Kvanttifysiikan perusteet, monille jää luu käteen, kun pitäisi siirtyä vaativimpiin laskuihin, tässä hyvä alkeiskurssi!
Monillehan jää varmasti luu käteen, kun pitäisi laskea monimutkaisempia laskuja kvanttimekaniikassa, kun ei olla perusteita käyty läpi käynyt missään. Siitä ei pääse puusta pidemmälle, vaikka osaa ratkaista Schrödingerin yhtälön laatikkopotentiaalille, ja vetyatomille tai vaikka harmoniselle oskillaattorille, mikä on yleensä peruskurssien aihe.
Ei, pitää nämä bra/ket jutut osata heti, ja spinit ehkä hieman. Myös kahden aaltofunktion järjestelmää on hyvä käydä läpi, tuo vetyatomi ei vielä kanna pitkälle, mitä tapahtuu kun laskee vaikka yhteen kaksi aaltofunktiota, missä minimit. Sekä kommutaattorit.
Ei nyt ehkä niin mullistava kurssi, mutta ainakin kvanttimekaniikka käyty läpi helppotajuisesti ja vähän pidemmälle kuin tavallisesti, ja ei tarvitse olla ruudinkeksijä matematiikassa, lukion pitkän matematiikan oppimäärällä ei kuitenkaan pärjää, mutta helppoa matematiikka kuitenkin, verrattuna mitä se voisi olla.
Eli kurssi: kvanttifysiikan perusteet, teoreettisen fysiikan kurssi:
http://www.courses.physics.helsinki.fi/teor/kvaper/
Kommentit (63)
Se joka joskus oikeasti keksii aidon tekoälyn niin siitä tyypistä tulee rikas ja sen ei tarvitse edes valjastaa sitä tekoälyä häsläämään missään pörssissä, kun sillä tienaisi satoja miljardeja.
Se tekoäly ratkaisi muutamassa minuutissa kaikki ihmisiä häirinneet ongelmat. Löytyisi ratkaisu sairauksiin, energiapulmaan, ilmastomuutokseen jne. Ja nuo olisi vasta pieniä askeleita siihen mitä tekoäly pystyy tekemään ja miten nopeasti. joka nanosekuntti tekoäly veisi tegnologiaa sadoilla vuosilla eteenpäin siihen nähden mitä ihminen saisi aikaan ilman tekoälyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha esittää. Ette te mitää muuta oo tehny, ku googlettannu sanan: "Kvanttifysiikka".
Ketkä te? Mulle noi matskut ainakin on helppoja. Varmaan kelle tahansa muulle DI-ma/fy -tyypille myös.
Kiva peruskurssi on ja kiitos linkistä. Tehtävien tekeminen on hauskaa 🙂
No itse olen matemaatikko, enkä tajua fysiikasta pätkän vertaa.
Mutta onhan se hyvä, että joku tajuaa. Itse olen kiinnostunut enemmänkin diskreetistä matematiikasta, joukko-opista ja logiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha esittää. Ette te mitää muuta oo tehny, ku googlettannu sanan: "Kvanttifysiikka".
Ketkä te? Mulle noi matskut ainakin on helppoja. Varmaan kelle tahansa muulle DI-ma/fy -tyypille myös.
Mutta onhan se hyvä, että joku tajuaa. Itse olen kiinnostunut enemmänkin diskreetistä matematiikasta, joukko-opista ja logiikasta.
Nämä ketkä tästä kvanttifysiikasta oikeasti jotain ymmärtää ja osaa sitä tutkia niin on kokomaailman väestöstä varmaankin promillen promille varmaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että vihaan noita prujuja, jotka on koostettu jostain PowerPointeista ja siksi ei ole kokonaisia lauseita! Asioiden yhteydet toisiinsa eivät noista käy ollenkaan sillä lailla ilmi kuin kunnon tekstistä.
Osta Harrisin kirja tueksi
?
Cyril Harris
Quantum Physics for Beginners: Discover the Science of Quantum Mechanics and Learn the Basic Concepts from Interference to Entanglement by Analyzing the Most Famous ExperimentsA SIMPLE GUIDE TO POPULAR PHYSICS: AN INTRODUCTION TO PARTICLES, QUANTUM PHYSICS AND COSMOLOGY FOR ABSOLUTE BEGINNERS by [TONY HARRIS]
TONY HARRIS
Olettaisin, että Randy Harris: "Modern Physics", 2nd Edition, Pearson New International Edition, koska se mainittiin aloittajan linkkaaman materiaalin yhteydessä.
Mutta ehkä Harris kuin Harris kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo meinasin itse asiassa disclaimata tän mut en sit viitsinyt. Itse dippaopiskelija, mut juurikin fysiikka varsin helppoa.
Miksi tuo modern physics maksaa $371 dollaria? Taitaa olla maailman paras fysiikka kirja??
Onneksi oli internacional (intia) versio saatavilla $25. En kyllä maksa 346 dollaria siitä hyvästä että saan värikuvat.
Jos Albert Einstein on aikoinaan käyttänyt Kvanttiteoriaa selittäessään valosähköistä ilmiötä niin on tuossa kvanttiteoriassa oltava perää, kun jotkut sen kieltävät. Aika moni Einsteinin tutkimus on tänä päivänä todistettu olevan totta.
Vierailija kirjoitti:
Miksette ole monimiljonäärejä jos tuo teidän mielestä on helppoa?
Ei pitäisi olla teille temppu eikä mikään suunnitella tekoäly joka tienaa miljoonia pörssissä tai suunnittelee uusia superkehittyneitä puolijohde siruja??
Onhan muuten toooodella hölmö kysymys 🙂 Mut vastaus olis et suathaap olla jotta jottai tommosta tehräänki.
Itse veikkaan enemmän, että nämä kvanttiteoriaa tutkivat keskittyvät johonkin ihan muuhun asiaan, kuin tekoälyn keksimiseen, että heillä ei ole vain aikaa siihen. Eikä kaikki halua rikastua.
Toki jos ajattelisi siltä kantilta, että saisi kehitettyä tekoälyn niin se tekoäly varmasti kyllä ratkaisi kaikki kvanttiteoriaa liittyvät kysymykset hetkessä.
Jotkut ovat katsoneet liikaa Rillit Huurussa sarjaa
Vierailija kirjoitti:
Ei luentovideoita ole, mutta laskuharjoitukset löytyy ja niihin vastaukset.
Turha niitä enää on laskea kun niihin on jo vastaukset olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä sun ajatuksia tällaisen johtopäätöksen takaa: Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla teille temppu eikä mikään suunnitella tekoäly joka tienaa miljoonia pörssissä tai suunnittelee uusia superkehittyneitä puolijohde siruja??
Onhan muuten toooodella hölmö kysymys 🙂 Mut vastaus olis et suathaap olla jotta jottai tommosta tehräänki.
Mitä kurssii sitten suosittelet tuon oppimiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol. Eiköhän se mene päinvastoin? Turha laskea jos ei sitten tiedä menikö oikein vai onko sitä ihan pihalla.
Suoritin kvanttimekaniikan kurssin aikoinaan 90-luvulla, sain kolmosen, joka oli silloin paras arvosana. Tykkäsin kyllä. Fysiikan opettaja olen.
Vierailija kirjoitti:
Itse veikkaan enemmän, että nämä kvanttiteoriaa tutkivat keskittyvät johonkin ihan muuhun asiaan, kuin tekoälyn keksimiseen, että heillä ei ole vain aikaa siihen. Eikä kaikki halua rikastua.
Toki jos ajattelisi siltä kantilta, että saisi kehitettyä tekoälyn niin se tekoäly varmasti kyllä ratkaisi kaikki kvanttiteoriaa liittyvät kysymykset hetkessä.
Mitä duunia sitten voi tehdä jos osaa kvanttiteoriaa? Tuskinpa kaikki missään cernissä voivat olla töissä. Mulle tuo aihe on aina ollut sellaisille wannabee pätijä intellektuaaleille jotka haluaa olla tavallisten ihmisten yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kurssii sitten suosittelet tuon oppimiseen?
Ite valitsin ton teknillisen korkeakoulun, tsemiä 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
missä luentovideot??
Eipä meillä luonnontieteellisessä mitään luentoja kuvata. Joko olet läsnä tai opiskelet itse. Kemiassa esim. 40% on labroja, jotka liittyy luennoitaviim aiheisiin, kuten kvanttikemia.
Joka tapauksessa on opiskeltava itse. Ei se tieto luennolla korvien kautta päähän siirry ilman että ajattelee.
Luentovideo olisi helppo tehdä eikä sitten tarvitsisi seuraavan kerran kurssia järjestäessään tuhlata aikaa luennointiin. Ehkä luennoitsija ei tee videota, jos on laiska ja haluaa tehdä jotain helppoa joka vuosi (luennointi vs. opiskelijoiden kysymyksiin vastaaminen). Itse en luennoista hyödy, mutta ne, jotka luentoja haluavat kuunnella, voisivat tehdä sen milloin haluavat, kelata vaikeammat kohdat läpi useampaan kertaan, pysähtyä miettimään jne. Oikeastaan kummallista, että niin epäkäytännöllinen ja tehoton opetustapa kuin perinteinen luento enää edes on käytössä. Sehän on yli tuhat vuotta vanha keksintö jo.
Totta kai ne asiat on opiskeltava itsekin, on tullut aika monta sataa tuntia vietettyä kvanttikemiaa käsittelevien luentojen yhteydessä kirjaan Atkins Physical chemistry.
Itse taas tykkäsin käydä luennoilla, koska siellä oppi paljon enemmän kuin jos olisin itse yrittänyt lukea kirjaa, josta puolet kaavojen johdannoista puuttui - valmis normitettu aaltofunktio vain ilmaantui jostain.. Luennoilla ne avattiin ja johdettiin.
Angela Merkel on muuten kvanttifysiikan tohtori ja taisipa olla proffakin jossakin vaiheessa. Kova mimmi!
?
Cyril Harris
Quantum Physics for Beginners: Discover the Science of Quantum Mechanics and Learn the Basic Concepts from Interference to Entanglement by Analyzing the Most Famous Experiments
A SIMPLE GUIDE TO POPULAR PHYSICS: AN INTRODUCTION TO PARTICLES, QUANTUM PHYSICS AND COSMOLOGY FOR ABSOLUTE BEGINNERS by [TONY HARRIS]
TONY HARRIS