Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autottomat alkaneet taas pummia kyytejä

Vierailija
15.06.2022 |

Kun kiinnostaviin kesäkohteisiin ei aina pääsekään julkisilla.
Ja kuvittelevat, pösilöt, että kahvikupposen hinnalla ajelee jopa 50 km.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä olen menossa paikasta A paikkaan B, ja minulla on autossa tilaa, voin ottaa kyytiläisen. Maksua en välttämättä peri, etenkin, jos on lyhyt matka. Pitkältä matkalta eri asia, kun lisäkuorma kuitenkin aina lisää polttoaineen kulutusta..

Mutta jos minun pitää hakea kyytiläinen jostakin, tai viedä johonkin, tai muusta syystä poiketa reitiltäni tai muuttaa aikatauluani hänen vuokseen, alkaa kyllä "taksamittari" raksuttaa.

Jos lapsen peliseuran vanemmat pyytävät ottamaan lapsensa kyytiin. Pakkohan se lapsi on kotiovelle saatella. Kehtaat pyytää maksun? Mä en vaan kehdannut koskaan, mutta monesti ärsytti toimia ilmaisena taksina.

Vierailija
102/113 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvoin maaseudulla perheessä, jossa ei ollut autoa eikä ajokorttia kenelläkään. Polkupyörä oli se arkipäivän kulkuneuvo, työ-, koulu-, ja kauppareissuilla. Pidemmille matkoille otettiin taksi. Joskus myös naapuri tai muu kyläläinen kuskasi. Ja aina kuskille maksettiin, vaikka kuski olisi ollut joka tapauksessa menossa sinne, kuin itsekin menin. Olihan hänen omistamastaan autosta silloin hyötyä minulle. Minun kuului maksaa siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä olen menossa paikasta A paikkaan B, ja minulla on autossa tilaa, voin ottaa kyytiläisen. Maksua en välttämättä peri, etenkin, jos on lyhyt matka. Pitkältä matkalta eri asia, kun lisäkuorma kuitenkin aina lisää polttoaineen kulutusta..

Mutta jos minun pitää hakea kyytiläinen jostakin, tai viedä johonkin, tai muusta syystä poiketa reitiltäni tai muuttaa aikatauluani hänen vuokseen, alkaa kyllä "taksamittari" raksuttaa.

Jos lapsen peliseuran vanemmat pyytävät ottamaan lapsensa kyytiin. Pakkohan se lapsi on kotiovelle saatella. Kehtaat pyytää maksun? Mä en vaan kehdannut koskaan, mutta monesti ärsytti toimia ilmaisena taksina.

Meillä oli pikkubussi kun lapsia oli 4. Kun kuskasin omaa lasta johonkin harrastukseen niin minun olisi pitänyt kierrellä mennen tullen ja kerätä kaikki kylän lapset, jotka menivät samaan harrastukseen "kun siihen teidän autoon mahtuu kaikki kerrallaan". Joo, syksyn kyllä kuskasin kun tyhmänä kuvittelin, että vaivani ja kuluni huomioitaisiin jotenkin. Ei huomioitu ja lopetin ilmaisen taksin. Tästähän tietysti otettiin nokkiinsa. Kerran olin myös sairaana ja kyselin omalle lapselleni kyytiä, mutta kukaan ei tullut hakemaan minun lastani. Meni sitten taksilla, mutta päätin silloin, että niin saa tehdä muutkin jos ei ole kyytiä.

Asumme haja-asutusalueella eli kilometrejä kertyi näistä ylimääräisistä lenkeistä sekä menetetty aika.  Joitakin lapsia haettiin "tiettömän taipaleen takaa".

Vierailija
104/113 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissä on systeemi, että polttoainekulut jaetaan kyytiläisten kesken. Auton omistaja maksaa siis ne muut kulut, joita auton käytöstä syntyy.

Helppo systeemi kun omistaja käy tankkaamassa auton tankin täyteen ennen reissua ja reissun päätteeksi kyytiläiset. Jos matkalla tarvitaan pitkän reissun takia lisää menovettä niin sen hoitaa myös kyytiläiset.

On hyvä systeemi, suosittelen! Ei haittaa vaikka 10 reissusta olisi 9 saman autollisen reissuja kun kaikille jää hyvä mieli.

Vierailija
105/113 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan olin työpaikassa, jossa välillä piti käydä toisella paikkakunnalla. Sovittiin että mennään vuorotellen jokaisen autolla. Yksi sanoi ettei voi kun on leasing auto ja soppariin kuuluu tietty kilometrimäärä, jonka jälkeen pitää maksaa ylimääräistä ja kilometrit menee yli, jos hän kerran viikkoon ajaa toiselle paikkakunnalle ja lisäksi auto kuluu.

Sanoimme sitten, että joko ajat tai järjestät itse liikkumisesi. Jostain kumman syystä hän sitten suostui ajamaan omat vuoronsa.

Samassa työpaikassa kuljin aluksi kimppakyydissä koska mulla ei silloin vielä ollut autoa. Yksi kuski koitti tehdä niin, että kyytimaksu riippui kyytiläisten määrästä: a) jos auto täynnä, se on 5€/pvä B) jos auto ei täynnä, maksu nousi 1€ pois jäävä. Sanoimme ettemme suostu, etsimme uuden kyydin. Hän suostui mutta vaihdoimme silti kyytiä koska hän oli aika epävarma kuski ja saimme pelätä kyydissä. Pari vuotta menikin sitten saman kuskin kanssa eikä ollut mitään ongelmia.

Kun sitten ostin auton, siirryin kimppakyytiin jossa kaikilla viidellä oli auto ja ajoimme vuoropäivin. Meillä oli kiinteät lähtöajat kummassakin päässä. Jos ei sopinut omaan aikatauluun, sitten kulki omia reittejään. Tämäkin järjestely toimi hyvin.

Vierailija
106/113 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän lapsia edes saa kyyditellä autolla jos hänelle ei ole asianmukaista lastenistuinta.

Vierailija
107/113 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyin kyytiä juhannukseksi, kun sukulaiset ovat menossa käytännössä ohi siitä mihin ollaan menossa. Tulee max 5km extra heille ja matkaa joku 300+km. Maksetaan toki myös bensarahaa.

Muuten tulee kyllä lähinnä mentyä julkisilla.

Vierailija
108/113 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän lapsia edes saa kyyditellä autolla jos hänelle ei ole asianmukaista lastenistuinta.

Voihan se lapsi olla vaikka 16-vuotias.

Vierailija
109/113 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taksiluvan saa helposti. Taksassa ei koskaan ole ollut alarajaa eli siidäbä vaan kyytejä jakamaan vaikka ilmaiseksi. Sii kun se auto on kuitenkin.

Vierailija
110/113 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sä olet menossa johonkin, ja jos muutkin mahtuu sun autoon, niin whats the problem?

Mulla ei ole autoa eikä korttia, eikä tule. Ihan fiksua kysyä, voisko päästä mukaan jos ootte lähössä johonkin autolla. Ja se ei tod tarkoita, että mun pitäisi maksaa sun bensat. Sähän olisit joka tapauksessa kuluttamassa ne bensat.

Itse asiassa pitäis määrätä ettei puolityhjällä autolla sais ajaa ollenkaan vaan kyytiä pitäis aina tarjota autottomalle. Ilmasto kiittäis : )

Muahhhaaa, mikä rotta! Kysyä toki saa mutta mikäli et maksa 100% bensoja, ja sen kahvin ja pullan vielä siihen päälle, päräyttäisin pakokaasut naamaasi vaan lähtiessäni. Itse asiassa veloittaisin sinun kaltaiseltasi vielä tuplana kaiken.

Ylimääräisen henkilön sietäminen kun nyt vaan maksaa ja palvelun tarjoaja määrää hinnan, ei lokki.

Vierailija
111/113 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kyllä kukaan kyytiä pyytänyt omassa ystäväpiirissä. 

Vierailija
112/113 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran autoton "ystävä" pyysi lainaksi autoani 90 luvulla että pääsisi noin 15km päässä käymään. Tuli reilun 6 tunnin päästä takaisin todeten että anteeksi kun kesti. Mitäpä tuosta. Seuraavana aamuna autoon istuessani auton mittarissa 450km edestä ylimääräistä ajoa ja bensatankki rutikuiva. 

Voitte arvata olenko jälkeenpäin lainannut autoani enää kenellekään koskaan.

Vierailija
113/113 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli pikkubussi kun lapsia oli 4. Kun kuskasin omaa lasta johonkin harrastukseen niin minun olisi pitänyt kierrellä mennen tullen ja kerätä kaikki kylän lapset, jotka menivät samaan harrastukseen "kun siihen teidän autoon mahtuu kaikki kerrallaan". Joo, syksyn kyllä kuskasin kun tyhmänä kuvittelin, että vaivani ja kuluni huomioitaisiin jotenkin. Ei huomioitu ja lopetin ilmaisen taksin. Tästähän tietysti otettiin nokkiinsa. Kerran olin myös sairaana ja kyselin omalle lapselleni kyytiä, mutta kukaan ei tullut hakemaan minun lastani. Meni sitten taksilla, mutta päätin silloin, että niin saa tehdä muutkin jos ei ole kyytiä.

Asumme haja-asutusalueella eli kilometrejä kertyi näistä ylimääräisistä lenkeistä sekä menetetty aika.  Joitakin lapsia haettiin "tiettömän taipaleen takaa".

Ilmaisut "yksi kerrallaan" ja "kaikki kerralla". Ei sotketa näitä. Muuten kuulostaa siltä, että jokainen lapsi tuli yksitellen kyytiin ja vietiin kotiin, sitten käytiin hakemassa seuraava, sitten seuraava jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän