudessa työmarkkinatukea ja 200 asumistukea, siinä se. 700 riittää sulle kuukauden menoihin.
Toimeentulotukea et valitettavasti saa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei noita tukia saada vastikkeellisiksi? Työvelvoite niin monta tuntia kuin keskipalkalla kertyy tukien verran kuukaudessa. Tällöin se ei ole orjatyö vaan vastaava tienesti kuin palkkatyöläisillä.
Tuet toki vastikkeellisiksi, mutta ehdottomasti ihan ensin tukien leikkaus.
Kenenkään ei pidä asua noin kalliissa asunnossa yhteiskunnan laskuun. Ja ihan oikeasti, jossain mättää sähkölaskunkin kanssa.
Ja sitten tuo luusereitten asenne vielä, että töissäkäynti ja tuilla eläminen olisivat joku vaihtoehto. Ei pidä olla, vaan rahat hankitaan työllä. Jos on pienipalkkainen työ, niin sitten yhteiskunta voi topata sopivalla summalla.