Puoliso valehtelee jatkuvasti raha-asioista
Moi.
Miten toimisitte seuraavassa tilanteessa?
Sinulla olisi pidempi suhde ja yksi yhteinen lapsi puolisosi kanssa. Teillä menisi ihan mukavasti ja luottamus olisi ollut tärkeä arvo suhteessa. Sitten yhtäkkiä kävisi ilmi että puolisolla on maksamattomia laskuja, pikavippejä jne. Lisäksi taustalla olisi sinun nimellä laskuja mitkä menossa ulosottoon. Sinulta pimitetty sekin asia. Kamala puoli asiassa olisi ollut se että olisitte vielä kysyneet raha-asioista ja aina olisi kuulemma kaikki ollut hyvin. Pelastaisit puolison tietysti. Ja kertoisit miten paljon se loukkaa että tällai tehdään. Ja että ei enää kertaakaan samaa. Pyytäisit että hoidetaan raha-asiat keskitetysti yhdessä koska rahat on tiukalla ja että luottamus palaisi. Eli yhteiset rahat ja tilit. Ei käy. No menisi muutama kuukausi. Kaikki olisi hyvin ja toinen aina kertoisi miten raha-asiat on kondiksessa. Sitten alkaisi tulla uusia epäilyttäviä pikavippi maksulappuja postissa. Selitys olisi "eipä tässä mitään, nehän on niitä vanhoja." Monta kertaa kysyisitte ja uskoisitte selityksen. Ja vannottaisitte että ei anneta asioiden pahentua että käsitellään ne nyt. No kohta selviäisi että taas sinun nimellä on menossa tonnin laskua ulosottoon. Uusia pikavippejä on jne.
Kyllä kylmää erotakin mukavasta ihmisestä ja kun yhteinen pieni lapsikin. Murrun totaalisesti kun ajattelenkin yhteisen arjen häviävän. Olen vihainen miten kaikkein läheisin ihminen koskaan voi valehdella minulle päin naamaa tällä tavalla. Ja hankkia minutkin tällaiseen kuseen. Miksi helvetissä ihmiset tekevät toisilleen näin? Nyt asia on keskustelussa ja kaikki on kuulemma minun syytä. Minun syytä että hän on joutunut jättämään maksamatta ja minun syytä että hänellä on pikavippejä. Minun syytä vaikka olen ehdottanut yhdessä hoidettavia raha-asioita... anteeksi. Pakko vaan oli jonnekkin avautua. Onko vastaavasta kokemuksia, onko ratkaisuja muuta kuin se yksi?
Kommentit (96)
Mun miehellä oli nuorena tuota. Siis 19v kun tavattiin. Aina rahat loppu. Käytti myös kaikki tilit tyhjäksi kahdessa viikossa. Siis omansa, minun ja säästötilin. Paljastui että oli paha peliongelma. Pulttasin aivan jumalattomasti. Nämä siis paljastui kaikki samaan aikaan.
Olen hyvä rahan kanssa, niin en juurikaan katso tiliä. Tiedän aina suunnilleen paljonko on jäljellä. Yllätys oli melkoinen kun en saanut maksettua ostoksia kaupassa ja tilillä oli jäljellä 5e. Huusin miehelle monta tuntia. Lopulta paljastui että oli pelannut kaiken. Siitä hetkestä perustin omat tilit, merkitsin ylös mitä mies oli tuhlannut ja totesin ettei miehellä enää ole omia rahoja, jos meinaa että meillä jatkuu yhteiselo. Suostui. Maksoin kaikki laskut miehen palkasta, siirsin puolet jäljelle jääneestä summasta itselleni ns takaisin maksuun ja loput jämät annoin miehelle "kuukausirahana".
Miehelle ei oltu pienenä opetettu rahan käyttöä yhtään ja piti sekin opettaa kuin lapselle. Viikkorahoilla ja budjetoinnilla. Nyt 10v myöhemmin meillä on molemmilla kunnon säästöt, oma asunto ja kaikki hyvin.
Mutta vaatii todella paljon molemmilta ratkaista toi tilanne. Helpoimmalla pääsee kun eroaa, varsinkin jos toinen ei ole yhtään ratkaisukeskeinen tässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä velkaneuvontaan. Olen vaan tottunut että läheisiin voi luottaa että jos jotain sovitaan. Lisäksi haluaisin parisuhteen olevan sen verran avoin ettei esim ulosottoon päätyisi kukaan vaan asiat hoidettaisiin yhdessä jos ongelmia tulee. Ei salaten tai pimittäen.
tämä ei toteudu. mitä meinaat tehdä
Jos mun nimellä olisi otettu pikavippiä tai pimitetty mitä tahansa laskuja. Olisi ero ainut vaihtoehto. Aikuinen ihminen ostaa elää varojensa mukaan eikä ainakaan pimitä puolison laskuja niin että tältäkin on mennä luottotiedot.
Alexac kirjoitti:
Jos mun nimellä olisi otettu pikavippiä tai pimitetty mitä tahansa laskuja. Olisi ero ainut vaihtoehto. Aikuinen ihminen ostaa elää varojensa mukaan eikä ainakaan pimitä puolison laskuja niin että tältäkin on mennä luottotiedot.
Mitä sä tekisit jos et sulla olis pakollisia menoja enemmän ku tuloja etkä sais tehdä enempää töitä?
Miten niin ei saa tehdä enemmän töitä?
Vierailija kirjoitti:
Mies on toistuvasti ilmoittanut lähtevänsä liitosta jos teen enempää töitä ku 20h/vko. Koska jonkun pitää myös olla täällä kotona tekemässä ruokaa ja pesemässä pyykkiä ja viettämässä aikaa lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on toistuvasti ilmoittanut lähtevänsä liitosta jos teen enempää töitä ku 20h/vko. Koska jonkun pitää myös olla täällä kotona tekemässä ruokaa ja pesemässä pyykkiä ja viettämässä aikaa lapsen kanssa.
Kuulostaa hyvin häiriintyneeltä liitolta. Kamala mies.
Ikävä kyllä täytyy sanoa, että moinen johtaisi välittömään eroon. Asiasta ei edes neuvoteltaisi.
Juuri tätä syyttelyä se on. Kaikki on minun vikaa. En ole sanonut ettei saisi tehdä lisää töitä mutta olen sanonut etten pysty olla enempää kiinni töissä ja lapsenhoidossa. Parhaimmillaan menee 4 viikkoa ilman yhtäkään omaa vapaapäivää. En oikein kykene siihen että tuosta vielä ns oma aika vähenee. Olen sanonut että saa tehdä niin paljon töitä kun haluaa kunhan minunkin jaksamista otettaisiin huomioon. Eli että vaihtoehtoisesti minä vähennän töitä ja toinen tekee rahan. Tai sitten hallittaan talousasiat keskitetysti niin että rahaongelmia ei tule.
Kaikki nämä on vain selityksiä siihen miksi kerätään pikavippejä ja jätetään laskut maksamatta. Ja valehdellaan kirkkain silmin että kaikki on reilassa. Olisi sanonut että en saa maksettua. Olis keksitty jokin ratkaisu. Jotain kautta. Valehtelu on tässä se ongelma. Mutta toinen ei sitä tajua. Ja haluaa vain syyttää kaiken minun niskaan. Ja kun tiedän tämän keskustelun niin se päätyy siihen että minua vastaan keksitään ihan kaikki maailman hirveydet miksi hänen on ollut pakko valehdella.
No kuten näette. Varmaan aika turha vängätä. Toisen mielestä saa valehdella ja toisen mielestä ei. No syytelkööt. Minä lopetan osaltani keskustelun, ainakin tältä illalta. Tässä ei nouse kuin kiukku ja siitä ei ole apua.
Mulla mies tyhjensi lapsen tilin. Huomasin tietysti heti, koska meillä oli tuohon aikaan yhteinen nettipankki ja pääsy tileille. Menin samantien pankkiin ja erotin miehen tästä kimpasta. Mies kyllä palautti rahat lapselle. Mutta myöhemminkin erotin miehen perheestä. Alkoholi vei voiton meistä.
Vierailija kirjoitti:
Joo tosiaan puoliso ei varsinaisesti ole tehtaillut maksua minun nimiin vaan tämä lasku on aikanaan tullut minun nimellä mutta sovittu että hän hoitaa sen ja jos ei pysty hoitamaan niin ilmoittaa. Ei ilmoitusta. Laskua kertyi edelliskerralla 1500euroa ja nyt liki 1000euroa. Mukava sitten alkaa yhtäkkiä keksiä rahoja millä maksaa. Ainut vaihtoehto höylätä omalta luottokortilta.
Siis teillä ei kumpikaan kykene hoitamaan raha-asioitaan?
Miten hän on pystynyt tekemään sinun nimissäsi velkaa? En ole pikavippejä käyttänyt mutta voisin kuvitella, että niihin tarvitaan pankkitunnistus tai mobiilivarmenne tai vastaava vahva tunnistautuminen.
Petossyytteen nostaisin, jos minun nimelläni olisi toinen ihminen tehnyt laskuja, oli kuinka läheinen ihminen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Alexac kirjoitti:
Mitä sä tekisit jos et sulla olis pakollisia menoja enemmän ku tuloja etkä sais tehdä enempää töitä?
En eläisi suhteessa, jossa en saa tehdä töitä juuri niin paljon kuin hyväksi koen. (Jos minulla olisi lapsi, niin kokopäivätyö olisi maksimi, mutta kun ei ole niin teen halutessani myös enemmän.)
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä syyttelyä se on. Kaikki on minun vikaa. En ole sanonut ettei saisi tehdä lisää töitä mutta olen sanonut etten pysty olla enempää kiinni töissä ja lapsenhoidossa. Parhaimmillaan menee 4 viikkoa ilman yhtäkään omaa vapaapäivää. En oikein kykene siihen että tuosta vielä ns oma aika vähenee. Olen sanonut että saa tehdä niin paljon töitä kun haluaa kunhan minunkin jaksamista otettaisiin huomioon. Eli että vaihtoehtoisesti minä vähennän töitä ja toinen tekee rahan. Tai sitten hallittaan talousasiat keskitetysti niin että rahaongelmia ei tule.
Kaikki nämä on vain selityksiä siihen miksi kerätään pikavippejä ja jätetään laskut maksamatta. Ja valehdellaan kirkkain silmin että kaikki on reilassa. Olisi sanonut että en saa maksettua. Olis keksitty jokin ratkaisu. Jotain kautta. Valehtelu on tässä se ongelma. Mutta toinen ei sitä tajua. Ja haluaa vain syyttää kaiken minun niskaan. Ja kun tiedän tämän keskustelun niin se päätyy siihen että minua vastaan keksitään ihan kaikki maailman hirveydet miksi hänen on ollut pakko valehdella.
No kuten näette. Varmaan aika turha vängätä. Toisen mielestä saa valehdella ja toisen mielestä ei. No syytelkööt. Minä lopetan osaltani keskustelun, ainakin tältä illalta. Tässä ei nouse kuin kiukku ja siitä ei ole apua.
Nousee kiukku kun ihmiset ystävällisesti kertoo sulle mitä tekisivät jos olisivat sinun tilallasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nousee kiukku kun ihmiset ystävällisesti kertoo sulle mitä tekisivät jos olisivat sinun tilallasi?
Ei kun sillä nousee kiukku kun mä tulin tänne kertomaan mikä se mun tilanne todellisuudessa on. Ei ole peliriippuvuutta, päihdeongelmaa tai miehen nimissä otettuja pikavippejä. On mun osa-aikatyö ja yksi meidän molempien nimellä tuleva lasku joka pitäisi maksaa puoliksi ja joka on jätetty mun vastuulle. Edellisellä sivulla tätä jo vähän avasinkin.
Hei ap: mies vie sinua nyt kuin litran mittaa. Järjestä hyvä ihminen ainakin nyt kaikki omat raha-asiasi täysin erilleen miehestä ja ota se omaehtoinen luottokielto! Heti ja nyt mielellään ettei tule jatkossa ikäviä yllätyksiä.
Lusikat jakoon vaan. Turha sitä on märistä että valitsee olla suhteessa jossa ei syystä tai toisesta ole hyvä olla.
Mahtavien kokemuksien perusteella ap on täys narsisti joka kertoo vain omaa minäkuvaansa hellivän puolen tilanteesta. Puoliso, juokse kun vielä voit
Minä kyllä vähän ihmettelen myös ap:n tapaa hoitaa raha-asioita. Ei niitä voi ulkoistaa toiselle ja luottaa siihen, että tämä sanoo, jos ei pysty maksamaan. Ei ole vastuuntuntoisen ihmisen tyyli toimia tämäkään.
Niin vielä ainakan ja mistä tiedät ettei ole jo ottanut