*~*~*Enskat Maanantaina 16.10.2006*~*~*
Minäkin nyt sitten pitkästä aikaa pääsen pinoa aloittamaan=) Vielä viikonlopun juttuihin linkki:http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8594560&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (27)
[color=#556B2F]Voihan maanantai. Eilinen meni ihan kauheen nopsasti kun tehtiin pieni päiväreissu Nauvoon ja illalla käytiin auttaan miehen siskoa (onko se mun nato tahi jotain?! =)) autokaupoissa. Kotiin päästiinkin vasta yhdeksän pintaan ja siinähän se sunnuntai olikin.
Nauvosta tuli mukaan pari ämpäriä rouskuja, jotka jätin parvekkeelle ja nyt ne pitäis prosessoida suolasieniksi..Pyykitkin on kausautuneet. Tää mun taloushan on ihan hunningolla!
Mammanalku oli löytänyt meidät. Tervetuloa! =)
Opella oli vointi parantunut-mainiota! Nyt jännitetään mitäs ne päättää tästä viikosta! Viimeistään tosiaan mennään vaunutteleen yhdessä! =)
Annikalle kiitokset kertomuksesta ja onnea vielä kerran prinsessasta koko perheelle! =)
Titi-uukin oli plussannut! Tuhannesti onnea ja tervetuloa lämpöisesti tälle puolelle! =) Tänne puolelle vaan heti rohkeasti kirjoittelemaan..roiku vaikka molemmilla puolilla hetki..=)
AA sai vihdoin hoitopöydän! Hyvä juttu =) Tosta nimestä sitä vielä, että kun miehen sisko kuuli, että meille tulee tyttö niin se sano heti, että laittakaa nimeksi Aino! =D Ei siis laiteta kun on tosiaan aika paljon niitä tulossa..=) Ja tuliaiset rokkas! =)
Siru kerkes jo pelästyä neuvolassa, mutta onneksi kaikki hyvin! Ja tietty jäät saikulle jos vaan itsestäsi siltä tuntuu! Unohdat moiset omatunnontuskat. =)
Mykis kyseli fysiosta..Mä en sellaisiin mene kun en pysty meneen hierojalle tai muihinkaan juttuihin..Tyhmä =)
Aurora: enhän minä nyt mitään koeajoja! =D Rattaat työnnettiin heti kasaan ja sängyn alle..Koppa lepäilee tyhjillään hoitopöydän päällä..=)
Ne meidän vaunut on muuten 4-pyöräset..olikohan kandi joka sanoi, että jollain tutulla(?) oli kans 3-pyöräset..? Skaterit taitaa olla 3:lla, mutta Racerit 4:llä pyörällä..Niin. Ja mitähän väliä sillä on? En tiedä! =D Halusin vaan selventää. =)
Keskiviikkona on taas neuvola ja puntari pelottaa. Läskikompleksi painaa taas päälle. =)
Nyt pitää lähteä hakeen suolaakin niihin sieniin. Eli suihkuun tästä ja touhuilemaan.
Mukavaa viikonalkua kaikille!
t. poppis ja räpätti rv25+5
Miten voi ihmistä näin väsyttää... viikonloppunakaan en jaksanut kirjoitella, vaikka lukemassa kävin. Lauantaina ajeltiin Hämeenlinnaan kavereiden luokse ja eilisen vietin odottavien kanssa kylpylässä ja syömässä. Oli oikein kivaa, ja turvotuksetkin lähti eilen liikkeelle - mutta tulivat sitten yöllä takaisin... onneksi ei ihan samassa määrin ku ennen kylpyläreissua. En saanut eilen aamulla kosketettua vasemman käden peukalolla pikkurilliä. Ei paljon naurattanut...Illalla olis sit vissiin mennyt sormuskin sormeen. No, ei enää. Vähän huolestuttaa, kun jaloissa oleva turvotus on alkanut sattumaan, siis koko ajan tuntuu kuumotusta ja kivistystä säärissä. Toivottavasti se nyt ei ainakaan enteile mitään veritulppaa, vaikka tietysti mielikuvitus on ehtinyt laukkaamaan jo vaikka mihin asti!
No, se omasta navasta. Uusille enskoille tervetuloa!! Ja Annikan synnytyskertomus kuulosti taas oikein kivalta, se on jännä, et vaikka kuinka lukiessa tuntuu et onpa hurjaa, lopussa lukee aina et menisin vaikka heti uudestaan... :) Se helpottaa vähän!
Muutenkin mun pelkoni ja hormonihysteriani on vähän helpottaneet, kun oon saanut olla kavereiden kanssa. Jotenkin kun viettää kaiket päivät yksin, sitä ehtii ajatella kaikenlaista.
Mun pää on kyllä nyt tosi tyhjä, joten kaikenlainen kommentointi on sula mahdottomuus. Lähden makoilemaan tunniksi vyöhyketerapiaan, jospa se virkistäis vähän. Ulkona on jotenkin tosi synkän näköistä, kun puistakin on jo lehdet tippuneet valtaosin.
Ai niin, pakko mainita, et mies oli eka kertaa täpinöissään synnytyksestä ja laitto mut pakkaamaan poistulovaatteet vauvalle ja itelleni. Yritin sitä synnärikassiakin vähän kokoilla, mutta eipä sinne paljoa tullut tavaraa - kamera ja patterit, hammasharja ja naamarasvat yms., yks kirja ja imetysliivit...
Mut nyt liikkeelle. Hauskaa viikonalkua kaikille!
-Osse ja Santeri rv 36+5
Täällä on taas uni maistunut. Alkaa olla tapa tuo, että käy välillä vähän tankkaamassa aamupalaa ja Hesaria ja sitten porskuttaa unta liki yhteentoista. Mutta hätäkös tässä, kun ei ole menoja pahemmin tällä viikolla, vain keskiviikkona lääkärineuvola ihan aamusta. Näin muuten viime yönä tai oikeastaan noilla aamu-unilla ekaa kertaa unta, että imetin meidän vauvaa. Ja se onnistui tosi hyvin. Olisikohan tuo ennen?
Kerroin teille viime viikolla naapurin tulevasta mammasta, jonka kanssa oltiin kahveella. Hänellä la ois ollut tän viikon torstai ja naureskeltiinkin, että tehdään synnytystreffit tän viikon lopulle. Mutta kaveripa päätti ottaa varaslähdön ja sain poikasensa jo menneenä lauantaina. Vitsit, että antaa itellekin toivoa, että tästä oikeesti voi päästä tositoimiin ihan milloin vain. Yhdelle kaverille just eilen sanoinkin, että sitten ens lauantaina voinkin ajaa treffeiltä suoraan synnärille... =D Ja olen mä jo niin valmistautunut, että sairaalakassi on melkein valmis ja kun lähden pidemmälle kuin kauppareissulle, niin oon ottanut toiset housut mukaan, jos sattuu lapsivedet menemään muualla kuin kotona. (Varovainenko?)
Eilinen menikin sitten aikalailla kotona möllötellessä, mutta illalla käytiin ystäväparin kanssa aivan ihanassa ravintolassa syömässä tuolla Hämeenlinnassa. Toki ravintolan löytäminen sunnuntai-iltana täällä maakunnassa ei olekaan helppoa: tosi moni oli mennyt kiinni jo kuudelta. No, etsiminen palkittiin ja voi veljet, että oli ihanaa ruokaa. Ja ihan vaan hyvän pihvin kunniaksi tää mamma otti kyytipojaks myös lasillisen punkkua. Nammm!!! Mutta täytyy sanoa, että ensimmäisestä varsinaisesta huppelista sitten synnytyksen jälkeen tulee todella halpa: jo lasillinen punkkua toi pienen hiprakan päälle. Hui! ;o)
Viikonloppuna oli ilmoitellut itsestään monta " pimennossa" ollutta enskaa. Kiva nähdä Sara-Mariaa, Neaa ja Sirua!
Sara-Maria: kun olet jo noilla viikoilla, niin ei kannata mennä enää yksityiselle, sillä np-ultra tehdään vähän kaupungista riippuen viikoilla 11-13. Siellä siis tutkitaan niskapoimua, jonka koko antaa viitteitä mahdollisesta kehityspoikkeamasta. Sillä kai pystytään rajaamaan noita down-syndroomariskejä ja kai jotain muutakin. Tarkemmin en kyllä osaa sanoa. Ja siellä monella tarkentuu rv:t ja la.
Siru, älä pode huonoa omaatuntoa saikun vuoksi. Kyllä sun on ajateltava itseäsi ja vauvaasi tuossa tilanteessa. Ei ole sun vika, jos osastolla on liian vähän väkeä. Se on ihan muiden ihmisten huolenaihe. Voimia viimeisiin vuoroihin! Luitkos muuten päätökset huolella? Onko todella myös pakkauksesta päätös samassa paperissa? Kyselee se, jolla näin ei ollutkaan. Ja nyt aloin katsella viikonloppuna niitä hakemuksen kopioita ja päätöksiä, niin huomasin, että mulla ei ole ainakaan noissa papereissa päätöstä lapsilisästä. Joten...
KYSYMYS: onko muilla ollut lapsilisäpäätös samoissa papereissa kuin ä-raha ja pakkauspäätökset? Vai tuleeko siitä päätös vasta lapsen syntymän jälkeen? Siis mä olen kaikkia kolmea hakenut samalla hakemuksella.
Poppis oli sanut ihan mahdottoman upeet tuliaiset! Tekin sitten liityitte tähän hartanklaaniin. Meillä tossa eteisessä jo odottelee SkaterX:t. Mieli palais jo lähtee tyyppäileen niitä pihalle... ;o)
Mammanalku77 oli ilmoittautunut uutena mukaan. Tervetuloa ja onnea odotukseen! Ja rohkeasti mukaan myös Titi-uu!
Ope, vaikka et varmaan ole tätä nyt enää lukemassa, olet mielessäni. Voimahalitusta sinne suureen koitokseen! Jospa tosiaan Ahaa näkeekin päivänvalon jo tänään... Jännää!
AA: me maksettiin Ikean hoitotasosta tuon verran, joten varmasti hyvän kaupan teitte, kun saitte tuolla hinnalla laatua! Meidän EkaVekara ei jumppaa ihan jatkuvasti, mutta nyt mylläys on sellaista, että tosiaan välillä tuntuu tosi pahalta, ku hän vetelee jalkojaan tuossa kyljen kohdalla ylös-alas.
Auroralle onnea!!! Kyllä ne tais muljahdukset olla ihan niitä itsejään... Pian ne siitä vahvistuu. Jes! =)
Voi harmitus, että makkarakin joutuu perumaan treffit. Aika monella muullakin taitaa olla jotain muuta silloin. No, mutta kuten makkara totes, asiat tärkeysjärjestykseen.
Kandikin jo ihan just pääsee kolmenkympinkerhoon - wau! Kyllä tää aika kiitää...
Nyt taidan kipaista kauppaan hakemaan kukkamultaa, kun yks rehu alkaa tursua yli ruukustaan, joten se tarttee jakaa. Onpas sitten ainakin jotain tekemistä tänään.
Voikaahan hyvin kaikki!
-Amy ja EkaVekara, rv 38+4
Kiirettä töissä, joten pikaisesti vaan pakko kommentoida :)
Kandi kommentoi viikonloppuna näitä mun viikkojen määrää. Kyllä mun mielestä kaikilla muilla viikot menee nopeammin, mutta päästäänpä jo huomenna sentäs seittemännelle kuulle. Tammikuukin on siis varmaan tuota pikaa - jee!
Laralle myöhästyneet synttärionnittelut.
Ope jo lienee osastolla, mutta virtuaalitsempityksiä sinne joka tapauksessa.
Uusille tervetulotoivotuksia - olikin useampia viikonlopun aikana. Mutta kuten moni on jo sanonut, täällä on näitä näinä päivinä jakaantuvia sen verran paljon, että uusia jo tosiaan tarvitaankin.
Aurora, kyllä ne sisäelinmuljahtelut on just sitä :)
Joulua pitäisi jo ruveta suunnittelemaan. Yhtäkään lahjaideaa ei vielä ole, jotes voipi taas tulla kiitettävä stressi asiasta. Joulukortteihin sain sentään eilen jotain ideaa eli nyt vain askartelemaan :)
ON: Täysin oireetonta elo täällä. Ei kipuja, supistuksia, ei niin mitään. Olo kaikkinensa loistava. Eilen pikkunen muljautteli oikein kunnolla kun telkkua katottiin, mutta ei nuo potkut vielä moneen viikkoon taida ilkeiltä tuntua... Huomenna eka valmennus ja torstaina vihdoin neuvolaan. Saan vasta nyt ne paperit Kelaa varten eli jälkijunassa tullaan niiden kanssa.
Ai niin, satulatuolista oli viime viikolla jotain juttua. Mulla on tämmönen ollut käytössä jo jonkin aikaa. Työnantaja otti mulle kokeiluna tämmösen, kun kävin pyytämässä jo paljon ennen raskautta. Sopii mun työskentelytavalle tavallista tuolia paremmin. Eikä tosiaan ainakaan vielä ole mitään istumatyövaivoja tullut (mutta kuten ylempänä jo kerroin, ei mitään muitakaan vaivoja).
Työt kutsuu taas... Mukavaa alkanutta viikkoa!
t. Essi, rv 24+6
Perjantaina 13.10.2006 (auts mikä syntymäpäivä pojalla:)) syntyi meidän poitsu klo 00.20. 3260g, 50cm ja pipo 35cm.
Synnytys oli nopsa, 8 tuntia ensimmäisistä supistuksista, jotka tuli kyllä heti säännöllisesti. Kaikki meni kokonaisuudessaan hyvin. Mitä nyt ponnistusvaiheen loppurutistus tuli niin nopeesti, että kätilö ei kerinny leikata ja repesin ilkeesti. Mutta pojalla oli koko ajan kaikki tosi hienosti. Ja kaiken kaikkiaan jäi hyvä mieli synnytyksestä.
Nyt sitten opetellaan vauva-arkea. Päästiin eilen kotiin ja viime yö meni sitten vähän miten sattuu... Tissit on niin kovat, ettei vauva saa oikein otetta niistä. Mutta ehkä se tästä. Imetys sujuu noin muuten oikein kivasti. Ja vauva on niiiiiiiin söpö!
Joo, mutta tuun kertomaan tarkemmin synnytyksestä joku toinen päivä. Toivottavasti seuraavaksi sitten amy ja ope pääsee tositoimiin! Hyviä vointeja kaikille enskoille!
-Larsku ja poitsu 3vrk
Onnea larskulle ja koko perheelle pikku prinssistä!!
Tule sitten kertomaan paremmin synnytyksestä kun jaksat!!
Viikonlopusta on taas selvitty ja töissä onkin aamupäivä mennyt kivasti netissä! No ei nyt ihan sentään, kyllä mä töitäkin aina välillä teen¿ ;) Kiitoksia kovasti kaikille ultra-onnitteluista! Oli se kyllä jotenkin niin hurjan hienoa, että olen kyllä tosi tyytyväinen että päätettiin sinne mennä. Vieläkin tulee onnellisena hypisteltyä niitä pikkuisen kuvia, vaikka eihän niissä kyllä näy kuin sellainen möykky, mutta kumminkin se on se meidän oma möykky :D
Iida-Linneallakin oli hyviä uutisia ultrasta! Ihana kuulla että kaikki oli hyvin ja pikkuinen oli vielä esiintynytkin teille kovasti. :)
Hanilla ja Laraleilla oli ollut synttärit, myöhästyneet onnittelut vielä täältäkin!
Ja Aurora oli tainnut tuntea ekat liikkeet! Huimaa! Isot Onnittelut sinnekin! AinoAurora taas oli tuntenut liikkeitä vähän liikaakin¿Ei varmaan kivaa kyllä sekään, voi vaan kuvitella vielä tässä vaiheessa.
Muutama uusikin oli tullut joukkoon mukaan! Ainakin Ama-83, Kaikkea _uutta ja Mammanalku77. Kiva tosiaan saada uusia mukaan, ja vielä pari melkein samoilla viikoilla kuin itsekin!
Sara-Maria, kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa! Mulla kans ensimmäinen neuvola tällä viikolla. Aika jännää nähdä sekin paikka, vaikka mulla kyllä viikkoja on niin vähän että ei kai ne vielä sydänääniä kuuntele, mutta kiva silti mennä käymään jo.
Poppis oli saanut mahtavat tuliaiset! Huipulta kuulosti se saksan maajoukkueen potkupuku! Me oltiin kans viikonloppuna Nauvossa käväisemässä. Ehkä ollaan oltu samalla lossilla! :)
Titille hurjasti onnitteluja plussasta! Rohkeasti vaan tällekin puolelle kirjoittelemaan, kyllä se haaleakin plussa ihan kunnon raskautta tarkoittaa! :)
Ossen turvotukset kuulostaa kyllä tosi hurjalta =/ Onneksi sentään kylpylä ja kaverit oli auttaneet, sekä turvotukseen että hysteriaankin! Yksin ollessa tosiaan tulee aina oikein vellottua kaikenlaisissa ajatuksissa eikä ne sitten pysy enää välttämättä ihan järkevissä rajoissa.
Larskulle isot onnittelut pojasta! Aika hyvin, kun ehti just menemään sinne 13. päivän puolelle ;) Mutta mitäs noista kun kaikki kerran meni noin loistavasti!
T: Meriheppa rv 8+2
ja koko muukin perhe, niin se vaan koitti vauva-arki teidänkin perheeseen, vaikka taitaa olla vielä yhtä juhlaa kuitenkin.
Voih voi kun mäkin jo pian saisin oman nyytin kainaloon.
Kaima: Usko pois vaan kyllä se on teitin " einari" joka siellä mahassa pulisee, kohta tunnet kunnolla liikkeitä, ekat kunnon potkasut kun tunnistaa niin se tunne on AIVAN uskomaton.
AA
eli aamu ollut vauhdikas, ja nyt kyllä seuraavaksi päikkäreille suuntaan.
aa:onnea hoitopöydästä:)
siru: huonosta omastatunnosta ja saikusta. täällä toinen ilmoittautuu. ennen saikkua tunsin huonoa omaatuntoa kun muut joutui tekemään enemmän ilta- ja viikonloppuvuoroja, kun en enää yksin tehnyt töitä. ja sit tietty saikun myöntämisen jälkeen tuli huono omatunto että oonkohan mä nyt jotenkin liian herkkä tms kun tässä vaiheessa jo lomalle jäin... eli mä oon juuri oikee ihminen sanoon että älä välitä, kyllä ne työt tulee siellä ilman sinuakin tehtyä, sun pitää nyt kuunnella ittees ja masukkii:)
tervetuloa uusille tulokkaille:)
mykis: tuosta synnytyksen käynnistymisestä. mun mies on jostain ihmeen syystä kieltänyt multa shoppaileen lähdön jouluviikolla, aina oon joululahjojen oston viime hetkeen jättänyt. en sit tiä mikä siinä on takana (mulla la VASTA 29.12:))
amy: mulla ainakin uli äp-päätös pari viikkoo postituksen jälkeen. kelan sivuilla ei äitiysrahasta näy vieläkään mitään muuta kun et hakemus saapunut 5.9...
larskulle onnea uutisista:)
kukas se muuten viime viikolla puheli niistä stringeistä, jotka aiheutti lähinnä huvitusta miehessä? meillä kävikin eilen näin: tultiin pihatöistä ja otin ulkohousut pois. mies sit tuli massua halaileen ja pussaileen... ja tykästyi kovasti myös housuista massun alla;) eli ilmeisesti ei vielä niin iso masu... anoppi kyllä poikaansa (mun miestä) pelotteli viikonloppuna et nythän se vauva vasta alkaa kasvaa. ja niinhän se kirjojen mukaan menee, kun simppis on tähän asti kerännyt painoo sen kilon ja nyt kymmenen viikon aikana pitäis saada vielä 2 ainakin lisää... kai sekin jossain sitten näkyy...
poppis oli kyllä kivoja tuliaisia saanut:) hölmö kaveri kun ei ollut mitään ostanut! mulle on kans tullut tuliaisia jopa goomeilta:) (muutakin kun haiseva krapulainen ukko:)) kun oltiin puoli vuotta seukattu, iski morkkis kun mä ostin miehelle jotkut parin euron boxerit ja toinen toi sellasen iiissoon nalle puhin *hupsis* nooh toi nalle puh on kyllä hyvä korvaan miehen jos ei joskus oo paikalla:)
nyt nukkuun,
tikru ja simppis 29+3
Huomenta vaan kaikille. Tuli sitten hiukan nukuttua näin yövuoron perään, vielä kaks yötä pitäis jaksaa valvoa. Aamupalalle pitäis suunnata ja koirulin kanssa ulkoilemaan. katotaan mitä mä vielä muistan kommentoida.
Poppis oli saanut miehukselta mukavia tuliaisia.
mammanalku tervetuloa mukaan :) Titikin rohkeasti vaan mukaan tänne puolelle.
AinoAurora: mukavaa ku löytyi mieluisat kalusteet pikkuiselle.
Siru: eiköhän sitä hyvällä omalla tunnolla voi töistä pois jäädä, pitää vaan ajatella omaa ja pikkuisen parasta.
Larskulle onnittelut pojan johdosta :)
Meriheppa: Innolla odotan kyllä ensimmäistä neuvola-käyntiä. Meillä täti sano, että voidaan kuunnella josko kuuluis jo sydänääniä neuvolassa. Sitä tässä odotellessa. :)
Pakko nousta ja ruveta ahertaan, että kerkee illlalla töihin :)
-Sara-Maria rv 9+4-
just manasin kun ei kelan sivuilla mitään näy. no, jouduin äsken palkanlaskijalle soittaan kun palkkakuitissa oli jo vika saikku viikko laitettu palkattomaks. no, hän täyttää sen kelan paperin sairauspäivärahasta tms ja lähettää mulle allekirjoitettavaks.
mut sit se pommi. eli sain kuulla että tuon 21.11.06-?.3.07 saan rahani normaalina kuukausipalkkana työnantajalta??? eli oonko ollut ihan hukassa kun luulin et tuo raha tulee kelalta, vai onko kiinni jostain työnantajan sopimuksista? osaako joku kela- tai palkanlaskenta-ihme neuvoa?
tikru
meillä on ainakin työehtosopimuksessa sellainen kohta, että työnantaja maksaa 72 arkipäivää ä-loman alusta ihan normipalkkaa ja sen jälkeen on sitten se Kelan ä-rahakausi. Teillä on varmaan sama juttu. Mikäs sen mukavampaa? =)
Ja tosiaan mä mietin edelleen sitä, et miten tuon laspilisän kanssa, tuleeko siitä erikseen päätös vai pitääkö mun taas alkaa soitella kelaan. No, kurkkaan niitten sivuille ja jos ei sieltä tietoo löydy, niin soittelen vaikka huomenissa sinne.
-Amy-
Ai niin, Larskulle ja perheelle kovasti onnea pienestä pojasta!!!
sieltähän sitä kelan sivuilta löytyi tietoa, kun viitsi tarkistaa. Siis päätös postitetaan ekan maksukuukauden lopussa ja päätös on siis tehty. Hmmh, oliskos voinut tutkia tuon ennen kuin alkoi täällä ihmetellä...
Ja sitten vielä tikrulle jatkoa, että noilta päiviltä, miltä saa työnantajalta palkkaa ä-lomalla, niin kela mun ymmärtääkseni maksaa jotain työnantajalle, samalla tavalla kuin ainakin meillä sairaslomatapauksissa.
-Amy jälleen kerran... :)
Maanantait on niiin tylsiä päiviä... Meidän astianpesukone, ikivanha sellainen, sanoi sopimuksensa irti ja päästi vedet lattialle. Ei ois voinu pahempaan aikaan tuokaan tapahtua, no toki nyt on vielä aikaa tiskailla käsin, mutta kun väsyttää eikä muutenkaan saa aikaan mitään hyödyllistä.. Onhan sitä ennenkin pärjätty ilman koneita, mutta kun siihen on niin tottunut :/ Meillä on vuokra-asunto, joten ei onneksi tarvi itse maksumieheksi ruveta, kone on jo viety pois ja tulee takaisin joko korjattuna tai sitten tilalle ihan uusi kone. Kun nyt ei kovin kauaa menisi..
No mutta jotain piristystä tähän ankeaan maanantaihinkin, vaihtui taas raskausviikko ja meidän Kaapo alkaa olla ihan valmis vauva! Vaikka kyllä mun puolesta saa vielä kerätä lihaa luiden ympärille ennen kuin tulee ulos tähän kylmään maailmaan.
Ja sitten muiden kuulumisiin:
Larskun perheelle lämpimät onnittelut pikkumiehestä, hienoa että kaikki sujui hyvin! Nyt vaan ihanaa vauvantuoksuista arkea viettämään :)
Tigger, käsittääkseni asia on niin, että jos työsopimus on voimassa niin työnantaja maksaa täyden palkan kolmelta ekalta äitiyslomakuukaudelta. Näin meillä ainakin. Eikös se niin mene, tietääkö joku muu paremmin?
Sara-Marialla on hurja yövuoroputki, jaksamista!
Amy, mulla ei ollut myöskään lapsilisäpäätöstä samoissa papereissa, vaikka yhtä aikaa kaikkia hain. Oletin että siitä päätös tulee vasta vauvan synnyttyä? Mites muilla on ollut?
Osselle jaksamista turvotusten kanssa! Varmasti kurjaa tuollainen..
Onko sulla pian neuvola? Kysy nyt siellä varmistusta että onkohan tuollainen jalkojen kivistys ihan normaalia turvotukseen liittyvää. Varmaankin on, mutta hyvähän siitä on kertoa.
AA, varmaan on ihan vauvan temperamentista kiinni tuo liikkumisen määrä. Meidän Kaapo on ollut koko ajan melko rauhallinen kaveri. Tasaisin väliajoin pientä möyrimistä ja illasta sitten vähän enemmän jumppaa, muttei noin kovasti kuin teidän neiti :) Koita kestää, toivotaan että liikkeet vähän rauhoittuu sitten kun tilaa jumppailla ei enää niinkään paljon ole.
Siru, huonoa omaatuntoa täälläkin oli silloin saikulle jäännistä, mutta nyt vain unohdat sen, töistä poisjäänti on varmasti ihan oikea ratkaisu sun ja tiitin hyvinvoinnin kannalta!
Auroralle onnittellut ekoista liikkeistä! kyllä ne siitä vahvistuu.. :)
Vilkutuksia kaikille muillekin enskoille!! Pitää vissiin sitten tarttua tiskiharjaan, ei nuo astiat itsekseen peseydy :/
Viipero & Kaapo rv 37+0!
pidän pinoa pystyssä.
Unohtui sanoa, että huomenaamuna klo 9.30 on meillä sitten aika sinne ä-polille ulkokäännökseen :S
Pitäkää peukkuja että saadaan poika käännettyä ja kaikki menee hyvin!
Viipero kera istuvan Kaapon, rv 37+0 vieläkin (kylläpä nuo viikot näyttää hurjilta..!)
Voi miten mukavaa kun uusia enskoja on useita ilmaantunut paikalle. =) Sydämellisesti tervetuloa. Täällä iso osa menee sellaisilla viikkoluvuilla, jotta jossain kohti jo mietin että jäänkö itsekseni turisemaan. ;) No ei kai sentään. Mutta siis, mukavaa jotta olette tänne tulleet!
Siru, jää täysin hyvällä omalla tunnolla pois töistä. Minua mietityttää lähinnä potilaiden arvaamaton aggressiivisuus. Sitten kun masu kasvaa se voi myös herättää monenlaisia tunteita potilaissa. Olenkin jo nyt ruennut tsemppaamaan itseäni, että sitten heti jos tuntuu siltä ettei työnteosta tule mitään niin pois vaan...
Larsku oli saanut oman nyyttinsä jo ihan oikeasti syliin. Onnea kovasti koko perheelle!
Minulla olisi eka neuvolalääkäri keskiviikkona. Innolla odotan sitäkin käyntiä. Varmasti nyt jo pikkuisen sydänääniä kuulostellaan. Vanhempani tulevat torstaina käymään ja silloin onkin kiva näyttää noita ultrasta saatuja kuvia. Ellei ne kulu puhki ennen sitä... Niin mielelläni niitä hypistelen.
Sitten sellainen kyssäri, että onko teillä makuaisti ikään kuin parantunut raskauden aikana? Minä tykkään syödä tuollaisia vähärasvaisia juustoja ja parhaillaan jääkaapista taitaa löytyä Valion Polaria. Aikaisemmin ei nyt niin kummoiselta ole maistunut, mutta viime päivinä jotenkin maku muka voimistunut...
Mukavaa viikkoa kaikille! Pukeutukaa lämpimästi kylminä aamuina. Nyt lähden hetkeksi pötköttelemään. Söin ruokaa ja jälkkäriksi suklaata ehkä vähän liikaa, joten lepäily voisi tehdä hyvää.
iida-linnea rv 12+0
Hui kun oli jännä Täydelliset naiset - onneksi olin lukenut etukäteen juonipaljastuksia, jotta tiesin pyytää miehen pitämään mua kädestä oikeaan aikaan! ;)
Iida-Linnea, mulla on sekä maku- että hajuaisti ihan uusilla ulottuvuuksilla. Nehän liittyy toisiinsa, joten sikäli luonnollista. Mutta olen tosiaan huomannut ennen melko mauttomissa ruuissa ihan uusia ulottuvuuksia.
Tikrulle selvitettiinkin jo palkallisen äitiysloman kiemuroita. Eli työpaikka hoitaa sulle palkan ihan normaalisti, ja kerjää sitten Kelalta saataviaan jälkikäteen.
Munkin pitäisi soittaa töihin että hoitavatko he mun sairaspäivärahajutut Kelan kanssa, kun saan 4 viikolta normaalin sairaspalkan, ja sitten siirtyy Kelan päivärahalle. (Mulla kerkiää tulla tätä saikkua yhteensä joku 6-7 viikkoa ennen äp-rahalle siirtymistä.) Olisi kiva tietää saanko marraskuun alussa mitään palkkaa, vai pitäisikö sairaspäivärahahakemuksen (huh miten pitkä sana!) kanssa jo kiirehtiä, jotta Kela ehtisi käsitellä sen piakkoin...
Viiperolle peukut pystyssä käännöstä varten! Tule sitten kertomaan, miten kävi.
Huomenna olisi neuvola aamulla: pitää syödä nyt illalla ja aamullakin vielä ananasta, jotta saisi turvotusta pois. Mulla ei siis muuten ole sitä, mutta aamuisin aina nakkisormet vaivaa. Ja kun neuvola on juuri aamulla, niin terkka pian luulee, että olen koko ajan niin turvoksissa...
Punnitus kauhistuttaa, viimeksi oli tullut kahdessa viikossa 2200g. Lupailin kovasti ettei nousu jatku sellaisena, koska mulla yhteisnousu siihen mennessä noin 7kg eli kuin suoraan oppikirjasta. Vauva-lehden kiekon mukaan nyt pitäisi olla tullut 8-9kg, eli ei tarvitsisi olla tullut juuri yhtään kiloja... :/ Potuttaa vaan se painon alituinen vahtiminen, varsinkin kun on nuorempana ollut vähän hankala suhde syömiseen. Nyt kun vihdoin " saisi" lihoa rauhassa (oman pään puolesta), terkkarit sitten huomauttelevat mielestäni tosi herkästi pienestäkin lihoamisesta! No, itsehän ne kiloni kannan.
Kandi & muhku 29+4 edelleen
Iltoja!!
Ylpeänä viestintuojana saan kertoa seuraavaa viestiä, joka kännykkääni tuossa illan aikana saapui:
Pieni viluinen " Ahaa" tyttäremme tuli maailmaan tänään 16.10. klo 17:22. Pieni painoi 1940g ja pituutta oli 44cm.
Pienen kokonsa takia hän pääsi lämpöpatjalle hoitoon.
Sekä äitinsä että " Ahaa" voivat hyvin!!
IIIISOT ONSKUT IHANALLE OPELLE JA PIENEPIENELLE AHAALLE!!!
Jushka, toivoo pian pääsevänsä tulemaan perässä
Onpa tositosi pieni Ahaa! =) Mutta toivottavasti sitäkin pirteämpi! Kyllä nyt olis Open perheessä Ruskovillan pikkuriikki-sarjan vaatteet tarpeen. Onnea vaan kamalasti Opelle!! Ihana kuulla, että maailmaan on tultu ja kaikki voivat hyvin! Voi. :' -)
En mä nyt osaa mitään muuta kommentoidakaan.
Ai niin Kandi: toivottavasti terkka tajuaa päästää sut vähällä ton painonnousun vahtimisen suhteen! Voisit vaikka sanoa, että sulla on aikaisemmin ollut itselläsi vaikea hyväksyä vähäistäkään painonnousua, jos se vähän hillitsis sitä pahinta hössäämistä. Oikeasti niitä kiloja voi katsoa vasta sitten imetyksen jälkeen, useimmillahan vauva imee tuomansa kilot kertaheitolla pois! Ja tsemppiä sen turvotuksen kanssa! En tiennytkään, että ananas auttaa. Mä olen joutunut jättämään aviolliset tunnukset pois nakkisormesta, kun pelkäsin että sormi alkaa muuttua siniseksi ja ne joudutaan sahaamaan... Nyt onkin tosi vapaa ja vallaton olo, suoraan bailaamaan! :-P ( . ) on vaan jo VÄHÄN tiellä. :-) Niin joo, ja mullakin on huomisaamuna neuvola, kello 10.15.
Kehuskelenpa minäkin vähän hankinnoilla: meille on tulossa vaunuiksi ihan uudet Ora Saagat, väri beige-harmaa! Niillä kelpaa kärrytellä pitkän tovin. Mukana tulee lisäksi samaa sävyä oleva hoitolaukku. Tähän sijoitammekin sitten kuutisensataa euroa... Mutta pinnis, hoitopöytä ja ihan hurjasti vaatteita on saatu tulevilta isovanhemmilta ja sitteri saadaan lainaan ystäväperheeltä, joten isoja hankintoja ei niin kamalasti muita kuin nuo vaunut olekaan. Kestovaippoja olen tehnyt ja aion tehdä itse, kierrätysmateriaaleista ja uusista. Jes mikä supermommy tunnenkin olevani jos tämä kaikki onnistuu. Ja en ottanut tuota kestovaippa-aihetta täällä esille aiheuttaakseni kenellekään huonoa omaatuntoa, ihan varmasti maailma pelastuu muillakin keinoin!
Huh. Oon vieläkin ihan täpinöissä noista Open uutisista. Hurjaa!
Nyt kuitenkin petiä kohti miehen seuraan. ;-)
Öitä enskattaret!
Terkuin Ladie, joka huomaakin, että kello on jo hurrjasti... ja pikku-L viikoilla 32+4!
Annikalle kiitokset synnytyskertomuksesta, se oli oikein sopivaa luettavaa tässä mielentilassa :) Aina on kiva kuulla, kun synnyttäneet toteaa, että voisivat tehdä saman uudestaan! (Ja sehän se varmaan meillä monilla enskoilla tarkoituksenakin...)
AA, sulla on varmaan kyllä tosi vilkas lapsi tulossa - tai sitten liikkeet tuntuu vaan niin selvästi kun olet niin hoikka! Muhkukin kyllä jumppailee ahkerasti, mutta harvoin siten, että tuntuisi ikävältä. Liekö sitten tämä vatsan muoto vaikuttaa, ehkä tällainen " tyttömaha" antaa paremmin periksi ja vaavilla on myös sivusuuntaan enemmän tilaa myllätä..? Mutta ne ylävatsalle osuvat potkut ja venytykset kyllä tuntuu aika pahalta tässäkin pötsissä. No, eipä sullakaan ole enää kuin pari kuukautta kestetävänä! :)
Titi-uulle tervetuloa tänne puolelle! Sä taisit tulla enskojen kuumeilupuolelle juuri silloin, kun mä siirryin sieltä tänne odottavien joukkoon. Muistan vaan lukeneeni sun kuulumisia vielä siinä siirtymävaiheessa :)
Omaa napaa: poika myllää jonkin verran, mutta tunnistan jo aika hyvin, milloin se on hereillä ja milloin unissaan. Hassua kun ne pienemmätkin liikkeet tuntuu jo. Joku muukin tuossa sanoi miten tunnistaa myös osan selän puolelle kohdistuvista liikkeistä; sama täällä. Sikäli kivaa että ikinä ei mene hirveän kauan ettei tuntisi liikkeitä, ei siis tarvitse kantaa huolta pienen hyvinvoinnista.
Maha on kuulemma kasvanut nyt melkeinpä viikossa selvästi, ehkä se selittää kaikki nämä äkillisesti tulleet kivut. Viimeksikin tuli kauheasti eri kipuja mahankasvun yhteydessä... Niin ja ne liitoskivut vaivaa edelleenkin, mutta soittelin äipälle eilen, ja hänellä ne ainakin olivat kiusana vain pari viikkoa juuri näillä main, sitten jäivät taka-alalle myöhemmillä viikoilla. Toivotaan samaa tännekin!
Nyt pitää mennä aamupesulle, pitäisi lähteä luennolle tunnin päästä. Karsea nuha vaivaa, uskaltaisikohan sitä laittaa toiseen sieraimeen nenäsumutetta?
Kandi & muhku 29+4