IVF-hoito -alkion siirto-cyclogest (HUS)
Nyt kaipaisin kipeästi kokemuksia jos jollain olisi pakastetun alkion siirrosta. Meillä hoito HUS:ssa ja miten rasittavaa onkaan ettei ketään ole mahdollista mistään numerosta saada kiinni, vaan aina pitäisi sinne helkutin omahoitopolulle kirjoitella viestejä joihin joku sitten joskus vastaa kun ehtii!
Eli mulla aloitettiin Cyclogest emätinpuikot päivää ennen siirtoa, ohjeen mukaan niitä laitettaisiin 12vrk:tta eli tänään lopetus, raskaustesti olisi vasta ma. Noh, tietty katoin jo tänään herkäl testillä ja sain haamuplussan!
Luin esim Taysin ohjeita joissa samaa lääkettä pitäisi käyttää 14vrk:tta ja kaikissa painotetaan, että raskaustestiin asti.
Onko kukaan muu mennyt näillä HUS:n ohjeilla? Vai onko mun ohjeessa vaan virhe? Pelkään että jos nyt olenkin oikeasti raskaana, päättyisi se liian aikaisin lopetetun lääkkeen vuoksi.
Kommentit (16)
Ai niin, saamaasi ohjeeseen vaikuttanee sekin, minkä ikäinen alkio siirrettiin. Esim. 3 vrk ikäinen versus 5 vrk ikäinen, jolloin lääkkeen käyttöaika ollee lyhyempi.
Kiitos teille jo vastauksista. Joo sinne voi soittaa tiettyyn aikaan, mutta puhelinaika on rajallinen ja loppuu aikaisin. Laitoin sinne omapolullekin kysymystä, mutta nähtävästi ehtivät vastata vasta maanantaina.
Alkio oli 3 päivän ikäinen ja ohjeessa sanotaan, että raskaustesti vasta ma 20.6 eli tämä mun haamu oli ihan vaan näitä mun malttamattomuus testailuja. Eli tässä mentäisiin 3 päivää ilman mitään lääkettä.
Ihmettelen vaan kun muiden sh-piirien ohjeita löytyy netistä (hus:lta ei tietenkään mitään vastaavaa) ja niissä kaikissa painotetaan että testiin asti.
Joissain jopa sanotaan, että pitäisi jatkaa x päivää vielä sen jälkeenkin.
Aiemmat alkiot eivät ole kiinnittyneet ja siksi ahdistaa että tämä nyt ehkä kiinnittynyt päättyisi vaan keltarauhashormoonin vähyyden vuoksi :(
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille jo vastauksista. Joo sinne voi soittaa tiettyyn aikaan, mutta puhelinaika on rajallinen ja loppuu aikaisin. Laitoin sinne omapolullekin kysymystä, mutta nähtävästi ehtivät vastata vasta maanantaina.
Alkio oli 3 päivän ikäinen ja ohjeessa sanotaan, että raskaustesti vasta ma 20.6 eli tämä mun haamu oli ihan vaan näitä mun malttamattomuus testailuja. Eli tässä mentäisiin 3 päivää ilman mitään lääkettä.
Ihmettelen vaan kun muiden sh-piirien ohjeita löytyy netistä (hus:lta ei tietenkään mitään vastaavaa) ja niissä kaikissa painotetaan että testiin asti.
Joissain jopa sanotaan, että pitäisi jatkaa x päivää vielä sen jälkeenkin.Aiemmat alkiot eivät ole kiinnittyneet ja siksi ahdistaa että tämä nyt ehkä kiinnittynyt päättyisi vaan keltarauhashormoonin vähyyden vuoksi :(
Olisiko niin, että 14 päivän ohje koskee sitä, jos alkio on siirretty 1 päivän ikäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain jopa sanotaan, että pitäisi jatkaa x päivää vielä sen jälkeenkin.Aiemmat alkiot eivät ole kiinnittyneet ja siksi ahdistaa että tämä nyt ehkä kiinnittynyt päättyisi vaan keltarauhashormoonin vähyyden vuoksi :(
Olisiko niin, että 14 päivän ohje koskee sitä, jos alkio on siirretty 1 päivän ikäisenä?
Niin en tiedä voisiko sitten olla näin? Mutta toisaalta miksi ei sitten myös raskaustestiä olisi ohjelmoitu aikaisemmaksi?
Löytyisikö ketään jolla kokemusta samasta 12päivän ohjeesta?
1 päivän ikäisiä ei siirretä koskaan.
Hoidot oli yksityisellä, josta sain luvan jatkaa Cyclogestiä vielä muistaakseni n. pari viikkoa positiivisen testin jälkeen ns. mielenrauhan vuoksi. Ymmärsin hoitajan puheista, että olisi ihan normaali käytäntö, jos potilas sitä itse toivoo varmuuden vuoksi. Vähensin itse ennen lopettamista kahdesta puikosta yhteen eli en lopettanut ihan seinään. Tuskinpa siis haittaa, jos Ap jatkat testipäivään asti käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Hoidot oli yksityisellä, josta sain luvan jatkaa Cyclogestiä vielä muistaakseni n. pari viikkoa positiivisen testin jälkeen ns. mielenrauhan vuoksi. Ymmärsin hoitajan puheista, että olisi ihan normaali käytäntö, jos potilas sitä itse toivoo varmuuden vuoksi. Vähensin itse ennen lopettamista kahdesta puikosta yhteen eli en lopettanut ihan seinään. Tuskinpa siis haittaa, jos Ap jatkat testipäivään asti käyttöä.
Kiitos
Mulla on edellisestä hoidosta vielä jäljellä myös toista valmistetta, Lugesteronia, jota ainakin laitettiin testiin asti. Mietin että voisin myös jos vaihtaisin siihen nyt pariksi viimeiseksi päiväksi, mutta en tiedä onko sellaisesta lennosta valmisteen vaihdosta ehkä jotain haittaa?
Mä miettisin, että voiko tossa käydä niin ettei oma tuotanto käynnisty jos laitat lääkettä liian kauan?
Vierailija kirjoitti:
Mä miettisin, että voiko tossa käydä niin ettei oma tuotanto käynnisty jos laitat lääkettä liian kauan?
Sehän tässä juuri on kun ei ole ketään ammattilaista jolta kysyä:(
Häiritsee kuitenkin se virheen mahdollisuus kaikkein eniten, en ole löytänyt mistään tietoa tai ketään toista kenellä olisi määräys vain 12 vuorokaudelle.
Käytä vaan lääkettä ohjeiden mukaan. Viimeisenä päivänä voit vähentää jos mielenrauha vaatii.
Onko tuo Cyclogest vastaava kuin Lugesteron? Itselläni on viimeisen puolen vuoden aikana tehty alkio siirtoja HUS:lla, mutta käytössä on ollut Lugesteron. Nyt muistin, että Lugesteronia on tosiaan ohjeistettu minulle käyttämään viralliseen testauspäivään asti, ja täsmennetty vielä, ettei saa lopettaa, vaikka alkaisi verinen vuoro ennen poliklinikan lupaa. Olen tuo ensimmäiset viestit vastannut.
Kyllä jatkaisin keltarauhashormonia vielä, kunnes tulee selvyys klinikalta voiko varmasti lopettaa. Minun onnistuneissa hoidoissa sitä jatkettiin vielä plussatestin jälkeenkin asteittain vähentäen muistaakseni viikon parin ajan vielä. En muista enää tarkkaan kun hoidoista jo 10 v. aikaa, mutta silloin käytössä oli lugesteron tai progesteron.
Kyllä jatkaisin keltarauhashormonia vielä, kunnes tulee selvyys klinikalta voiko varmasti lopettaa. Minun onnistuneissa hoidoissa sitä jatkettiin vielä plussatestin jälkeenkin asteittain vähentäen muistaakseni viikon parin ajan vielä. En muista enää tarkkaan kun hoidoista jo 10 v. aikaa, mutta silloin käytössä oli lugesteron tai progesteron.
Kai sinne voi soittaa, vaikka omahoitopolku on käytössä? Enää ei tosin taida puhelinpalvelu olla auki tähän aikaan päivästä. Itse olen ainakin soitellut sinne tämän tästä. Itse kyllä varmaankin noudattaisin saamaani ohjetta. Ja jos sait jo positiivisen tuloksen, niin sittenhän olet käyttänyt sitä sen Taysinkin ohjeen mukaan raskaustestiin saakka. Onnea, toivotaan, että pieni pysyy matkassa <3