Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalassa olevat/olleet potilaat. Mikä kiire teillä on?

Vierailija
16.06.2022 |

En nyt yleistä kaikkiin potilaisiin, mutta he vastatkoon, jotka tunnistavat itsensä.

Olet koko vuorokauden siellä vuoteessa. Mikä ihmeen kiire sinulla on?

Ja lääkkeet? Heti, kun kello lyö minuutin yli tasan niin soitetaan vihaisena, että missä se on se lääke. On mahdotonta jakaa 30 potilaalle lääkkeet samaan aikaan. Ja jos tippa on tippunut niin heti sillä sekunnilla pitäisi jonkun tulla se vaihtamaan, vaikka itse ei olisi liikkumassa mihinkään tai sieltä jo seuraava tiputus alkaa.

Ja kotiutuminen? Jos on huomenna on kotiutuspäivä niin sängynlaidalla istutaan vaatteet päällä jo kello seitsemän. Sitten nuristaan, kun ei pääse lähtemään ja on odottanut jo monta tuntia.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tippakanyyli menee tukkoon, jos tippa lakkaa tippumasta, pöljä🤦

Joo, aivan varmasti menee ja samalla sekunnilla 😂 

Ap

Vierailija
22/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos tippa on tippunut niin heti sillä sekunnilla pitäisi jonkun tulla se vaihtamaan

Kommentoin vain tuota kohtaa. Minä ainakaan potilaana en tiedä, kuinka tärkeää on, että siitä tippaletkusta koko ajan tippuu jotakin. Voin vaikka luulla, että suunnilleen kuolen, jos niin ei ole, ja siksi olen hädissäni.

Pari kertaa olen joutunut olemaan sairaalassa, ja ennen muuta sain todella huonot ohjeistukset siihen, miten siellä nyt pitää olla. Esim. kaipasin vähän jaloittelua ja lähdin käytäville kävelemään, niin siitähän häly nousi. Mutta ei kukaan ollut kertonut, että ei niin tietenkään saa tehdä. Tai että pitäisi vain maata sängyssä. Tai että on pakko käyttää niitä rumia sairaalavaatteita, jotka jo ulkonäöllään saavat tuntemaan itsensä sairaaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojako se siellä ihmettelee viisauksiaan?🤣

Anteeksi vaan, mutta siivoojat ei välitä tuollaisesta asiasta. Me vaan siivotaan, ja aivan sama milloin ja miten se potilas kotiutuu. Emme myöskään puutu tippoihin ja lääkkeisiin😂 T. Laitoshuoltaja sairaalasta.

Vierailija
24/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kotiinlähdössä on sekin, että monella potilaalla on pitkä kotimatka. Olisi hyvä päästä ajoissa lähtemään, kun pitää vielä käydä apteekissakin ja ehkä se jääkaappi kotona pitää täyttää. Kurjaa, jos vasta iltamyöhään on kotona. Yleensä itselle on sairaalassa sanottu, että ruuan jälkeen kotiutetaan, kun lääkäri on hoidellut reseptit ja antanut ohjeet jatkohoitoon. Sitten kun se ruoka tulee, pukeudutaan. Sitten saattaa mennä monta hermostuttavaa tuntia ennenkuin tapahtuu mitään ja jos joku on tullut hakemaan sairaalasta ja olen hänelle sanonut: pääsen ruuan jälkeen, kun saan ensin reseptit yms. ja tämä henkilö on paikalle tullut, tulee kärsimättömäksi jo hänenkin puolestaan. 

Tuosta tipasta joku aiemmin kirjoittikin. Olen itsekin ajatellut, että voiko se tyhjä putelli siinä roikkua ilman, että sieltä tulee ainetta. Onko siitä joku haitta?

Tätä lääkkeiden täsmällistä ottoa en aluksi ymmärtänyt, mutta toinen kirjoittaja selvensi asiaa, eli tarkoittaako ap, että potilaalla on kotona jo ollut tietty lääkitys, joka otetaan tiettyyn aikaan. Eikö ole ymmärrettävää, että potilas on asiasta huolissaan. Itselläni on mm. silmälääkitys, josta kysyin silmäkirurgilta. Hän sanoi, että ei nyt tunnin heitto vielä maalta merelle heitä, mutta hyvä olisi aina samaan aikaan laittaa se. 

Voin luvata, että kukaan hoitaja ei aamuseitsemältä rupea niitä papereita väsäämään, kun siinä on vähän muutakin hommaa. 

Yleensäkin sairaalassa on ne tietyt ajat ottaa lääkkeitä ja usein määrätty eri lääkkeitäkin kuin kotona. Mieti nyt, mitä siitä tulisi, jos kaikilla potilailla olisi omat lääkkeiden ottoajat ja vielä usemmassa lääkkeessä? Tietysti on joitain poikkeuksia, mutta ne on sitten jo painavia syitä. Jotain peruslääkkeitä, kun ruvettaisiin jakamaan yksitellen... Ja harva oikeasti kotonakaan täysin minuutin tarkkuudella niitä lääkkeitä ottaa. Sairaalassakin se oli täysin mahdotonta toteuttaa, koska jaat lääkkeet 30 potilaalle. Se ei millään onnistu minuutissa. 

Ap

Vierailija
25/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ilmeisesti narkki joka syö potilaiden lääkkeet ja vittuilee potilaille ei ihme jos kotiin tekee mieli.

Vierailija
26/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin äskettäin leikkauksessa. Henkilökunta oli erittäin ystävällistä ja huomioivaa. Koko ajan tuntui, että minusta pidetään todella hyvää huolta. Siitä huolimatta aika tuntui pitkältä. Jo heräämössä kävi aika pitkäksi. Normaalisti on koko ajan tekemistä niin paljon kuin vain ehtii tehdä. Sitten kun joutuu tilanteeseen, jossa ei ole mitään muuta kuin vain olemista, niin se on vieras tilanne, jossa ei osaa olla.

Vierailija
27/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojako se siellä ihmettelee viisauksiaan?🤣

Anteeksi vaan, mutta siivoojat ei välitä tuollaisesta asiasta. Me vaan siivotaan, ja aivan sama milloin ja miten se potilas kotiutuu. Emme myöskään puutu tippoihin ja lääkkeisiin😂 T. Laitoshuoltaja sairaalasta.

Älä välitä. Tarkoitushan tässä oli pilkata minua viittamalla niinkin "ala-arvoiseen" asiaan kuin siivojaan, vaikka laitoshuoltajat ovat aivan yhtä tärkeitä. Turhaan itsekään vähättelet itseäsi, että vaan siivoatte. Se on erittäin tärkeää ja arvostan teitä suuresti. Opiskeluaikoinakin oli monta tilannetta, kun laitoshuoltajat tukivat minua enemmän kuin hoitajakollegat.

Ap

Vierailija
28/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap väärällä alalla kirjoitti:

ap ilmeisesti narkki joka syö potilaiden lääkkeet ja vittuilee potilaille ei ihme jos kotiin tekee mieli.[/quote

Ei ole todellista!? Aivan tarpeeton ja ilkee kommentti. Tuliko sinulle nyt parempi mieli tästä? -sivusta-

Vierailija
29/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap väärällä alalla kirjoitti:

ap ilmeisesti narkki joka syö potilaiden lääkkeet ja vittuilee potilaille ei ihme jos kotiin tekee mieli.

Olen aina ystävällinen ja ammattimainen työssäni. Nämä ovat niitä asioita, joita ei voi ääneen sanoa töissä. Montaa asiaa koko sairaalatouhussa ihmettelen. Älä kuitenkaan huoli. Olen jo etsimässä uutta alaa itselleni. 

Ap

Vierailija
30/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä, joka makaa sängyssä liikkumattomana, on TYLSÄÄ!

Ai että nauttisin. Ei tarvitse muuta kuin maata ja ruokakin tuodaan nenän eteen. Voin kuvitella kuinka ihanan rentouttava loma pieni sairaalareissu olisi. En ole ikinä ollut sairaalahoidossa.

On kuule kaukana rentouttavasta kun olet niin kipeä ettet pysty edes kylkeä kääntämään.

Sitten pötkötellään vain paikoillaan ja rouskutellaan särkylääkkeitä, jotka talo tarjoaa. 

Höpsis, hoitajat tulee hoputtamaan ylös sängystä ettei tule veritulppia. Jos siis on ollut leikkaus, ehkä muutenkin? Kun on niin kipeä että tuskin pystyy hengittämään kun vatsaan sattuu se liike, niin ei auta kuin itkeä ja nousta. Ja kuittailua saa kuulla silti.

Vierailija
31/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sä oot se hoitaja, joka sanoi mulle silmiään pyöritellen "kyllähän tippatelineen kanssa pääsee vessaan!" kun pyysin, että tyhjänä roikkuva tippapussi otettaisiin irti, kun lääke oli jo tippunut.

Ethän sinäkään tee töitä tippuletku käteen kiinnitettynä. Se jonkin verran haittaa käden käyttämistä.

Vierailija
32/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sairaalassa kivaa, ei sairaana eikä terveenä. Jos on kivuliasta ja/tai turhauttavaa niin helposti saattaa unohtua ne vähätkin käyttäytymistavat joita ehkä muutoin olisi. Useimmat hoitajat onneksi tiedostavat tuon. Muistan kun noin 5 vuotiaana isomman leikkauksen jälkeen pääsi pissa sänkyyn, kun en uskaltanut painaa hälytintä ja hoitajat oli vihaisia lakanoita vaihtaessaan. Opin kumminkin ottamaan heitäkin huomioon, mutta ei se kivaa ollut kenellekkään. Itkettää vieläkin.

Vierailija
33/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä, joka makaa sängyssä liikkumattomana, on TYLSÄÄ!

Ai että nauttisin. Ei tarvitse muuta kuin maata ja ruokakin tuodaan nenän eteen. Voin kuvitella kuinka ihanan rentouttava loma pieni sairaalareissu olisi. En ole ikinä ollut sairaalahoidossa.

On kuule kaukana rentouttavasta kun olet niin kipeä ettet pysty edes kylkeä kääntämään.

Ja vaikka pystyisikin ,sänky on niin kapea ettei uskalla .

Sängyistäkin valitetaan muuten todella usein. En tiedä mitä potilaat odottavat meidän hoitajien tekevän asialle. Meidän palkalla ei sinne ainakaan parempia ostella. 

Ap

Ehkä ne odottaa että potilaiden viesti vietäisiin eteenpäin, kun eivät he yleensä hankintaosaston henkilöstön kanssa siellä sairaalassa tekemisissä ole?

Vierailija
34/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos tippa on tippunut niin heti sillä sekunnilla pitäisi jonkun tulla se vaihtamaan

Kommentoin vain tuota kohtaa. Minä ainakaan potilaana en tiedä, kuinka tärkeää on, että siitä tippaletkusta koko ajan tippuu jotakin. Voin vaikka luulla, että suunnilleen kuolen, jos niin ei ole, ja siksi olen hädissäni.

Pari kertaa olen joutunut olemaan sairaalassa, ja ennen muuta sain todella huonot ohjeistukset siihen, miten siellä nyt pitää olla. Esim. kaipasin vähän jaloittelua ja lähdin käytäville kävelemään, niin siitähän häly nousi. Mutta ei kukaan ollut kertonut, että ei niin tietenkään saa tehdä. Tai että pitäisi vain maata sängyssä. Tai että on pakko käyttää niitä rumia sairaalavaatteita, jotka jo ulkonäöllään saavat tuntemaan itsensä sairaaksi. 

Kyllähän käytävillä saa kävellä ja se on erittäin suositeltavaakin ELLEI ole jotain syytä pysyä vuoteessa, kuten vuodelepo tai eristyksissä olo yms. Sairaalavaatteethan annetaan sen takia, että omat vaatteenne eivät sotkeutuisi. Esimerkiksi, jos hoitaja laittaa tippaa ja roiskuisi lääkettä vaatteille niin mikä häly siitäkin nousisi, kun oma lempipusero sotkeentuisi? Tai laitoshuoltaja vahingossa kaataa mehut päälle tai miksei hoitajakin. Me emme välitä tippaakaan minkälaiset rytkyt potilaalla on päällä. Eivätkä sairaat ihmiset kyllä yleensä jaksa välittää miltä näyttävät, kunhan nyt selviäisivät tästä hengissä. 

Ap

Vierailija
35/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa oleminen on tylsää, masentavaa ja tekee hulluksi. Siellä ei pysty nukkumaan, kun naapuripedin mummo kälättää, yskii, aivastelee, oksentaa, piereskelee, valittaa ja painelee soittokelloa. Siihen päälle vielä joku piipittävä masiina ja öisinkin huoneissa ravaavat hoitajat. Hulluksihan siinä tulee. Tarvitsen omaa rauhaa, mahdollisuuden nukkua kipeänä ainakin klo 9 asti ilman keskeytyksiä. Niin ja sängyssä on hiostavat muovipäällysteiset patjat. Viikko tuota valvomista ja hullujen mummeleitten kälätystä riitti mulle.

Vierailija
36/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on adhd. En osaa olla paikoillani vaikka olisin kuinka kipeä.

Vierailija
37/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiire mutta kun on pidettävä itse huoli että saa ne lääkkeet!

Esimerkiksi olin synnytyksen käynnistyksessä ja piti saada supisteluita aiheuttavaa lääkettä 2 kertaa päivässä niin niinä 5 päivän aikana sain 2 pilleriä! Ne unohdettiin tuoda ihan jatkuvasti ja iltapäivällä kun unohdettiin tuoda niin kun kyselin perään niin sanottiin ettei enää näin myöhään anneta ettei synnytys ala yöllä.

Mies oli ab-tiputuksessa osastolla, 4 kertaa päivässä piti tiputtaa lääke. Ihan jokainen päivä 1 tai 2 annosta unohtui antaa.

Leikkauksen jälkeen oli älyttömät kivut, kipulääkettä piti saada 4 tunnin välein mutta enpä saanut. Kun kyselin niin sanottiin että sun olisi pitänyt jo saada, ei voi enää antaa kun ei tiedä olenko saanut vai en.

Siksi.

Vierailija
38/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kotiinlähdössä on sekin, että monella potilaalla on pitkä kotimatka. Olisi hyvä päästä ajoissa lähtemään, kun pitää vielä käydä apteekissakin ja ehkä se jääkaappi kotona pitää täyttää. Kurjaa, jos vasta iltamyöhään on kotona. Yleensä itselle on sairaalassa sanottu, että ruuan jälkeen kotiutetaan, kun lääkäri on hoidellut reseptit ja antanut ohjeet jatkohoitoon. Sitten kun se ruoka tulee, pukeudutaan. Sitten saattaa mennä monta hermostuttavaa tuntia ennenkuin tapahtuu mitään ja jos joku on tullut hakemaan sairaalasta ja olen hänelle sanonut: pääsen ruuan jälkeen, kun saan ensin reseptit yms. ja tämä henkilö on paikalle tullut, tulee kärsimättömäksi jo hänenkin puolestaan. 

Tuosta tipasta joku aiemmin kirjoittikin. Olen itsekin ajatellut, että voiko se tyhjä putelli siinä roikkua ilman, että sieltä tulee ainetta. Onko siitä joku haitta?

Tätä lääkkeiden täsmällistä ottoa en aluksi ymmärtänyt, mutta toinen kirjoittaja selvensi asiaa, eli tarkoittaako ap, että potilaalla on kotona jo ollut tietty lääkitys, joka otetaan tiettyyn aikaan. Eikö ole ymmärrettävää, että potilas on asiasta huolissaan. Itselläni on mm. silmälääkitys, josta kysyin silmäkirurgilta. Hän sanoi, että ei nyt tunnin heitto vielä maalta merelle heitä, mutta hyvä olisi aina samaan aikaan laittaa se. 

Voin luvata, että kukaan hoitaja ei aamuseitsemältä rupea niitä papereita väsäämään, kun siinä on vähän muutakin hommaa. 

Yleensäkin sairaalassa on ne tietyt ajat ottaa lääkkeitä ja usein määrätty eri lääkkeitäkin kuin kotona. Mieti nyt, mitä siitä tulisi, jos kaikilla potilailla olisi omat lääkkeiden ottoajat ja vielä usemmassa lääkkeessä? Tietysti on joitain poikkeuksia, mutta ne on sitten jo painavia syitä. Jotain peruslääkkeitä, kun ruvettaisiin jakamaan yksitellen... Ja harva oikeasti kotonakaan täysin minuutin tarkkuudella niitä lääkkeitä ottaa. Sairaalassakin se oli täysin mahdotonta toteuttaa, koska jaat lääkkeet 30 potilaalle. Se ei millään onnistu minuutissa. 

Ap

Mitä sinä sekoilet nyt?

Missä kohtaa olen sanonut, että hoitajan pitäisi alkaa aamulla seitsemältä laittamaan papereita kuntoon? Kerroin omista tuntemuksista, miten odotan kyllä rauhassa sinne ruokailuun saakka, mutta sitten tulee usein monen tunninkin katko, että papereita ei tule, enkä pääse lähtemään sairaalasta. 

Olenko pyytänyt jokaiselle potilaalle omat lääkkeiden antoajat? En ole. Kerroin, miten potilas saattaa olla huolissaan jostakin lääkkeestä, jos on tottunut saamaan sen tiettyyn aikaan. Uskon, että potilas rauhoittuu, kun hänelle kertoo, ettei se haittaa, vaikka lääke hiukan viivästyisikin. 

Sinä vedät nyt mutkia suoraksi. Jos käytöksesi on yhtä kulmikasta työpaikallasi, en ihmettele, jos saat kielteistä palautetta. Itse olen aina saanut hyvääkin kohtelua sairaalassa. Yhden kerran olisi ollut huomauttamista, mutta en jaksanut, olin niin sairas. 

Jos parantaisit hieman omaa käyttäytymistäsi, voisi asiat sujua huomattavasti paremmin. 

Vierailija
39/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sori, en ole käynyt koulutusta potilaana olemisesta. Koeta kestää.

Vierailija
40/121 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Vähän olen käsittänyt, että kipeänä ja avuttomana ihminen taantuu lapseksi. Ja siitä huomiosta tapellaan kuin pikkulapset ikään. Minä minä minä, minun minun minun ja minulle minulle minulle! Muista viis. Ja sitten ajatellaan, että MULLE pitää saada PARAS vastine niistä kaikista maksetuista veroista.

Ja tuntuu, että sairaalaoloista valittaminen kuuluu vain kulttuuriin ja mielipideilmastoon. Vali vali vaa vaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän