Autottomat alkaneet taas pummia kyytejä
Kun kiinnostaviin kesäkohteisiin ei aina pääsekään julkisilla.
Ja kuvittelevat, pösilöt, että kahvikupposen hinnalla ajelee jopa 50 km.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne samat paistattelevat "ekologisuudellaan" mutta ilmaiskyyti kyllä aina kelpaa.
Minusta kimppakyydit on kyllä ekologisempia verrattuna siihen, että kaikki kolme autossa matkustavaa ajaisivat omalla autolla. Omassa nuoruudessani 1980-luvulla liftaaminen oli todella yleistä Itsekin liftailin yksin ja poikakaverini kanssa ja se oli oikein mukavaa!
Pyörä on ekologisempi. Lisäkyydittävä lisää aina myös bensankulutusta.
Fillarilla kesäfestareille kolmen lapsen ja koiran kanssa Nöykkiöstä Seinäjoelle...joo. Nihilisti kaveri kun ei meitä vie sinne! Pyörällä, pahh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne samat paistattelevat "ekologisuudellaan" mutta ilmaiskyyti kyllä aina kelpaa.
Minusta kimppakyydit on kyllä ekologisempia verrattuna siihen, että kaikki kolme autossa matkustavaa ajaisivat omalla autolla. Omassa nuoruudessani 1980-luvulla liftaaminen oli todella yleistä Itsekin liftailin yksin ja poikakaverini kanssa ja se oli oikein mukavaa!
Kimppakyydit on aivan perseestä. Meillä oli töissä kimppakyytisysteemi työmatkoilla. Se lopetettiin, koska toimi lähinnä autottomien taksipalveluna. Härskimmät ajeluttivat kaupat ja apteekit kotimatkalla ja maksut unohtui järjestään.
mikäs se on se autopooli, saat koodin, haet auton paikasta x, sitte palautat paikkaan y josta seuraava hakee. Vieläkö se toimii? JA se yhteisauto, mikäs se oli....
Taksista puheenollen, menin kerran lääkäriin taksilla kun en pystynyt kävellen. Kaveri kauhisteli, kuinka raaskin! SIihen minä, että jos kerran kahteenkymmeneen vuoteen ajaa taksilla, ei ole kallis. Silti ei ymmärtänyt. Ambulanssiko ois pitänyt. Taksi on vissiin niin "hienoa"...ja kallista, ei voi.
Sellaista se on kesällä, ku pitää päästä TÖI_HI 🎢🎡🎠😎
Tänään tosin oon menos asiakkaaksi 😁
"Mut sullahan on tämä autoetu. Ethän sinäkään maksa tästä matkasta mitään". Juu, en. Koska tulet nyysimään rahapalkastani?
Vierailija kirjoitti:
No jos sä olet menossa johonkin, ja jos muutkin mahtuu sun autoon, niin whats the problem?
Mulla ei ole autoa eikä korttia, eikä tule. Ihan fiksua kysyä, voisko päästä mukaan jos ootte lähössä johonkin autolla. Ja se ei tod tarkoita, että mun pitäisi maksaa sun bensat. Sähän olisit joka tapauksessa kuluttamassa ne bensat.
Itse asiassa pitäis määrätä ettei puolityhjällä autolla sais ajaa ollenkaan vaan kyytiä pitäis aina tarjota autottomalle. Ilmasto kiittäis : )
Kiteytit hyvin ongelman ytimen. Ja luonnollisesti vielä kun mennään palatessa suuren Citymarketin ohi niin se on vain ja ainoastaan järkevää että koko muu autollinen odottaa kun sinä käyt tekemässä seuraavan kuukauden kuivamuonaostokset, nyt kun kerran tässä autolla ollaan liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun nämä vielä pitäisi hakea kotiovelta. Eikö voi tulla bussilla sinne autonomistajan luo?
Ovatko ne tyypit vielä sinun ystäviäsi, vai keitä?
Omistan auton ja ainakin omassa ystäväpiirissä, jos sama tapahtuma, mennään kimppakyydillä.
Minusta se kuuluu ystävyyteen ja tarjota kyytiä kaikille, oli heillä autoa tai ei. Ja erityisesti, jos autoa ei ole.
Hyvät ystävyyssuhteet menee rahan edelle.
Vierailija kirjoitti:
"Mut sullahan on tämä autoetu. Ethän sinäkään maksa tästä matkasta mitään". Juu, en. Koska tulet nyysimään rahapalkastani?
Minulla on täysi autoetu ja en ikinä ole pyytänyt kavereilta rahaa bensasta. Tosi harvoin ketään kyyditän, mutta jos nyt on luokkakokous Tampereella ja ajan sinne Helsingistä, niin en todellakaan kehtaisi pyytää rahaa siitä, kun työnantaja maksaa bensat. Miten sen edes laskisin? Kun autoedun autosta maksan verona palkastani.
Mikä ap estää sinua kieltäytymästä? Kai ne kaverit sut tuntee eikä ylläty pätkääkään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun nämä vielä pitäisi hakea kotiovelta. Eikö voi tulla bussilla sinne autonomistajan luo?
Omistan auton ja ainakin omassa ystäväpiirissä, jos sama tapahtuma, mennään kimppakyydillä.
Minusta se kuuluu ystävyyteen ja tarjota kyytiä kaikille, oli heillä autoa tai ei. Ja erityisesti, jos autoa ei ole.Hyvät ystävyyssuhteet menee rahan edelle.
Kunpa kyse olisikin rahasta, mutta ongelmana yleensä on aika ja sitä minulla ei oikein ole ylimääräistä. Se autollinen on aina se joka pääsee viimeisenä kotiin, koska ensin pitää käydä heittämässä kaikki muut kotiovelle asti. Jos jostain tapahtumasta tullaan muutenkin iltamyöhällä niin se neljän muun ihmisen kyyditys haluamaansa loppupisteeseen voi hyvinkin viedä ylimääräisen tunnin tai pari. Se on suoraan pois minun yöunistani ja seuraavan päivän työtehosta.
"Maksan puolet bensoista", turpaan tekisi mieli vetää.
Saisinhan toki matkan aikana luennon auton pitämisen typeryydestä ja kalleudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se kuuluu ystävyyteen ja tarjota kyytiä kaikille, oli heillä autoa tai ei. Ja erityisesti, jos autoa ei ole.Hyvät ystävyyssuhteet menee rahan edelle.
Se ei ole hyvää ystävyyttä vaan hyväksikäyttöä jos apu on aina vain yhdensuuntaista. Vai tekeekö ne sun kyydittävät vastapalveluksia?
Vierailija kirjoitti:
No jos sä olet menossa johonkin, ja jos muutkin mahtuu sun autoon, niin whats the problem?
Mulla ei ole autoa eikä korttia, eikä tule. Ihan fiksua kysyä, voisko päästä mukaan jos ootte lähössä johonkin autolla. Ja se ei tod tarkoita, että mun pitäisi maksaa sun bensat. Sähän olisit joka tapauksessa kuluttamassa ne bensat.
Itse asiassa pitäis määrätä ettei puolityhjällä autolla sais ajaa ollenkaan vaan kyytiä pitäis aina tarjota autottomalle. Ilmasto kiittäis : )
Hei :) Voisin käyttää asuntoasi lomapaikkanani. Sinähän maksat joka tapauksessa siitä sen verran mitä maksat, niin eihän siinä mitään ongelmaa ole.
Minä olen yleensä vapaaehtoinen ajamaan porukkareissuille. Tykkään ajaa mieluummin itse kuin vain istua kyydissä. Kaikilla kavereilla on kyllä auto, mutta yhdellä mennään, jos porukkareissu kyseessä.
Pummin logiikalla voin esim. muuttaa toisen asuntoon kun vain maksan puolet sähköstä. Samanverranhan se omistaja kuitenkin asunnostaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa kyse olisikin rahasta, mutta ongelmana yleensä on aika ja sitä minulla ei oikein ole ylimääräistä. Se autollinen on aina se joka pääsee viimeisenä kotiin, koska ensin pitää käydä heittämässä kaikki muut kotiovelle asti. Jos jostain tapahtumasta tullaan muutenkin iltamyöhällä niin se neljän muun ihmisen kyyditys haluamaansa loppupisteeseen voi hyvinkin viedä ylimääräisen tunnin tai pari. Se on suoraan pois minun yöunistani ja seuraavan päivän työtehosta.
Tämä. Autottomilla ei usein ole mitään käsitystä tuosta asiasta. Nähty on, miten autoton (ja kortiton) ajeluttaa ihan muitta mutkitta kuskin kotiovelleen asti 10h automatkan jälkeen, kun se on hänelle helpompi niin kun ei tartte mennä julkisilla kun olisi niin myöhään kotona. Kuskille tuo tiesi yli tunnin lisäajoa kaiken muun päälle, samalla kun kyytiläinen oli jo valmistautumassa yöpuulle...
Onhan se tyhmää ajaa monella autolla, jos kaikki mahtuu yhteen autoon.
Ensimmäinen matkakohde autottomille pitäisi olla bensa-asema. Suorinta tietä hintakyltin eteen. Monella autottomalla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä bensa tällä hetkellä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä! Kyydittävät ei tunnu tajuavan että jos haen hänet vartin ajomatkan päästä eri suunnasta, se on mulle TUNTI ylimääräistä ajoa.
No minä autollisena sanoisin, että milloin se auto lähtee, mutta mielelläni otan autottoman kyytiin, jos samaan suntaan ollaan menossa porukalla.