Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkakiusaaminen ja työpaikalta ulos savustaminen. Kuinka päästä yli katkeruudesta ja häpeästä?

Vierailija
15.06.2022 |

Se alkoi vaivihkaa. Henkinen väkivalta. Sättiminen. Huutaminen. Vähitellen minut eristettiin koko työyhteisöstä. Kokouksiin ei kutsuttu. En saanut kutsuja myöskään vapaa-ajan tilaisuuksiin. Taukohuoneessa minulle ei juteltu. Työpaikalla sain kuulla perättömiä väitteitä itsestäni. Lopulta minua ei enää tervehtinyt kuin pieni osa työyhteisöstä. Osaamistani kyseenalaistettiin ja lopulta tulin savustetuksi ulos työpaikalta. Työsuhdetta ei jatkettu esimieheni mukaan puutteellisen osaamiseni vuoksi. Olo on katkera ja nöyryytetty. En tiedä kuinka voin päästä tästä koskaan yli.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöt projektiluontoisena ovat melko vapaita ihmissuhdejännitteistä ja muiden kusipäisyyden vastaanottamisesta. Sisään lämpiäviä porukoita joissa kahvihuoneen henkinen johtaja pitää hännystelijöiden hovia joka karsastaa uusia tulokkaita, ei pääse syntymään.

Lisäksi työilmapiiri ainakin moderneimmissa työyhteisöissä (it-ala) on nykyään mielestäni terveempi kuin 1980-luvulla, jolloin aloitin työurani. Ihan mikä tahansa sikailu ei mene enää läpi, sen enempää talon sääntöjen kuin yleisen hyväksynnänkään puolesta. Toki meno saattaa olla vielä erilaista esim. seurakunnissa tai hoitoalalla, en tiedä.

Vierailija
62/73 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtamisen perustaito on tulla erilaisten ihmisten kanssa toimeen, kannustaa ja luottaa Näin se  opetetaankin. Ja sitäkautta osata jakaa tehtäviäkin eri persoonille tasapuolisesti. Ongelmia syntyy jos pomo ei osallistu kaikkiin töihin, koska silloin työntekijät joutuu aina selittämään miksi se työ ei ole valmis  tunnissa. Se luo ongelman kun työtehtäviä on erilaisia, ja mistään niistä ei ole pomolla tarpeeksi kokemusta. Esim hiljainen myyntiaika ei tarkoita että samalla ehtii tekemään mainokset tietokoneella. Koska asiakkaan kohdalla myyntitapahtumat eivät ole samanlaisia eli 2 min. Kerrankin meni oikeasti 2 tuntia, koska tuli noutamaan myöhässä, piti pakata ja jotta kauppa syntyi niin jutustellakkin. Sen pomo oppii kokemalla. Samoin tietokonehommat eivät onnistu 2 min, kun tulostin pätkii tai asiakas haluaakin eri tekstin, jonka lähettää tunnin päästä...ja kaikkeen menee sitä väliaikaa. Se myös ärsyttää jos pitää tilittää töistä, eli turhaa pikkuasioiden johtamista, varsinaisen paikan pyörittämisen sijaan. Tämäkin johtuu siitä että hyvä pomo on tehtyt kaikki työt itse, joita johtaa. Ja juurikin siinä paikassa. Kyllä pitää luottaa, ja  käyttäytyä hyvin. Jos johtajassa on itsellään edes jonkinasteisia mt ongelmia, se vaikutus moninkertaistuu, koska työn organisointi, jne jää vajaaksi. Pomo voi olla myös siellä huoneessaan tai aina poissa työpaikalta, joten hän ei johda hyvin kun ei millään tiedä mitä tapahtuu. Eikä työntekijät koko ajan raportoi että asiakas tuleekin 15 ja halusi ekstrana...ja kone siirretäänkin...tällöin työpaika johtaa itse itseään, työntekijät keskenään ja silloin se voi toimiakkin erittäin hyvin. Nähty tämä siis. Poissaoleva johtaja yrittää sitten vielä määrätä miten tehdään, mutta se on vähän turhaa kun oikeasti työntekijät osaavat jo, kun heidät on jätetty yksin, niin ovat oppineet eritilaneet ja tavat. Ei työpaikalta soitella kokoajan johtajalle että saanko viedä tämän tuonne, tai myydä yliajalla , työ vain tehdään hyvin. Jos johtaja ei tule työpaikalle tai ennenkaikkea jos ei osallistu esim jälkisiivouksiin edes vähän, eikä tule avuksi kaikenlaisiin  hommiin, jotta edes näkee osittain mitä ne oikeasti on, niin valitettavasti sellainen johtamistyyli tuo usein epäselvyyksiä ja ongelmia, ja oikeasti silloin ei tarvita johtajaa. Silllon johtajan työ on kokonaan siirrettävä hallinnon puolelle paperihommiin. Osittainen managerointi vain häiritsee. Ja työpaikalle pitäisi olla kiva tulla. Työn saa tehtyä hyvin ilman pelkoakin, paremmin kylläkin. Tämä siis siitä että hyvää johtajaa pitää uskaltaa lähestyäkkin, eikä hän saa ylpistyä ja kohdella ketään alentavasti. Jos tekee niin , johtaja saa näpeilleen kyllä. Hyvä johtaja on hyvä valmentaja. Armeijassa on ollut historiassa niitä käskytyäjiä, sekin jäänyt jo pois. Johtaja:Anna työntekijälle mahdollisuus, kehu sitä omaperäistäkin tai mukamas hankalaa, joka ei halua että häntä määrätään, ei ole vain tottunut siihen, näet että hyvällä saat hyvää aikaan. Perehdy ja ole kiinnostunut mitä muut tekee. Silloin ymmärrät ja näet esim jos työnkuva on liian iso yms. Luota ja anna työpaikan kehittyä. Jos porukka pärjää keskenäänkin, anna heidän tehdä ja älä nyt ainakaan pikkuasioista motkota. Hyvä johtaja on osallistunut itse töihin, ei ikinä vain olettanut tietävänsä, ei edes sillä verukkeella että on jossain joskus tehnyt samaa työtä. Hyvä johtaja pesee myös vessan, ei ylenkatse mitään kun on tarvetta auttaa. Näin se vaan menee. Luokaa hyvä ilmapiiri kaikille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savustamisessa on kyse huono johtaminen. Johtajan täytyy oppia neuvottelemaan ja myös kirjoittamaan selkeästi ja kunnioittavasti kuten, anteeksi voitko tarkentaa tätä...tai hyvä homma, juuri näin. Käyttämään muitakin sanoja kuin minä, minä ja miksi tämä on väärin tehty....kommunikointi ongelmat voi ratkaista..jos kuitenkin ollaan jopa narsistisessa tilanteessa että oikeasti etsitään syitä potkuihin ja on annettu varoituksia, selkeästi pikkujutuista,  niin siinä vaiheessa on tervejärkisen helpointa vaihtaa työpiste muualle kokonaan tai etsiä uusi duuni. Kun tilanne on alkanut, ei se parane helposti. Ja kyräily jää, kun luotto on mennyt jokatapauksessa. Isompi johto tuskin erottaa ketään vakkaria, joten älkää uuvuttako itseänne suotta. Olisitteko koulussakaan jääneet pashaan paikkasn, tuskin? Ei ihmlnen muutu muuksi, vaikka hän on töissä. Ja kyllä sen savustuksen näkee muutkin. Eikä sitä halua kukaan että syytön kärsii. Jos joutuu sellaisen pomon kohteeksi, parasta on häipyä nopeasti. Jää itselle voimia. Toinen vaihtoehto on heti kutsia isot pomot ja kertoa kaikki, itkeä ja puhua ihan kaikki. Jos ei uskalla itkeä ja puhua, niin ei iso pomo osaa auttaa ja tukea.voi käydä että saat toisen työpisteen ja oma mielenterveys säilyy! Et uuvuta itseäsi, se on tärkeintä!! 

Vierailija
64/73 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen perusteella ei tarvita kuin yksi kateellinen, joka alkaa valehdella ympäriinsä.

Ihmiset on niin kovin hyväuskoisia. Jos märisee tarpeeksi uskottavasti, kukaan ei epäile.

Joo ja ihmiset ovat lampaita. Lähtevät helposti joukkoon käyttämättä omaa päätään. Uskovat kaiken...

Vierailija
65/73 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 34 vuotias nyt ja unielämäni on pilalla sairaiden kiusaajien takia. Näen yhä painajaisia kiusaajista ja kiusaamistilanteista monien vuosien takaa ja tämän takia käynyt terapiassa yli vuoden.  Painajaiset silti jatkuu vaan ja elän noita hetkiä uudelleen kuin henkisessä kidutuskammiossa joka toistuu öisin. En yhtään ihmettele että ihmisiä syrjäytyy ja saa pahoja henkisiä vammoja noista hirveistä ihmisistä kellä pitää kiusata toisia töissä kun eivät itse osaa hakea apua edes ohjattaessa siihen että jotain on päässä vialla. Psykologisestikkin on joku vääryys aivoissa että pitää aiheuttaa muille huonoa oloa ja nostaa itseään. Itsetunto pohjalla tms

Vierailija
66/73 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minutkin savustettiin pihalle työpaikastani. Tilalle otettiin 2 uutta työntekijää. Työn puutteesta ei ollut siis kysymys. No, en jäänyt asiaa vatvomaan. Alan nauttimaan ennen aikaisesta eläkepäivistä. Ensin nautin anssarin loppuun ja sitten pärjäilen ihan hyvin työmarkkinatuella. Velkoja Ei enää ole. Kaikki on maksettu elib650e/kk riittää ihan hyvään elämään pienten säästöjeni kera kunnes virallinen eläkeikä koittaa. Pitäkää tunkkinne padkat ihmiset! Nautin teidän rahoillanne! Hah!

Vierailija
67/73 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa selän takana haukkumista ja muuta työni hankaloittamista, mm. pimitti työni suorittamiseen liittyviä asioita. Olin määräaikaisessa työsuhteessa, en suostunut jatkokauteen, vaikka pyydettiin. Syyksi sanoin kokeneeni epäasiallista käytöstä sekä työkaverilta että esimieheltä. Minun näkemystäni esimies ei missään vaiheessa edes suostunut kuulemaan.

Tuon jälkeen olin sairauslomalla 6 kk henkisen uupumuksen takia

Vierailija
68/73 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan yleistä. Mistä johtuu?

Mä olen ollut yli 30v työelämässä, ja aikamoiseen osaan suomalaisia isoja yrityksiäkin tutustunut.. ikinä en ole moiseen törmännyt.

Vierailija
69/73 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkakiusaaminen ja työpaikalta ulos savustaminen. Kuinka päästä yli katkeruudesta ja häpeästä?

Miksi sinä koet häpeää siitä, millaisia muut ovat olleet sinua kohtaan...?

Ja olisit iloinen, etkä katkera siitä, että pääsit semmoisten ihmisten joukosta lähtemään pois.

Vierailija
70/73 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kiusaamista on tullut kohdalleni useammastakin työpaikasta. Syytä en tiedä. Nyt mieluummin työtön enkä koskaan aio lähteä nöyryyttämiseen enää.

Vierailija
71/73 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan yleistä. Mistä johtuu?

Mä olen ollut yli 30v työelämässä, ja aikamoiseen osaan suomalaisia isoja yrityksiäkin tutustunut.. ikinä en ole moiseen törmännyt.

Miten voisitkaan törmätä, jos olet vaivaisen 30 vuoden aikana ISOSSA määrässä yrityksiä ollut. Et ole ollut missään paikassa niin kauan, että välttämättä selviäisi, miten työporukka pitemmän päälle toimii keskenään.

Vierailija
72/73 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeuteen noita juttuja pitäisi viedä kylmästi nykyistä enemmän. Harvempi kiusaaja haluaa merkintöjä rikosrekisteritietoihinsa.

Mutta kun eihän niitä nyt tuosta vaan "viedä oikeuteen". Siinä on pitkä ja vaikea tie edessä ennen kuin syyttäjä nostaa oikeusjutun. Millä sitä todistaa tuon kiusaamisen jos siinä on mukana suurin osa työporukasta ja esimieskin kiistää tapahtuneen? Itsehän sen joutuu todistamaan ja kiusaajat kyllä osaavat puhua sen uhrin syylliseksi.

Vierailija
73/73 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täällä jotkut tuntuvat puolustelevan sitä kiusaajaa. Miten yllättäväämitä sen kiusatun pitäisi tehdä? Reipastua? Vetäistä turpiin sitä kiusaajaa? Auttaisiko asiaa? Itse lähdin kun rääväsuinen akka oli kiusaajani. Siis oikeasti sillä taisi olla jotain mt-ongelmia. Kaiken kukkuraksi kiusaaja-akalla oli haaremi, joka myötäili tätä mt-potilasta. Esimiehelle tein valituksia, ja kiusaaja laitettiin saikulle. Mikään ei muuttunut, eikä kiusaajaa voitu erottaa, koska oli vakituinen, minä en. Sama homma mitä kouluissa: kiusattu lähtee, kiusaaja jää terrorisoimaan eläkeikään asti. Kuulin myöhemmin että kyseinen eukko oli savustanut jälkeeni 3 hyvää työntekijää ulos siitä työpaikasta. Vika EI ollut siis minussa.

Vetäistä kunnolla turpaan sitä kiusaajaa, siis ei mitään pientä läpsyä, vaan että siitä jää jälkiä ja tulee vammaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä