Paniikkihäiriön oireita?
Olen saanut viime aikoina usein sydämen tykytystä ja jännitys-oireita ihan yllättäen. Esim. jos vieraita on tulossa stressaan tarjoamisista ja siivouksesta sydänoireisiin asti. Aina olen hieman stressannu, mutta nyt tosi paljon. Meinaan aina perua kaiken. Itse vierailut sujuu aina hyvin ja nautin ihmisistä. Olen kuullut paniikkihäiriöstä ja tuli mieleen jos tää ois sitä. joku pilleri tekis mieli ottaa, kun stressitaso alkaa nousta..tosi inhottavaa, ois ihanaa olla rento ja onnellinen...kokemuksia? Olen 34 vuotias ja kahden pienen lapsen äiti. Mies osallistuu paljon kotitöihin, eli en kanna yksin vastuuta. Neuvoja?
Kommentit (8)
Itse saan siitä jännitykseen suuren avun ja se rentouttaa juuri sen verran, että paniikkioireet pysyvät kurissa. Propral on tällainen ei-selektiivinen beetasalpaaja, jota käytetään jännitysoireisiin.
tähän vaivaan? Mietin kovasti, mistä tää johtuu? Olen aika täydellisyyteen pyrkijä ainakin. Lääkkeitä vieroksun kyllä, toivon ettei tämä enää pahene.. Kaverit auttaa eniten ja kun saa jutella. Ongelmaani ei tiedä kuin mieheni. voiskohan kotiäidin lievä eristyneisyys laukaista asian?
Paniikkikohtauksessa yleensä tuntuu että henki loppuu, kurkkua kuristaa, sydän lyö niin kovaa että tuntuu niinkuin tulis ulos rinnasta. Olo on kuin kuolis ja sitä pelkää ihan älyttömästi. Eikä siis mitään pysty tekemään. Luulee vaan sekoovansa ja kuolevansa.
Ensimmäinen paniikkikohtaus oli kauhea. Tuntui tosiaan, että sekoan, pyörryn, ilma loppuu, ja kauhea pakokauhu iski. Paniikkiakin on varmaan monenasteista. Ap:n kohdalla voi olla kyse ihan jännitysoireista ja stressistä, joista itsekin kärsin nykyään, ja niihin syön tuota Propralia. Missään terapioissa en ole käynyt, koska oireet pysyvät hyvin kurissa beetasalpaajalla. Joudun sitä joka tapauksessa syömään rytmihäiriöiden ja korkean verenpaineen takia.
näitä oireita, esim jos olen mokannut niin, että joku ihminen on pahoittanu mielensä mun takia. Tällaisen kauheen tunteen jälkeen meinasin soittaa " valkotakit" . Siis meinasin seota, kun ajattelin mitä ne ajatteli minusta nyt. Jälkeenpäin tulen aina " järkiini" taas ja nauran itselleni. Jotain on tapahtunu, kun näitä oireita ei ennen ollut. Kuvaan kuuluu myös hengenahdistus. Sydänkäyrä on kerran otettu, oli ok. Kyllä tämä auttaa ymmärtämään muidenkin pahaa oloa ja mullakin silmät avautunu..
ap
Esim. juuri Propral on vanha lääke, josta ei minulla ainakaan ole vuosienkaan käytön jälkeen mitään sivuvaikutuksia tullut. On myös olemassa ihan paniikkihäiriölääkkeitä, mutta moni pärjää Propralilla. Se vaikuttaa adrenaliinituotantoon, ei keskushermostoon. Sen voi ottaa vain tarvittaessa, siis ennen jännittävää tilannetta.
lievä paniikkihäiriö, mutta en sinuna vielä mietteisi mitään lääkitystä, koska sanoit, että kun vieraat ovat paikalla kaikki sujuu ihan hyvin. Vakavassa paniikkihäiriössä oireet ovat tosiaan sitä luokkaa, että lääkitys on tarpeellinen. Esim. hyperventilaatiota, pyörtymistä. Jos huomaat, että oireet johtavat siihen, että alat pelätä niiden tuloa ja alat esim. eristäytyä tai välttelemään tilanteita oireiden pelosta niin silloin on aika miettiä terapiaa tai lääkitystä.
paniikilta. tosin se voi olla myös jotain ahdistusta, niitä on aika vaikea erottaa mutta hoitokeinot on oikeastaan samat eli ei se niin tarkkaa edes ole. paniikkihäiriöön voi liittyä vaikka minkälaisia oireita mutta sydänoireet on niitä tavallisimpia, samoin hengenahdistus tai hengästyminen ja esim. kuolemanpelko (järjetön sellainen), hyperventilointi jne. kuulostaa siltä, että sulle saattaisi yksinkertaisesti riittää joku beetasalpaaja avuksi. se siis rauhoittaa sydämen rytmiä ja siten rauhoittaa myös muuten, vaikkei mikään rauhoittava lääke olekaan. kannattaa käydä lääkärissä mutta tärkeintä olisi löytää lääkäri, joka tuntee paniikkihäiriön.