Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monikkoraskaus -kaksoset -kolmoset

06.08.2010 |

Mietin tässä vaan onko täällä ketään toista, joka odottaa kaksosia? Viime viikolla oli ensimmäinen ultra, jossa todettiin kaksosraskaus. Nyt on viikkoja 12+6. Olisi mukava jakaa ajatuksia, jonkun toisen kanssa =)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva löytää muitakin kaksosia odottavia.

Itselleni on tulossa esikoiset, laskettuaika on 3.5 mutta voi kuulema aikaistua, tällähetkellä vkoja siis 21+6 (: .

Itse asustelen Mikkelissä ja ikää on 19-vuotta, ja on todella huonosti annettu tietoa monikkoraskaudesta, viime kerralla neuvolassa sanoi että _yrittää_ etsiä jtn luettavaa mutta ei voi luvata että löytää.

Alusta alkaen olen ollut todella väsynyt, muta pahoinvointi meni onneks ohi aika nopeesti, viikon 14 jälkeen ei juuri ole ollut oloja.

Maha on jo aika iso, painoa tullut lisää useampi kilo, mutta johan tässä ollaankin jo puolessa välissä. Aika juoksee todella nopeasti...

Vierailija
2/21 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa suomen monikkoperheet ry:stä ja/tai paikallisista monikkoperheyhdistyksistä :)

Hyvä alku on http://www.suomenmonikkoperheet.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva kun löytyy muitakin kaksosten odottajia, kun on tuntunut että on ihan yksin odottamassa. Toivottavasti meitä löytyy monta lisää! Koska kyllähän sitä vertaitukea tarvii, on tämä niin erilaista kuin yhden lapsen odotus.

Meillä on ennestään 05 syntynyt tyttö.

Onko odotus sujunut ongelmitta? Minulla ei, jouduin jäämään sairaslomalle jo rv 14 supistusten vuoksi ja rv 15 on ollut verenvuotoa, joka johtui istukan takana olevasta hematoomasta.Ja väsymys on ollut kamalaa! Mutta muuten ihan hyvillä ja toiveikkaalla mielellä ollaan!

Vierailija
4/21 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi esikois kaksosia odottava tuleva äiti.Raskausviikkoja on meneillään 13+5.

Minun alkuraskauteni oli melko hankalaa todella voimakkaan pahoinvoinnin vuoksi,jonka takia olinkin sairaslomalla työstäni lähes neljä viikkoa ja siihen perään vielä vietin kesälomaa reilut kolme viikkoa.Ensi viikolla pitäisi palata arkisen aherruksen pariin työmaalle.Onneksi pahoinvointikin on selvästi helpottanut!

Minulle kaksoisraskauteni selvisi varhaisultrassa rv.8.Pääsin ihan perusterveyden huollon kautta varhaisultraan monikkoraskausepäilyn takia.

Silti kaksoisraskaus tuli täytenä yllätyksenä,vaikka mieheni puolella onkin useita monikkoraskauskia ja miehenikin on yksi kolmosista.Heidän suvussaan monikkoraskaus on poikkeuksetta hypännyt sukupolven yli,mutta poikkeus vahvistanee säännöt :)

Olen ollut harmissani kun oikein mistään ei saa kunnollista tietoa monikkaraskaudesta ja kyllä olen selaillut erinäisiä internetsivustoja tiedonjanoisena.Saa nähdä mitä neuvolassa sanovat ensi viikolla,tuleeko sieltä mitään hyödyllisiä opuksia ja tietoa monikkoraskaudesta...

Vierailija
5/21 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä jo kyselty aiemmin. käykää hei rekisteröitymässä vau.fi sivuille ja sieltä odotus- yleinen raskauskeskutelu löytyy oma foorumi, olen just sen avannu.

Vierailija
6/21 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi onnea kaikille!

Meillä on ennestään kaksi poikaa 06 ja 08 syntyneet. Meillä tämä kaksostaskaus näyttää olevan perityvää, kun mun pikkusiskot on kaksoset ja nyt sitten itse saan. Monikkoraskaus ei ollut siis yllätys minulle vaan osasin epäillä sitä jo alusta. Vatsa kasvoi alusta jo hurjaa vauhti, pahointi ja väsymys oli kaksi kertaa pahempi kuin aikaisemmissa raskauksissa. Väsymystä löytyy vieläkin. Muuteen ei ole muita ongelmia ilmennyt, aikankaan vielä.

Miten onko teidän väsymys jo helpottanut? Jostain luin, että väsymys saattaa monikkoraskauksissa kestää koko odotus ajan :(.

Ihanaa odotusta kaikille!

Vierailija
7/21 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mä en nyt jostain syystä löydä tota.. neuvotko tarkemmin

Vierailija
8/21 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vau.fi ja sinne rekistöitymällä, saa omat tiedot ym raskausseurannan ja uutiskirjeitä ym. siis ei se pakko ole, ajattelin vaan, että tänne voi näitä uusia ketjuja tulla nopeastikin, niin sieltä saisi aina näppärästi auki.

mulla siellä ainakin sama nimimerkki.

mä olen ollut kans tosi pettynyt neuvolan ym monikkotietoudesta. löytyy vaan teoria selityksiä kuinka raskaus saa alkunsa ym. olen myös liittynyt suomen monikkoperheisiin

helsingin monikkoperheet on www.hmp.fi

Vierailija
9/21 |
07.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä samaa mieltä, että neuvolasta saa tosi vähän tietoa monikkoraskaudesta. Itse sain sieltä joskus 90-luvulla painetun esitteen ja siinä kaikki. Netistä olen sitten kaivanut tietoa ja kokemuksia.Neuvolassa sydänääniä ei ole alettu kuuntelemaan vaan neuvolatäti on katsonut suoraan ultralla. Ihan ok sekin mutta olisihan mukava joskus kuulla niitä sydänääniäkin.Ja neuvolalääkäri on ihan tavallinen yleislääkäri, joten olen päättänyt asioida yksityispuolella.

Mutta mitä olen jäänyt kaipaamaan on se, että monikko-odottajille ei ole mitään erityistä "raskauskiekkoa" tai uutiskirjettä kuten ykkösodottajille, kun eihän ne tavallisen kiekon tiedot pidä paikkaansa. Vai onko teillä tiedossa monikko-odottajille omaa raskauskalenteria?

Mulla myös on ollut pahoinvointi kiusana, vieläkin tulee sellaisia inhotuskohtauksia, mutta alussa se oli oksentamista aamusta iltaan, silloin mietin että tässä raskaudessa on jotain outoa kun pahoinvointi oli niin voimakasta, esikoista odottaessa oksensin muistaakseni kerran.

Olisi mukava kuulla, miten teidän kaksoset on sinne masuun asettuneet? Mulla molemmat omissa pusseissaan, omalla istukalla. Tosin molemmat istukat ovat tosi alhaalla, huolestuttaa jo nyt tuleeko alatiesynnytystä mutta jospa ne siitä lähtisivät nousemaan.

Hyvää oloa kaikille monikko-odottajille:)

Vierailija
10/21 |
07.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo meidän vauvat kanssa omissa yksiöissään. eivät siis pidä mua riskiodottajana joten ei seurantaa kovin usein, nyt menen rakenneultraan vasta 21.9. raskausviikkoja 14. puolitoista viikkoa sitten alkoi kamala verenvuoto ison supistuksen päätteeksi keskellä yötä. olin varma että ainakin toinen menee kesken. istukka oli kohdunsuun päältä siirtynyt ja aiheuttanut haavan mikä vuosi kohtuun ja halusi verestä eroon. karsea kokemus, toivottavasti jäi ainoaksi. muuten olo ollut loistava, epäilin kaksosia, koska rinnat ovat olleet täysin kosketuarat, oireet hyvin nopeasti, en ole kuitenkaan pahoinvoinnista kärsinyt ja hb oli rv 8 116.

verenpaiineet mulla hyvin matalat 89/53.

ennestään mulla 1998 ja 2002 syntyneet lapset edellisestä liitosta.

masu on kasvanut hurjasti, näytän että olisin siinä puolessa välissä ja liikkeitä jo tunnen ihan hyvin.

menen jorviin synnyttämään (toivottavasti), sanoivat vaan että voit alkaa odottaa joulukuun alun jälkeen (la helmikuun alussa)en mäkään muuta infoa ole juuri saanut. terkka ei edes meinannu mitata hb:tä ku viimeksi (6vkoa sitten) otettiin. sanoin et antaas ottaa vaan ku oli niin matala muutenkin. kaikesta sitä joutuu itse huolehtii.

voimia naiset =))

Vierailija
11/21 |
07.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli tää kaksosraskaus kyllä ihan yllätyksenä, en osannut edes ajatella!! Mutta todella innoissaan täällä ollaan. Pahoinvointi on häipynyt, mutta väsymys ei. Vointi muuten loistava, liikuntaa pystyn edelleen samalla lailla harrastamaan :-)

Mulla kanssa sikiöt omissa pusseissaan, mutta kauheesti mäkään en mistään tiedä ja kerran käyny vasta neuvolassa ja seuraava ultra 23.9. Viikkoja mulla tänään tasan 13. Hb mullakin oli vaan 115, syön monivitamiinitabletteja jossa on vähän rautaa mukana, kun pelkistä rautatableteista menee maha ihan kovaks, vaik on sitä ummetusta ollu nyt muutenkin :-(

Lähisuvulle on jo kerrottu ja kaikki on innoissaan, varsinkin mun äiti! Töissä en ole vielä kertonut, mutta parin vkon kuluttua pitäis mennä sokerirasitukseen ja sit ajattelin pomolle ilmoittaa, ku pyydän vapaapäivän. Mulla on muutenkin aika fyysisen työ, mutta toivottavasti pystyy mahdollisimman pitkään pysymään töissä.

Niin mulla on kaks lasta edellisestä liitosta poika -99 ja tyttö -01.

Vierailija
12/21 |
07.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika lailla saman kaavan mukaan =)))

onko teillä suvussa kaksosia?

mulla myös toi väsymys ollut aika hallitsevaa, ja pissalla saa rampata parin tunnin välein oli sit yö tai päivä. tunnetko jo liikkeitä?

onhan tää vähän kummaa, neuvolassa toisen sykkeet oli 140 toisen 150-160, et olisko eri vehkeet???

Vierailija
13/21 |
07.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin mennää :-) meillä ei oo ollenkaan kaksosia suvussa, sikshän ei varmaan ees mun mielessä käyny! Joo mä saan kans vessassa rampata koko ajan. Liikkeitä en vielä tunne. Mulla ei vielä sykkeitä oo kuunneltu eli niistä en vielä tiedä. Oishan se kiva, ku tulis tyttö ja poika, mut kaikki kelpaa :-D

Mä toivoin vauvaa niiiiiin paljon, et ehkä siks annettiin kaks, hih...

Mites teillä isommat on ottanut uutisen? Mä kerron meillä vasta huomenna, kun lapset on ollu kaks vkoa leirillä, mökillä ja isällään. Enkä raskaudesta halunnut muutenkaan kertoa enneks se varmistu kunnolla.

Vierailija
14/21 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän jännitti et miten muksut reagoi vauvauutiseen. vanhempi oli et "jaa" nuorempi innoissaan, tosin oli järkyttynyt kun sai vahvistuksen et me tehdään "sitä" mut ku kuulivat et tulossa olis muutama, niin vanhempi oli aika järkttynyt (tosin laantu ja nyt jo odottaa innolla) nuorempi vielä enemmän innoissaan "jee saadaan omat vauvat"

mulla nyt rv 14+ ja kyllä liikkeet hyvin tuntuu, ei kovin usein mut vähintään päivittäin.

tänään tehty jo kirppislöytöjä pieniä bodeja.

Vierailija
15/21 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna oli neuvolakäynti ja kuunneltiin ekaa kertaa sydänääniä,toisen syke oli selvästi nopeampi kuin toisen joten olisi ehkäpä mahdollistakin että saadaan molempaa sukupuolta :) Ihanaa!

Mullakin lapsilla omat pussit ja omat istukat.

Luin suuresta vauvakirjasta seuraavaa..: "Kaksosraskaus alkaa tavallisimmin niin,että naiselta irtoaa 2 munasolua,jotka molemmat hedelmöittyvät.Tällöin syntyy epäidenttiset kasoset eli erimunaset kasoset; kummallakin lapsella on oma istukka ja sikiöpussi. Epäidenttisiä on kaksi kolmesta kaksosparista.Identtiset eli samamunaiset kaksoset syntyvät siten,että hedelmöittynyt munasolu jakaantuu jostakin syystä hyvin varhaisessa vaiheessa kahtia ja kumpikin puolisko alkaa kehittyä erillisiksi alkioiksi.Lapsilla voi olla yhteinen istukka tai erilliset istukat.Identtisillä kaksosilla on yhteinen perimä eli samat geenit ja he ovat aina myös samaa sukupuolta."

Tuota tekstipätkää kun itsekseni ajattelöin ja yritin tulkita niin koska lapsilla on omat pussukat olisi siis hyvinkin mahdollista,että lapset voivat olla eri sukupuolta.

Minäkin olen tuntenut jo joitain vauvan liikkeitä - tuntuu kuin hiiri juoksisi nopeasti mahan poikki :) Ihana tuntemus!

Vierailija
16/21 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

helmirouvalle niinku muillekin tiedoksi, että ollaan tyynen kanssa jo kirjoiteltu VAU.FI osiossa yleinen raskauskeskustelu -> monikko-odottajat lasketusta välittämättä. ne on jotenkin helpommat sivut ku nää.

sykkeistähän voi jotain yrittää spekuloida, tuskin kuitenkaan sen mukaan ostaisin esim vaatteita.

ootteko jo paljon tehneet hankintoja? mä ostan kaverilta kerran käytettynä kaikki (sai kaksoset vuoden vaihteessa) aika kätevää.

joo näinhän se menee noiden hedelmöittymisjuttujen kanssa, ja erimunasissa vielä riskit pienempiä, mulle sanoivat ettei erityistä seurantaa tarvii.

gallupia: onko paino jo lisääntynyt? ootteko mitanneet vyötärön/vatsan ympärystä. mulla tullut 900g ja vyötärön ympärys 102cm. muuten olen normimittainen 164cm ja 62kg ennen raskautta.

pelottaa kyl et minkä kokoiseksi tässä tulee, maha jo nyt ku yksösellä puolen välin kieppeillä.

Vierailija
17/21 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.phpbbserver.com/monikkoperheet/

Kokonainen sivusto monikkoperheille ja odottajillekin. Meidän pojat syntyivät kesäkuun alussa, onnea teille kaikille!

Yksis

Vierailija
18/21 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mun mielestä kans se vau.fi sivu on helpompi ja selkeempi. Tuntuu, että siellä on enemmän porukkaakin kirjottamassa...

Mä en vyötäröä mitannu, mutta muutama kilo on kyllä tullu jo :-( pari tais tulla ihan kesäloman aikana, mut eiköhän muutama niistä oo tästä raskaudesta.. Joo vähän jännittää se masun tuleva koko :-D no ylpeenä sit vaan vaaputaan eteenpäin, hih!

Mä en oo mitää vielä hankkinu vauvoille ja ajateltiin miehen kanssa, että niin paljon, ku löytyy ja pystyy niin hankitaan käytettynä. Vaunuja täytyy siis alkaa jo hyvissä ajoin ettii, niitä ei kuitenkaan niin paljoa oo myynnissä ja varmaan aika kysyttyjä... Sunnuntaina on yks hyvä katukirppis tässä lähellä, sit ajattelin itselleni antaa luvan ostaa jotain pientä jos sieltä löytyy :-) Mitään ei oikein oo säästössä vanhemmilta lapsilta, ku eihän mun pitäny enää vauvoja tehdä!!

Vierailija
19/21 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit, että sunnuntaina katukirppis... missä päin asut? Me asutaan tapanilassa ja täällä on myös sunnuntaina katukirppis :).

Täällä on myös meiän vauvat omissa sikiöpusseissaan. Istukasta en tiedä mitään ja sydänääniä ei olla vielä päästy kuuntelemaan.

Mulla on tainnut ihan parikin kiloa tippua 1,5 kuukaudessa, kun oli niin paha olo ja helteet vaikutti myös asiaan niin ei ruoka sitten maistu. Muutenkin tuntuu, että syön paljon vähemmän kuin ennen, tosi ruokavalio on paljon terveellisempi kuin aikaisemmin, kun kaikki herkut on suurimmaksi osaksi jääneet pois. Ennen siis herkuttelin jatkuvasti ja nyt vaan ei tee mieli mitään ja varsinkaan makeaa.

Mun täytyykin käydä siellä vau-sivuilla rekiströitymässä, kun on enemmän aikaa. Välillä vaan tuntuu ettei aika riitä mihinkään noiden 2v. ja melkein 4v. vilkkaiden veijareiden kanssa.

20/21 |
13.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli maanantaina eka neuvola, ultrattiin ja nähtiin kaksi vauvaa :) Toinen näkyi tosi hyvin, liikkui kovasti mut toinen näkyi huonommin eikä niin liikkunut, kerran vain sano et no nyt näkyis jotain liikettä. Että hiukan on vielä sellanen et onko nyt kaikki sit hyvin sillä toisellakin. Omissa pusseissaan olivat 10+1 viikot tuolloin kun ultrattiin.

Meillä on ennestään 4 lasta.

wattu rv 10+5