14v tyttö vain nyhjää huoneessaan, mussuttaa leipää ja katsoo tubettajia. Haluaisin kysyä häneltä että näinkö aiot viettää ainulaatuisen nuoruutesi?
Tätäkö muistelet kun olet 40 ja se tapahtuu nopeammin, kuin uskot.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Tarttis kyllä jotain tehrä, ei o normaalia tollanen vaikka niin tuntuu syrjäytyneet täällä puolustelevansa elämäntyyliään.
Ihmiset kypsyy eri tahtia ja muutenkin muuttuvat teinivuosina paljon. Itse nyhjäsin 14-vuotiaana viikonloput kotona, harvakseltaan sain jopa bailukutsujakin mutten niihin halunnut osallistua. 17-vuotiaana olikin sitten jo ihan eri meininki.
Lukiossa tutustuin sellaiseen kaveriporukkaan, jonka kanssa sosialisoitiin sitten enemmänkin. Pointti on että ei 14-vuotiaan yksin viihtyminen tarkoita että siitä tulis joku syrjäytynyt aikuinen.
Aika moni syrjäytynyt aikuinen on oikeastaan niitä ketkä bailasivat nuorena vähän liiankin kanssa.
Miksi kasvatit hänestä tuollaisen?
Minäkin olin vain omassa huoneessani ja tietokoneella nuoruudessani kun vanhempia ei kiinnostanut. Ite en ole omaa lastani sillä tavalla heitteille jättänyt, vaan me käydään syömässä, kiipeilemässä, pupukahvilassa, saunotaan yhdessä, katsotaan leffaa yhdessä etc. tehdään paljon asioita yhdessä enkä voisi kuvitellakkaan että tämä suhde muuttuisi yhtä tyhjäksi kuin ap:n ja hänen tyttärensä välinen suhde. Mun tytär 8v. ja meillä menee hyvin ja me keskustellaan paljon ja minä olen hänen parasta seuraa. Silti tyttärelläni on paljon ystäviä ja on hyvin suosittu koulussa. Älkää kuvitelko että nyjääminen omassa huoneessa päivästä toiseen kännykällä on uusi normaali, tai se että äidit ja tyttäret on etäsiä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin vain omassa huoneessani ja tietokoneella nuoruudessani kun vanhempia ei kiinnostanut. Ite en ole omaa lastani sillä tavalla heitteille jättänyt, vaan me käydään syömässä, kiipeilemässä, pupukahvilassa, saunotaan yhdessä, katsotaan leffaa yhdessä etc. tehdään paljon asioita yhdessä enkä voisi kuvitellakkaan että tämä suhde muuttuisi yhtä tyhjäksi kuin ap:n ja hänen tyttärensä välinen suhde. Mun tytär 8v. ja meillä menee hyvin ja me keskustellaan paljon ja minä olen hänen parasta seuraa. Silti tyttärelläni on paljon ystäviä ja on hyvin suosittu koulussa. Älkää kuvitelko että nyjääminen omassa huoneessa päivästä toiseen kännykällä on uusi normaali, tai se että äidit ja tyttäret on etäsiä.
Hoh, no joo sinänsä mutta 8 v on kyllä ihan eri asia kuin 14 v.
Vierailija kirjoitti:
Et ala pakottaa. Äitini pakotti ties mihin harrastuksiin ja äiti-tytär päiviin.
Ihan normaali aikuinen nainen olen. En vain tykkää hillua. Äiti-tytär päivät menee nykyään hiljaisuuden vallitessa. Tietää ettei voi raahata mua takaisin kotiin ja läksyttää miksen sanonu mitään.
Hah, no ainakin äitisi yritti mutta mulkero änkyrä sinusta tuli silti 😂
Mitäköhän ap teki oman tyttärensä kanssa kun se oli vielä 8v. Varmaan antoi nyhjätä omassa huoneessaan jo silloinkin. Ei mikään ihme että nyt 14-vuotiaana pyörittelee silmiään päässä kun ap ehdottaa että mennään syömään tai lenkille. Sitä niittää mitä kylvää.
Vie hänet kokoomus nuorten telttaleirille.
Aijai, mitä takaumia omasta teini-iästäni. Vanhemmat huutaa kurkkusuorana, että tee jotain äläkä vaan makaa omassa huoneessas!!! Lähinnä siis luin kirjoja, kuuntelin musaa kuulokkeet päässä tai piirsin.
Miksi? Koska mä en saanut tehdä mitään. En saanut lähteä kaupungille muiden kavereiden mukana. Meiltä oli sinne jopa kaksi kilsaa. Mulla kun ei ollut rahaa, niin ei sinne tarvinnut mennäkään. Siellähän jengi vaan hengaili puistoissa tms paikoissa.
Sitten mun kotiintuloaika oli kello 20.00. Muut yleensä lähti johonkin tuohon aikaan, niin mun olisi pitänyt lähteä kotiin.
JNE.
Joten ratkaisin sitten asian siten, että istuin kaiket illat 17-20 välisen ajan taloyhtiön pihalla penkillä. Luin, piirtelin tai kuuntelin musaa kuulokkeilla.
Ei siinä nuoriin ihmisiin tutustunut. Muutamaan naapurin vanhempaan ihmiseen. Äimistelivät mun rajoja. Kerran ne rohkistu ja ripittivät isän. Mulla on aivan liian tiukat rajat saadakseni elää nuoren ihmisen elämää. Siitä seuras se, että sain selkääni ja komennon, ettei perheen sisäisiä asioita enää kerrota naapureille. Mikä sussa on vikana, kun nuorten menot kiinnosta?
Mä olen nyt 50v. Vapaa-aikani kuluu pitkälti kotona. Mä luen, piirrän ja kuuntelen musiikkia (kuulokkeilla). :D Olen kotikissa edelleen. Kouluni kävin, uran hankin... Mies on ja lapset lentäneet pesästä.
Tuskin tilanteesta edes tykkää jos ei ole kavereita joiden kanssa tehdä jotain,
Siihen voisit ite vaikuttaa keskimällä harrastuksen missä on paljon muitakin.
Niin ja omassa nuoruudessa tuossa iässä tehtiin rikoksia ryypättiin ja nussittiin. t m34
Joten ei ythään paha istua vaan koneella,
Parempihan se on olla ns. siivosti kuin ryypätä ja remuta pitkin kyliä.
Anna lapsesi elää semmosta elämää kuin hän haluaa. En mäkään ton ikäsenä missään bileissä käynyt. Enkä koe jääneeni mistään paitsi. Paljon on muistoja tuolta ajalta muutenkin. Inhoan sitä, kun ihmiset ajattelee, että "oikeaa ja todellista elämistä" on se, että käy baareissa ja juo alkoholia. On monia tapoja elää. Se että joku tykkää katsoa youtubea ja syödä leipää, ei tee elämästä vähemmän mielekästä tai muistettavaa.
Asia on sitten eri, jos on kiusaamista tai masennusta tms. Mutta siihenkään ei auta, jos muut alkaa valittaa, että "mitä sä täällä vaan nyhjötät". jokaisella tulee olla oikeus päättää mihin aikaansa käyttää.
Eipähän tuu ainakaan raskaaksi!
Näinkö sinä itse haluat viettää ainutlaatuisen keski-ikäisyytesi?
Anna olla. Ehtii kyllä ja hän voi nauttia omalla tavallaan noin? Toki hyvä olla silleen tarkkana ja valmiina auttamaan tarvittaessa , jos on esim. masennusta, kiusausta tms., mut älä tuputa äläkä luo hänelle kokemusta, että olisi jotenkin huono ja vääränlainen!
Mun äiti aina valitti, kun olin kotona enkä käynyt missään. Äiti itse sen sijaan juoksi naistentansseissaan, risteilyillä ja harvoin näkyi kotona... No, jonkun piti hoitaa meidän koirat.
Samanikäisenä kuin lapsesi, kannattaa ehdottaa hänelle tekemistä, uimaan menemistö tai kävelylenkille koiran kanssa, vesipuistoon tai mihin vain hauskaan kesälomapaikkaan. Kysy mitä hän haluaisi tehdä ennemmin kuin aloitat syyttelevällä tavalla. Jos sinulla ei itselläsi ole aikaa järjestää mitään, ehdota häntä pyytämään joku kaveri mukaansa ja anna vaikka rahaa mukaan.
Mä antaisin olla. Omapa on tappionsa. Sitten kun täyttää 18, niin käskisin hankkia oman kämpän. Ei tuollaista jaksaisi katsella. Enkä todellakaan antaisi rahaa sen jälkeen, kun 18 täyttää.
Oma valinta, jos haluaa viettää teini-ikänsä ruokaa puputtaen omassa huoneessaan.
Haluisko tyttö lähteä vaikka nuorekkaan miehen kanssa seikkailupuistoon tai mökille?
18-22v paras nuoruus ikä sen jälkeen tajuu olevansa jo vanha 14v ihan lapsi vielä sama se mitä silloin tekee.
Eikös 14v ole vielä ihan lapsi? Mun "nuoruus" alko 16-17 vuotiaana 15v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vie hänet kokoomus nuorten telttaleirille.
Miksi lapsesta pitäisi tietoisesti kasvattaa k-pää?
Alaikäinen, parempikin että viihtyy hyvin kotona. Eipähän sinun vanhempana tarvitse olla huolissasi, missä menee ja kenen kanssa. Ei kaikkien tarvitse olla hiki päässä harrastajia, ja kaiken sortin sosiaalisissa riennoissa lentäjiä. 14 vuotias on vielä ihan lapsi. Jos itse vanhempana kaipaat omaa aikaa, lähde itse pois kotoa lenkille, kahvilaan tai kirjastoon. Älä pakota lastasi sellaiseen mihin ei halua. Tuon ikäisenä kaipaa omaa rauhaa, lepoa ja saada rauhassa valmistautua tuleviin kasvun tuomiin myllerryksiin. Vanhemman tehtävä on tukea niissä myllerryksissä.
Suurin osa ketjuun kirjoittavista on ihan pihalla tästä maailmanlaajuisesta ongelmasta ja mitä se jo nyt aiheuttaa kansan fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle.
Jos lapsesi on addiktoitunut huumeisiin, mitä teet? "anna olla rauhassa, mäkin vaan luin kirjoja nuorena, mäkin olen introvertti, älä ainakaan pakota tekemään muuta!"
Tiktokit yms nopean palkinnon puhelinjutut koukuttavat lapset ja nuoret hyvin tehokkaasti ja nopeasti, eikä heillä ole mitään kykyä ja kypsyyttä tunnistaa tai pärjätä riippuvuuden kanssa. Teininä juuri aivot tarvitsevat monipuolista virikettä ja puhelimen tuijottaminen ei sitä tarjoa.