Elämäni on ihan hirveää enkä tiedä mitä tehdä
Minulla on musertavan paha olla, kun edes mietin tulevaisuuttani.
Olen 19-vuotias ja suoritin juuri ensimmäisen tutkintoni, mutta töitä ei löydy ja opiskelemaan en vielä päässyt.
Minulla on todella pahoja mielenterveysongelmia ja oppimisvaikeuksia, jotka estävät opiskelun suurimmalla osalla sellaisista aloista, jotka minua oikeasti kiinnostaisivat.
Elämäni on sekavaa helvettiä ja minua ahdistaa 24/7, ajantaju täysin hukassa ja jotenkin vain vellon ja pelkään koko ajan.
En tunne itseäni ollenkaan ja minua pelottaa hirveästi, kun aina huomaan olevani ihan oudoissa tilanteissa ja muistini pätkii todella pahasti.
Päästäni ei ole löytynyt mitään fyysistä vikaa kuitenkaan, on kuvattu moneen kertaan.
Saatan esimerkiksi havahtua yhtäkkiä siihen, että olen laittanut kännykän jääkaappiin tai unohdan miten kahvinkeitin toimii.
Joskus olen "herännyt" jossain kaupassa ja ihmetellyt miten olen päätynyt sinne, milloin, miksi ja kenen kanssa ja mitä olen ostamassa.
Minua pelottaa että olen tulossa muistisairaaksi jo nyt tai sitten tämä on psyykkinen sairaus.
Itkettää nytkin, kuuntelin musiikkia jonkin aikaa ja tajusin että olen kuunnellut kohta pari tuntia ja luulin että meni vain puoli tuntia.
En muista lähettäneeni viestejä jotka ovat puhelimessani enkä ole varma enää mikä on totta ja mikä ei.
Päätä särkee myös todella usein ja kovasti, oksettaa ja oksennus tulee monesti ihan ilman varoituksia.
Viimeisestä magneettikuvauksesta on noin 2v aikaa.
Minkälainen tulevaisuus tällaisella ihmisellä voi edes olla?
Tämä ei ole millään tasolla ihmisarvoista elämää ja ainoa lääkitys mitä olen saanut on essitalopraami.
Epätoivo musertaa minut.
Kommentit (46)
Ennen vanhaan sanottiin, että terve ihminen olet, mutta liian viisas omaan päähäsi.
Ja että luulotauti lähtee juoksemalla ja hiihtämällä ja reippaalla ruumiillisella työllä.
Päälle kunnon lihasoppaa ja ruisleipee ja voita. Ja Saunaan.
Sitten uni maistuu ja elämä näyttä aamulla paremmalta.
Eivät ne välttämättä olleet ennen ihan väärässäkään.
Dissosiaatiohäriö, traumaterapiaan jossa persoonat yhdistetään. Ensin pitää toki sulkea pois mahdolliset fyysiset syyt.
Dissosiaatioon kuuluu, ettei muista traumojaan tai kokee niiden tapahtuneen jollekin muulle. Olisiko siis mahdollista, että jotain on lapsuudessa tapahtunut mitä et muista ja nyt oireilet sitä. Jos taas lapsuus on ollut normaali ja onnellinen, ei mielenterveysongelmia yleensä edes ole.
"kerroin että nukun usein niin sikeästi että kuolaan ja minun on vaikea pysyä hereillä."
Tämä ja muistihäiriöt viittaisivat vahvasti uniapneaan!
Ja/tai koska kerrot syöväsi vähän huonosti, myös jokin puutostauti voi olla syynä. B/D/C- vitamiinien puutteet voi aiheuttaa esim. häikkää muistissa ja muissa kognitiivisissa toiminnoissa.
Kannattaa laittaa oireesi, milloin ne ovat alkaneet, esiintymistaajuus ym. paperille ylös ja hakeutua uudelleen lääkärin pakeille. Ikävä kyllä tällaisiin "epämääräisiin" oireisiin saattaa joutua hakemaan apua kauankin, ennenkuin kohdalle osuu hyvä lääkäri, joka ei yritä selittää kaikkea fyysistä oiretta mt-ongelmilla. Ylös selkeästi kirjoitetut oireet auttavat lääkäriä muodostamaan kokonaiskuvan, ja samalla antaa myös sinusta "järkevän" kuvan kun muistilapun turvin kykenet esittämään asiasi selkeästi ja jäsennellysti. Ikävä kyllä moni lääkäri antaa ensivaikutelman vaikuttaa, ja jos menet hädissäsi vastaanotolle "mikä minun on??!? Kamala olla, tarvitsen apua!! Oireeni on x, y, xx, z, ZX, zyz, ja vielä zx ja kärsin myös zxq.sta ja vielä siitätästäjatuosta jajaja" - tällöin lääkäri hyvin helposti tekee johtopäätöksen että syy on mielenterveyspuolella...
Mutta tsemppiä, sinulla on koko elämä vielä edessäsi, vaikka oireesi kuulostavatkin inhottavilta, ja niiden kanssa on varmasti kamala elää, todennäköisesti niiden syy ja hoito on hyvinkin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Dissosaatiohäiriöltä kuulostaa
Minullekin tuo oli ihan selvää jo ekasta viestistä asti. Liikuttavaa miten jotkut pulisee jostakin sisäfileen ja joogalentojen puutostilasta.
Kuten moni on jo sanonut niin kirjoituksesi on loogista, johdonmukaista ja älykästäkin.
Eli järjessäsi ei ole mitään vikaa. Päinvastoin.
Olisiko mahdollista, ettei sinussa ole mitään muuta vikaa kuin nuo pelkosi ja ahdistuneisuutesi, jotka sitten aiheuttavat ehkä unettomuutta, ja sitten tulee vain lisää ahistusta ja pelkoja?
Mistä ongelmasi kumpuavat? Siinä se avain. Eli terapian paikka. Pakkohan tuohon tilaan on joku apu löytyä ja ehkä käypä lääkitys.