Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten istutetaan kukka haudalle?

Vierailija
16.06.2022 |

Toisesta ketjusta tuli mieleen...
Jos nyt haluaisin istuttaa jonkin kukan isän haudalle, niin miten se tehdään? Joo joo on uusavutonta, mutta en ole istuttanut kukkia haudalle eikä ole pihaa tai puutarhaa.
Kaivaisin sinne kuopan ja laittaisin ruukusta otetun kukan siihen vai? Mistä tietää mikä on hyvä ja sopiva kukka? Pitääkö sitten käydä muutaman päivän välein sitä nyppimässä ja kastelemassa?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen noin se menee, ei se kummempaa ole. Joillakin hautausmailla voi ostaa kastelun palveluna niin ei tarvitse siitä itse huolehtia.

Vierailija
2/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet ihan tosissasi niin... Menet johonkin kukkamyymälään ja ostat sieltä kukan mukaasi. Kannattaa kysyä vaikka neuvoa, ja valita sellainen helppohoitoinen lajike, mikä menestyy siellä itsestään, eikä sitä tarvitse käydä siellä nyppimässä (siis jos ei halua). Kastella ei yleensä tarvitse, sillä kukka ottaa vetensä maaperästä sen jälkeen kun olet sen sinne istuttanut. Jos on tosi kuuma ja kuiva kesä, voi tietysti tarvita kastelua. Valitse kukkalajike sen mukaan, onko hauta suoraan auringossa vai varjossa. Ja sitten voit ottaa mukaan jonkun lapion (niitä myydäänkin sellaisia pieniä kasvien kaivamiseen) tai jonkun, millä saat kaivettua sen kokoisen kuopan, että voit laittaa kasvin kasvamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy seurakunnalta, eri käytäntöjä.

Täällä esim voi ostaa haudan hoidon jolloin ei tarvitse itse istuttaa ja kastella kukkia.

Itse veisi ruukussa jonkin kukan, helppo heittää roskiin kun menee huonoksi, itse en ainakaan niin usein hautausmaalla käy että kukkia tulisi hoidettua siellä.

Vierailija
4/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita joku helppo,pelargoni tai begonia. Yleensä hautuumaalla kastellaan kukkasia kuumalla kesällä mutta voithan käydä välillä katsomassa miten se kukkii.

Vierailija
5/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian syvälle ei kannata kylläkään kaivaa.

Vierailija
6/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita joku helppo,pelargoni tai begonia. Yleensä hautuumaalla kastellaan kukkasia kuumalla kesällä mutta voithan käydä välillä katsomassa miten se kukkii.

Seurakunta ei kastele kukkia tai muutenkaan hoida mitään, jos siitä ei ole erikseen maksettu.

Vierailija
7/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo otat sen kukan siitä muoviruukusta veke, tuikkaat sen kaivamaasi kuoppaan ja painelet kevyesti sitä multaa hieman tiiviimmäksi ettei kasvi lähde ensimmäisen tuulenpuuskan mukaan. Sitten lorotat sille vettä perään (istutuksen jälkeen täytyy aina kastella ja kannattaa kastella jo ennen istutustakin että multapaakku on kostea). Se on sitten siinä ja herran haltuun.

Vierailija
8/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÄH?

Vierailija
9/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sadevesi ei riitä, niin kuivan kauden (pitkä sateeton aika) jälkeen voi sen kukanraadon vaihtaa.

Itse vien äitienpäivänä orvokit, alkunesästä jonkun kukkivan ja pyhäinmiestenpäivänä kanervan ja havut. Olen ajatellut ostaa joulukynttiläpalvelun, kun silloin ei haudalla tule käytyä.

Olen myös miettinyt selviäisikö jokin monivuotinen vai vetääkö ne lekkkurilla syksyllä yli.

Vierailija
10/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukalle voi myös laittaa vähän kanankakka-lannoitetta, niin saa ravinteita.

Vierailija
11/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen noin se menee, ei se kummempaa ole. Joillakin hautausmailla voi ostaa kastelun palveluna niin ei tarvitse siitä itse huolehtia.

Kukille kannattaa ostaa kesähoito seurakunnalta. Ei niitä jaksa/pysty itse kastelemaan ja nyppimään, jos ei asu ihan hautuumaan vieressä tai ole työtön tms.

Vierailija
12/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdet (ne vihreät) ja kukat (värikkäät) laitetaan ylöspäin. Se rusehtava paakku on multaa ja siinä on juuret, ne laitetaan siihen pieneen kuoppaan, jonka kaivat istutusta varten. Hautausmaalla on vesipiste, josta kastelukannulla (muovia) haet vettä (H20), jota kaadat maltillisesti istuttamasi kukan välittömään läheisyyteen.

Vierailija
13/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sadevesi ei riitä, niin kuivan kauden (pitkä sateeton aika) jälkeen voi sen kukanraadon vaihtaa.

Itse vien äitienpäivänä orvokit, alkunesästä jonkun kukkivan ja pyhäinmiestenpäivänä kanervan ja havut. Olen ajatellut ostaa joulukynttiläpalvelun, kun silloin ei haudalla tule käytyä.

Olen myös miettinyt selviäisikö jokin monivuotinen vai vetääkö ne lekkkurilla syksyllä yli.

Onko jollain hautausmaalla joulu kynttilä palvelu? Kiinnostaisi kovasti. En ole tajunnut että se on. Äidin hauta.

Vierailija
14/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan kahden metrin kuoppaa kaiva.

Vierailija
15/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudassa on etuosassa yleensä kivi, latta,risti,tai pelkkä tolppa. Lapio mukaan ja laitat siihen etuosaa. Koska yleensä nurmi on ja ne ajetaan konella ,niin eivät aja kukkasi!Lisäksi näet mallin miten muut laittanet kukkansa itse haudoille. Hautausmaan puolesta jos maksettu kesäkukat?Pyrkivät laitaa Juhannukseksi.

Vierailija
16/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain hautausmaalla joulu kynttilä palvelu? Kiinnostaisi kovasti. En ole tajunnut että se on. Äidin hauta.

Toisella paikkakunnalla siis....

Vierailija
17/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi myös se maaperä. On niin erilaisia hautausmaita, osa on hiekkamaita, osa nurmikolla.

Olipa kumpi tahansa, niin tavalla tai toisella siinä kukan istutuspaikassa, siinä kiven edustalla, pitäisi olla multaa. Yksi tapa on ostaa sellainen muovinen musta allas, joka täytetään mullalla ja siihen voi istuttaa kukan. Toki multaa voi laittaa ihan maahankin, mutta sitten mullan ja hiekan/nurmen välillä ei ole niin siisti rajaus. Joillakin haudoilla voi olla jo joku esim. kivin rajattu istutusaluekin.

Itse jättäisin vähän väliä kiveen ennen istutuksia, mutta eihän sitä voi kovin kauaskaan istuttaa.

Mutta olen nähnyt sellaisiakin, että on nätti, mutta painavahko irtoruukku siinä vähän kauempana kivestä. Kaunis on sekin, ja sen takaa kiven tekstit näkyy paremmin alempaakin. Joskushan tekstit peittyy kukkien/kasvien alle.

Vierailija
18/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukat istutetaan yleensä sille puolelle kiveä, jossa on tekstiä.

Vierailija
19/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Begonioita olen nähnyt hautausmaalla, ahkeraliisoja ja verenpisaroita.

Vierailija
20/33 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioi myös se maaperä. On niin erilaisia hautausmaita, osa on hiekkamaita, osa nurmikolla.

Olipa kumpi tahansa, niin tavalla tai toisella siinä kukan istutuspaikassa, siinä kiven edustalla, pitäisi olla multaa. Yksi tapa on ostaa sellainen muovinen musta allas, joka täytetään mullalla ja siihen voi istuttaa kukan. Toki multaa voi laittaa ihan maahankin, mutta sitten mullan ja hiekan/nurmen välillä ei ole niin siisti rajaus. Joillakin haudoilla voi olla jo joku esim. kivin rajattu istutusaluekin.

Itse jättäisin vähän väliä kiveen ennen istutuksia, mutta eihän sitä voi kovin kauaskaan istuttaa.

Mutta olen nähnyt sellaisiakin, että on nätti, mutta painavahko irtoruukku siinä vähän kauempana kivestä. Kaunis on sekin, ja sen takaa kiven tekstit näkyy paremmin alempaakin. Joskushan tekstit peittyy kukkien/kasvien alle.

Lisään vielä, että tosiaan nurmihautausmailla ei varmaan ole suotavaa laittaa irtoruukkua nurmenleikkuun takia. Mutta hiekkamailla, joilla haravointi on ainoa hoitomuoto, miksei.