Puhutaan rouvittelusta: mitä mieltä?
Minun mielestäni ihmisellä on nimi ja sillä mennään. Raksamiehet usein rouvittelevat, se on ärsyttävää.
Mitä mieltä te olette rouvittelusta?
Kommentit (39)
Melkein aina, kun minua rouvitellaan vilkaisen ympärilleni, että kelles kuuskymppiselle puhutaan...
... ai niin, minähän olen kuuskymppinen...
Äänensävy ratkaisee onko alentuvaa, hauskaa vai kohteliasta.
Mitä sanaa voisi käyttää tilalla? En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naimisissa oleva nainen on tietenkin rouva ja muut naiset neitejä. Ei kai siinä sen ihmeellisempää, normaalia suomenkieltä.
Mistä tiedät onko nainen naimisissa vai ei?
Aikuista naista puhutellaan kohteliaasti rouvaksi. Siviilisäädyllä ei ole merkitystä, ellei joku vaadi erikseen neiti-nimitystä.
Entä jos puolituttu kaupungilla sanoo "hyvä rouva". Eihän siinä oikeasti tarvitsisi sanoa muuta kuin että hei ja vaihtaa sääkuulumiset.
Se on kaksipuolinen juttu. Minä rouvittelen asiakkaat myös siitä syystä, että minä haluan vetää rajan omalta puoleltani johonkin. Valitsen ystäväni eli sinuni itse. En ole tullut kaveeraamaan asiakkaan kanssa ja toivon myös asiakkaan kunnioittavan sitä. Monet asiakkaat eivät ole sinuttelun arvoisia. Kunhan hoidetaan se mitä sovittu on se riittää!
Vierailija kirjoitti:
Entä jos puolituttu kaupungilla sanoo "hyvä rouva". Eihän siinä oikeasti tarvitsisi sanoa muuta kuin että hei ja vaihtaa sääkuulumiset.
Jos se on heillä tapana?
En pahastu rouvittelusta, mutta ihmettelen miksi ei ole parempaa sanaa puolisolle kuin mies?
Minä olen vaimo ja mies on mies... ihan kuin mikä tahansa mies...
Rouvaksi kutsun kaikkia naisia varmuuden vuoksi. En halua loukata ketään.
Vierailija kirjoitti:
Se on kaksipuolinen juttu. Minä rouvittelen asiakkaat myös siitä syystä, että minä haluan vetää rajan omalta puoleltani johonkin. Valitsen ystäväni eli sinuni itse. En ole tullut kaveeraamaan asiakkaan kanssa ja toivon myös asiakkaan kunnioittavan sitä. Monet asiakkaat eivät ole sinuttelun arvoisia. Kunhan hoidetaan se mitä sovittu on se riittää!
Minunkin korvaani särähtää asiakaspalvelijan sinuttelu. Ei me kavereita olla vaan minä olen rahalla ostamassa esim. kampaamopalvelua itselleni.
Olen kolmekymppinen, naimisissa oleva nainen.
Tottakai toivon, että minua kutsutaan rouvaksi.
Neitikään en enää ole.
Rouvittelu on vain mukavaa, vaikka eihän se nyt ihan jokapäiväistä ole. Sen sijaan, kun minua kerran auton varaosaliikkeessä puhuteltiin "pikkurouvaksi", en tykännyt yhtään, siinä on jotenkin alentuva sävy.
Vierailija kirjoitti:
Rouvittelu on vain mukavaa, vaikka eihän se nyt ihan jokapäiväistä ole. Sen sijaan, kun minua kerran auton varaosaliikkeessä puhuteltiin "pikkurouvaksi", en tykännyt yhtään, siinä on jotenkin alentuva sävy.
Tuo nyt onkin törkeää. Joku alemman tason miesmyyjä siellä pikkurouvitellut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta rouvittelussa on sellainen alavire, että nainen ei ole mitään ilman miestään. Nykypäivänä naisilla on koulutus ja ammatti ja saavutuksia siinä missä miehilläkin.
Rouvaksi sanotaan nykyään aikuista naista. Mistäpä tuntematon edes sen siviilisäädyn tietäisi? Muutenkaan se ei enää ole niin oleellinen asia.
Mieluummin teitittelen kuin rouvvittelen.
Rouva kuulostaa todella vanhalta. Tuskin kukaan haluaa tuntea oloaan vanhaksi.
Pikkurouva - ei ikinä sitä! Ei siinä ole vain alentuva sävy, se on alentavaa.
Jos minun perääni huutaa, että "hei rouva" niin en reagoi, kun en miellä itseäni rouvaksi, vaikka naimisissa olen. Kovin on vanhanaikainen sana. Olen siis kohta kuusikymppinen. Eli yhtä hyvin voisi huutaa, että "anteeksi,te siellä."
Mutta tuo nyt on aika teoreettinen tilanne. Eihän meillä ole tapana kadulla tuntemattomille huudella. Jos näkisin, että joltain tippuu jotain, kiirehtisin perään. Eikä kahden ihmisen tällaisessa kohtaamisessa tai asiakaspalvelutilanteessa ole tarpeen rouvitella tai herroitella. Rouvan vastinehan on herra ja kuka sitä käyttää? Ei kukaan eikä tarvettakaan ole. Miksi siis on tarpeen naisia rouvitella jos vastaavaa herroittelun tarvetta ei liity miehiin, joiden nimi ei ole tiedossa?
Esimerkiksi Wikipedian mukaan rouva on puhuttelusana kaikille naisille. Ehkäpä joskus 1920-luvulla oli vielä tärkeää erotella naimisissa olevat ja naimattomat naiset eri puhuttelusanalla, mutta ei todellakaan enää. Rouvaksi voi hyvin sanoa, jossei nimeä tiedä.
eipakollinenvierailija kirjoitti:
Mieluummin teitittelen kuin rouvvittelen.
Rouva kuulostaa todella vanhalta. Tuskin kukaan haluaa tuntea oloaan vanhaksi.
Et ole ainoa. Rouva on minusta sama kuin vanha nainen tai mummo. Loukkaannun vähän joka kerta rouvittelusta vaikkei sillä pahaa toki tarkoitetakaan. Teitittely riittää, jos haluaa etäisyyttä pitää ja kivointa on, jos osataan kysyä, että voiko sinutella.
Vierailija kirjoitti:
Käytetään hoitotyössä paljonkin. Minuakin on synnärillä rouviteltu. Olin tuolloin 21v. Nyt olen sh ja meillä on tapa rouvitella.
Olen 45 vuotta ollut erikoissairaanhoitajana yliopistosairaalassa ja juuri viime viikolla keskusteltiin melko iäkkäiden potilaiden kanssa sinuttelusta ym. Olivat ehdottomasti sinuttelun kannalla eikä kukaan halunnut tulla rouvitelluksi!
Ei se silti poista kohteliaan puhuttelun tarvetta silloin kun ei voi nimeltä kutsua.