Työpaikkakiusaaminen ja työpaikalta ulos savustaminen. Kuinka päästä yli katkeruudesta ja häpeästä?
Se alkoi vaivihkaa. Henkinen väkivalta. Sättiminen. Huutaminen. Vähitellen minut eristettiin koko työyhteisöstä. Kokouksiin ei kutsuttu. En saanut kutsuja myöskään vapaa-ajan tilaisuuksiin. Taukohuoneessa minulle ei juteltu. Työpaikalla sain kuulla perättömiä väitteitä itsestäni. Lopulta minua ei enää tervehtinyt kuin pieni osa työyhteisöstä. Osaamistani kyseenalaistettiin ja lopulta tulin savustetuksi ulos työpaikalta. Työsuhdetta ei jatkettu esimieheni mukaan puutteellisen osaamiseni vuoksi. Olo on katkera ja nöyryytetty. En tiedä kuinka voin päästä tästä koskaan yli.
Kommentit (73)
Nyt täällä jotkut tuntuvat puolustelevan sitä kiusaajaa. Miten yllättävää…mitä sen kiusatun pitäisi tehdä? Reipastua? Vetäistä turpiin sitä kiusaajaa? Auttaisiko asiaa? Itse lähdin kun rääväsuinen akka oli kiusaajani. Siis oikeasti sillä taisi olla jotain mt-ongelmia. Kaiken kukkuraksi kiusaaja-akalla oli haaremi, joka myötäili tätä mt-potilasta. Esimiehelle tein valituksia, ja kiusaaja laitettiin saikulle. Mikään ei muuttunut, eikä kiusaajaa voitu erottaa, koska oli vakituinen, minä en. Sama homma mitä kouluissa: kiusattu lähtee, kiusaaja jää terrorisoimaan eläkeikään asti. Kuulin myöhemmin että kyseinen eukko oli savustanut jälkeeni 3 hyvää työntekijää ulos siitä työpaikasta. Vika EI ollut siis minussa.
Olen pahoillani puolestasi. Työpaikkakiusaaminen on tietenkin väärin. Itse sain työpaikalla huonoa kohtelua yhdeltä kollegalta ja hänellä oli ongelmia myös muiden kanssa. Aina tein jotain väärin ja sain pelkkää moitetta. Lopulta nostin asian esille ja puolustin itseäni. Henkilö suuttui pahasti ja sanoi itsensä irti. Levittää nyt tarinaa, että häntä kiusattiin ja savustettiin ulos. Joskus tarinoilla on monta puolta.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on kiusattu 3 paikassa ja savustettu ulos. Henkinen helpotus alkaa kun pääsee pois. Mieluummin perseauki ja vapaa kuin rahaa ja se että itket paria päivää lomalla enne työn alkua. Ihan oikeasti. Vapaus on asia mitä ei saa rahalla ja aina löytyy kummiski joskus se työ jossa sulla on siedettävät työkaverit ja jotka sietää just sua ja siellä on ihan kivaa.
No on varmaan peiliin katsomisen paikka jos joka paikasta savustetaan ulos.
Muistelisin lukeneeni, että yleensä kiusataan sellaista henkilöä, joka vaikuttaa aralta tai ei osaa pitää puoliaan. Onko kukaan nähnyt kiusattavan itsevarmaa tai ylimielisen röyhkeän luonteista henkilöä?
Minä olen. Olin hiljattain työpaikassa, jossa uusi työntekijä oli erittäin, miten se nyt sanoisi, "uudistusmielinen" ja käyttäytyi vähän niin että tiesi kaiken paremmin kuin vanhat työntekijät. Hänellä oli todella paljon uusia ideoita, eikä arastellut tuoda niitä esille. Alkoi heti kaveerata pomon kanssa. Oli myös erittäin hanakka pitämään puoliaan, ärähti heti jos koki että häntä kohdeltiin epäreilusti.
En ihmettele yhtään, että tämä tyyppi ärsytti vanhoja työntekijöitä, jotka olivat valmiiksi tiivis porukka. Minäkin välillä ihmettelin hänen touhujaan, vaikka en ollut edes samassa työporukassa hänen kanssaan. Ei se silti minusta oikeuta sellaista liittoutumista tätä tyyppiä vastaan, mitä sivusta näin. Jätettiin porukasta ulos, pyöriteltiin silmiä, ei annettu enää työvuoroja, jne. Savustettiin ulos työpaikasta.
Itse olin myös yhtä uusi työntekijä, ja itse asiassa hiljaisena ja "arkana" pärjäsin tuon porukan kanssa ihan hyvin. En kyllä ollut tiiviisti tekemisissä heidän kanssaan (työnkuvani oli eri) enkä ikinä vaatinut heiltä mitään, olisi ehkä ollut toinen ääni kellossa jos olisin. (Ja minulla oli kyllä itsellänikin huonoja kokemuksia tuosta työpaikasta, mutta ei kiusaamista noiden työkavereiden taholta. Koko työpaikka oli vähän sellainen feikkipositiivinen "puhalletaan yhteen hiileen jee" ja kuitenkin todella toksinen kun vähän raaputti pintaa.)
? Häpeä ei ole Sinun. Jos et ole tehnyt mitään väärää, miksi tuntisit huonoa oloa toisten pahoista teoista?
Työsuojelulaki vaatii esimiehen puuttumaan työpaikkakiusaamiseen.Siitä voi kertoa työterveyshuollossa.Olen kyllä myös valitavasti joutunut näkemään kiusaamista jossa esimies on mukana.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Mua on kiusattu 3 paikassa ja savustettu ulos. Henkinen helpotus alkaa kun pääsee pois. Mieluummin perseauki ja vapaa kuin rahaa ja se että itket paria päivää lomalla enne työn alkua. Ihan oikeasti. Vapaus on asia mitä ei saa rahalla ja aina löytyy kummiski joskus se työ jossa sulla on siedettävät työkaverit ja jotka sietää just sua ja siellä on ihan kivaa.
No on varmaan peiliin katsomisen paikka jos joka paikasta savustetaan ulos.
Juuri sinä lukeudut niihin kiusaajiin!
Vierailija wrote:
Maalta kirjoitti:
Mistähän saisit niin "kovaa" näyttöä, että saat oikeutta? Älä välitä, nostat vaan kissan pöydälle, kerrot ihan suoraan mistä on ollut kyse, jos luottis on reilu tulee merkintä. Kirjoita vaikka sähköpostia. Ja päästä kaikki sisältäsi ulos, miltä tuntui jne.
Tee se heti, ettei unohdu, siten pääset nk. häpeästä.
Huono neuvo. Tuollaisen toiminnan jälkeen pitäisivät ihan hulluna.
Minä uskalsin nostaa kissan pöydälle. Ilmoitin myös, ettei irtisanoutumiseni ole kaukana. Jäin saikulle, pyysin myös yksilötyönohjausta. Kaikki tuotti tulosta. Mikäli hiillostaja ei itse olisi lähtenyt, olisin irtisanoutunut.
Mua on kiusattu 3 paikassa ja savustettu ulos. Henkinen helpotus alkaa kun pääsee pois. Mieluummin perseauki ja vapaa kuin rahaa ja se että itket paria päivää lomalla enne työn alkua. Ihan oikeasti. Vapaus on asia mitä ei saa rahalla ja aina löytyy kummiski joskus se työ jossa sulla on siedettävät työkaverit ja jotka sietää just sua ja siellä on ihan kivaa
Maalta kirjoitti:
Voit taatusti vieläkin ottaa yhteyttä luottamusmieheen tai liittoon ja valittaa huonosta kohtelusta.
Älä anna niiden kiusaajien voittaa.
Kiusaaminen voi tulla luottamusmiehen/naiset taholta ja se voi olla niin hienovarasita nakertamista ettei kukaan huomaa sitä, jopa kusatulla saattaa mennä vuosia, että myöntää itselleen epäilyn kiusaamisesta olevan totta.
Sinulta puuttui vain se työelämän epäpyhä kolminaisuus: kiellä kaikki, syytä muita, uhriudu. Mitä enemmän näitä toistat varsinkin silloin kun muut osoittavat sinua kohtaan epäasiallista käytöstä, niin sen hankalampaa muiden on tehdä asialle mitään. On aika käyttää kiusaajien kikkoja heitä itseään vastaan!
Tuosta ei pääse KOSKAAN YLI, ei koskaan, voi tietenkin olla luonnekysymys myös, mutta normaali, terveellä järjellä varustettu henkilö ei pääse siitä KOSKAAN YLI. Toivottavasti sinä pääset !
Vierailija kirjoitti:
Työsuojelulaki vaatii esimiehen puuttumaan työpaikkakiusaamiseen.Siitä voi kertoa työterveyshuollossa.Olen kyllä myös valitavasti joutunut näkemään kiusaamista jossa esimies on mukana.
Kiusaajien taustat voivat olla moninaisia, mutta usein heillä on lapsuuden kokemuksia, jotka vaikuttavat heidän käyttäytymiseensä työyhteisössä. Työpaikkakiusaaminen voi olla hyvin hienovaraista ja manipuloivaa, jossa syytökset esitetään "huolena", mutta todellisuudessa ne ovat perusteettomia ja harkittuja. Esimiehen passiivisuus tai kyvyttömyys puuttua tilanteeseen voi pahentaa tilannetta, sillä kiusaaminen jää usein huomaamattomaksi muille työntekijöille.
Kiusaajan taustalla saattaa olla lapsuuden vaikeuksia, kuten vanhempien tunne- ja fyysinen laiminlyönti, narsismi tai alkoholismi, jotka voivat johtaa siihen, että henkilö kehittää epäterveitä käyttäytymismalleja ja käyttää muita ihmisiä omien tarpeidensa täyttämiseksi. Kiusaajat voivat kokea heikkoutensa ja epävarmuutensa niin voimakkaasti, että he kompensoivat niitä kiusaamalla toisia.
Tällaisessa tilanteessa työntekijöiden ja esimiehen on tärkeää tunnistaa kiusaamisen merkit ja puuttua siihen ajoissa. Vaihtoehtoisesti uusi työpaikka voi olla pelastus, mutta työpaikan ilmapiirin ja esimiestyön parantaminen on ensiarvoisen tärkeää.
Mikäs etuoikeus jollain kiusaajalla on olla töissä ja savustaa toinen, että menettää työpaikkansa? Jokaisella on oikeus saada työskennellä, eikä vaan niin, että joku kiusaaja vetää ahneesti kaikki itselleen, kun on päättänyt näin.
"Sitten ovat ne ihmiset, jotka kokevat tulleensa kiusatuksi ihan jatkuvasti ja joka paikassa. Miksi? Ei ole kovin todennäköistä, että he vain sattuvat kohtaamaan kiusaajia aina uudelleen ja uudelleen ja he vain aina tulevat kaltoinkohdelluiksi ilman, että heillä itselläänkin on osuutta tapahtumiin."
"Elämä yleensä tuo eteemme saman läksyn uudelleen ja uudelleen, niin kauan, että opimme toimimaan toisin. Tehdä samaa uudelleen ja uudelleen, mutta odottaa eri lopputulosta, no, tiedämme minkälaista käytöstä se osoittaa."
Kiusatuksi joutuminen voi johtua esim. sairaudesta tai vammasta, jolle et voi mitään. Eli syy tavallaan on, mutta se on syy, johon et voi itse vaikuttaa, vaikka haluaisit. Itselläni on tällainen tilanne. Minulla on lievä vamma ja pitkäaikainen sairaus, jotka näkyvät vuorovaikutuksessa. Olen ilmeetön, olen hidas, konkreettinen ja minulla on muistivaikeuksia. Tämä riittää joillekin perusteeksi kiusata minua. Valtaosa ihmisistä ei siis kiusaa, mutta aina joku kiusaaja löytyy sieltä tai täältä.
Eli syyt voi olla kiusatussa, mutta ne voivat olla syitä, joihin ei voi itse vaikuttaa. Toisaalta se, että joku on erilainen, sairas tai vammainen, ei oikeuta ketään kiusaamaan. Mutta uhriksi on helpompi joutua, jos ei ole "normaali".
Vierailija kirjoitti:
Todella yleistä. Minuakin on kiusattu hyvin rankasti ja kerran jouduin lähtemäänkin pois koeajalla siksi. Ihan tutkittu juttu, että Suomessa työpaikkakiusaamista on kaikista eniten maailmassa. Kertoo jotain ihmisten pahoinvoinnista ja ongelmista?
Kiusaaminen ei ole koskaan uhrin syy. Saa olla erilainen kunhan tekee työnsä hyvin. Kiusaaminen on väkivaltaa johon johtajan on puututtava!
Tuntuu vain että moni ei esihenkilölle tälläisistä sano. Hankala puuttua ilman tietoa
Sama kävi itselleni. En ymmärrä miten jaksoin. Olin joka aamu valmiina antamaan avaimet käteen. Loppujen lopuksi oli hyvä, kun työsuhde päättyi. Tarvittiin viranomaisia, poliisia ja lakimiehiä kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen perusteella ei tarvita kuin yksi kateellinen, joka alkaa valehdella ympäriinsä.
Ihmiset on niin kovin hyväuskoisia. Jos märisee tarpeeksi uskottavasti, kukaan ei epäile.
Yleensä savustetaan parhaat työntekijät ulos.
Täällä oli totuuden siementä, mutta sen yli käveltiin ja vähäteltiin. Nimittäin, jos teet työsi kunnolla etkä ole ilkeä asiakkaille tai työkavereille, tuskin he sinua ulos savustavat. Eli kyllä pikkuisen pitää siihen peiliin uskaltaa katsoa. Ainakin yrittää ymmärtää miksi. Jos syynä on katelus tai pelkkä kiusaamisen halu, niin sitten on niin. Tuollaisen yli pitää päästä, tavalla tai toisella.
Jos on liian ahkera ja tunnollinen työntekijä joka ei pidä edes ylimääräisiä tupakkataukoja niin se voi olla liian suuri uhka laiskemmille. Valitettavasti työnantajilla ei ole usein hajuakaan kuka todellisuudessa on hyvä tai huono työntekija.