Loukkaantuisitko, jos kaverisi tekisi näin?
Emme ole nähneet kaverini kanssa pariin vuoteen, koska korona-aika ja tässä välissä sain lapsen. Kaveri kertoi, että hänellä on tänä vuonna pitkä kesäloma, koska kesätöitä ei ole. Pyysin häntä perheemme luo kylään. Bussimatka luoksemme on n. 1,5 tuntia, bussi tuo muutaman kilometrin päähän kodistamme. Lupasin, että kävisin hakemassa kaverin bussipysäkiltä ja meillä voisi olla yötäkin, huolehdin kaverille lakanat, pyyhkeet, ruoat yms. Kotonamme on vieraalle ns. oma huone, jossa voi nukkua eli ei tarvitse yöpyä muiden kanssa samassa huoneessa. Kotimme on perussiisti ja tavallinen, lemmikkejä ei ole. Puolisoni on ihan tavallinen ja lapsemme rauhallinen. Kivaa tekemistä kotipaikkakunnallamme riittää.
Kaveri ei ensin vastannut ehdotukseeni ja lopulta kieltäytyi tulemasta, koska vetosi huonoon rahatilanteeseensa. Muutama päivä kieltäytymisen jälkeen hän oli julkaissut somessa ilmoituksen, että hän kaipaa lomalleen tekemistä ja haluaisiko joku tuttu tehdä kämppävaihdon muutaman päivän tai viikon ajaksi. Haaveili, että voisi vaihtaa asuntoa esim. jonkun pk-seudulla asuvan kanssa ja vastineeksi toinen tulisi asumaan hänen yksiöönsä siksi aikaa, kastelemaan kukat yms. Kukaan ei jostain kumman syystä vastannut hänen ehdotukseensa.
Koin tuon tosi loukkaavana, että kaveri ei halunnut nähdä minun kanssani ja tulla kylään, mutta oli valmis lähtemään muualle. Olisitko sinä loukkaantunut tällaisessa tilanteessa? Miksi/miksi et?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Oletko puolison ja lapsen kanssa liian tiiviisti? Ehkä kokee ettei kanssanne ole hauskaa ja kaipaa sinkkukaveria.
Sä olet taatusti sinkku ja lapseton. Tottakai puolison ja lapsen kanssa ollaan tiiviisti, se on vähän niinkuin idea parisuhteessa ja lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettava totuus nyt vaan on että te äiti-ihmiset ette osaa oikein lapsen saatuanne keskustella mistään muusta kuin siitä lapsestanne. Kaikki väitätte, että te osaatte ja että otatte sen toisenkin huomioon ja kysytte hänenkin kuulumisiaan ja puhuttu muistakin asioista mutta totuus on, että käännätte keskustelun joka vaiheessa siihen lapseen ja ymmärrän hyvin ettei kaverilla kiinnostanut tulla moneksi päiväksi kuuntelemaan hehkutusta sinun lapsesta.
Minua kiinnostaa puhua muista asioista ja kysellä toisen kuulumisia, lapsiarkea on kotona ihan riittävästi ja lapsesta voin puhua puolison kanssa. En myöskään ymmärrä lapsen hehkuttamista muille, mitä se heitä liikuttaisi? Toki voin sanoa, jos Emma on oppinut uuden taidon tai mitä on Emman kanssa tehty. Sama, kuin sanoisin, mitä tv-sarjaa olen viime aikoina katsellut eli ihan neutraali asia.
Ap
Ööö mutta sinä pyysit hänet teille yöksi, eli kirjaimellisesti elämään sitä lapsiperhearkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko puolison ja lapsen kanssa liian tiiviisti? Ehkä kokee ettei kanssanne ole hauskaa ja kaipaa sinkkukaveria.
Sä olet taatusti sinkku ja lapseton. Tottakai puolison ja lapsen kanssa ollaan tiiviisti, se on vähän niinkuin idea parisuhteessa ja lapsen kanssa.
Pointti kai oli että se on tylsää sen kaverin mielestä.
Jos kaverisi on etsinyt kesäkämppää pk-seudulta ja yöpyminen ei lapsiperheessä kelpaa, niin eiköhän tuossa ole juhlimisesta kysymys. Ei siellä lapsiperheen luona voi juoda, valvoa myöhään yöhön ja parannella darraa myöhään nukkuen. Pienet lapset herää aikaisin valvomaan ja ei se remuaminen yöllä onnistu, kun lapsi on nukkumassa.
En usko, että aloitus on totta. -Mutta jos on, niin luepas ap ihan uudelleen kaverisi näkökulmasta tuo aloitustekstisi.
Ette ole nähneet pariin vuoteen, sait lapsenkin välissä ja nyt oletat, että kaverisi hinkuen haluaisi teille suorilta yökylään.
No ei varmasti halua.
Piste.
-Sen sijaan, jos hän haluaa edelleen olla kaverisi, niin varmaan ilahtuisi, jos ehdottaisit yhteistä tekemistä jossain muualla kuin teillä ja ennenkaikkea ilman lastasi ja miestäsi.
Ihmeellistä loukkaantua siitä, että joku haluaa tehdä lomallaan jotain ihan muuta, kuin mitä sinä hänelle ehdotat.
Toki olisi oikeutettua loukkaantua, jos hän olisi facebookissa kysellyt, että kenenkä luo pääsisi yökylään ja mielellään joku vauva-taaperoperhe kaikenlisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Valitettava totuus nyt vaan on että te äiti-ihmiset ette osaa oikein lapsen saatuanne keskustella mistään muusta kuin siitä lapsestanne. Kaikki väitätte, että te osaatte ja että otatte sen toisenkin huomioon ja kysytte hänenkin kuulumisiaan ja puhuttu muistakin asioista mutta totuus on, että käännätte keskustelun joka vaiheessa siihen lapseen ja ymmärrän hyvin ettei kaverilla kiinnostanut tulla moneksi päiväksi kuuntelemaan hehkutusta sinun lapsesta.
Mä kyllä kysyn ja kuuntelen kaverien kuulumisia ja voin jutella yleismaailmallisista asioista. Sen sijaan kun mun kuulumisia kysytään niin vastaus liittyy lapsiin ja heidän kanssa tehtyihin juttuihin. Okei no kyllä käyn lisäksi kerran viikossa prismassa itekseni. Sitten jotkut kaverit sanovat että haluaisivat kuulla _mun_ kuulumisia eikä lapsien, mutta kun ei mulle kuulu muuta? Vietän päivän lasten kanssa, siivoan ja menen nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä kysyn ja kuuntelen kaverien kuulumisia ja voin jutella yleismaailmallisista asioista. Sen sijaan kun mun kuulumisia kysytään niin vastaus liittyy lapsiin ja heidän kanssa tehtyihin juttuihin. Okei no kyllä käyn lisäksi kerran viikossa prismassa itekseni. Sitten jotkut kaverit sanovat että haluaisivat kuulla _mun_ kuulumisia eikä lapsien, mutta kun ei mulle kuulu muuta? Vietän päivän lasten kanssa, siivoan ja menen nukkumaan.
Mulla ei ole lapsia mutta kyllä mä varmaan lapsen saaneenakin lukisin yhä uutisia tai katsoisin jotain sarjaa joskus tai ajattelisin muutakin kun lapsia, niin niistä voisi puhua. Mutta emt, ehkä se arki välillä voi ollakin sellaista ettei ihan oikeesti ehdi miettiä mitään.
En loukkaantuisi. On ihan ymmärrettävää ettei hän halua tunkeutua 'häiriöksi' perhearkeenne. Ehkä ajattelee ettei miehesi niin innokas ole ajatuksesta vaimon kavereista yökylässä ja sinunkin aikasi menee lapsen hoidon parissa. Varmasti tulisi jos olisit yksin kotona. En itsekään menisi noista syistä kaverille yökylään.