Kvanttifysiikan perusteet, monille jää luu käteen, kun pitäisi siirtyä vaativimpiin laskuihin, tässä hyvä alkeiskurssi!
Monillehan jää varmasti luu käteen, kun pitäisi laskea monimutkaisempia laskuja kvanttimekaniikassa, kun ei olla perusteita käyty läpi käynyt missään. Siitä ei pääse puusta pidemmälle, vaikka osaa ratkaista Schrödingerin yhtälön laatikkopotentiaalille, ja vetyatomille tai vaikka harmoniselle oskillaattorille, mikä on yleensä peruskurssien aihe.
Ei, pitää nämä bra/ket jutut osata heti, ja spinit ehkä hieman. Myös kahden aaltofunktion järjestelmää on hyvä käydä läpi, tuo vetyatomi ei vielä kanna pitkälle, mitä tapahtuu kun laskee vaikka yhteen kaksi aaltofunktiota, missä minimit. Sekä kommutaattorit.
Ei nyt ehkä niin mullistava kurssi, mutta ainakin kvanttimekaniikka käyty läpi helppotajuisesti ja vähän pidemmälle kuin tavallisesti, ja ei tarvitse olla ruudinkeksijä matematiikassa, lukion pitkän matematiikan oppimäärällä ei kuitenkaan pärjää, mutta helppoa matematiikka kuitenkin, verrattuna mitä se voisi olla.
Eli kurssi: kvanttifysiikan perusteet, teoreettisen fysiikan kurssi:
http://www.courses.physics.helsinki.fi/teor/kvaper/
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
missä luentovideot??
Eipä meillä luonnontieteellisessä mitään luentoja kuvata. Joko olet läsnä tai opiskelet itse. Kemiassa esim. 40% on labroja, jotka liittyy luennoitaviim aiheisiin, kuten kvanttikemia.
Joka tapauksessa on opiskeltava itse. Ei se tieto luennolla korvien kautta päähän siirry ilman että ajattelee.
Luentovideo olisi helppo tehdä eikä sitten tarvitsisi seuraavan kerran kurssia järjestäessään tuhlata aikaa luennointiin. Ehkä luennoitsija ei tee videota, jos on laiska ja haluaa tehdä jotain helppoa joka vuosi (luennointi vs. opiskelijoiden kysymyksiin vastaaminen). Itse en luennoista hyödy, mutta ne, jotka luentoja haluavat kuunnella, voisivat tehdä sen milloin haluavat, kelata vaikeammat kohdat läpi useampaan kertaan, pysähtyä miettimään jne. Oikeastaan kummallista, että niin epäkäytännöllinen ja tehoton opetustapa kuin perinteinen luento enää edes on käytössä. Sehän on yli tuhat vuotta vanha keksintö jo.
Ihmisillä on erilaisia tapoja oppia. Toiset oppii paremmin kuuntelemalla, toiset lukemalla. Tietenkin luennon lisäksi tarvitaan itsenäistä opiskelua ja laskuharjoituksia. Mutta se luento voi silti auttaa asioiden ymmärtämisessä. Ainakin joidenkin ihmisten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
missä luentovideot??
Eipä meillä luonnontieteellisessä mitään luentoja kuvata. Joko olet läsnä tai opiskelet itse. Kemiassa esim. 40% on labroja, jotka liittyy luennoitaviim aiheisiin, kuten kvanttikemia.
Joka tapauksessa on opiskeltava itse. Ei se tieto luennolla korvien kautta päähän siirry ilman että ajattelee.
Luentovideo olisi helppo tehdä eikä sitten tarvitsisi seuraavan kerran kurssia järjestäessään tuhlata aikaa luennointiin. Ehkä luennoitsija ei tee videota, jos on laiska ja haluaa tehdä jotain helppoa joka vuosi (luennointi vs. opiskelijoiden kysymyksiin vastaaminen). Itse en luennoista hyödy, mutta ne, jotka luentoja haluavat kuunnella, voisivat tehdä sen milloin haluavat, kelata vaikeammat kohdat läpi useampaan kertaan, pysähtyä miettimään jne. Oikeastaan kummallista, että niin epäkäytännöllinen ja tehoton opetustapa kuin perinteinen luento enää edes on käytössä. Sehän on yli tuhat vuotta vanha keksintö jo.
Ihmisillä on erilaisia tapoja oppia. Toiset oppii paremmin kuuntelemalla, toiset lukemalla. Tietenkin luennon lisäksi tarvitaan itsenäistä opiskelua ja laskuharjoituksia. Mutta se luento voi silti auttaa asioiden ymmärtämisessä. Ainakin joidenkin ihmisten kohdalla.
Luennot on joissain jutuissa kivoja (vaikea aihe/hyvä luennoitsija), mut kieltämättä itsekin tykkään varsinaisen opiskelun tehdä luentovideoiden, netin, kurssikirjan ja vihon kanssa.
Muuutta, toisille sopii!
Suosittelen tutustumaan kurssitarjontaan!