Puhutaan rouvittelusta: mitä mieltä?
Minun mielestäni ihmisellä on nimi ja sillä mennään. Raksamiehet usein rouvittelevat, se on ärsyttävää.
Mitä mieltä te olette rouvittelusta?
Kommentit (39)
Sopii mulle. Mieluummin olen rouva, kuin hei sinä siellä, nainen tms.
Usassa sanotaan maam ja sir. Minusta se on kohtelias tapa. Jos joltakulta vaikka putoaa jotain, ja pitää huutaa perään, niin jotain sanaa ihmisestä pitäisi käyttää, jos ei tunne.
Vierailija kirjoitti:
Usassa sanotaan maam ja sir. Minusta se on kohtelias tapa. Jos joltakulta vaikka putoaa jotain, ja pitää huutaa perään, niin jotain sanaa ihmisestä pitäisi käyttää, jos ei tunne.
Minä sanon aina, että anteeksi, teiltä/sinulta putosi tämä.
Tietävätkö raksamiehet muka nimesi?
Vierailija kirjoitti:
Heittomerkkiä palsta ei jostain syystä päästänyt läpi, siitä kirjoitusvirhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon aina, että anteeksi, teiltä/sinulta putosi tämä.
Aivan, mutta jos pitää huikata perään ja kiinnittää ihmisen huomio. Siinähän se ongelma tuleekin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kun sanovat, että ihan miten rouva haluaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkemmin ajatellen tietenkin tietävät sukunimeni, koska hoitavat asuntomme hommia. ap
Sopii mainiosti, ei loukkaa tai ärsytä mitenkään. Lähes arvonimeltä tuntuu.
rouva
Ihan ok! Muistakaa älkää sanoko itseänne nuorempia naisia tytöiksi! Loukkaantuvat asia.Mielensä pahoittavat. Nykyisinhän todella ei tie uskaltaako mitään sanoa ettei loukkaa? Parempi olla hiljaa jos ei löydä puolitutun nimeä. Naiselle on hirveää näemmä sanoa: Olet mahtava tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkemmin ajatellen tietenkin tietävät sukunimeni, koska hoitavat asuntomme hommia. ap
Olisiko " Ihan miten Nieminen haluaa" parempi sinusta?
Käytetään hoitotyössä paljonkin. Minuakin on synnärillä rouviteltu. Olin tuolloin 21v. Nyt olen sh ja meillä on tapa rouvitella.
Minusta rouvittelussa on sellainen alavire, että nainen ei ole mitään ilman miestään. Nykypäivänä naisilla on koulutus ja ammatti ja saavutuksia siinä missä miehilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko " Ihan miten Nieminen haluaa" parempi sinusta?
No teititelkööt, jos haluavat olla superkohteliaita, tai sitten voivat sanoa, että ihan miten haluat. Minä kyllä raksamiehenä itse asiassa teitittelisin asiakasta. ap
Naimisissa oleva nainen on tietenkin rouva ja muut naiset neitejä. Ei kai siinä sen ihmeellisempää, normaalia suomenkieltä.
Nojaa. Olisin kyllä repäissyt ahterini jos olisin intissä joutunut puhuttelemaan itseäni nuorempaa naisalikkia rouva alikersantiksi. Mutta itse asiaan, ennenhän se oli kunnioittavaa, nyt eletään kukkahattuilun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta rouvittelussa on sellainen alavire, että nainen ei ole mitään ilman miestään. Nykypäivänä naisilla on koulutus ja ammatti ja saavutuksia siinä missä miehilläkin.
On, mutta eihän tässä siitä ole kyse. Näissä tilanteissa, joissa ei tiedetä henkilön nimeä ja sen takia puhutellaan rouvaksi, ei tiedetä myöskään tutkinnoista tai ammateista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok! Muistakaa älkää sanoko itseänne nuorempia naisia tytöiksi! Loukkaantuvat asia.Mielensä pahoittavat. Nykyisinhän todella ei tie uskaltaako mitään sanoa ettei loukkaa? Parempi olla hiljaa jos ei löydä puolitutun nimeä. Naiselle on hirveää näemmä sanoa: Olet mahtava tyttö.
Jos naapurin 70-vuotias ystävällinen setä sanoisi tytöksi, en ajattelisi siitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Naimisissa oleva nainen on tietenkin rouva ja muut naiset neitejä. Ei kai siinä sen ihmeellisempää, normaalia suomenkieltä.
Mistä tiedät onko nainen naimisissa vai ei?
Harvoin törmään. Sitä käytetään juuri tilanteessa, jossa sanan käyttäjä ei tiedä ihmisen nimeä.