Äsken laitoin 110e sähkölaskun Kelaan, ja lisäksi 17e terveyekeskuslaskun. Hirvittää ajatella miten en ollenkaan pärjäisi jos joutuisin itse maksamaan
Minulle siis maksetaan vuokra 870e, ja käyttörahaa ttt-perusosa 510e.
Lisäksi juuri tuo sähkölasku maksetaan, ja julkinen terveydenhuolto/reseptilääkkeet.
Minun pitäisi netota jotain 1600e töistä, jotta edes pääsisin rahallisesti "omilleni" verrattuna tukiin...Kun siis ottaa huomioon työmatkat, kasvaneen ruoankulutuksen ja vaatekulut.
Miksi Suomessa on niin matalat palkat?
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Varmaan siksi että ihmisarvoinen elämä kuuluu kaikille?
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Ihmisarvoko vaatii lähes kahdentonnin tuloja ilmaiseksi? Ei tämä maa mitenkään yksiselitteisesti kuulu kummeille. Myös tässä maassa voidaan rakentaa oikeudenmukaisempaa maailmaa ja lopettaa pummien hyysääminen. Ihan samalla lailla täällä muutkin ovat kansalaisia kuin sinä ja omaavat äänioikeuden.
No jos asumista ja perusmenoja ei pysty vähemmällä kustantamaan, niin silloin se vaatii sen kaksi tonnia. Kysehän on vain siitä, että pitää olla asiallinen, nykyaikainen asunto (ei siis mitään maakuoppaa eikä myöskään vessatonta hökkeliä), ja sen lisäksi sen verran käyttörahaa, että pystyy elämään nykyaikaista elämää. Useimmiten yksin asuvalla summa on pienempi kuin 2000, koska varmasti asunnon löytää sen verran halvemmalla.
Asiallinen asuntoko ei voi olla muuta kuin iso 900:n euron lukaali? Ja mitä helvettiä yksinäinen ihminen vetää sisäänsä viidelläsadalla kuussa? Sisäfilettä vissiin. Veronmaksajia ei tippaakaan kiinnosta saatko päiväsi miellyttävästi kulumaan siellä sohvalla vai onko tylsää ja ankeaa. Jos on tylsää, niin väsää työpaikkahakemuksia. Mikä se peruste ylipäätään on, että et töihin mene? Onko koulutusta? Tiliko koulussa keskityttyä perseen levittämiseen vai oppimiseen? Eikö kykyjä ole edes hanttihommiin? Toimitusjohtajan paikkojako pitäisi saada?
Tottakai asiallinen asunto voi maksaa vähemmänkin kuin 900 euroa. Mutta esim. Helsingissä näitä on melko mahdoton löytää, ja sen mukaanhan tukea on maksettava, mitä realistiset vuokrapyynnöt ovat. Kyllähän asiallisen asunnon vuokra voi olla vaikka vain 100 euroa, mikäli joku vuokranantaja pyytää siitä vain satasen. Ja mitä tulee siihen, meneekö ruokaan 500 kuussa - tuskinpa vaan, eikä kukaan ole niin ajatellutkaan. Toimeentulotuen on tarkoitus kattaa muitakin menoja kuin vain ruokamenot. Ruokamenot ovat ehlä vain jotain puolet koko toimeentulotuen perusosasta - tästä taitaa olla jossain ihan suuntaa-antava laskelmakin, jos joku haluaa penkoa Googlesta.
En summia löytänyt vielä, mutta tämän kyllä:
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
"
Perusosa
Perusosaan on laskettu valmiiksi arjen tavalliset menot, kuten ruoka ja vaatteet. Kun haet tukea, sinun ei tarvitse esittää kuitteja tai laskuja näistä menoista.
Jokaiselle perheenjäsenelle otetaan huomioon
oma perusosansa.
Perusosaan sisältyvät
ruokamenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot (esimerkiksi itsehoitolääkkeet, joihin ei tarvita reseptiä)
henkilökohtaisesta puhtaudesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö sekä verkkoyhteydet
harrastukset ja virkistys
muut vastaavat jokapäiväiseen elämään kuuluvat menot.
Muut perusmenot
Voit hakea tukea lisäksi myös muihin perusmenoihin.
Jos haet tukea näihin menoihin, sinun täytyy toimittaa menoihin liittyvät kuitit ja laskut Kelaan hakemuksen liitteenä.
Kela ottaa huomioon nämä menot kokonaisuudessaan, jos ne ovat kohtuullisen suuruisia.
Muita perusmenoja ovat
asumismenot (esimerkiksi vuokra, vastike, sähkö, kotivakuutus ja omakotitalon hoitomenot)
välttämättömät muuttokustannukset
julkisen terveydenhuollon menot, jotka eivät sisälly perusosaan (esimerkiksi terveyskeskuksen asiakasmaksut, reseptilääkkeet ja silmälasit)
lasten kunnallisen päivähoidon menot
koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot
tietyt menot, jotka aiheutuvat etävanhemmalle lapsen tapaamisesta
välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot."
Miksi et mene töihin, joka on kotisi lähellä? Ei tarvitsisi maksaa matkakustannuksia. Vaihtoehtoisesti voit muuttaa työn perässä tai mennä sellaiseen työpaikkaan, jossa on mahdollisuus työsuhdeasuntoon. Miksi ihmiset pelkäävät niin kauheasti työn perässä muuttamista? Ihmisiä siellä muuallakin on ja ihan tavallista elämää.
Meidän kaupungissamme esim. kunnan työntekijöillä ja sairaanhoitopiirin työntekijöillä ainakin on erilliset kerrostalot olemassa, ja työntekijöille on näissä todella alhaiset asumiskulut. Tietty jos haluaa mieluummin asua muualla, esim. omakotitalossa, sitten maksaa itse kaiken.
Voisit myös kouluttautua uudelleen alalle, jossa on työvoimapula. Hoitajista tiemmä on. Samoin vaka-opettajista. Molemmilla on palkka rutkasti yli haluamasi määrän, ja päiväkotiin pääsee sisään kuka tahansa, vaikka epäpäteväkin.
Miksi ruokakulusi nousevat työssä käymällä? Minulla on töissä eväänä esim. pastapussi tai maksalaatikko, hyvää ja halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä "minun ei kannata käydä töissä, koska tuet..."-keskusteluissa unohdetaan aina se, että töitä tehden on mahdollista edetä ja saada vähitellen parempaa palkkaa sekä kerryttää eläkettä. Työnteko kannattaa pitkällä tähtäimellä.
Ei ainakaan mun ystävä- ja tuttavapiirissä mitään etenemistä ole tapahtunut. Työpaikkaa voidaan vaihtaa, mutta se on aina samanlaiseen/saman tasoiseen työhön. Osa on ns. asiantuntijatyössä/akateemisessa työssä, osa tekee perinteisempää duunarihommaa, osa kaikenlaista sekalaista hanttihommaa. Jotkut opiskelee jatkuvasti uusia tutkintoja tai lisäkoulutuksia saadakseen ylipäätään töitä.
Eläkekertymä varsinkin matalapalkka-aloilla on ihan surkea, ei paljon takuueläkettä korkeampi. Onpa kivaa tehdä raskasta ja kuluttavaa työtä vuosikymmeniä, sitten vanhana pieni eläke, jolla kituuttaa kroppa enemmän tai vähemmän pa*kana. Tuntuu pahalta niiden monien puolesta, joiden tlanne on tuo.
Näin juuri.
harhaiset palstapäivystäjät aina hokevat miten kohta jokainen on unelmaduunissa ja tienaa 4k käteen, kunhan vain ottaa ensin sen paskaduunin 9e/tunti.
Yleensä ne paskaduunarit pysyvät paskaduuneissa.
Minä tienasin viimeisestä työpaikasta vuosia sitten 1200e/kk bruttona, enkä sen koommin ole töissä ollut kun tuilla tienaa paremmin.
Jos on paska asenne paskaduunia kohtaan niin sillä tosiaan tuskin pääsee pitkälle. Tunnen kuitenkin monta duunaria jotka on hoitaneet hommansa paremmin kuin muut ja päässeet pikkuhiljaa esimerkiksi tiiminvetäjän vastuuseen kiinni ja siitä urallaan eteenpäin.
Tiiminvetäjiä on enemmän kuin tiimiläisiä, joten ihan alkeellisella logiikalla voit päätellä, että vetäjäksi pääsijöitä on paljon vähemmän kuin niitä, jotka eivät pääse.
Mitä ylemmäs hierarkiassa mennään, sitä vähemmän sieltä löytyy porukkaa. Mutta silti jotkut jaksavat selittää, että eteneminen olisi kaikille mahdollista. Periaatteessahan se on mahdollista kenelle tahansa. Mutta ei koskaan kaikille. Ja todennäköisyys siihen on suurimmalla osalla hyvin pieni.
Ei se ole mitään lottoa joka on kiinni todennäköisyyksistä, vaan ihan itse voit vaikuttaa siihen miten hyvin teet työsi ja annetaanko sinulle sitä kautta muita mahdollisuuksia. Moni ei edes halua lisää vastuuta joka väistämättä seuraa lisäpalkasta, joten suurin osa ei edes tahdo edetä.
Totta kai siihen voi itse vaikuttaa, mutta tosiasia on, että minkään firman työntekijöistä ei ole 100 % johtoportaassa. :D Joten kaikki halukkaatkaan eivät siihen asemaan pääse, vaikka olisivat kuinka ahkeria ja hyviä työntekijöitä ja asenne kohdillaan jne.
Ja jos ei 100% varmasti pääse johtoportaaseen niin parempi jäädä työttömäksi? Tiedätkö että myös sillä välillä on aika paljon vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
kilpailuttajaN81 kirjoitti:
Monella ihmisellä kilpailuttamatta sähköt ja vakuutukset ja lainat ja kaikki ja ihmetellään kun ei rahat riitä. Minä mukaan lukion. Vuosi sitten törmäsin tähän https://www.taloustaituriksi.com/puhelinliittym%C3%A4 ja kilpailutin kaikki. Tuurilla kerkesin saamaan halvan vuoden määräaikaisen sopparin sähköstä ennen pahinta nousua. Noh ensikuussapa sekin umpeutuu.... mutta kilpailuttakaa, kyllä siinä säästää varmasti jokainen vähintään muutaman euron kuukaudessa.
Aika onella tukia saavalla ei juuri ole vakuutuksia saati lainoja. Mutta työssäkäyvä voi toki säästää rahaa kilpailuttamalla - itsekin juuri vähän aikaa sitten vaihdoin kotivakuutuksen halvempaan, ja puhelinliittymiä olen vaihdellut aina välillä tarjousten perässä. Tosin tässäkin on se, että mitä haastavampi elämäntilanne, sitä vähemmän on aikaa tällaiseen. Kun tein gradua tai kun lapset olivat pieniä, ei vaan jaksanut ja ehtinyt miettiä jotain puhelinliittymien vaihtoja.
*monella
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene töihin, joka on kotisi lähellä? Ei tarvitsisi maksaa matkakustannuksia. Vaihtoehtoisesti voit muuttaa työn perässä tai mennä sellaiseen työpaikkaan, jossa on mahdollisuus työsuhdeasuntoon. Miksi ihmiset pelkäävät niin kauheasti työn perässä muuttamista? Ihmisiä siellä muuallakin on ja ihan tavallista elämää.
Meidän kaupungissamme esim. kunnan työntekijöillä ja sairaanhoitopiirin työntekijöillä ainakin on erilliset kerrostalot olemassa, ja työntekijöille on näissä todella alhaiset asumiskulut. Tietty jos haluaa mieluummin asua muualla, esim. omakotitalossa, sitten maksaa itse kaiken.
Voisit myös kouluttautua uudelleen alalle, jossa on työvoimapula. Hoitajista tiemmä on. Samoin vaka-opettajista. Molemmilla on palkka rutkasti yli haluamasi määrän, ja päiväkotiin pääsee sisään kuka tahansa, vaikka epäpäteväkin.
Miksi ruokakulusi nousevat työssä käymällä? Minulla on töissä eväänä esim. pastapussi tai maksalaatikko, hyvää ja halpaa.
Miksi harhaisesti luulet että töihin "mennään" ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi harhaisesti luulet että töihin "mennään" ?
Yritin kerran mennä töihin läheiselle raksalle...Marssin vain paikalle suojavarusteiden kanssa ja aloin kantamaan lautoja.
Siinä sitten ihmettelivät ja kyselivät että mikäs mies minä olen...Noh minä heille kerroin notta "tulin töihin teille"
...Heittivät minut ulos sieltä useamman miehen voimin.
Että silleen töihin "mentiin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat on juuri niin suuret kuin työn tuottavuus on. Miksi et perusta yritystä, palstan mukaan yrittäjät on kaikki rikkaita.
Ongelmana muuten ei ole liian pienet palkat vaan liian suuret tuet. Yksiasuvalle riittää soluhuone, jos ei kykene maksamaan itse vuokraansa. Minä maksan 870 e/kk Helsingin keskustan yksiöstä enkä keksi mitään syytä, miksi vastaava etu pitäisi olla työttömällä.
Suomen kaltaisia maita ei monia maailmassa ole, löydät kyllä varmasti haluamasi maan kovemmilla arvoilla, joten siitä vain pakkaamaan kamat kasaan ja käy matkaan!
Ihmisarvoko vaatii lähes kahdentonnin tuloja ilmaiseksi? Ei tämä maa mitenkään yksiselitteisesti kuulu kummeille. Myös tässä maassa voidaan rakentaa oikeudenmukaisempaa maailmaa ja lopettaa pummien hyysääminen. Ihan samalla lailla täällä muutkin ovat kansalaisia kuin sinä ja omaavat äänioikeuden.
No jos asumista ja perusmenoja ei pysty vähemmällä kustantamaan, niin silloin se vaatii sen kaksi tonnia. Kysehän on vain siitä, että pitää olla asiallinen, nykyaikainen asunto (ei siis mitään maakuoppaa eikä myöskään vessatonta hökkeliä), ja sen lisäksi sen verran käyttörahaa, että pystyy elämään nykyaikaista elämää. Useimmiten yksin asuvalla summa on pienempi kuin 2000, koska varmasti asunnon löytää sen verran halvemmalla.
Asiallinen asuntoko ei voi olla muuta kuin iso 900:n euron lukaali? Ja mitä helvettiä yksinäinen ihminen vetää sisäänsä viidelläsadalla kuussa? Sisäfilettä vissiin. Veronmaksajia ei tippaakaan kiinnosta saatko päiväsi miellyttävästi kulumaan siellä sohvalla vai onko tylsää ja ankeaa. Jos on tylsää, niin väsää työpaikkahakemuksia. Mikä se peruste ylipäätään on, että et töihin mene? Onko koulutusta? Tiliko koulussa keskityttyä perseen levittämiseen vai oppimiseen? Eikö kykyjä ole edes hanttihommiin? Toimitusjohtajan paikkojako pitäisi saada?
Tottakai asiallinen asunto voi maksaa vähemmänkin kuin 900 euroa. Mutta esim. Helsingissä näitä on melko mahdoton löytää, ja sen mukaanhan tukea on maksettava, mitä realistiset vuokrapyynnöt ovat. Kyllähän asiallisen asunnon vuokra voi olla vaikka vain 100 euroa, mikäli joku vuokranantaja pyytää siitä vain satasen. Ja mitä tulee siihen, meneekö ruokaan 500 kuussa - tuskinpa vaan, eikä kukaan ole niin ajatellutkaan. Toimeentulotuen on tarkoitus kattaa muitakin menoja kuin vain ruokamenot. Ruokamenot ovat ehlä vain jotain puolet koko toimeentulotuen perusosasta - tästä taitaa olla jossain ihan suuntaa-antava laskelmakin, jos joku haluaa penkoa Googlesta.
"
Perusosa
Perusosaan on laskettu valmiiksi arjen tavalliset menot, kuten ruoka ja vaatteet. Kun haet tukea, sinun ei tarvitse esittää kuitteja tai laskuja näistä menoista.
oma perusosansa.Perusosaan sisältyvät
ruokamenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot (esimerkiksi itsehoitolääkkeet, joihin ei tarvita reseptiä)
sanomalehden tilaus
Muut perusmenot
Jos haet tukea näihin menoihin, sinun täytyy toimittaa menoihin liittyvät kuitit ja laskut Kelaan hakemuksen liitteenä.
Kela ottaa huomioon nämä menot kokonaisuudessaan, jos ne ovat kohtuullisen suuruisia.
Muita perusmenoja ovat
asumismenot (esimerkiksi vuokra, vastike, sähkö, kotivakuutus ja omakotitalon hoitomenot)
julkisen terveydenhuollon menot, jotka eivät sisälly perusosaan (esimerkiksi terveyskeskuksen asiakasmaksut, reseptilääkkeet ja silmälasit)
välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot."
Tuossahan olikin aika kattava listaus. Nuo ovat siis asioita, joiden on ajateltu kuuluvan tavalliseen peruselämään, ja siten rahoitettavan sillä toimeentulotuen perusosalla. Toki niin, että jos joku ei tilaa lehteä, hänellä riittää enemmän rahaa vaikka harrastusmenoihin, tai jos löytää vaatteita halvemmalla kirppikseltä, pystyy ostamaan vaikka D-vitamiinia ja käymään kampaajalla. Mutta toisin kuin moni tuntuu ajattelevan, ei toimeentulotuki ole mikään "ruokaraha".
En kyllä tyytyisi mihinkään 1600e nettoon. Riippuen kuusta käteen jää 2500-3t, tästä saa jo säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Perusosa
oma perusosansa.Perusosaan sisältyvät
ruokamenot
vaatemenot
sanomalehden tilaus
Muut perusmenot
Muita perusmenoja ovat
Tuossahan olikin aika kattava listaus. Nuo ovat siis asioita, joiden on ajateltu kuuluvan tavalliseen peruselämään, ja siten rahoitettavan sillä toimeentulotuen perusosalla. Toki niin, että jos joku ei tilaa lehteä, hänellä riittää enemmän rahaa vaikka harrastusmenoihin, tai jos löytää vaatteita halvemmalla kirppikseltä, pystyy ostamaan vaikka D-vitamiinia ja käymään kampaajalla. Mutta toisin kuin moni tuntuu ajattelevan, ei toimeentulotuki ole mikään "ruokaraha".
Siis se 500 e plus jotain päälle kattaa kaikki noi.
Mitä tää sitten sanoi, että vie vaan tk-laskunkin kelaan ja sillä selvä.
Et hän vie laskut kelaan maksettaviksi ja kela vielä suorittaa hänelle käteen tai pankkitilille niitten laskujen maksun jälkeen reilun 500 euroa käyttörahaa. Aha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös tuon sähkölaskun suuruutta. Jos Kela maksaa, ei tarvitse juuri miettiä miten voisi sähköä säästää. Päinvastoin, sauna lämpiää päivittäin? Tässä tulee taas yksi työssäkäyvän ja työttömän ero. Työtön saa vielä kaikkien tukien lisäksi alennuksia, ilmaista ruokaa, avustuksia järjestöiltä, keräyksissä aina työttömät etusijalla
Sepä se. Sossuloisten luvattu maa. Työssäkäyvä miettii kyllä, mitä ostaa, miten kuluttaa ja paljonko lapsia tulee jos on tullakseen. Toivottavasti tulee tuolle ilmaisen rahan jakamiselle stoppi. Ei kestä enää yhteiskunnan kantokyky kun vapaamatkustajia alkaa olla joka oksalla ja lisää raahataan ulkomailta.
Tukien lisäksi nyhdetään eri järjestöiltä lomatuet ja lapsille vaatteet Hopesta ja MLL:n lahjakortit ja jouluavut ym.
Yhyy, yhyy, Kelan armoilla ollaan. On niin rankkaa. On sentään se Kela. Oikeassa elämässä olisivat kadulla ilman Kelaa jos ei perse nouse penkistä.Pääsääntöisesti työssäkäyvien elintaso on kuitenkin paljon korkeampi. Kyllähän he miettivät, mitä ostavat, mutta ne pohdinnat liittyvät isompiin hankintoihin kuin siihen, ostetaanko leivän päälle voitakin ja onko varaa ostaa kahvia. Aika moni ostelee merkkivaatteita eli pohdinta liittyy siihen, mikä laukku olis kiva ja mistä merkistä tykkää eniten. Eikä niinä mitään. Tämä on ihan ok. Mutta turha esittää, että eletään samalla lailla kädestä suuhun kuin jossain leipäjonossa. Työssäkäyvät matkustelevat ulkomaille, joten tuskin haittaa jos joku työtön saa tuetun loman jonnekin suomalaiseen pikkukaupunkiin.
Oma tuttavapiirini on varsin koulutettua ja varakastakin. Kyllä ne päätökset tehdään jo siinä arjessa, käytetään kirppareita, säästetään ja kierrätetään. Remontoidaan itse, tehdään kotiruokaa. Sähköä ja vettä ei tuhlata. Merkkilaukut harvaa kiinnostavat. Siksipä se elintaso on pitkässä juoksussa korkeampi; ei laiteta kaikkea menemään saman tien. Pienistä puroista jne.......
Ja kyllä useimmat ovat ennen vaurastumistaan kituuttaneet sillä opintorahalla, keränneet pulloja ja jakaneet mainoksia. Niinhän se on, että jos maailman kaikki rahat jaettaisiin tasan kaikkien kesken, jonkin ajan kuluttua meillä olisi taas köyhiä ja rikkaita.Ei ole tarkoituskaan että työttömän tai muusta syystä tuilla elävän elintaso on sama kuin työssäkäyvän. Eikö siitä omasta panostuksesta opintoihin ja uran luomiseen saisi olla mitään iloa itselle? Ai niin, ei saa koska Suomi ja tasa-arvo ja ne muut elätettävät.
Suomessa opiskelukin on ilmaista ja siitä jopa maksetaan. Se on kaikille avoin tie. Voi perustaa yrityksen ja saa starttirahaa. Asumistuki juoksee aina jos ei muita tuloja ole. Kukaan ei joudu kadulle (muuta kuin omaa syytään). Ja kaikki menot voi tuupata sinne Kelan luukulle maksettavaksi. Työssäkäyvä maksaa ne kaikki itse. Lääkärikäynnit, lääkkeet, hammaslääkärin, silmälasit, sähköt, vedet, asumiskulut, henkkarit. Kaiken. Joten siinä ei se merkkilaukku tule ensimmäisenä mieleen.
Olen työtön ja maksan itse asumisen, lääkärikäynnit, lääkkeet, hammaslääkärin, sähköt, veden, silmälasit.
Millä? Työttömyysturvalla? Asumistuella? Ne ovat tukia, veronmaksajien lahja sinulle. Ole hyvä. Eli käytännössä veronmaksajat maksavat sinun elämisesi, et sinä. Se, että tuki käy sinun tililläsi, ei tarkoita, että sinä olisit maksaja.
Ellet sitten elä jollain muilla tuloilla/säästöillä/perinnöllä/lottovoitolla.En ole tuo vastaaja, mutta ehkä hänellä on hyvä ansiosidonnainen tai esim. pääomatuloja. Tai jotain muita tuloja. Eivät kaikki työttömät saa minimityökkärirahaa. Jonkun ansiosidonnainenhan voi olla paljon parempi kuin toisen palkka.
Kuten sanoin saan vain työmarkkinatukea 670e.
Sattuiko sulle lyöntivirhe vai miksi laitat tuollaisen summan työmarkkinatuen määräksi kuin 670 e? Kaiken lisäksi tuo olisi brutto, josta menee 20 prosenttia veroa...
Oikea työmarkkinatuen suuruus yksin olevalla henkilöllä, siis lapsettomalla, on 690 e per kk.
ELI VALEHTELIJA JA PROVOILIJA LIIKENTEESSÄ!
KERJÄÄMÄSSÄ HAUKKUJA TYÖTTÖMILLE!
Ai, että kun on ruhtinaallisesti rahaa mukamas sulla!
Niin, minulla on 2 lasta.
En ole missään vaiheessa sanonut että asun yksin.Mites noi lapsilisät, ei ne mitenkään vaikuta sun ttt:n määrään, tai toiselta vanhemmalta tuleva elatus/kunnan maksama elatus, vai ootko kuule sitten kuitenkin puolisos kanssa yhdessä. No, eiks silloin ttt:een vaikuta puolison tulot! Vai ihanko sun henkilökohtaiseen käyttöönkö se ttt tulee?
Olemme 4 hengen perhe ja elämme alle köyhyysrajan. Emme saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Kaikki joudutaan maksamaan pienistä tuloista joten on todella ärsyttävä lukea miten toiset saa toimeentulotukea ja heille maksetaan sähkölaskut, lääkkeet sun muut. Itsellä jää usein tärkeät lääkkeet ostamatta ja vaatteista turha haaveilla.
Onko teillä siis jotain ylimääräistä omaisuutta, minkä takia ette saa tt-tukea? Jos ei ole, niin ette ole yhtä köyhiä kuin tt-tuen saajat. Jos olisitte, teilläkin olisi siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä "minun ei kannata käydä töissä, koska tuet..."-keskusteluissa unohdetaan aina se, että töitä tehden on mahdollista edetä ja saada vähitellen parempaa palkkaa sekä kerryttää eläkettä. Työnteko kannattaa pitkällä tähtäimellä.
Ei ainakaan mun ystävä- ja tuttavapiirissä mitään etenemistä ole tapahtunut. Työpaikkaa voidaan vaihtaa, mutta se on aina samanlaiseen/saman tasoiseen työhön. Osa on ns. asiantuntijatyössä/akateemisessa työssä, osa tekee perinteisempää duunarihommaa, osa kaikenlaista sekalaista hanttihommaa. Jotkut opiskelee jatkuvasti uusia tutkintoja tai lisäkoulutuksia saadakseen ylipäätään töitä.
Eläkekertymä varsinkin matalapalkka-aloilla on ihan surkea, ei paljon takuueläkettä korkeampi. Onpa kivaa tehdä raskasta ja kuluttavaa työtä vuosikymmeniä, sitten vanhana pieni eläke, jolla kituuttaa kroppa enemmän tai vähemmän pa*kana. Tuntuu pahalta niiden monien puolesta, joiden tlanne on tuo.
Näin juuri.
harhaiset palstapäivystäjät aina hokevat miten kohta jokainen on unelmaduunissa ja tienaa 4k käteen, kunhan vain ottaa ensin sen paskaduunin 9e/tunti.
Yleensä ne paskaduunarit pysyvät paskaduuneissa.
Minä tienasin viimeisestä työpaikasta vuosia sitten 1200e/kk bruttona, enkä sen koommin ole töissä ollut kun tuilla tienaa paremmin.
Minä olin aiemmin paikassa, jossa tein täyttä työaikaa ja palkka oli 2000 euroa/kk. Usein meni pidempään kuin 8 tuntia, harvoin ehti pitää lounastaukoa, saati muita pausseja. Muutaman vuoden hyvän työkokemuksen jälkeen uskalsin hakea nykyiseen työpaikkaani, ja palkka on tuon 4K, joten kyllä kannatti kärvistellä jokunen vuosi pienemmällä palkalla.
Työttömänä en ole ollut päivääkään.
Toimeentuloa eivät todellakaan kaikki saa 500e jos yhtään, kelassa otetaan huomioon kaikki säästöt, tulot jne. jopa omaisuus, saattavat syytellä vaikka ei olisi mitään, jos tilillä 0e niin sattavat sitten maksaa muuten ei. Nyt ei saa olla enää edes 500e säästössä tilillä, tai mitään ei makseta. Sitten tekevät kiusaa ja käskevät juosta te-toimistossa, josta alkaa h*vetinmoinen turha juoksurumba ja asioiden selvitys kuukausikaupalla, pyörittelevät hakemuksia, jättävät ne käsittelemättä jne. Olettavat että ihmiset voivat ottaa lainaa/kerjätä tutuilta rahaa siksi aikaa kun kelan selvitys kestää kuukausia. Ilmeisesti kohtelu on joillekin erilaista, muille aivan karseaa ja epäinhimillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksetaanko tuollaisia määriä sähkö yhdelle ihmiselle? Aiemmin ei ole ainakaan maksettu.
.....
Toimeentulotuessa hyväksyttävä taloussähkön normi on yhden hengen taloudessa 45 euroa, kahden hengen 50 euroa ja 3 kolmen hengen taloudessa 60 euroa, ja niin edelleen aina nousten kymmenellä eurolla. Vesimaksua hyväksytään 21,60 euroa per henkilö.
4.10.2017
"4.10.2017"
Ehkäpä Kelassakin osataan mukautua siihen, että sähkön hinta on tänä vuonna noussut 200%
Ehkä, mutta ei siihen aloittajan mainitsemaan 110e asti ole mukauduttu. Uskallan tämän sanoa varmaksi.
Ei 45e nouse 110e parissa vuodessa mitenkään!
Toi 45e on kuukaudessa, silloin 3kk sähkölasku on tuon ap:n mainitsema summa.
110e sähkölaskuni on 2kk ajalta, eli 55e/kk
ap
Minä, yksinasuva, en ole koskaan saanut kulutettua sähköä niin, että sähkölaskut olisivat yli 50e/2kk. Aina asunut kaksiossa, väliltä 42 - 55 neliötä ja sähkölasku on aina, jopa tällä hetkellä, olleet n. 40- 45 e / 2kk, tosin nyt viimeisin lasku oli 38e ja tässä on mukana lisälasku vihreästä sähköstä. On ollut myös sauna eräässä asunnossa + pesukoneet keittiössä ja kylppärissä.
Mihin ihmeeseen saat kulutettua noin paljon? Jotkut vanhat tietokoneet on päällä 24/7? Pörssisähkö vai mikä älytön sopimus sulla on? Kannattaisiko vaihtaa, vaikka yhteiskunta maksaakin laskusi? Ihan vaan ajatellen meitä veronmaksajia ...
kelassa on karseita osaamattomia työntekijöitä jotka tekevät kaiken vain laitoksen edun mukaan, eli vähennys ilman syytä milloin mistäkin. Todella epäasiallista. Ja estävät tuossa myös muiden tukien saannin ja työnhaun, koska pallottelevat hakemuksia ja viivyttävät niitä niin paljon ettei voi muuta kun laittaa valitusta valituksen perään, nyt ei enää johtokaan reagoi ovat varmaan kesälomalla ja kesätyöntekijät osaamattomina käsittelevät hakemuksia ilman opastusta työhönsä. Kaikille ei todellakaan makseta kelassa mitään, vaan syytellään ja pyöritellään hakemuksia edes takaisin. Ei ihme että ruokajonot ja muut avustuspisteet ovat täysiä, kelan kaltoinkohtelemia ilman rahaa jätettyjä on paljon. Sitten kehtaavat vielä laittaa uudestaan samat kysymykset työpaikasta yms. kun on sataan kertaan laittanut selvityksen ja vastauksen, ne jätetään lukematta ja kysytään samoja kysymyksiä uudestaan ja uudestaan. Todella epäinhimillinen laitos jossa työntekijät saavat palkan kiusaamisesta.
Hävetkää, tuilla eläjät. Hävetkää.
Olen lääkäri ja palkkani on keskimäärin 9 100 e/kk. Mielestäni Suomessa on ihan hyvät palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös tuon sähkölaskun suuruutta. Jos Kela maksaa, ei tarvitse juuri miettiä miten voisi sähköä säästää. Päinvastoin, sauna lämpiää päivittäin? Tässä tulee taas yksi työssäkäyvän ja työttömän ero. Työtön saa vielä kaikkien tukien lisäksi alennuksia, ilmaista ruokaa, avustuksia järjestöiltä, keräyksissä aina työttömät etusijalla
Sepä se. Sossuloisten luvattu maa. Työssäkäyvä miettii kyllä, mitä ostaa, miten kuluttaa ja paljonko lapsia tulee jos on tullakseen. Toivottavasti tulee tuolle ilmaisen rahan jakamiselle stoppi. Ei kestä enää yhteiskunnan kantokyky kun vapaamatkustajia alkaa olla joka oksalla ja lisää raahataan ulkomailta.
Tukien lisäksi nyhdetään eri järjestöiltä lomatuet ja lapsille vaatteet Hopesta ja MLL:n lahjakortit ja jouluavut ym.
Yhyy, yhyy, Kelan armoilla ollaan. On niin rankkaa. On sentään se Kela. Oikeassa elämässä olisivat kadulla ilman Kelaa jos ei perse nouse penkistä.Pääsääntöisesti työssäkäyvien elintaso on kuitenkin paljon korkeampi. Kyllähän he miettivät, mitä ostavat, mutta ne pohdinnat liittyvät isompiin hankintoihin kuin siihen, ostetaanko leivän päälle voitakin ja onko varaa ostaa kahvia. Aika moni ostelee merkkivaatteita eli pohdinta liittyy siihen, mikä laukku olis kiva ja mistä merkistä tykkää eniten. Eikä niinä mitään. Tämä on ihan ok. Mutta turha esittää, että eletään samalla lailla kädestä suuhun kuin jossain leipäjonossa. Työssäkäyvät matkustelevat ulkomaille, joten tuskin haittaa jos joku työtön saa tuetun loman jonnekin suomalaiseen pikkukaupunkiin.
Oma tuttavapiirini on varsin koulutettua ja varakastakin. Kyllä ne päätökset tehdään jo siinä arjessa, käytetään kirppareita, säästetään ja kierrätetään. Remontoidaan itse, tehdään kotiruokaa. Sähköä ja vettä ei tuhlata. Merkkilaukut harvaa kiinnostavat. Siksipä se elintaso on pitkässä juoksussa korkeampi; ei laiteta kaikkea menemään saman tien. Pienistä puroista jne.......
Ja kyllä useimmat ovat ennen vaurastumistaan kituuttaneet sillä opintorahalla, keränneet pulloja ja jakaneet mainoksia. Niinhän se on, että jos maailman kaikki rahat jaettaisiin tasan kaikkien kesken, jonkin ajan kuluttua meillä olisi taas köyhiä ja rikkaita.Ei ole tarkoituskaan että työttömän tai muusta syystä tuilla elävän elintaso on sama kuin työssäkäyvän. Eikö siitä omasta panostuksesta opintoihin ja uran luomiseen saisi olla mitään iloa itselle? Ai niin, ei saa koska Suomi ja tasa-arvo ja ne muut elätettävät.
Suomessa opiskelukin on ilmaista ja siitä jopa maksetaan. Se on kaikille avoin tie. Voi perustaa yrityksen ja saa starttirahaa. Asumistuki juoksee aina jos ei muita tuloja ole. Kukaan ei joudu kadulle (muuta kuin omaa syytään). Ja kaikki menot voi tuupata sinne Kelan luukulle maksettavaksi. Työssäkäyvä maksaa ne kaikki itse. Lääkärikäynnit, lääkkeet, hammaslääkärin, silmälasit, sähköt, vedet, asumiskulut, henkkarit. Kaiken. Joten siinä ei se merkkilaukku tule ensimmäisenä mieleen.
Olen työtön ja maksan itse asumisen, lääkärikäynnit, lääkkeet, hammaslääkärin, sähköt, veden, silmälasit.
Millä? Työttömyysturvalla? Asumistuella? Ne ovat tukia, veronmaksajien lahja sinulle. Ole hyvä. Eli käytännössä veronmaksajat maksavat sinun elämisesi, et sinä. Se, että tuki käy sinun tililläsi, ei tarkoita, että sinä olisit maksaja.
Ellet sitten elä jollain muilla tuloilla/säästöillä/perinnöllä/lottovoitolla.En ole tuo vastaaja, mutta ehkä hänellä on hyvä ansiosidonnainen tai esim. pääomatuloja. Tai jotain muita tuloja. Eivät kaikki työttömät saa minimityökkärirahaa. Jonkun ansiosidonnainenhan voi olla paljon parempi kuin toisen palkka.
Sattuiko sulle lyöntivirhe vai miksi laitat tuollaisen summan työmarkkinatuen määräksi kuin 670 e? Kaiken lisäksi tuo olisi brutto, josta menee 20 prosenttia veroa...
Oikea työmarkkinatuen suuruus yksin olevalla henkilöllä, siis lapsettomalla, on 690 e per kk.
En ole missään vaiheessa sanonut että asun yksin.Mites noi lapsilisät, ei ne mitenkään vaikuta sun ttt:n määrään, tai toiselta vanhemmalta tuleva elatus/kunnan maksama elatus, vai ootko kuule sitten kuitenkin puolisos kanssa yhdessä. No, eiks silloin ttt:een vaikuta puolison tulot! Vai ihanko sun henkilökohtaiseen käyttöönkö se ttt tulee?
Olemme 4 hengen perhe ja elämme alle köyhyysrajan. Emme saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Kaikki joudutaan maksamaan pienistä tuloista joten on todella ärsyttävä lukea miten toiset saa toimeentulotukea ja heille maksetaan sähkölaskut, lääkkeet sun muut. Itsellä jää usein tärkeät lääkkeet ostamatta ja vaatteista turha haaveilla.Onko teillä siis jotain ylimääräistä omaisuutta, minkä takia ette saa tt-tukea? Jos ei ole, niin ette ole yhtä köyhiä kuin tt-tuen saajat. Jos olisitte, teilläkin olisi siihen oikeus.
Esim työmatkakustannuksia ei katsota menoina. Minulla jää 1400e netosta kaikkien pakollisen menojen jälkeen 300e käytettäväksi ruokaan, hygieniaan, lääkkeisiin jne. Työmatkat vie nyt 350e/kk bensaa (50km/suunta). En ole oikeutettu mihinkään, koska as tukeen brutto 1819e on liikaa ja käteen jää 650e ilman työmatkoja, joita ei siis huomioida ttt:ssä menoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatkin tuntuisi isommilta kun ei olisi niin kovia veroja näiden työttömien elämän kustantamisen takia.
Mikä on tt perusosa 510e? Siis pitääkö ihmisellä jäädä tuon verran rahaa kuussa asumiskustannusten ja lääkkeiden yms. jälkeen? Mulla on palkka vähän alle 1700e ja lapsia kolme, teinejä. Kahdesta tulee vielä lapsilisä. Ei muita tukia.
Unohdit mainita elatustuet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki joudutaan maksamaan pienistä tuloista joten on todella ärsyttävä lukea miten toiset saa toimeentulotukea ja heille maksetaan sähkölaskut, lääkkeet sun muut. Itsellä jää usein tärkeät lääkkeet ostamatta ja vaatteista turha haaveilla.Onko teillä siis jotain ylimääräistä omaisuutta, minkä takia ette saa tt-tukea? Jos ei ole, niin ette ole yhtä köyhiä kuin tt-tuen saajat. Jos olisitte, teilläkin olisi siihen oikeus.
Ohis, mutta tuollainen tilannehan voisi tulla vaikka silloin, jos omistaa jotain sellaista, mitä ei voi myydä. Esim. puolilaho kesämökki, jossa ei ole omaa rantaa. Ostajaa ei välttämättä löydy, vaikka yrittäisikin myydä.
Aika onella tukia saavalla ei juuri ole vakuutuksia saati lainoja. Mutta työssäkäyvä voi toki säästää rahaa kilpailuttamalla - itsekin juuri vähän aikaa sitten vaihdoin kotivakuutuksen halvempaan, ja puhelinliittymiä olen vaihdellut aina välillä tarjousten perässä. Tosin tässäkin on se, että mitä haastavampi elämäntilanne, sitä vähemmän on aikaa tällaiseen. Kun tein gradua tai kun lapset olivat pieniä, ei vaan jaksanut ja ehtinyt miettiä jotain puhelinliittymien vaihtoja.