( ♥ ) T-TERHOJEN maanantaimourut ( ♥ )
Ja viikonlopun sessio ;)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8593430&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (34)
NASU: Soittaisit sinne ä-polille! Kyllä sä jo monen lapsen äitinä tiedät mikä on normaalia näihin viikkoihin kuuluvaa ja mikä ei. Mutta onneks sulla huomenna sentään neuvola.
Meidän Iines on tosi alhaalla ja paineen tunnetta esiintyy ajoittain tosi voimakkaana, varsinkin jos paljon supistelee. Myöskin tunnetta että jotain valuis koko ajan on ollut. Vissiin enemmän valkovuotoa erittyy kun oikein kovasti supistelee ja vihloo kohdunsuulla. Myöskin pahimmillaan ollut sellainen tunne ettei parane mennä vessaan ähisteleen tai kyykistellä ettei vauva putoo ulos! =)
Nyt muutamana päivänä on kuitenkin ollut tosi hyvä olo kaiken suhteen, voisin jopa sanoa että ihan normaalilta raskaudelta tuntuu tällä hetkellä! Fablen kirjoittamat ajatukset tuntu ihan omilta!!!!!
Sitten kun innostun " hyvistä päivistä" niin saan taas karvaasti maksaa maaten sängyn pohjalla supistuksia kellottaen. Parempi ottaa meidän kaikkien suppareista yms kärsivien rauhassa muutama viikko vielä!
Toivottavasti Tuiskualla kaikki hyvin ja olisi päässyt sairaalasta takas kotiin!
Parina päivänä olen tässä oikein ryhdistäytynyt ja laittanut herkkuruokaa; mm. aurajuustolohta eilen ja tänään ihanaa juustoista tuorepastavuokaa. Nam! Sitten leivoin suklaakääretorttua, joka meidän pojan lempparia. Onkin syönyt yksinään puolet siitä! Mutta kyllä olen nukkunut parin tunnin päikkäritkin. Johan olis tämä mun elämä muuten aivan liian energistä! ;)
Sunmom: En kyllä nähny sua eilen, ainakaan kuvauksen perusteella. Toisaalta paljon siellä oli porukkaa silloin puolen päivän aikaan. Mullakin oli 4v neiti mukana hiplaamassa joka ikistä lelua yms. Hällä oli päällä ruskea paita ja v.pun toppaliivi, v.pun pystyraidalliset sammarit ja vaaleat pitkät kiharat hiukset.
Tsemppiä vaan pukamien kanssa painiville! Ei ole mukavaa, kokemuksesta tiedän! Ne sentään mulla vielä pysyneet poissa...
Jaahas, taitaa tuo pikkukakkonen olla lopussa. Lähen neidin kanssa köpöttelemään kirjastolle...
t. H ja Iines 27+2
Tigger:
suosittelen että koitat HETI päästä eroon tuosta ummetuksesta, ettei ala vaivaamaan oikein urakalla. Mulla autaa säännölliseen vatsan toimintaan se visiblin jauhe (apteekista) ohjeen mukaan aloin ottamaan ja ekalla viikolla oli vessa keikka joka päivä ja maha löysä. mutta sitten parin viikon käytön jälkeen mulla on vakiintunut suolen rytmi niin, että isohätä on joka toinen päivä, joka mun mielestä tässä olotilassa on jo ihan tyydyttävä. Eikä vessassa tarvitse oikeesti puhista, vaan suoli toimii, kuten terveen suolen tuleekin. Visiblin sitoo suolesta nestettä ja pitää näin ulostemassan pehmeänä. Luumuja saa varmaan syödä aika lastin, että pääsee samaan lopputulokseen. Aion jatkaa tämän valmisteen käyttöä aamuin illoin (jogurtin tai tuoremehun seassa) raskauden loppuun saakka ja varmaan jälkeenkin, koska mulla oli esikoista odottaessa ja muutenkin TODELLA laiska suoli. Kesällä oli 4 päivää väliä ja vatsa alkoi olla tosi kipeä ja olo kuin ilmapallolla.
Zatu:
Sää se jaksat puuhastella joka päivä ja vielä kaiken hyödyllisen parissa ;) Saa kyllä miehesi olla onnellinen kun koti on puunattu joka päivä! Kunhan et vaan liikaa rehki, ettet väsy. Tunnustan - mäkin pesin vessan viikonloppuna, kun alkoi olla taas sellaset rautaisen veden jättämät jäljet...
Elin@:
Juu siis mulla on liian ahdas ja kapea tuo suun kaari, ettei sinne enää yhtään ylim. hammasta mahdu. Siksipä ovatkin puhjenneet vaan hieman esiin, kun eivät mahdu työntymään esiin kunnolla. Ovat siis tulehdusriski itsessään ja saattavat lisäksi työntää vinoo varsinaista purukalustoa. Ei ole vaan inspiroinut operaation hinnat ja se kipu, leikkaamaan, kun varmaan joutuis :( Mulle on siis ekan kerran sanottu tästä -99 ja sitten -02 ja vielä ne ovat tallella :) Jos vaikka rassukka tyhmenen niiden poistosta :O
Suuhygienisti tosin kehui, että tunnollisesti olen harjannut, eikä hällä ollut mitään huomautettavaa. Nyt on suussa ihan outo olo, kun kaikki välit on koukittu oikein kunnolla :)
Nasu:
Kuulostaa kyllä huolestuttavalta tuo sun tilanne. Mä olisin jo varmaan ihan paniikissa. Naisen intuitiosta aina jauhetaan, joten ota asia oiken juurta jaksain puheeks siellä neuvolassa ja mene vaikka aikaisemmin gynelle tarkistettavaksi...Toivottavasti kaikki on hyvin! Tulehan huomenna kertomaan kuulumiset.
4D-ultrasta vielä:
Soittelin paikkoja läpi ja kolmessa eri paikassa omavastuuksi jäisi 163, 150 ja 100 euroa. Tuossa 100 euron paikassa on ns. laitteen sisäänajo käynnissä ja siksi on edullinen muihin verrattuna. Pitää vielä mieheltä kysästä, mitä meinaa...
Äitee ja " Aatu" 25+3
Reissut on reissattu, sairaslomat vietetty ja töihin taas palattu :-) Automatkat meni pe ja su ihan ok, vaikka ihan mojovia supistuksia tuli pari kertaa. Tänään tosiaan töissä kahden viikon lomailujen jälkeen ja väsyttää ihan armottomasti. Sijaista sitten opastin koko päivän ja normaalit hommat ohessa, oli vielä kaksi ihmistä pois että kiirettä riitti :-/
Paljon juttuja oli kertynyt, no kukaan ei vielä ole synnyttänyt (ainakaan ilmoittanut :-). Nyt on olo sen verran väsy että vedetään lyhyesti.
VointiG: supisteluja ollut ja muutenkin se raskauden hehku on mut nyt kiertänyt kaukaa, kaikkea pientä vaivaa ollut.
KotonaoloG: esikoinen oli 1 v kun meni hoitoon, nyt toivon että voisin olla edes 1,5 v kotona, katsotaan taloudellisen ahdingon mukaan.
VauvanvointiG: välillä mietityttää. Toivon parasta, varaudun " vähän" henkisesti siihen ettei kaikki menekään ihan toiveiden mukaan.
NASU: toivottavasti ei mitään vakavaa, selvitä kuitenkin mistä voisi johtua, ei kuulosta ihan normaalille.
Pukamista kärsiville - tsemppiä. Esikoisen kanssa niistä kärsin, onneksi nyt olen selvinnyt (toistaiseksi) ilman.
Vaatteista: kyllä mun mielestä kloritilla voi valkaista vauvojen vaatteita, tärkeintä huuhtelu. Luulisi että värjäyskin ihan ok.
_tigger_: mä saan palkan 3 kuukaudelta, siltä ajalta Kela maksaa äippärahan työnantajalle. Työehtosopimuksen mukaan.
(.) väsynyt ja alapää ihan natisee liitoksistaan. Ei kyllä kauheesti supistellut mikä on hyvä. Oli ihan kiva olla välillä töissäkin, vaikka raskaalta toisaalta tuntui.
Keskiviikkona neuvola. Oliko Zatu sullakin samana päivänä, on jäänyt vaan jotenkin mieleen...
t. Mirabella ja Albert rv 29+0 (no hui :-)
[color=darkviolet]( . ) hyvin on peipi potkinu ja olo oli niin vetree, ett käytiin akan kans kävelyllä heti kohta ku olin akan hakenu päiväkodista. Sitten kateltiin yhessä Koda kakkonen. Oli hyvä ja mulla tuli yhessä kohtaa tippa ihan linssiin. Että sellasia lastenfilmejä. .
[color=blue]Kataya [color=violet]ei oo Tuiskuasta kuulunu mittää sittemmin, ku ilmotti sairaalareissusta. Toivottavasti kaikki on hyvin bd bd.
[color=blue]Markelmi [color=maroon]mulla oli jossai vaiheessa pistävää kipua navan yläpuolella. Jäi hämärän peittoon mitä se oli. Päädyttiin neuvolatätin kans siihen, ett kohtu kasvoi ja siitä tuo yhessä kohtaa tuntunu pisto.
[color=blue]Nenn [color=violet]meillä akka on ollu ihan pikkusesta asti kiinnostunu mm. moottoreista :) kai ku kulkenu meiän mukana kaikenlaisissa auto/mp-näytteilyissä ja kisoissa. Eilisestä esimerkkinä, että ukko selaili kaukolla kanavia niin akka käski pysäyttää ku ruutulippu näky. Sitä sitten kateltiin yhessä :)
[color=blue]Tigger [color=maroon]ihan suotta kuule ;) mulla on yhä kesken ne vessan kaappien läpi käyminen. Innossaan tein sitä hommaa päivällä, mut ku tein jotain muuta niin se sit jäi. Huomenna jos tekis loppuun ellen sit, ku akka jo sängyssä. Ja jos kurkkaat tohon käytävälle pyykkitelineen alle niin siellä on isoja villakoiria :) että niin ahkeria ollaan :D Tosin, että huomenna pitänee siivoilla ku keskiviikkona on lekurineuvola.
[color=blue]Elin@ [color=violet]varmaan joo potee, koska ukko sano lauantaina jotenki ettei se ois muistanu koko synttäreitä ellen ois jotaki niistä sanonu! Ukkoo on muutamat joskus luullu huomattavasti vanhemmaksi ku se on niin nyt kai kuvittelee ykskaks rupsahtavansa tai jotain. Katotaan pari vuotta niin näkee kuinka helisemässä sitä ite on ;)
[color=blue]Nasu [color=maroon]toivottavasti tuo oli ihan harmitonta vuotoa bd bd. Mutta kuten muutkin niin toimittasin sua tarkastuttamaan tilanteen. Mä oon ainaki sellanen, ett aina huolehin asioista ellei saa asiantuntevaa mielipidettä.
[color=blue]Fable [color=violet]piristäviä säteitä roppakaupalla :) :)
[color=blue]Ardisia [color=maroon]ku sanot mamma niin puhutko äitistäs? Ukon mummu näkis enneunia, jos haluais. Kuulostaa ehkä oudolta. On siis nuorempana nähny paljo enneunia, mutta kieltäytyny sitten näkemästä ku aina ne ei tuo mukavia uutisia :( Mäkään en ymmärrä miten niitä unia voi estää, mutta kuulemma ei näe enää.
UPOTA= tulet selviytymään kiperästä tilanteesta.
LAIVA= unesi tietää sinulle muuttuvia elämänolosuhteita yleensä parempaan päin. Laivamatka lupaa, että vaikea elämäntilanteesi paranee.
KADOTTAA= jos kadotat näkyvistäsi jonkun henkilön, tulet lähitulevaisuudessa tapaamaan puolisosi tai että tapaat ensirakkautesi.
Omituista kyllä lapsista ei ollut mitään selitystä kirjassa :O
Niin muuten tuosta teiän ultraasiasta niin jossain vaiheessa tytön sukupuolielimet voi olla jotenki turvoksissa, että voi erehyttävästi näyttää pippeliltä ;)
[color=blue]Mary [color=violet]kuten jo mainihin niin akka on aina ollu kiinnostunu autoista jne. Siksi kai tuli mieleen miten käy, jos tulee pikku-ukko taloon. Pojat harvemmin on tyttöjen jutuista kiinnostuneita. Eipä kyllä niin en mäkään ns. perinteinen akka oo ;)
[color=darkviolet]Jahas mitähän sitä kehittäs. Akka lukee tyytyväisenä ankkaa, mut omat jalat vipattaa tekemättömyyen puutteessa. Äskön ripisteli vettä, joten ei oikeen innosta nokkaansa pistää ulos.
Taianpa laittaa akalle ammeeseen vettä. Saa polskia ja kuluttaa energiaa.
Akka lähti hakeen puhelinta, haluaa soittaa isille. .
[color=blue]Mieletön [color=violet]ellet jo lukassu mitä Tiggerille sanoin niin villakoirat meinaa vallottaa meiän käytävän. Ettei täällä koti ihan hohtava oo. Yrittäny siivoilla nyt rästiin jääneitä hommia, kuten kaappeja pyyhkiä ku on huvittanu.
[color=blue]Mirabella [color=maroon]ohoh onpas sulla hyvä muisti :) Keskiviikkona tosiaan vie munki tie neuvolaan. Ekaks neuvolatäti punnihtee jne " pikku-jutut" sitten lekurille tarkastukseen. Toivottavasti meillä molemmilla menee rutiinilla reissut bd bd.
mulla ois huomenna ultra,ois kyllä kiva saada tietää kumpaa sukupuolta tällä kertaa on tulossa..jos vaa suostuu tällä kertaa kertomaan..mutta eipä tänne nyt sitte mitään ihmeempiä kuulu,sitä samaa vaan.Kovasti pitää vahtia Janettea kun hän kiipeilee nyt sitte joka paikkaan kun on oppinut sen taidon:)tänää tehtiin miehen kans muffinsseja ja tuli tosi herkullisia:)mutta kerron sitte huomenna mitä ultrassa kerrottiin.
mansemamma ja masuvauva rv 28+5
Tervehdys kaikille. Olipas taas paljon luettavaa, varsinkin kun olin monta päivää pois tietokoneen ääreltä.
Tuli siis lenneltyä ja kaikki meni hyvin. Mitään ylimääräistä en masussa tuntenut. Istuminen ahtaassa penkissä, varsinkin silloin kun selkänojan piti olla pystyssä, oli kyllä ajoittain tukalaa. No, onneksi lento ei ollut pitkä.
Viime viikon viesteistä jäi eniten mieleen se kuinka Ardisia oli komennettu keuhkokuviin. Ihan käsittämätöntä, mitä ihmettä ne ruotsalaiset tosiaan oikein suomalaisista kuvittelee. Minä en kyllä suostuisi menemään, periaatteestakaan! Ja olisin kyllä ilmaissut varmaan loukkaantumiseni neuvolantädille... Ja muutenkin, röntgeniä ei suositella raskausaikana... Eihän Suomessakaan enää anneta edes rokotusta kuin riskiryhmille.
Mulla on kanssa tosi paljon vauvanvaatteita täynnä keltaisia läiskiä. Pitää yrittää vaikka sitä aurinkoa. Ja koko valkoisia aion pestä valkaisuaineella.
Nyt en muista mitään muuta ja väsyttää jo tosi kamalasti. Yritän huomenna kirjoittaa lisää.
Cenoura ja masuneiti 27+3
Sateista maanantai iltaa kaikille tammiksille. Ihan alkuun kerron neuvola kuulumisia.
Elikkäs painoa oli tullu 530g/vko.(Ihan hyvä!!) alusta silti vasta +3.5kg. Pissi oli puhdas. hemppaa EI taaskaan mitattu höh ja unohdin sitä pyytää.. Verenpaine oli 134/86 (jännitin varmana lääkärille menoa) ja sf mitta 22cm. Sydän äänet 155-160. (taitaapi olla tyttö!!)KOhdunsuuntilanne muuten ok mutta hieman on lyhentynyt ja kun supistuksia kun on edelleen niin saikulle jouduin äippälomaan asti 5vko... JOten samalla voinkin vastailla Galluppeihin.
VaivaG. kuuluun niihin vaivaisiin... supistuksia, selkäkipua ym ym.. mut se mikä ei tapa niin vahvistaa ;) Viime yönäkin oli NIIN TODELLAKIN RASKAANA olevainen olo. kääntymiset ja kaikki oli vaikeaa.
KotonaoloG: Tarkotus olis jäädä hoitovapaalle kun sit on kaksi niin pientä.( tyttö nyt vajaa 2) Mutta saa nähdä kauanko rahatilanne antaa myöten..
VauvanterveysG: kyllä minä ainakin mietin ja näen uniakin vauvan terveydestä usein.
Bejaflor: Sinäkö se kyselit niistä kestovaipoista. Itsekin niitä vasta nyt alan kokeilemaan ekaa kertaa joten en paljon tiedä. Mutta en usko että olet niityä pilannut. kun tuo huuhteluainehan vain heikentää imutehoa. Elikkä nyt vaan muistat pestä ne useaan kertaan ilman huuhtista :)
Äityli ja möhis 25+5
[color=darkviolet]Akkaa tässä sivussa paimentanu, ku on hoitoaamu. Hampaanpesu ja tukan letitys sitten mentiin :)
Z ja peipi 25+3
Huomenta vaan kaikille ja mukavaa uutta viikkoa!
Meillä meni sitten viikonloppu appivanhempien kanssa ja ei ollut mitenkään erityisen kivaa, mutta kyllähän se onneksi siinä sivussa meni ;) Lauantaina kävimme ostoksilla ja Citymarketista löysimme tytölle talvikengät 10 eurolla (tosin anoppi sitten maksoi ne). Ne on Kuoman tarralliset kengät, jotka sattui olemaan tosi hyvässä tarjouksessa, tosin ei niitä ollut kuin yhtä kokoa ja väriä, se sattui just meidän neidille, joten hyvä niin. Onpahan talvikenkäongelmakin ratkaistu jo nyt ennen varsinaisen talven tuloa.
Eilinen päivä oli sit ihan kiva, kun appivanhemmat lähti ajelemaan kotiin siinä puolenpäivän aikaan. Me sit lähdettiin koko perhe käymään kävelyllä ja minäkin jaksoin lyllertää menemään, kävimme useamman kilometrin lenkin ja tuntui ihan hyvältä, kun vain käveli tarpeeksi hiljaa. Heti, jos mies kiristi tahtia liikaa, alkoi mulla tuntumaan mahassa. Kävelyn jälkeen olimme vielä monta tuntia ulkona ja siivosimme pihaa. Sekin onnistui, kun aina välillä istui hetkeksi levähtämään. Ja kun tämän teki joka kerta, kun mahassa alkoi tuntumaan pahalta, niin koko aika meni sit hyvin. Saimme pihalla paljon tehtyä, vaikka paljon olis vielä tekemättäkin. Kaatopaikkakuorma siellä olis odottamassa, jos sais vaikka isääni avuksi peräkärryn ja auton kanssa, kun meillä ei ole vetokoukkua omassa autossa, niin se vähän hankaloittaa elämää ;) Mutta eiköhän isäni auta heti tilaisuuden tullen.
Mä sain eilen jo tyhjennettyä kaapin vauvan tavaroille, joten viimeistään tulevana viikonloppuna aion sit kaivaa kaapeista isompien lasten vanhat vaatteet ja ottaa sieltä esille ne, mitä aion käyttää tulevalla vauvalla. Perjantaina sain lisäksi päätökset äitiyspäivärahasta ja äitiyspakkauksesta, joten pakkaustakin odotellaan tulevaksi seuraavan kahden viikon aikana. Sitä on erityisen kiva käydä sit hiplailemaan, kun on ihan uusia vaatteita. Lisäksi haluaisin ostaa jotain uusia, mutta kun ei oikeen sellasia neutraaleja vaatteita ole tarjolla, niin hankala ostaa niitä punaisia tai sinisiä, kun ei tiedä, että kumpi on tulossa. Sen aika näyttää..
Ja niistä kellastumista vaatteista, mä ainakin olen surutta käyttänyt kloriittia ja pessyt vaatteet sit useamman kerran ja hyvin on toiminut ;) Enkä usko, että nämä meidän kaksi lasta ovat siitä mitenkään kärsineet.. Ja tahroista riippuen osa voisi lähteä siten, että vie ulos auringonpaisteeseen kuivumaan, mutta se on näin syksyllä vähän hankalaa, kun ei aurinko oikeen paista, mutta keväällä tätä sit kannattaa kokeilla erityisesti porkkana ym. ruokatahroihin, mitä meidän tammenterhovauvamme sit kevään/kesän koittaessa varmasti vaatteisiin " sotkevat" . Tällä keinolla olen saanut isompien lasten vaatteista mm. ketsuppitahroja pois pesun jälkeen, kun en ole niitä huomannut ennen pesua esikäsitellä, niin sit vaan olen vienyt vaatteet ulos suoraan auringonpaisteeseen ja tahrat ovat historiaa.
Mutta nyt pää on aika tyhjä, palaan myöhemmin, jos vaikka sit muistaisin kommentoida/osallistua galluppeihin, jos sellaisia oli menossa.
-äitiliini ja masukki 28+6 (muistaakseni)
[color=blue]Äitiliini [color=violet]hyvä, että selvisit vklopusta ;) Ootpas ollu tosi ahkerana eilen! Me käytiin iltasella koko porukalla taapertamassa ehkä parin kilsan kierros. Hyvää teki, vaikka nopeempi tahti tosin sai masun kovaksi. Mutta kyllähän se näillä viikoilla pitääki jo reagoida.
[color=darkviolet]Uuniin laiton tulet ja aloin puunaan vessaa. Enpä jaksa muistaa millon oisin kaikki kaapit käyny läpi, joten se homma ois tässä eessä kuhan saan aikaseksi nostaa peffan.
Pitää latata kyllä akut nyt akan ollessa hoijossa, koska ukko lähti työkeikalle. Tulee kyllä tänään, mutten tiiä kuinka myöhään. Ja ku täällä näyttäs tulevan sateinen päivä niin voi olla ilta katellessa akan kanssa. Paitsi ai niin eihän me oo viel katottu Koda kakkosta, joten siinäpä on ajankulua. Kummiski akka alkaa jossai vaiheessa kyseleen minuutin välein millon isi tulee.
Ihan täysin isintyttö on. Johtuu varmasti paljon myös siittä, että ukko on pienestä asti sen ottanu kaikkiin menoihin mukaan. [b]Hassua ehkä miettiä tällasta, mut oon miettiny ett jos nyt tulee poika niin kiilaako se jotenki akan eelle? [/b]Jotenki rivien välistä omaa ukkoa ku oon tulkinnu niin poika taitaa olla jollainlailla toiveissa. En nyt sano, että " unohtas" akan, mut no joku ehkä tajuaa mun ajatuksen kulun. .
Mä aloin eilen miettiin jo joulua :) lahjajuttuja varsinki. Aion kysyä äitiltä, ett jos se tekasis anopille sen lempiväristä hartiahuivin tapasen. Äiti oli tekemässä akalle sellasta ja oli jo itelle tehny. Ostasin langat ja sit korvaisin äitille tekopalkkaa. Luulisin, ett näin saisin kiristettyä kukkaroa joulukuluissa. Harmi kunnei ite oo kätevä käsistään puikkojen kanssa. Tai no kaulaliinan saisin kyllä aikaseksi. Pitäsköhän systeriä muistaa sellasella *hmm* voispa olla ideaa!
Heh :D mä harrastan tässä yksinpuhelua. Mut jännä ku täs kirjottaessa tuli tuo mieleen. Lankakauppaan vie tie kyllä piakkoin :)
Nyt jos sais ittesä sinne vessaan luutun kans.
Nyt on sitten viikonlopun tapahtumista selvitty. Tehtiin tosiaan pikareissu miehen kotipuoleen tätinsä hautajaisiin ja se tiesi neljän tunnin autossa istumista suuntaansa. Siinä tuli lastenlevyt ja leikit taas tutuksi... Hautajaiset oli oikein lämminhenkinen tilaisuus eikä kuivin silmin tainnut olla kukaan. Mä vaan vedin hirveät stressit neidin käyttäytymisestä, vaikkei nyt todellakaan 1v 7kk:lta voi vielä odottaa tahdikkuutta tai kykyä olla hiljaa :( Tuntui vaan, että ihan torpedoidaan toisten suru, kun yksi pöpöttää ja käkättää ja hihkuu ihan koko ajan eikä ois millään pysynyt paikallaan. Kyllä siinä jo kävi mielessä, että hitto kun en ottanut ilmastointiteippiä mukaan! ;) Ei sitten oltu muistotilaisuudessa kovin kauaa, Ardisian äiti oli tehnyt tosi hyvät ruuat, mutta harmi ettei ehditty sen kummemmin juttelemaan.
Eilen sitten oli vuorossa veljeni tytön ristiäiset, tyttö sai oikein kauniin ja harvinaisen nimen ja oli unten mailla koko kasteen ajan. Tuli niin oman esikoisen ristiäiset mieleen. Ja kohtahan me ollaan siinä tilanteessa tammenterhoinemme!
Pari gallupia muistuu mieleen:
KOTONAOLO: Esikoisen kanssa olin kotona tasan vuoden ja kyllä se on liian lyhyt aika. Siis ylipäätäänkin olen sitä mieltä, että noin pienelle paras paikka on kotona, mutta sitten ihan käytännön seikat. Meillä ainakin tuli " kiire" tehdä vauvasta lapsi, kun piti siihen 1 -vuotispäivään mennessä oppia niin monta asiaa: vieroitus ja oikean maidon aloitus, siirtyminen koko perheen ruokiin ja lusikalla syömisen opettelu, siirtyminen ulkopäikkäreistä sisäpäikkäreihin ja samaan rytmiin hoitopaikan kanssa jne. Onneksi meidän tyttö käveli jo sujuvasti niin olin itse saanut olla todistamassa ensiaskelia eikä hoitotäti! Tuon ikäinen kyllä sopeutuu hyvin hoitoon, kun ei osaa vielä sanoa vastaankaan, mutta kyllä mua edelleen ratkaisuni osittain harmittaa :(
Valitettavasti en vuosikausiksi voi nytkään kotiin jäädä, osin työni luonteen vuoksi, osin ihan rahatilanteen vuoksikin (täällä ei ole kuntalisiä). Alustavasti oon miettinyt 1,5v-2v, katsotaan sitten. Ja lyhennettyä työviikkoa sitten mielellään aluksi, se helpottaa kummasti!
RASKAUSVAIVAT/VAIVATTOMUUS: Mä sitten taidan kuulua niihin vaivattomiin tapauksiin, siis että raskaus on edennyt todella hyvin fyysisesti ja myös eka meni alusta loppuun hyvin. Ainoa " vaiva" on tämä uupumus... Tuntuu, että tahti vaan kiihtyy, vaikka itse haluaisi jo vähän hellittää! Töitä riittää niin paljon kuin jaksaa tehdä ja illalla kun pääsee kotiin, niin alkaa toinen savotta siellä. Sitähän se uran ja perheen yhdistäminen on, mutta kun oikeasti ensimmäisen kerran istahtaa vasta iltakymmeneltä rättiväsyneenä, niin ei sitä meinaa aina jaksaa. Oma moka tietty, kun ottaa kotitöistä paineita, mutta kun tuntuu että pakkohan sitä on edes jotain tehdä. Ja lapsen kanssa pitää jaksaa touhuta täydellä sydämellä, kun ollaan ensin koko päivä erossa. Tuohon päälle sitten vielä unettomuus, niin hyvin menee... Esim. viime yönä esikko heräsi jostain syystä klo 1. Nukahti kyllä hyvin isänsä silittelyihin, mutta minä en sitten enää nukahtanut. Torkahdin joskus puoli kuuden aikoihin ja klo 6 soi kello. Nyt sitten pirteänä töissä kilo peitevoidetta silmien alla.
Sorry tämä valitus heti maanantain alkajaisiksi... tän mamman pitäisi yrittää vaan relata ja jättää pyykkivuori odottamaan viikonloppua ja turvautua joskus eineksiin ruokapöydässä :)
Nyt töiden pariin, hauskaa uutta viikkoa tammiksille!
ariella & paavo (joka ei nuku sitäkään vähää mitä äiti, hirveä mylläys käynnissä) 25+2
[color=8B8386][b]Zatu[/b] kaipaili murresta, no täs ny tuloo aina välistä!! Solit myös uuninluukkuja putsaallu, tiäkkö minkä äkkäsin aivan todella tehokkaaksi nokisien uuninlasien putsaajaksi: kasta paperi/rätti tms vähän veteen ja tuppaa siihen pikkuusen uunista tuhkaa ja hinkkaa uuninlasi sillä. Kun oot hinkannu koko lasin, putsaa puhtaalla märiällä paperilla tms ja avot kunon kirkasta! Tuhka on tosi voimakas aine, notta kannattaa käyttää hanskoja sillä metrates.
Viikonloppuna olitta galluboineet tulevan vaavin terveydentilasta jne.. Kyllä sitä vaan jänskättää. Nytkin on taas torstaina äippä-poli aika edessa jä lääkäri ultraa ja tsekkaa että kaikki ok niin jo nyt käy semmonen kumma kutina vattassa. Tää on ny ollu joka kerta ennen äippä-poli aikaa tää kumma jännitystunne ja kun pääsöö lääkärin puheelle niin hyvä nottei puhukki mitä sattuu kunei tiä että mitä tuleman pitää..
Onneksi iskias-kipu on hellittäny, taisi olla joitain super-venymisen oireita kun lonkkaniveletkin aiva klonksui kun kääntyi sängyssä kyljeltä toiselle. Nyt ei tuu kipeeksi paitti jos oikein kauan seisoo jaloillaan. Huomasin, notta kun herää ja tulee kismiteltyä oikein kunnolla venyttäen käsiä ja jalkoja, niin nivusissa vihlaisee niin että aiva tähtiä vilajaa silimis. Sitä ei herättyään ikinä muista, mutta kyllä sitte taas muistaa =)
Pitääs syödä usein ja pieni määriä, närästys vaivaa jos menee syömään vähäki enee kerrallaan. Vaavikin mullistaa nykyään siihen malliin, että oksat pois. Eileen oikeen nauratti kun se potki ja nyrkkeili yhtäaikaa, koko maha aiva tutaji kun joka puolelta tuli iskuja. Sitten se vissiin päätti tehdä jonku kuperkeikan, kun yhtäkkiä mahaan nousi kauhia patti keskelle ja oli aiva kova ja sitten se yhtäkkiä häipyi..
Sitten oon huomanu, että välillä on maha aiva kova. Ei yhtään oo kipiä, mutta just kohdun kohta on aivan kova ja helposti tunnusteltavissa " reunat" . Taitaa olla niitä harjoitussuppareita?? Eivät ota yhtään kipiää eikä niitä vissiin aina edes huomaa?
Ostin muuten hyvän *no mun mielestä ainaski* kirjan: " Suomalainen vauvakirja" . Se on kaksplus:n tekemä ja koottu asiantuntijoiden lausunnoista ja se kattaa koko raskausajan sekä lapsen muistaakseni 5 ikävuoteen asti. Tämmöselle ensiäiskälle on ainaski hyödyllistä tietoa, kun selailin läpi! Uskallan ainaski myöntää, että monet pienet käytännön asiat ovat hakusessa: esim. mitä kannattaa pukea vaunuihin ulos ja voiko talvivauvaa ylipäänsä laittaa ulos ja koska.. Kaikki löyty siitä ja realistisesti, siis toki ovat vaan ohjenuoria, mutta on edes jotain tietoa jota soveltaa =) Sattui olla vielä kirjakaupassa alessa tuo.
Jee meenki tänään yhden kaverin luo valkkaamaan vaavivaatteita. Se on viemässä kirpparille tavaraa ja saan mennä kattoon ensiksi päältä =)
Hei, onko teille kenellekään tuttua [b]Ora yhdistelmävaunut [/b] ??
Mulle tarjottiin semmosia käytettyjä.. Mitä käytetyistä vaunuista ylipäänsä pyydetään? Onko tuo hyvä merkki ja kestääkö käytössä?
Niin ja sitten te Volvojen ja muiden semmosten autojen omistaja, joilla on [b]ISOFIX[/b] kiinnityssysteemi turvakaukaloa ja -istuimia varten. Voisitteko valaista, ovatko semmoiset kaukalot erilaisia kuin tavalliset vöihin tulevat? Kumpaa kannatatte?´Onko hinta miten kova tavallisiin vöilläkiinnitettäviin kova? Ja tuleeko istuin siis vaan niihin lattialenkkeihin kiinni vai miten se systeemi toimii?
[/color]
Mary 26+5
[color=A020F0] [b]Zatu[/b] joo kyllä mun pukamat voi ihan hyvin ;-)
Ei vaan, tsemmpiä kauheesti melkein kaimalle pukamien yms vaivojen kestämiseen, eivät oo mitään mukavia. Eikös ne pukamat ole oikeastaan myös suonikohjuja? Niin ainakin tuosssa yhdessä kirjassa väitettiin...
[b]Nasulle[/b] myös kauhesti tsemppiä. Mulla oli aikaisemmin hieman samantyylisiä oireita. Moitin kun vaavi potki kovin alhaalla ja osui usein kipeää tuonne alas oikealla. Hetken kuluttua alkoi aina tulla verta, ei valumalla vaan oikeestaan vaan paperiin pyyhittäessä. Tätä toistui viikottain, joskus parikin kertaa viikossa. Äippäpolilla sanottiin, että mikäli tulee oikein valumalla ja vuoto kestää puolisenkin tuntia niin pitää lähteä sinne. Nyt vuotoja ei ole enää ollut pariin viikkoon, eikä kyllä niitä kipeitä tuntemuksiakaan oik.alhaalla. Saattoivat olla jotain venymisjutskojakin, mikä sen tietää.
Noin siis mulla, mutta mun mielestä sun kannattaa ehdottomasti niistä ottaa yhteyttä neuvolaan tai ä-polille, että tutkivat syyn. Kun mulla alkoi ekan kerran tuo verenvuoto, sitä tuli sen verran voimakkaasti, että menin huomisin käymään lääkärissä. Olenkin tästä episodista jo kertonut täällä, minut tutki siis TK-lääkäri (mikä oli VIRHE) ja sain lähetteen ä-polille diagnoosina keskenmeno. Oli aika paukku. Ä-polilla selvisi ettei sinne päinkään, syytä vuotoon ei löytynyt. Kaikki edelleen ok. Kerroin nyt tuon uudelleen, että näinkin voi käydä lääkärissä.. Siksi suosittelen sitä neuvolaa ja ä-polia suoraan. no ei tietysti varmaan päde joka paikassa tämä " tk_lääkäri_syndrooma" ...
Sulla näyttikin olevan neuvola huomenna, ota siellä puheeksi äläkä vähättele asiaa. En pelottele suo verenvuodolla, mutta sun kirjoituksesta kuultaa niin iso huoli, että jo sun oman pääkopan ja stressitilanteenkin takia olisi syytä selvittää asia. Vaikka terkka vähättelisi asiaa, tee selväksi että tämä selvitetaan nyt ja pyydä lähete. Oon sitä mieltä, että odottavaa äitiä on turha pitää jännityksessä ja stressaantuneena asioiden takia.
Pidetään sulle peukkuja bd bd bd ja ootellaan sun huomisia kommentteja neuvolan jälkeen !!! TSEMPPIÄ !!!
Harjoitussuppareista, ne tulevat ihan itsestään. Voin vaikka istua ihan rauhassa ja yhtäkkiä huomaan että maha on ihan kova pallo. Eli en oikein tiedä mitä vältellä :/
Luulisin että niin kauan kun ne ovat kivuttomia niin ei tarvitse murehtia ja seurailla?
Mulle oli muuten yllätys, että melkein kaikissa äitiyspakkauksen vaatteissa oli rumpukuivauskielto !! Miten voidaan tehdä semmosia vaatteita, joita ei saisi kuivata rummussa...? En nyt kyllä ajatellut naruja sen takia vetää kylppäriin, rummussa kuivaan kaikki omatkin vaatteet....kummallista kertakaikkiaan!!
Teillä jo lapsellisilla oli juttua tuosta kenestä tulee isin lellikki jos esikko on tyttö ja tuleva on poika. Ei tietysti oo omakohtaista juttua, mutta tuttavaperheillä on tilanne sitä lukua muuttunut, että isit ovat poikien kanssa tehneet ihan muita juttuja kuin tytön kanssa. Vaikka tyttö on isin tyttö, niin yhteiset jutut eivät ole samanlaisia kuin pojan kanssa ja tyttöön suhtaudutaan paljon suojelevammin eikä välttämättä edes anneta leikkiä/pelata niin rajusti kuin pohjan. Olen havainnoinut, että tulee automaattisesti poikien juttuja mukaan, joita tehdään vaan isin kanssa. Mun mielestä on upeaa semmonen. Ongelma kaiketi voi tulla, jos tyttökin olisi kiinnostunut niistä poikien jutuista. Yhdessä perheessä on kaksi tyttöä ja esikko on ihan täysillä prinsessatyyppiä. Nuorimmainen tykkää kauheasti traktoreista ja semmosista. Jos heille nyt tulee poika, en tiedä miten kuvio menee kun traktoreista onkin kaksi kiinnostunutta ja siinä kohtaa kun hoksataan sukupuolierot, niin tuleeko kommenttia aiheesta =)
Kävin muuten uteliaisuuttani tuolla lokamasujen puolella kurkistelemassa tilanteita ja ihan oikeesti sekä nauratti että kauhistutti =) Siis hyvällä tietenkin, sehän meilläkin on tässä edessä: loput piinaviikot ! Täällä vielä hehkutellaan odotuksen autuutta ja helppoutta jos ei satu mitään vaivoja olla, mutta eipä tuo loppuaika mitään herkkua tunnu enää olevan :/
Kivistää, kolottaa, unettomia öitä, suppareita, vuotoja.... Nyt täytyy oikein skarpata ja NAUTTIA vielä tästä tilanteesta mikä on, jouluna kun ollaan VALAAN kokoisia ja tinttaillaan kuitenkin kaikille ;-o
Tää lähtis nyt kotiin !!
[/color]
Mary